It is currently Thu Mar 28, 2024 9:25 am



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lavstatus-saker i barnevernet?
PostPosted: Tue Dec 15, 2015 8:18 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
NRK melder at barnevernet i Arendal får kritikk fra Helsetilsynet.

http://www.nrk.no/sorlandet/henlegger-m ... 1.12703325

Man ser at bekymringsmeldinger med rus og vold for raskt henlegges. Det får meg til å spørre: Er det slik at slike saker er lavstatus i barnevernet? Eller at denne typen saker byr på få intellektuelle utfordringer for dem som skal jobbe med dem? Og at barnevernet derfor finner det mer interessant å gå løs på familier hvor omsorgssvikten ikke er åpenbar, men der man kan mistenkeliggjøre og umyndiggjøre foreldre som ellers er rimelig eller delvis oppegående?

Spørsmålene mine er selvsagt både spekulerende og insinuerende, og må tas for det de er. På den annen side er vi mange som over lengre tid har måttet leve med løst funderte spekulasjoner og anklager fra barnevernet, uten å ha så mye å stille opp med. Og der noen av oss selv har funnet det nødvendig å ta grep for å sørge for barnas beste.

Det som er positivt og faktisk litt oppmuntrende i reportasjen, er at det er kommunen selv som har bedt om tilsyn, etter at de stusset på håndteringen av en konkret barnevernssak. Det tyder på at kommunen og rådmannen i alle fall tar noe ansvar for det faglige innholdet i tjenestene, noe jeg ikke har inntrykk av er vanlig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lavstatus-saker i barnevernet?
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 2:20 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Jeg reagerer på kategorier som "rus" og "vold".

Folk med såkalte rusproblemer som både har sertifikatet i behold, klarer jobben sin og har normale sosiale nettverk, får samlekategorien til å skurre i mine ører. Men "rusproblemer" er altså blitt en av storsamfunnets metoder til å stemple mennesker.

Når det gjelder "vold" så har man laget så ekstreme definisjoner at trolig alle tidligere kulturers oppdragelsesmetoder liksom er blitt farlig for barna.

Det er for voldsom propaganda med i det meste. Folk må våkne opp og forstå at også statlig pengemakt fordreier sannheten og det objektive.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lavstatus-saker i barnevernet?
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 8:15 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg er enig i at begrepene "rus" og "vold" kan inneholde alt mulig, og blir brukt av barnevernet for det de er verd, og det er bra at Arild Holta presiserer dette.

Vår egen sak var vel først en sak med merkelappen "vold", og det er klart at gjennom å bruke dette begrepet, har barnevernet stor makt. Barnevernet bestemmer definisjonen "vold", på samme måte som de bestemmer innholdet i begrepet "barnets beste". Voldsargumentet ble fremhevet og nedtonet gjennom hele saken vår, alt etter barnevernets forgodtbefinnende og hva de ønsket å oppnå på det aktuelle tidspunkt. Vold var et tema da jeg ble presset til å flytte ut fra mor og barn, det var åpenbart ikke særlig tema da jeg ble presset til å flytte tilbake, og det var igjen blitt tema da barneverntjenesten for andre gang sendte begjæring om omsorgsovertakelse.

Selv sluttet jeg å bruke fysisk grensesetting da vi fikk kontakt med barnevernet, men barnevernet mente at min erkjennelse av egen voldsbruk "ikke gikk dypt nok", og henviste meg til psykolog med vold som spesialfelt. Jeg opplevde at barnevernet gjorde dette som del av en "bort med far/tiltak rundt mor"-strategi, som ikke fungerte i vårt tilfelle fordi barnevernet ignorerte og bortdefinerte det som var kjernen i familiens vanskeligheter.

Jeg har jo aldri vært anmeldt, tiltalt eller straffedømt, men dette er jo en justis som foregår på lovløse premisser og uavhengig av rettsvesenet.

Jeg var litt spent på hvordan profesjonelle innenfor temaet ville definere vold. Psykologen sa innledningsvis at dersom jeg var publikum på en konsert, eller tilskuer på en fotballkamp, og noen plutselig dyttet meg bort for å ta min plass, så ville jeg oppleve det ubehagelig. Jeg hadde da blitt utsatt for en form for vold. En brå bevegelse som skremte et barn, kunne også være en form for vold.

Psykologens definisjon av vold var faktisk så vid at han sa: "Ja, slik som vi definerer vold, har også jeg brukt vold mot mine egne barn".
"Ja, men da trenger jo alle foreldre i Norge behandling hos dere, da!" sa jeg, og psykologen uttalte at han mente at de fleste foreldre ville ha nytte av veiledning hos dem.

