It is currently Tue Apr 16, 2024 11:46 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kvaliteten på barnevernet avspeiler barnas verdi
PostPosted: Thu May 14, 2009 10:03 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sat Jan 31, 2009 9:41 am
Posts: 223
Location: Hillerød Danmark
Av Rune Fardal, psykologistudent/forfatter

Jajamen..- Vet ikke om jeg skal skrike eller grine når jeg leser denne slags.
Kunne ikke finne link til artikkelen noen steder på dette forum hvor jeg helt klart mener den hører hjemme.
Link til artikkelen i pdf ligger her : Kvaliteten på barnevernet avspeiler barnas verdi

Så mye godt å hente, vanskelig å finne de helt saftige biter, så anbefaler på det varmeste å lese heile greia.
Quote:
Barn og foreldre taper uansett mot et slikt system av innkompetanse og maktarroganse! Igjen avsløres selvoppholdelsesdriften i barnevernet, ”Vi er perfekte, vi gjør ingen feil. Og gjør vi feil, så er det andres skyld”! Dette er den fundamentale attribusjonsfeil i praksis. Er dette prisen for at politiske broilere sitter med hovedansvaret for barnevernet? Hvor er den vitenskapelig funderte ekspertisen?
Den røde tråden gjennom alle disse tragedier er det fullstendige sammenbrudd av kontroll og kompetanse. Barnevernet i sin nåværende struktur er en stat i staten, kunnskapen er i beste fall svært mangelfull og utdatert. Den gruppetenkning barnevernet representerer er helt i tråd med negativ gruppedynamikk.

Jeg er klar over at mange af jer her inde ikke ligefrem hepper på div psykologer og socialbablere, men han har et godt ordvalg :lol:
Quote:
BT avslørte 17 april at barnevernet har begått 1000‐vis av lovbrudd. Jeg har så langt ikke registrert at en eneste ansvarlig person eller institusjon er blitt straffet! Gjelder ikke loven for barnevernet? Hvem sitter høyt oppe i maktpyramidene og beskytter slike lovbrytere?

_________________
Mormor Anna Balsgaard
(Eksil i Danmark. Spør dersom du har problem me språket )


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 14, 2009 10:37 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

Jeg trikset litt med den umulige lenken din, som forumet ikke ville forstå...

Rune Fardal kjenner vi godt til. Han er en del av den radikale barnevernsmotstanden.

Problemet med psykologien, er gjerne de manglende krav for å kalle det vitenskap. Samfunnsendrende idéer som ikke holder høye vitenskapelige krav, er ideologi.

Det betyr ikke at det ikke finnes psykologi som vitenskap. Problemet er at psykologisk ideologi gjerne får undertrykke psykologisk vitenskap.

Når forskning holder en kvalitet som er så høy at muligheten for feil statistisk måles i promille, så er det ikke noe å si på det. Når f.eks psykobabler Raundalen og hans haleheng barneombudet, er sterkt uenig i forskningen, så skjønner man at det er noe galt ute å går. For de hevder jo at det er psykologi de driver med, mens de fornekter beviste psykologiske fakta.

Nå er jo Rune Fardal mye greiere å forholde seg til.

Psykopati og narsisisme er Fardals kanskje fremste spesialitet. Men man kan jo stille et ("litt" moralfilosofisk) spørsmål: Hvordan vitenskapelig bevise at man MÅ ha en diagnose som heter "psykopati", og at det MÅ inndeles slik på en eksakt måte?

Noen psykologer og psykiatere hevder det ikke finnes psykopater. Andre hevder 1%. Ganske vanlig er det å hevde 3%. Rune Fardal hevdet vel 7%, om jeg husker riktig.

Hadde dette vert eksakt vitenskap, så hadde man ikke hatt disse forskjellige tallene.

Likevel: Rune Fardal har gjort mye bra for den saken vi kjemper for.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]