It is currently Thu Mar 28, 2024 4:53 pm



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hvordan skal det nye barnevernet være?
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 5:35 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Norge, og sannsynligvis også endel andre vestlige land, vil få et helt nytt barnevernssystem. Når det vil skje, er usikkert. Systemets egeninteresser og befolkningens naivitet i forhold til hvordan barnevernet fungerer, gjør at det fremdeles vil gå noe tid før de nødvendige endringene gjennomføres.

Hvordan skal dette nye barnevernsystemet være? Dette er et vanskelig spørsmål, som barnevernskritikere har ulike meninger om. Noen vil ha familievern og ikke barnevern. Noen mener at omsorgsovertakelser bør sortere under politiet. Min eldste datter mener at barnevernet bør avskaffes, og at det bør startes noe nytt som heter "barnehjelpen".

Det kan være nyttig å tenke høyt om hvordan et reformert barnevern skal fungere. Her vil det imidlertid alltid være ulike meninger.

Etter min mening bør kravene like mye fokusere på hvilke virkninger vi ønsker å se av et nytt barnevern. Det vil jo være liten nytte i et barnevern som er totalreformert, dersom lidelsene for barn og familier fortsetter å være like store.

Jeg vil nevne ett punkt som bør være et krav til det nye barnevernet, og som også kan brukes som et konkret mål på om en eventuell reformasjon av sektoren gir uttelling for barna:

Antallet omsorgsovertakelser må reduseres til godt under halvparten av dagens nivå.

Dette er egentlig bare en omformulering og en konsekvens av allerede kjente tallstørrelser med tanke på hvor stor andel av dagens omsorgsovertakelser som er helt nødvendige. Noen vil kanskje gå så langt som å si at frekvensen av overtagelser bør reduseres med inntil åtti prosent.

Alle endringer og påståtte forbedringer av barnevernet som ikke fører til samtidig reduksjon i antallet omsorgsovertakelser, er etter min mening spill for galleriet. Eksempelvis tror jeg dessverre at samtlige lovendringer som har skjedd under barneminister Horne, er bensin på bålet for en utvikling der antallet omsorgsovertakelser øker år for år.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan skal det nye barnevernet være?
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 4:21 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Advokat Sylte viser til at utviklingen går feil vei:

http://www.advokatsylte.no/barn/nye-bar ... elpetiltak

Barneminister Horne kan si hva hun vil, men tallenes tale er klar: Barnevernet tar flere og flere barn, noe som betyr at terskelen for å ta barn blir lavere. Ingen fører bevis for at barna får det bedre.

Pene ord og gode visjoner til tross: Vi beveger oss objektivt sett i retning av et enda mer aggressivt og inngripende barnevern.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan skal det nye barnevernet være?
PostPosted: Thu Aug 18, 2016 8:53 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det er jo mulig å være kreativ. Man må ikke nødvendigvis tenke seg omsorgsovertakelser i tradisjonell mening av ordet.

Der det ikke er mulig å bo hjemme - hvilket ikke er ofte!! - kan man lage ordninger hvor barna får beholde relasjonen til foreldrene, selv om barna ikke overnatter hjemme.

Det er mange år siden man hevdet at 80% av omsorgsovertakelsene var unyttige eller destruktive for barna. Siden da har omsorgsovertakelsene økt mye.

På enkelte statistikker er det kun en god håndfull prosent som er så dramatisk som barnevernet propaganderer med at ligger til grunn for omsorgsovertakelser generelt.

Jeg kan heller ikke akseptere at foreldres lidelser ikke teller med. Den "tradisjonelle" barnevernsdebatten hat TOTALT tatt menneskeverdet fra foreldren. Deres lidelse betyr INGEN TING.

Forskjellen fra jødene under krigen er at man får ikke gasse foreldrene eller overfalle dem. Men relatert til lidelsen fra adskillelse foreldre og barn, så betyr foreldrene bokstavelig talt INGEN TING.

Det er i seg selv en human katastrofe, og grønt lys for psykisk og sosial tortur. Stresset fra dette, over år, skaper en mengde sykdommer.

