It is currently Thu Mar 28, 2024 2:21 pm



Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Det umenneskelige helsevesenet
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 2:00 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Det kommer smått om senn kritiske røster om tilstander innen helsevesenet, de som tør å si at vi kanskje allelikevel ikke har det så bra her på berget. Om deres kritikk av statlige løsninger på menneskers problemer en dag får dem til dømme barnevernet, er det for tidlig å si:

Quote:
– Jeg vil hevde at det er en sterk understrøm av umenneskelighet i norsk helsevesen.

– Jeg var utsatt for en ulykke og fikk store hodeskader, forteller Vetle Lid Larssen, noe som medførte en toårig sykdomsperiode. Noen uker tilbrakte han på Sunnaas sykehus for rehabilitering.

– Og så jeg som alltid har fryktet alt som smaker av testing, fyrstikkleker og intelligensprøver. På sånne områder er jeg helt ubegavet, ja, nærmest sinke. Skulle min intelligenskvotient stadfestes ut fra slike tester, ville den endt opp med en IQ på 3!

Mener forfatteren, som tross alt betrakter seg selv som en ressurssterk person.

– Men man fanges av systemet, og det er en nesten klaustrofobisk følelse.


http://www.dagsavisen.no/kultur/boker/article296202.ece


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 17, 2007 4:13 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det hjelper at skriveføre folk blir utsatt for de erfaringer mange andre har gjort før dem :wink:.

Jeg husker da professor Rigmor Austgulen måtte ligge på gangen på St. Olavs hospital.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Holdninger i helsevesenet
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 9:35 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Jeg har ingen grunn til å tro at slike holdninger bare unntaksvis forekommer i helsevesenet:

Vil avlive funksjonshemmede barn

I svært mange tilfeller blir behandlingstilbudet på sykehus blir gjort til en kostnadsspørsmål, og hva "samfunnet" har råd til. Enkeltmenneske regnes som et tannhjul i velferdsstatens maskineri.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Holdninger i helsevesenet
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 9:56 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Rinna wrote:
Jeg har ingen grunn til å tro at slike holdninger bare unntaksvis forekommer i helsevesenet:

Vil avlive funksjonshemmede barn

I svært mange tilfeller blir behandlingstilbudet på sykehus blir gjort til en kostnadsspørsmål, og hva "samfunnet" har råd til. Enkeltmenneske regnes som et tannhjul i velferdsstatens maskineri.


.... og dermed så "eksploderte" Mona ....

Shit, jeg får ikke tjangs til å skrive noe mer akkurat nå, for jeg skal til tannlegen.

Men, noe rekker jeg å skrive her: Hva da med psykologer som sier følgende til sine klienter: "Dersom du hadde vært en hest - så hadde du blitt skutt...." ???

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Holdninger i helsevesenet
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 6:53 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Mona Lygre wrote:
Rinna wrote:
Jeg har ingen grunn til å tro at slike holdninger bare unntaksvis forekommer i helsevesenet:

Vil avlive funksjonshemmede barn


Hva da med psykologer som sier følgende til sine klienter: "Dersom du hadde vært en hest - så hadde du blitt skutt...." ???


Eller hva med barnevernspedagoger som mener at "hjelpetiltak er nødvendig"?

Dersom sykepleierstudenten som skrev at funksjonshemmede barn burde avlives dersom de ikke kan gjøre nytte for seg,

«Jeg synes at barn med funksjonshemninger bør avlives fortest mulig, hvis det er umulig å gjøre dem friske og nyttige for samfunnet.»

ikke fikk sykepleierlisensen sin, så velger han/hun kanskje å utdanne seg til barnevernspedagog. Tenk da å få en slik - eller ett par slike - inn i hjemmet ditt for å vurdere om du er "egnet" til å ha omsorg for ditt eget barn... (grøss)

Det er jo akkurat dette menneskesynet som preger de fleste som arbeider innen barnevernet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Ser det
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 7:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Det som du har skrevet inn her Agrippa, er den samme tanken som jeg gått rundt og rugd på i hele dag,

tenkte å skrive at hun kommer garantert til å få jobb i barnevernet....

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: sykepleieren
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 7:21 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Jepp, enig at det er dette menneskesyn som man opplever som "pasient" eller klient i norsk helsevesen, livstidommen får man først når man oppfatter hvordan det norske forvaltningssystem er bygget opp og omkring nøyaktig det samme menneskesyn, der "sårbare" grupper ikke er et menneske med like menneskerettigheter som andre og det de definerer som "normale" mennesker....

I artikklen om sykepleieren så virker dette som en typisk juss sykepleier - med andre ord en der er blitt riktig god i den akademiske og juridiske del av utdannelsen - men som har totalt oversett den viktigste funksjon til en god sykepleier, og det er omsorgsfunksjonen. Dersom denne sykepleier også hadde fått med seg ting som hygeine, omsorg og medmenneskelighet i sin utdannelse, så ville den nok fungert bedre etter hensikt. Det virker som den utdanning de tar i dag tar sikte på å rekutere nye dødsengler.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: men,
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 7:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
men, det jeg egentlig ville si var det at jovisst har funksjonshemmede barn noe å gi oss!

