It is currently Thu Mar 28, 2024 9:48 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tankevekkende vrøvling: Hva hvis foreldre krangler?
PostPosted: Mon Dec 07, 2015 7:32 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
    

Tankevekkende vrøvling: Hva hvis foreldre krangler?
(Og hva hvis fosterpersoner gjør det samme?)


Jo, da er barnevernets svar som vanlig: omsorgsovertagelse.

Kan krangling skade det ufødte barnet?
Psykologs påstand skal prøves i en rettssak om omsorgsovertakelse i Andebu kommune.
nrk Vestfold, 7 desember 2015

"Et foreldrepar ble fratatt sine to barn i 2013.
    Det eldste barnet kom tilbake til familien etter noen måneder i fosterhjem, mens det yngste barnet fortsatt ikke får komme hjem.
    Da saken ble prøvd i fylkesnemnda for barnevernssaker uttalte en psykolog at det minste barnet kunne ha fått skader av at foreldrene hadde kranglet under svangerskapet.
    Påstanden ble utsatt for kritikk i nemda, men likevel landet man på at minstebarnet ikke skulle tas ut av fosterhjemmet."


Ja, vi vet at barnevernet og deres aktører psykologene anser barn som persilleblad vedrørende alle mulige ting foreldre kan komme til å gjøre "feil".

Det er vel mulig, da, at noen milliarder barn verden rundt er svært skadet. Ihvertfall er det noen milliarder foreldre som krangler, både under og etter et svangerskap. Aha, kanskje psykologen og den kyndige fylkesnevnden tror det er derfra all verdens ulykker skriver seg fra? Kanskje alle, i nord og sør, øst og vest, er skadet av ikke å være fjernet fra foreldrene av et barnevern? (Herregud, for tragi-komedie.)

Det mest interessante spørsmålet er imidlertid, som nesten alltid, det relative: Hvilke skader blir et barn påført av å bli berøvet sine foreldre, plassert hos fremmede, og holdt der med makt? Hvilke pålitelige statistikker sitter psykologen med, statistikker basert på holdbare undersøkelser, ikke på ideologisk drevet "forskning" ved NOVA?

Et annet spørsmål følger i kjølvannet: Jeg kjenner til flere tilfeller av at fosterforeldre er / blir vilt uenige om blant annet hvorvidt de skal "beholde ungen" eller si opp kontrakten med barnevernet. Det ble ikke så idyllisk som de hadde forestilt seg å "hjelpe et barn", og de ryker opp i adskillige krangler med dette som kjerne. I noen tilfeller skiller slike fosterforeldre seg. Hvilke skader kan slike krangler og skilsmisser påføre fosterbarnet som er tvunget til å være der men uten noen sikkerhet for varighet i et naturlig kjærlighetsforhold mellom seg og fosterfolkene?

Har den "dyptskuende" psykologen og den snusfornuftige fylkesnevnden tatt spørsmålet opp? Veiet sannsynligheten for slike utviklinger mot sannsynligheten for skade fra foreldrene? Neppe, tenker jeg.


"Rådmann i Andebu kommune vil ikke prosedere saken før den skal opp i retten, men sier på generelt grunnlag at barnevernet skal ta hensyn til barnets beste i slike saker."

Akk ja, slike selvfølgeligheter er vel alle kjent med. Har ikke rådmannen noe annet å komme med? Nei vel, rådmenn er seg selv like i de fleste kommuner, de er liksom kvintessensen av den barnevernsbeskyttende arbeidsgiver og byråkrat.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tankevekkende vrøvling: Hva hvis foreldre krangler?
PostPosted: Wed Dec 09, 2015 8:35 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ja, så foreldrene er gode nok for det eldste barnet, men mangler omsorgsevne for det minste. Her er det igjen hårfine vurderinger ute og går.

(Da barnevernet hadde presset meg selv til å flytte ut fra min kone og barn, var jeg god nok for alle typer samvær; utvidet helgesamvær, overnattingssamvær, feriesamvær osv. Men jeg var ifølge barnevernet "uaktuell" som daglig omsorgsperson, - helt til de krevde at jeg skulle flytte tilbake til familien, for så i siste runde igjen å hevde at jeg er uten omsorgsevne. Hårfine vurderinger av et barnevern som er gitt all makt om ikke i himmel, så i alle fall på jord. Så denne typen finjustis og milimetermål kjenner jeg godt til.)

Det er altså verken snakk om incest, reell vold eller tilbakestående eller farlige foreldre. Barnevernet har vært i møterommene med kaffekopper og mapper og gjort sine barnevernfaglige drøftelser. Rettsapparat og berørte profesjoner kan holdes i full sving med et lite barns liv som innsats.

Hvorfor gjøre ting enkelt, når man kan gjøre det vanskelig?

Så kan en kontaktperson i barnevernet mobilisere all sin empati, når barnet senere skal forklares hvorfor det - av hensyn til sitt eget beste - må holdes unna mor, far og en eldre søster eller bror gjennom hele oppveksten.

At barnevernet ikke vet bedre, er ikke overraskende. At de tilstøtende funksjonene ikke setter foten ned og stopper det hele, er mer uforståelig. Her kan man holde familien på pinebenken noen år til: Rettssaker, advokater, sakkyndige, sykemeldinger, arbeidsuførhet, m.m. - et amputert og ødelagt liv både for dem og for barnet.

Hele problemstillingen viser vel hvordan dette overflodssamfunnet har kommet på ville veier. Vi har et samfunn som - i alle fall i barnevernssaker - ofte tilstreber de vanskelige og dyre løsningene. Mens den billigste og enkleste løsningen, å la barna få komme hjem til mor og far, problematiseres i det uendelige. Og når det blir vanskelig å finne håndfaste argumenter, tyr man til all slags påskudd - her krangling under svangerskap!

Dersom det i det hele tatt er noe positivt med denne typen saker, må det være at de tydelig eksponerer barnevernet og måten de tenker.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]