It is currently Fri Mar 29, 2024 1:05 pm



Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: reaktiv tilknyttningsforstyrrelse
PostPosted: Mon Oct 06, 2008 7:09 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Apr 09, 2008 7:23 pm
Posts: 193
Location: Vestlandet
Eller diskriminert tilknyttningsforstyrrelse.

Dette er en populær diagnose for barn under BV's "omsorg", og nyttes ofte for å nekte tilbakeføring, eller å ta barn ut av hjemmet. Mitt barn inkludert.

Dette er en relativt ny diagnose, og virker trendy blandt barnepsykologer.
Finner en del litteratur om diagnosen, men får det ikke til å stemme med mitt barn.

Noen som har tips om litteratur eller web som går denne diagnosen nærmere etter i sømmene, eventuelt noen som sitter med egne erfaringer?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 06, 2008 7:47 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Hæ?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: f.eks
PostPosted: Mon Oct 06, 2008 8:01 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Apr 09, 2008 7:23 pm
Posts: 193
Location: Vestlandet
http://www.psykologtidsskriftet.no/inde ... a=Kapittel

http://www.odont.uio.no/allmennodontolo ... 10.htm#F92

www.haarklou.no/artikler/emma1997.pdf


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 06, 2008 8:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Reaktiv tilknytningsforstyrrelse bygger videre på spekulative teorier om barns tilknytningsmønstre jf. Bowlby og Ainsworth:
Quote:
Tilknytningsteorien ble opprinnelig utviklet av John Bowlby for å forstå og beskrive de prosessene som resulterer i et psykologisk bånd mellom barn og omsorgsgiver. Barnet har en genetisk betinget tendens til å søke nærhet og tilknytning til sine nærmeste omsorgspersoner, for å bli beskyttet mot fare (Bowlby, 1988). Bowl-bys medarbeider Mary Ainsworth har gitt betydningsfulle bidrag, gjennom å utforske individuelle forskjeller i tilknytningsmønster, hovedsakelig ut fra dimensjonene trygg og utrygg. Forskjeller i tilknytningsmønster tilskrives primært ulik grad av tilgjengelighet og sensitivitet hos omsorgspersonen for barnets signaler og behov (Ainsworth, 1979).

Kilde: http://www.psykologtidsskriftet.no/inde ... a=Kapittel


Top
 Profile  
 
 Post subject: Også nevnt her
PostPosted: Mon Oct 06, 2008 8:07 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Apr 09, 2008 7:23 pm
Posts: 193
Location: Vestlandet
http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?t= ... 5f423bcf37


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 06, 2008 8:34 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Sterkt forenklet: I følge teoriene utvikler barn tilknytningsmønstre (når det bor sammen med sine biologiske foreldre) som det også vil utvise overfor fosterforeldrene. Slik at når et fosterbarn utviser utrygghet overfor fosterforeldrene sine, så "beviser" det at barnet har vært utrygt tilknyttet foreldrene sine, altså at barnets foreldre har hatt en skadelig foreldrestil. Osv.

Dette er jo bare sprøyt, men blir stadig oftere brukt i tilbakeføringssaker. Det brukes da MOT foreldrene at barnevernet har påført barnet emosjonelle skader og at fosterpersonene ikke har lyktes i å trygge barnet. Catch-22...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Tryggheten hos "barnevernet" glimrer med sitt frav
PostPosted: Mon Oct 06, 2008 8:42 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nina wrote:
Slik at når et fosterbarn utviser utrygghet overfor fosterforeldrene sine, så "beviser" det at barnet har vært utrygt tilknyttet foreldrene sine, altså at barnets foreldre har hatt en skadelig foreldrestil.


Det er vel ikke merkelig at et barn viser utrygghet sammen med kidnapperne sine? Å legge skylden for denne utryggheten på foreldrene, som barnet er røvet bort fra, er ganske drøyt.

Utryggheten tolkes av "barnevern" og "fylkesnemnd" som sikkert tegn på at barnet har vært utsatt for omsorgssvikt, men hvem har utøvd omsorgssvikten, foreldrene eller "barnevernet"? Det er traumatisk for barn å bli plutselig adskilt fra foreldrene med tvang, enten "barnevernet" liker det eller ikke.

Er diagnosen "reaktiv tilknytningsforstyrrelse" et finere ord for utrygghet?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Et dilemma
PostPosted: Mon Oct 06, 2008 8:56 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Apr 09, 2008 7:23 pm
Posts: 193
Location: Vestlandet
Sverre Kvilhaug har skrevet litt om dette i boka "atskillelse barn og foreldre", men nevner det bare i forbindelse med et generelt bilde.

I mitt tilfelle fikk mitt barn denne diagnosen i en periode da mitt samvær var 4 timer i mnd under tilsyn. Jeg var ikke til samtale med psykologen (e), fikk diagnosen forelagt og da var det take it or leave it. Hvis jeg da hadde protestert ville det vært et bevis på min "manglende innsikt i barnets følelsesmessige behov".
Jeg tror videre at de papirene BUP fikk i henvisningen har spilt en rolle. Når de får en henvisning på et barn som bor i fosterhjem på akuttvedtak, med mistanke om " rus i svangerskap" da legger dette sterke føringer for hvilken diagnose de ser etter, og gjerne vil ha bevist.
En positiv ting kom ut av dette, det ble nærmest bevist at det ikke kunne være rus under svangerskap, av nevrologen. ( Og nei, jeg har selvsagt aldri vært i nærheten av å ruse meg)


Nåvel, dess mer jeg leser om denne diagnosen, dess mer er jeg sikker på at dette ikke stemmer med mitt barn, jeg tror han er helt normal, og protesterer selv ganske høylytt mot psykobalerenes teorier. Stolt er jeg over at min 13 åring allerede i ung har gjennomskuet psykologstanden:)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 07, 2008 10:14 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Den nevnte diagnosen stemmer ikke for noen barn i det hele tatt. Diagnosen er svindel. Ninas klargjøring viser også essensen i et nøtteskall.
 

