It is currently Thu Mar 28, 2024 9:49 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jørgen Stueland, advokat: Barnevern – jeg roper et varsko
PostPosted: Wed Feb 15, 2017 10:47 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
    

Jørgen Stueland, advokat:
Barnevern – jeg roper et varsko
Oppland Arbeiderblad, 14 februar 2017

"I løpet av de seneste årene har det poppet opp private firma som leier seg inn til barnevernet."

"Barnevernspedagoger eller sosionomer danner sitt eget enkeltmannsforetak, hvor de leier seg inn til kommuner. Eller firma med titalls ansatte, som driver profesjonelt og deler ut utbytte til sine ansatte/medeiere. Jeg har sjekket opp økonomien i ett av disse selskapene. Det er altså slik at tidligere barnevernsansatte lager seg egne firma for å leie seg inn til barnevernet. Og hvorfor gjør de det? Er det for at det blir flinkere i jobben sin dersom de har private firma? Er det for at jobben blir lettere? Er det for at de blir flinkere til å gå inn tidlig og unngå omsorgsovertakelser?"

"De sakkyndige er ofte lønnet av kommunene, og kommunene forlanger resultater. Det er fra min side klinkende klart at disse sakkyndige, psykologer og psykiatere har en alt for tett økonomisk binding til barnevernstjenesten. Det har formodningen for seg at det er lettere for de sakkyndige å lande ned på et resultat kommunene forventer. Og derved blir det flere omsorgsovertakelser. De sakkyndige er egentlig inhabile gitt deres tette bånd til barnevernet."

"De innleide er altså avhengig av å produsere resultater. Og de resultatene får de. Fordi de er avhengige av å tjene penger på det de gjør. En omsorgsovertakelse gir status i miljøet, kan jeg tenke meg. En undersøkelsessak hvor man er aggressiv overfor foreldrene, viser hvem som er sjefen, gir status i miljøet."

"Penger gjør noe med mennesker. Det tåklegger barmhjertighet og en god nok forståelse, både overfor barn og foreldre. Jeg har sett at de privat ansatte er aggressive, jeg merker tydelig at de er mer aggressive enn ordinært ansatte i kommunen.
   Og når penger korrumperer og tåkelegger fornuften blir vi etter hvert som samfunn ute å kjøre."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Jørgen Stueland, advokat: Barnevern – jeg roper et varsk
PostPosted: Fri Jun 23, 2017 10:39 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jørgen Stueland:
Grove angrep fra alle kanter
advokatstueland, blogg, 19 juni 2017

"Men noe skjedde med meg på et tidspunkt. Jeg begynte å tenke over hva det var jeg drev på med. Hva det var som skjedde i sakene jeg hadde. Før jeg begynte å arbeide med barnevern var jeg som folk flest, jeg tenkte det var fantastisk at vi hadde barnevernet, og jeg tenkte aldri over om noe kunne være galt med barnevernet. Jeg trodde også at det kun var i ekstremtilfellene at barn ble tatt fra foreldrene, at det skjedde når rus var inne i bildet, eller ved alvorlig psykisk sykdom, eller ved psykisk eller fysisk mishandling, eller ved incest.
    Det jeg begynte å reflektere over var at ytterst få av mine saker dreide seg om rus, alvorlig psykiatri, mishandling eller incest. Mine saker handlet om foreldre som stort sett var oppegående på de fleste vis, som gjorde en akseptabel jobb i hverdagen, ga barna mat, kledde dem etter årstidene, sørget for at barna la seg til å sove, og som var til stede i barnas hverdag som en trygghet.
    Og jeg begynte å reflektere over hva som egentlig skjedde i de fleste sakene. Det kommer inn en bekymringsmelding fra skole, barnehage, helsestasjon, privatpersoner. Foreldrene blir innkalt til samtale. Det legges et løp for undersøkelsen av saken. Og så skjedde det noe forunderlig. Saken undergås en "psykiatrisk" vurdering. Det vil si at barnevernspedagogene begynner å stille diagnoser på foreldre og barn. De observerer foreldrene sammen med barna. Så gis det "karakterer". De filmer foreldrene sammen med barna, og det gis karakterer. Diagnoser. De observerer barna, skriver at de er for tilbaketrukne, skriver at de er for ukritiske. Og så videre."


"Først var jeg i en sak i fylkesnemnda. Alt startet tilsynelatende vanlig. Men så skal vi høre partsforklaring fra barnevernet. Hun tar frem et ark og sier at det må stilles spørsmål ved om advokat Stueland kan føre saken for nemnda da han skriver på facebook at han støtter at foreldre flykter til utlandet. Bang. Og jeg ble fullstendig satt ut. Det jeg hadde skrevet kunne på ingen måte tolkes i den retningen barnevernet hadde gjort. Saken får et fullstendig meningsløst fokus på meg."