Familien er en enhet. Antropologisk, evolusjonspsykologisk, historisk, osv. Derfor er det en såkalt naturlig rettighet (såkalte negative rettigheter) å få være sammen. Det handler om å få være mennesker.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan skal det nye barnevernet være?
PostPosted: Fri Aug 19, 2016 7:20 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Apropos foreldrenes lidelser:

Her har vi Mørch og Raundalen, enda et hakk mere brennende enn de tidligere har vært: Det er foreldre som er satan, ifølge deres resonnementer (som de tror er vitenskapelige):

Ekstremistene selv
Forum Redd Våre Barn, 19 august 2016


Jeg er ikke fri for å blære meg med at jeg lenge har forutsett / trodd at hele "barneindustrien" er så stor og så mektig at hvis det kommer virkelig opposisjon, vil industriens folk kjempe med alle midler, både rene og skitne.
    Rene: Forestillinger om hvordan virkeligheten er og hva slags vitenskapelige bevis som finnes som taler for deres oppfatninger.
    Skitne: Stigmatisering, gjerne ødeleggelse av liv og karriere, kanskje kriminalisering, av alle som går dem imot.

        

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan skal det nye barnevernet være?
PostPosted: Fri Aug 19, 2016 6:21 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Mørch og Raundalen har jobbet med dette i mange år. Å skulle innse at teorier og tanker som de to har syslet med er interessante nok, men katastrofale som utgangspunkt for praktisk barnevern, sitter nok langt inne. Det mest påfallende med Raundalen-rapporten og nestorenes deltagelse i barnevernsdebatten, er at belastningene og risikofaktorene ved adskillelse og bortplassering nesten ikke drøftes i det hele tatt.

De to glemmer å diskutere det vesentligste, selvfølgeligste og mest basale; nemlig at alternativet beviselig bør være bedre for barnet dersom det skal omplasseres.

Dessuten har Raundalen og Mørch et bakvendt og farlig syn på begrepet om å la tvilen komme barnet tilgode. I ytterste konsekvens betyr deres resonnement at pappaer som jeg selv bør fratas barna øyeblikkelig. Ikke fordi jeg er en spesielt dårlig far. Men fordi barna mine har eksperimentert med seksuelle slangord i frikvarteret på skolen. De "seksualiserer" ifølge barnevernet, og bør derfor kanskje - for å være på den sikre siden og for å " la tvilen komme barna tilgode" - plasseres i offentlig omsorg, hvor overgrepsfaren til gjengjeld ikke bare er teoretisk, men også høyst reell.

Nå unnslår forøvrig Raundalen og Mørch å nevne at det i virkelighetens verden og utifra offentlig statistikk kun er et mindretall av omsorgsovertakelsene som gjelder barn som har vært utsatt for "vold og overgrep", som de beskriver.

Systemet de har levert premisser for, er ellers under reellt press og får legitim kritikk. Yngre psykologer har allerede yppet seg mot de to i offentlig debatt, og mer vil nok komme. Sånn sett kan man også si at de to nå slåss for sitt faglige ettermæle.

Når dagens barnevern faller, vil nødvendigvis også de som har fungert som et slags akademisk alibi for virksomheten, bli revet ned av pidestallen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan skal det nye barnevernet være?
PostPosted: Sat Aug 20, 2016 5:26 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Arild Holta wrote:
Det er mange år siden man hevdet at 80% av omsorgsovertakelsene var unyttige eller destruktive for barna. Siden da har omsorgsovertakelsene økt mye.

På enkelte statistikker er det kun en god håndfull prosent som er så dramatisk som barnevernet propaganderer med at ligger til grunn for omsorgsovertakelser generelt.


Så kanskje "Færre omsorgsovertakelser!" bør bli et uttalt mål og en konkret parole under fremtidige demonstrasjoner.

Politikerne er ikke stokk dumme. De forstår at de nå må gjøre grep som kan dempe barnevernsprotestene noe. Og de vil forsøke seg med ulike endringer og hevde at barnevernet blir bedre. Den påbegynte granskingen i regi av Helsetilsynet og eventuelle justeringer i kjølvannet av denne kan sees i et slikt perspektiv.

Da gjelder det også at man ikke lar seg forlede.

Antallet omsorgsovertakelser er så langt jeg kan se den eneste konkrete måten man kan måle og kontrollere om endringer innenfor barnevern virkelig er til det bedre.

En ting må være klart: Foreløpig er det absolutt ingenting som tyder på at barnevernets praksis utvikler seg i positiv retning.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]