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tryggheten hos "barnevernet" glimrer med sitt
PostPosted: Tue Oct 07, 2008 10:57 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
agrippa wrote:
Nina wrote:
Slik at når et fosterbarn utviser utrygghet overfor fosterforeldrene sine, så "beviser" det at barnet har vært utrygt tilknyttet foreldrene sine, altså at barnets foreldre har hatt en skadelig foreldrestil.


Det er vel ikke merkelig at et barn viser utrygghet sammen med kidnapperne sine? Å legge skylden for denne utryggheten på foreldrene, som barnet er røvet bort fra, er ganske drøyt.

Utryggheten tolkes av "barnevern" og "fylkesnemnd" som sikkert tegn på at barnet har vært utsatt for omsorgssvikt, men hvem har utøvd omsorgssvikten, foreldrene eller "barnevernet"? Det er traumatisk for barn å bli plutselig adskilt fra foreldrene med tvang, enten "barnevernet" liker det eller ikke.

Er diagnosen "reaktiv tilknytningsforstyrrelse" et finere ord for utrygghet?


Ja det må være veldig traumatisk for barnet. Særlig når kidnapperne tillater seg å kalle seg mamma og pappa. Barnet vet jo (hvert fall til å begynne med, hos små barn) hvem som egentlig er mamma og pappa.

"reaktiv tilknytningsforstyrrelse" tror jeg er et finere ord for at barnet er redd for å miste av syne den man er glad i.

Barnevernet, psykologien og rettsystemet mener det er fosterforeldrene.

Men vi vet sannheten. Barnet er redd for å aldri få kommet seg hjem til oss foreldrene, som det vet at er glad i dem.

Det viser adferden til barnet, som di beskriver etter samvær.
Å det viser bekymringen barnevernet har hver gang di får greie på at vi forteller barnet at vi elsker dem og vil ha dem hjem. Da mener di at vi "skader" barnet.

Hvem var det som skadet barnet i utgangspunktet? jo barnevernet

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 08, 2008 12:14 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Nina wrote:
Sterkt forenklet: I følge teoriene utvikler barn tilknytningsmønstre (når det bor sammen med sine biologiske foreldre) som det også vil utvise overfor fosterforeldrene. Slik at når et fosterbarn utviser utrygghet overfor fosterforeldrene sine, så "beviser" det at barnet har vært utrygt tilknyttet foreldrene sine, altså at barnets foreldre har hatt en skadelig foreldrestil. Osv.

Dette er jo bare sprøyt, men blir stadig oftere brukt i tilbakeføringssaker. Det brukes da MOT foreldrene at barnevernet har påført barnet emosjonelle skader og at fosterpersonene ikke har lyktes i å trygge barnet. Catch-22...
 
Den nevnte diagnosen stemmer ikke for noen barn i det hele tatt. Diagnosen er svindel. Ninas klargjøring viser også essensen i et nøtteskall.


Kort sagt: Det finnes ikke dokumentasjon for at det finnes grunnlag for å lage en slik diagnose.

Om det ikke finnes vitenskapelige begrunnelser for diagnoser, så kan hvem som helst lage diagnoser.

:twisted: Hva med diagnosen schizofan om smådjevler i det såkalte barneværnet som later som de er snille privat, men viser sin spalta personlighet (atter en uvitenskapelig "diagnose", men skitt...) så snart de kan agere gjemt bak taushetsmisbruket?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 08, 2008 2:19 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
SCCCCCCCCCCCCCHHHHHHHHIIIIIIIIIIIZOFAN schizofan passet pefekt på barnefjernere .Men diagnoser er bare noe skittprat å vrøvl.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 08, 2008 10:44 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Diagnoser er "big business". Det er gevinst for alle her, bortsett fra den diagnosen blir heftet ved. For den kvakksalveren som "oppdager" problemet, til den kjemiske og fysiske atferdsindustrien og de som kan bruke dette mot deg senere.

Tenk hva en "reaktiv tilknytningsfortsyrrelse" vil gjøre for muligheten til å få beholde egne barn.

Forresten virker det som om alle slags reaksjoner vil passe til diagnosen. Så fint - da vil alle fosterforeldre bli overbevist om hvor forferdelig barnet har hatt det. Stakkars - jeg skjønner hvorfor mammon er den drivende faktoren til stadig flere fosterforeldre. Det vil jo bli helt umulig å få til et levelig forhold mellom dem og offeret, når de har så ulik oppfatning om hvorfor barnet er der.

Jeg fryser på ryggen, og hører hoven skrape.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 20, 2008 1:30 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Mon Oct 20, 2008 12:23 pm
Posts: 58
Location: Oslo
Ja den diagnosen sitter vi også å kjemper mot.
Kristoffer har fått denne diagnosen :(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2008 6:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Bare tull hele greia. Noe må di jo finne på for å lure retten til å være med på alt vrøvl til barnefjern. Og retten sitter der med sine dype ansikter og sluker rått alt en psykobabler har å servere. Rart en rett er så propp full av inkomtpetente tullinger at di biter på hver enda tullete diagnose, som nyss er oppfunnet. :x En rett burde bestå av flere mennesker som er istand til å sette kvasse kriterier til en diagnose. Så mye tull som det er med disse psykobablerne.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]