-For de lærer alle oss andre å bli bedre mennesker!

Den gang da menneskene begynte å bry seg om hverandre og tok vare på hverandre i stedet for å sette funksjonshemmede barn ut i skogen,

fikk vår vestlige sivilisasjon en MERKBAR FREMGANG, på alle mulige måter,

det blir litt sånn "new-age" preg, men når menneskene begynte å skjønne at vi er "ett", så åpnet det adgang til "høyere filer" og ny kunnskap,

den tekniske revolusjonen kom faktisk samtidig med at vi begynte å stelle med de svakeste av oss alle,

så alle de av oss med mindre "håndbagasje" må vi ha,

jeg kom også i hu de 70.000 fysisk og psykisk handikappede som nazistene tok livet av,

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 25, 2007 12:03 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Thu May 10, 2007 8:41 am
Posts: 131
Jeg måtte bare...og det er ingen personlig kritikk av forrige Skribent/innlegg!

- de som ble satt ut i skogen har aldri vært- og vil aldri være svake. Det er en ikke-menneskelig, menneskekrenkende; definisjon.Og samtidig en fryktbasert 'diagnose'. Fra de som ønsker å fremmedgjøre individer.Kan vi måle oss selv på etslikt måleapparat?

"Mindre håndbagasje" også. For hvem vet hva den enkelte inneholder? Kan man måle håndbagasje?

Det er akkurat noen av disse 'begrepene' som også bvt benytter seg av + 'godkjente' holdninger samfunnet/systemet 'har'. Og å kalle noen svake..hm. De er også rettsløse- lik barn(og foreldre); gjort totalt avhengige av 'hjelpetiltak' som f.eks. institusjoner, bofellesskap i regi av den enkelte kommune..o.l.

Hva er en funksjonshemming? Hva og hvem er denne definisjonen målt ut fra?
Så,- hvis det menes at"de svakeste av oss alle" er de som er definert til en slik gruppering fordi funksjonsnivå el. andre ting f.eks, er satt opp mot(ekstrem ytterkant av 'normalitet') konsernledere som jobber 50 timer i uka, så ,- well- da er det ikke stor verdi i å fungere selv om man jobber fra 8-3 hver dag.(da ut fra 'norm', holdninger etc.). Skapelsen er slik den er.Og alle er vi perfekte- med det vi er.

Jeg tror vi mener det samme- det ble bare en uheldig ordbruk her...eller at jeg misforstår.

Dessuten er det jo samme mølla. Det handler om penger og hvordan dette landet disponerer sin økonomi for at alt skal se pent ut. Da gjerne med økte midler til den ene og den andre sektoren.Det burde kanskje være noe som kunne kalles overgrepssektor?

Velferdssamfunn? Jammen sa jeg PØH.

Men,når det er sagt, så var den god den med ' åpning av høyere' filer - og at vi er ett.. :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 25, 2007 4:18 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
SINT wrote:
- de som ble satt ut i skogen har aldri vært- og vil aldri være svake. Det er en ikke-menneskelig, menneskekrenkende; definisjon.Og samtidig en fryktbasert 'diagnose'. Fra de som ønsker å fremmedgjøre individer.


Jeg er enig med deg. Ved å stemple mennesker som sårbare og hjelpetrengende, så tar man fra dem noe av respekten og verdigheten som tilkommer alle mennesker, uansett utrustning. Vi er alle skapt av Gud, og han har utrustet oss på ulikt vis. Det er ikke gitt at noen mennesker er mer verdifulle enn andre. Barnevernet graderer mennesker etter sin egen skala. De setter barn ut i skogen, men på en måte som er sosialt akseptert i våre dager: Institusjoner og fosterhjem.

Husk også at nazistene tok livet av funksjonshemmede i stor skala. Sykepleierstudenten som skrev at funksjonshemmede barn burde avlives dersom de ikke kan gjøre nytte for seg har et menneskesyn helt i tråd med det som rådet i Tyskland før krigen da funksjonshemmede mennesker ble avlivet med gass. Hun eller han er nok ikke alene om å ha dette synet, men det er sjelden det fremkommer så klart. De andre nazistene pleier å gjemme seg bak sosialt aksepterte uttrykk som "hjelpetiltak" og "omsorgstiltak", og da vet vi hva de har i tankene. Sykepleierstudenten uttrykte seg bare litt for direkte - hadde hun sagt hjelp til en verdig avslutning av livet eller en annen evfemisme, så hadde alt vært i skjønneste orden. Myndighetene har heller ikke tenkt å gi personen yrkesforbud, for det ville krenke personens rettigheter. Da er det bedre at andre får sine rettigheter krenket på det groveste ved å bli utsatt for slike personer, som opererer med myndighetenes velsignelse (les: fullmakter til skjønnsvedtak).

