It is currently Fri Mar 29, 2024 12:41 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Næringsvennlig forskning
PostPosted: Fri Apr 01, 2016 10:59 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Interessante overskrifter i Bergens Tidende i dag, selv om de gjelder fiskerinæringen og Havforskningsinstituttet som visstnok går sine egne veier.

Dette blir tabloidjournalistikk fra min side, siden jeg ikke har tilgang til bt.no og derfor må basere meg på overskriftene. Kombinerer man overskriftene, får man likevel en interessant meningsutveksling:

Fiskeriministeren krever at forskerne er positive til oppdrettsnæringen: "Forskerne skal være næringsvennlige".
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sandber ... 70356.html


Slike forskere vil vi ikke ha, svarer Forskerforbundet.
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Kritis ... 70426.html

Så kan man trekke paralleller til barnevernsforskningen, hvor jeg aldri har hørt at Barneministeren er bekymret for at forskerne er for lite næringsvennlige.

NOVA-forskerne har i grunnen slått fast at vi vet for lite om barnevern og dets virkninger. Det må mer forskning til, sier de. De mener da mer av den etiske og ikke-konklusive forskningen, siden randomisert kontrollert forskning som vil kunne gi klarere svar, er uetisk.

Det er næringsvett, kan man si.

At det går svært dårlig med barnevernsbarn, er et eget felt som de vil kunne forske på i mange tiår. Så lenge de ikke spør om tiltakene i seg selv kan være årsaken til de dårlige prognosene for barnevernsbarn, er de også garantert å aldri komme til poenget.

Jeg lurer på om NOVA-forskerne er medlemmer av Forskerforbundet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Næringsvennlig forskning
PostPosted: Mon Apr 03, 2017 9:59 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg har en bekjent som er forsker. Han forsker på helt andre ting enn barnevern. Gruppen han er en del av, fikk for noen år siden i oppdrag å evaluere et prosjekt. Prosjektet var i mangemilloners klassen.
Etter å ha studert prosjektet, konkluderte forskerne egentlig med at proskjektet ikke var liv laga. Det hadde ingen positiv gevinst. De skulle ha et evalueringsmøte med oppdragsgiver, og han ønsket å formidle til oppdragsgiver at prosjektet deres kanskje burde avvikles. Lederen for forskningsgruppen ble imidlertid forferdet, og sa at min bekjente overhodet ikke måtte formidle dette fordi de da ikke ville få flere oppdrag.

Jeg ser for meg at noen av dem som leverer forskning innenfor barnevern opererer med lignende dilemma. Når man finleser rapportene deres erkjenner de i alle fall delvis at barnevern kanskje ikke virker.

Forskernes konklusjon utad blir imidlertid alltid en over-positiv tolkning av noe de har funnet, for eksempel "8 av 10 er fornøyde med barnevernet". Når en slik nyhet har sirkulert en stund, blir den en sannhet selv om det ikke er hold i den.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]