Akkurat det samme skjedde i Sverige, mot juristen Siv Westerberg (hun ble i løpet av noen få år nærmest Nordens ledende menneskerettighetsjurist på familierettsområdet). Den svenske stats representant forlangte i Den Europeiske Menneskerettighetsdomstol i Strasbourg å få tale med Rettens formann under fire øyne, og hevdet at Westerberg ikke burde tillates å prosedere, fordi hun ikke var skikket – hun anbefalte blant annet ikke sine klienter å samarbeide med det svenske barnevernet.
    Norske myndigheter har forsøkt seg med lignende tricks overfor Domstolen. I Adele Johansen-saken prøvet de å få lukkede dører, altså hemmeslighold av saken – med den begrunnelse at barnevernssaker gikk for lukkede dører i Norge! Hadde de lykkes, ville saken blitt lite kjent.

"Så får jeg et brev fra advokatforeningen, hvor det går frem at jeg blant annet er klaget inn for å ha skrevet ting på facebook som gjør meg uskikket som advokat. Bang. Under ingen omstendighet går jeg med på at man er uskikket som advokat fordi man skriver kritiske innlegg, krasse innlegg, som retter skytset mot barnevernet. En advokat må kunne engasjere seg politisk, også i saker som går på tvers av det "det etablerte" tenker er riktig. Dersom en advokat ikke kan gjøre det, har vi med politisk sensur å gjøre, som tilhører Russland, Nord Korea og Iran. Ikke Norge."

*



Jørgen Stueland:
Å drepe en debatt med hitling
advokatstueland, blogg, 20 juni 2017

"Jeg oppfattes som et nettroll av barnevern og fylkesnemnd. ....
...
Og da begynte jeg å tenke: Når jeg kan oppfattes slik av disse aktørene, hvor mange flere er det ikke som også dras over samme kam."


"Kanskje denne gruppen "Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet" har tiltrukket seg noen som går over streken. Ofte i desperasjon. Men stort sett er det snakk om innlegg fra fortvilte foreldre, som leter etter mening i tilværelsen etter at bunnen i livet deres har forsvunnet, de har mistet sine barn."

" Jeg mener det biologiske prinsipp skal være styrende for hvordan vi behandler foreldre og barn i dette landet. Og dette mitt syn er ikke fullstendig meningsløst, selv om det kan virke slik i Norge. I de aller fleste land i verden er det biologiske prinsipp styrende. Familien er bærebjelken i de aller fleste land.
    I Norge har dette prinsippet gradvis blitt svakere i faglitteratur, rettspraksis, barnevernets praksis. Jeg mener, og det mener jeg med tyngde, at det ikke er jeg som står utenfor det fornuftige og riktige. Jeg mener at vi i dag er i ferd med å sjalte ut familien som bærende element for mennesker. I dag har vi en høy grad av enslige, vi har oppløste familier, skilsmisser. Den mest skremmende delen av denne utviklingen at vi snart kan designe våre barn, bestille dem. Alt er i ferd med å bli fragmentert og relativt."


En eneste ting her er jeg uenig i: Det er ikke slik at det biologiske prinsipp og det faglige grunnlag for det er blitt svakere. Det fins, og det kommer, plenty av internasjonal forskningslitteratur som er nyttig for oss, som viser hvor viktig det er for barn å holde til hos sine biologiske foreldre. Se for eksempel: Sverre Kvilhaug: Atskillelse barn og foreldre – det fortidde traume? fra 2007/2008 og litteraturlisten der. Se også på Martin Daly og Margo Wilsons store serie av vitenskapelige undersøkelser.
    Derimot er det slik at de som får forskningsmidler vedrørende barn, barnevern o.l. i Norge, så å si uten unntak er de som tilhører den offentlig godkjente tro og ideologi. Derfor kommer det fra slike kretser stadig nye artikler, studier, anbefalinger som hevder å hvile på forskningsmessig grunnlag, og som støtter opp om det som allerede er offentlig tro.
    Derfor har Jørgen Stueland rett i at den intellektuelle og faglige gehalt i det vi stadig overdynges med, er dystert. Men det er ikke enerådende, og så ufornuftig som det er, må vi håpe at det til syvende og sist går inn hos noen hver at det ikke fører til noe godt for menneskene! Vi får være ved mot og holde ut, Jørgen! For det vi bringer ut informasjon om, blir meget godt forstått av tallrike mennesker som selv har sett barnevernet i praksis. Dette er mennesker som dessverre ofte er tause og hjelpeløse, men det er forståelig. Det offentliges taktikk med å forsøke å ramme både dem og deres hjelpere gjennom å bringe deres anseelse ned i sølen og stoppe deres videre kamp for sannhet og humanitet, røper i grunnen seg selv.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]