It is currently Fri Apr 19, 2024 6:18 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hjelpeapparatet – intet å tilby ved virkelige problemer
PostPosted: Sat May 05, 2007 8:26 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Hjelpeapparatet – intet å tilby ved virkelige problemer

God artikkel av moren til en narkoman 23-åring:
En sønn går til grunne

Av spesiell interesse for oss som vet hva som skjer når man ber barnevernet om hjelp med relativt enkle, konkrete ting, er det å lese at også når det gjelder de alvorlige tingene er "hjelpe"apparatet ute av stand til å gjøre noe. Det skjønner vi godt, for de aner ikke hva de skal gjøre, de er enda mer hjelpeløse, og langt mer uvitende, enn den jevne forelder. – Allikevel skriker dagens propaganda om at barnevernet tar seg av alle de barna som lever blant rus og vold hos foreldrene. Vel, når det gjelder barn og ungdom som selv ruser seg og begår vold, gjør de ihvertfall ingen ting med fornuft i.

Moren skriver om sosialarbeidere:
Hvorfor er det forresten så mange i denne yrkesgruppen som til stadighet er sykmeldte? Er det fordi de innser at systemet ikke fungerer?
... Det pågår kampanjer mot narkotika hvor det henstilles til foreldre med mistanke om at barna ruser seg til å ta kontakt med politiet eller barnevernet. Men hvor er hjelpen når problemene oppstår, og hva slags hjelp får man?
... Jeg har også ringt barnevernet og bedt om hjelp. Men ressurssterke foreldre får ikke hjelp. Jeg har til og med anmeldt meg selv til barnevernet for å være dårlig mor, for kanskje å få hjelp - alt til ingen nytte. Det eneste jeg fikk var en skriftlig bekreftelse på at jeg er en god mor.


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 9:59 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Quote:
Det pågår kampanjer mot narkotika hvor det henstilles til foreldre med mistanke om at barna ruser seg til å ta kontakt med politiet eller barnevernet. Men hvor er hjelpen når problemene oppstår, og hva slags hjelp får man?


jeg vil advare på sterkeste mot å gå på den massive propagandaen. Politiet er helt avhengig av tips i narkotikasaker, og vil gjerne ha foreldre som angivere. barnevernet trenger rekrutter til sin næring.

Det beste foreldre gjør når det slike problem dukker opp er å støtte de gode valgene barnet gjør. Fullføre skole, finne en jobb og holde på den og delta i flest mulig sosiale arenaer. Har barnet vansker med dette -bruk tid på å finne ut hvorfor og hva som kan gjøres - trives ikke barnet på skolen -finn en ny skole eller linje. Prøv en jobb.
Er jobben utrivelig- prøv skole eller en annen jobb.

All seriøs forskning forteller at det er manglende tilknytning til samfunnet som gjør at folk ramler helt utfor, ikke rusingen i seg selv.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 10:10 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
jeg ber også innstendig foreldre å ikke la seg blinde av de utsiktene som forespeiles dersom du ikke tar kontakt med hjelpeapparatet.

Barnet ditt blir ikke narkoman av å eksperimentere med illegale rusmidler, inntil 20 prosent av undommen gjør det - under en prosent får alvorlige problemer -de fleste av disse har blitt grundig kvernet av atferdsindustrien.

Ikke lat som om ingenting har skjedd heller, men ta det med ro, det er ikke verdens undergang dersom du ikke vil at det skal være det.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 05, 2007 12:48 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
http://www.familiehjelp.no/barnevern.htm

Her er det vist "hjelp" å få. Hva er dette for noe Child Behaviour Checklist.
Denne "familiehjelpen" holder også kurs i:
Hvordan skrive gode saksframlegg for fylkesnemnda.

Denne familiehjelpen har en rekke "flotte" hjelpetiltak og utredninger som en kan bestille.
Så da er det jo også på sin plass med kurset "gode saksframlegg for fylkesnemnda". Familiehjelp?????


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 05, 2007 1:31 pm 
Offline
User avatar

Joined: Fri Apr 20, 2007 3:23 pm
Posts: 48
Location: her og der
Jaha. I avdelingen "Siste nyheter" skriver de:
"15.5.07: Familiehjelp.no har nå gleden av å tilby veiledningstjenester til ansatte på kommunale barnevernkontorer, familiebaserte tiltak og offentlige og private barneverninstitusjoner, individuelt og i gruppe. Veiledningen utføres utelukkende av veiledere godkjent av FO."

De bruker Marte Meo, viser til Ung.no, vil bruke "familieterapi" for ungdom med spiseforstyrrelser (foreldre skal herses med).

"Familiehjelp.no består utelukkende av fagpersoner med minimum treårig sosial-/barnevernfaglig-/pedagogisk utdanning."

"Daglig leder for Familiehjelp.no er Lars H. Fengsrud, sosionom og familieterapeut, med lang og bred erfaring fra arbeid med barn, unge og deres familier. Han har arbeidet i offentlige og private barnevernvirksomheter, og drevet egen virksomhet siden 1999 i over 30 ulike kommuner og bydeler i Norge."


Det er vel ike noe mer å lure på, hvem disse/denne er for noe, mener jeg.

_________________
Livet er godt uten barnevernstupper


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]