It is currently Thu Mar 28, 2024 2:13 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Sen utvikling hevdes å "skyldes hjemmet"
PostPosted: Fri Dec 19, 2014 4:01 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Sen utvikling hevdes å "skyldes hjemmet"

NRK lager oversikt over hva slags artikler som leses mest. Barnevern er ett av emnene. Her er en artikkel de lenker til i en slik oversikt nå i desember:

– Vi var ikke gode nok foreldre
nrk Hedmark og Oppland, 21 mars 2014

Det er uhorvelig mange av disse tullete barnevernssakene hvor hjemmemiljøet blir tillagt skylden for at et barn tilsynelatende ikke utvikler seg "normalt". Ikke har barnehagene selv skylden, ikke dreier det seg om barnets konstitusjon - medfødte egenskaper og legning, nei, det er en primitiv behavioristisk oppfatning av en bestemt del av barnets omgivelser: hjemmet, som pådyttes alt som er "feil".

I tillegg er det viktig å være oppmerksom på at denne oppfatningen om hvordan barn "skal" utvikle seg, er gal. Det er blant annet slik når det gjelder språkutvikling. Den foregår ikke som noen slags rettlinjet påplussing av mer og mer. Men barnevernet og psykologene elsker å hevde at det gjør det, og ingen av mine kolleger i språkvitenskap gidder å ta dem ved vingebenet, dessverre. De kunne jo gå ut i kor, men nei - de er vel opptatt med andre ting. Dessuten er det jo innarbeidet en rettspraksis med at dommere kun er sandpåstrøere av hva barnevernet og deres hjelpere sier.

Alexander Aminoffs språklige kompetanse som barn
Analyse av påstander fremsatt av det svenske sosialvesenet i forbindelse med tvangsfjerningen av ham fra hans mor
MHS' hjemmeside, 4. mai 2006

Hvor mange familier barnevernet har lagt øde i de 20 årene på denne måten jeg har sett dem i aksjon, vet jeg ikke, men det er en del, ja, selv innenfor min radius, for ikke å snakke om hvordan det har herjet på landsbasis.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]