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Eldrebølgen
PostPosted: Sat Sep 01, 2007 5:22 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
En sykehjemspasient skal ha vært så utsultet og uttørket at en lege i familien fikk ham umiddelbart innlagt ved sykehus.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.3351233

Dette er kanskje en måte å "fjerne" eldrebølgen de fleste vet kommer. I Danmark har man "fjernet" de nære akkuttinnleggelse ved kommunalreformen, så i dag er det gjerne reisetid på 5 timer om du blir akutt syk her....

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 14, 2008 10:35 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Huttetu. For når det blir for mange barneverns"utdannede", kommer det nok frenetisk aktivitet for å herje ytterligere med enda mange flere familier:

"Forskerne spår at det vil bli utdannet for mange vernepleiere, barnevernspedagoger og sosionomer, at etterspørselen etter sivilingeniører vil gå ned, men at behovet for realfagutdannede på høyt nivå vil øke."

Akademikerne kommer
Vårt Land 14.08.2008

Artikkelen kan kommenteres i Vårt Land ved å klikke seg inn på "Meninger" øverst, og deretter inn på seksjonen "Debatt".
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Et falsum!
PostPosted: Mon Nov 14, 2011 9:00 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Jeg fant et interessant leserinnlegg i Samfunnsmagasinet, http://www.sfm.no, som jeg ønsker å dele med dere fordi det belyser årsakene til veksten i det såkalte "barnevern". Innlegget har tittelen "Et falsum!" og er forfattet av Kristian Gustavsen. Jeg tillater meg å kopiere deler av innlegget, som kan leses i sin helhet under Lesernes Meninger

Et falsum!!

Publisert 19.10.2011

Når en "barneverner" får fremstille det som at de kun tar barn ut av familier pga vold, sexmisbruk og omsorgssvikt, da er falsumet en kriminell handling!

"Eksperter" på regulativlønn er blitt en vekstfaktor, og en maktfaktor i det norske samfunnet som flyt over av oljepenger, oljepenger som i sitt kjølvann dreg med seg en sterk offentlig stat med ditto "eksperter". "Eksperter" som må klientifisere stadigt flere for å få opptre å heve lønn som "ekspert".

Barna er bare råvaren til profesjoners kamp for å få dyrke sin profesjon, og mennesker, voksne som barn, sliter mer en de noen gang har gjort i kjølvannet til "ekspertisen".

Hva så med "barnevernerne"? Jo , mange kommer selv fra så dysfunksjonelle familieforhold at det hele blir et rent paradoks!

I dagens Norge er "barnevernet" drevet frem av en ideologi som utelater kjernefamilien, og som liker å ta i bruk alt det rare av avvik som "proffesjonene" selv inneheld, og som så får profilerer seg sterkere, og sterkere i forhold til kjernefamilien!

Norge går så det griner økonomisk, men kulden i det norske samfunnet har aldri vært større, og mennesker og familier går til grunne i fotefara til "Ekspertveldet" som sprer seg som en kreftsvulst og som klientifiserer og stigmatiserer store grupper mennesker!


Innsenderen av dette glimrende innlegget viser, etter min mening, stor innsikt i drivkreftene bak det såkalte "barnevernet", som trakasserer og forfølger stadig flere norske familier. Dette falske "ekspertveldet", bestående hovedsakelig av lavutdannede kvinner med tre-årig helse- og sosialutdannelse, driver med kvakksalveri når det stempler barn som alvorlig omsorgssviktede på grunnlag av faktafeil, falske anklager og ensidig svartmaling av foreldrene.

Disse liksom-ekspertene på offentlig regulativlønn har skaffet seg monopol på det såkalte "barnevernsfaglige" området. Det er de, og bare de, som er "i stand til å se hele bildet", som de pleier å si. Dette er bare sludder og vås, men virkeligheten er at norske domstoler godtar dette falsumet uten å stille kritiske spørsmål. Resultatet er at lykkelige barn blir tvangsfjernet fra sine gode foreldre for å havne i "fosterhjem" hos personer som betrakter barnet som et middel for å oppnå økonomisk velstand.

Veksten i offentlig sektor er ikke bare av det gode. Især ikke når stillingene som opprettes, besettes av kvasi-eksperter med makt til å krenke. I Norge oppfylles kravet om full sysselsetting ved å stadig utvide offentlig sektor. Mange av disse stillingene er totalt unyttige og gjør endog mer skade enn nytte. "Barnevernet" er en sektor hvor tusenvis av latvutdannete kvinner har sikret seg godt betalte offentlige stillinger hvor de under dekke av "fagutdannelse" får krenke menneskerettighetene og utøve ondskap uten sidestykke.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]