It is currently Thu Mar 28, 2024 4:55 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Fryktkultur i barnevernet?
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 7:36 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ifølge nrk.no eksisterer det en fryktkultur i deler av barnevernet:

http://www.nrk.no/troms/tillitsvalgte-f ... 1.12697458

I mange saker leser jeg at barnevernsofre føler seg overkjørt av saksbehandlerne, og opplever at saken står og faller på hvordan saksbehandlerne forstår saken. Jeg vet ikke helt om det var tilfelle for vårt vedkommende.

I vårt tilfelle gikk hovedkonflikten mellom meg selv og barnevernet ut på at barneverntjenesten overprøvde og ignorerte medisinske opplysninger som var avgjørende for forståelsen av problematikken i familien. Dette var info som ble dokumentert innledningsvis. Barneverntjenesten oppnevnte en sakkyndig som skulle avklare dette spørsmålet, fordi de ikke stolte på dokumentasjonen som var gitt, og da den sakkyndige til barnevernets skuffelse bekreftet opplysningene, trodde jeg faktisk at saken skulle komme på rett spor.

En liten digresjon: I et land med en sammensatt politisk historie, hadde de for en del år tilbake det mest demokratiske valget noensinne. Det var bare ett problem: Landets ledelse tok ikke konsekvensen av valgresultatet.

Det kalles makt, eller misbruk av sådan.

På samme måte overprøvde barneverntjenesten like godt sin egen sakkyndiges medisinske konklusjoner. Den virkeligheten familien befant seg i, eksisterte ikke ifølge barnevernet. Det var svært vanskelig for meg å fatte dette, selv om jeg nå har forstått at barnevernet ofte overprøver informasjon hvor de selv ikke har noen fagkompetanse. Til slutt måtte jeg erkjenne at vi var blitt passasjerer i en buss hvor sjåføren ikke bare manglet sertifikat, men også var beruset. Som noen vet, valgte vi til slutt å hoppe av i fart.

Jeg er imidlertid ikke sikker på at det bare var familien som ble overkjørt i saken vår. Inntrykket mitt var at også saksbehandlerne var under press fra sin egen ledelse, og jeg ser ikke bort ifra at noen av dem kanskje egentlig ønsket å være til hjelp på en langt mer konstruktiv måte. De som var mest negative mot meg, var ikke saksbehandlerne som jeg hadde regelmessig kontakt med, men heller ledelsen og mellomledelsen i barnevernet. En mellomleder som jeg aldri tidligere hadde sett, kom for eksempel med grove beskyldninger mot meg første gang jeg møtte henne. Barnevernssjefen brukte personkarakteristikker som jeg ikke trodde kunne forekomme i korrespondanse i en barnevernssak.

En av advokatene jeg hadde tidlig i saken, fortalte meg at saksbehandleren på det tidspunktet egentlig forsto saken ganske godt, fordi han hadde snakket med henne i en annen sammenheng, men at hun var bundet av den tilnærmingen barnevernet hadde lagt opp til. En annen av saksbehandlerne som jeg syntes hadde en rimelig fornuftig tilnærming til familien, forsvant ut av saken, ukjent av hvilken grunn. Vår siste saksbehandler forsnakket seg noen ganger på en måte som gav inntrykk av at vi egentlig var nokså enige. Etter et møte med barnevernssjefen formulerte hun seg slik at jeg begynte å forstå at barneverntjenesten i kommunen kanskje også hadde et ledelsesproblem.

Min følelse var helt klart at saksbehandlerne ble instruert av ledelsen, at de ble gitt umulige arbeidsbetingelser fordi visse premisser når det gjaldt saksforståelsen var fastlagt og bestemt ovenfra, og at de - med vanskeligheter - var lojale overfor de føringer de fikk.

Selv om jeg kan forstå at en saksbehandlers posisjon kan være vanskelig, mener jeg likevel at de sviktet den lojaliteten de skulle ha til barna.

Dette er selvsagt bare min egen opplevelse, og noen av forholdene jeg omtaler her dreier seg om mine antagelser.

Selv om jeg tror at der er noe grunnleggende galt med både barneverntjenestene i Norge og selve barnevernsfaget, mener jeg også at bedriftskulturen og måten den enkelte barnevernsavdeling ledes på, kan ha stor innvirkning på familiene og barna som berøres.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]