Etter et par innledende konsultasjoner, tilbød psykologen meg en "pakke" med veiledningstimer, som jeg skulle betale selv, og sa at jeg ville profitere på denne veiledningen i forhold til barnevernssaken.

Jeg forsto at det hele nå var blitt et spill, som også volds-psykologen skulle delta i. Barnevernet hadde fått understreket at jeg var en voldsperson gjennom å henvise meg. Ved å gjennomføre kurset kunne jeg "bevise" at jeg var villig til endring, og kanskje vinne barnevernets gunst. Men jeg ville også langt på vei akseptere at jeg var en farlig person for barna mine.

Jeg ble irritert på psykologen, og gav uttrykk for at han egentlig ikke gav meg noe særlig valg når han koblet deltagelse i veiledning med at jeg ville profitere i barnevernssaken. Selv om jeg ikke hadde noe imot å bli litt mer bevisst på dette temaet, orket jeg ikke å delta på slike premisser. Jeg sendte en e-mail til psykologen, med kopi til barneverntjenesten, og sa at jeg opplevde det hele som et spill, som også psykologkontoret nå skulle være en del av, og takket nei. Advokaten min sa at dette ikke var klokt av meg, men jeg er ikke sikker på om han hadde rett.


Veilederen i barnevernet skulle for øvrig ha sønnen vår med seg ut av huset en gang jeg ikke selv var tilstede, og 4-5 åringen nektet plent å ta på seg skoene og var rebelsk. Veilederen fortalte meg at hun til slutt tok på ham skoene med makt. Jeg forstår jo at dersom jeg selv hadde gjort det samme, så ville dette bli brukt imot meg som omsorgsperson, det ville kanskje bli definert som en form for vold. (Det var for øvrig den samme veilederen som mente det var svært alvorlig da jeg ikke hadde lagt merke til at Per kom inn i rommet en gang jeg var opptatt med å undervise Kari i pianospill.)


Last edited by familien-er-samlet on Wed Dec 16, 2015 11:29 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lavstatus-saker i barnevernet?
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 11:28 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
familien-er-samlet wrote:
Veilederen i barnevernet skulle for øvrig ha sønnen vår med seg ut av huset en gang jeg ikke selv var tilstede, og 4-5 åringen nektet plent å ta på seg skoene og var rebelsk. Veilederen fortalte meg at hun til slutt tok på ham skoene med makt. Jeg forstår jo at dersom jeg selv hadde gjort det samme, så ville dette bli brukt imot meg som omsorgsperson, det ville kanskje bli definert som en form for vold. (Det var for øvrig den samme veilederen som mente det var svært alvorlig da jeg ikke hadde lagt merke til at Per kom inn i rommet en gang jeg var opptatt med å undervise Kari i pianospill.
Ettersom 5-åringen øyensynlig ble tatt med ut av huset men kom tilbake, er det jo mulig at denne veilederen ikke hadde noe spesielt fore.
    Men det er også mulig at hun ville spørre ham ut og indoktrinere ham mot familien i fred for mulig observasjon fra dere. Det er også mulig at hun hadde planer om å ta ham med til beredskapshjem, for eksempel hvis hun hadde kunnet få ham til å være med uten skrik og hyl, og hadde kunnet henvise til at han hadde uttrykt ditt og datt om foreldrene. Altså akuttvedtak. Jf Bhattacharya-saken, hvor ett barn - en baby - ble lurt ut av huset uten at moren fikk skikkelig beskjed, men ble fortalt at man bare skulle gå en liten tur med henne fordi det var oppstuss i hjemmet, mens gutten vel ble hentet direkte fra barnehagen og tatt.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lavstatus-saker i barnevernet?
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 11:35 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Kanskje, jeg vet ikke hva som var planen denne dagen. Men faren for akuttvedtak var overhengende. En gang jeg skulle på møte med barnevernet, fortalte advokaten min at der var en viss fare for at barnevernet ville fatte akuttvedtak og hente barna på skolen mens vi var på møtet.

Jeg valgte derfor å gå til skolen og oppholdt meg utenfor for å se om barnevernet kom. Jeg hadde lyst til å si adjø til barna om barnevernet kom for å ta dem. Men det skjedde ikke noe, og etter tyve minutter gikk jeg på møtet. Det gjorde ikke noe om barnevernet måtte vente litt på meg.

Men en slik usikkerhet skal altså foreldre leve og fungere under. Barnevernet skulle spre håp og glede, men sprer frykt og fortvilelse.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lavstatus-saker i barnevernet?
PostPosted: Wed Dec 16, 2015 10:00 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
familien-er-samlet wrote:
Jeg forsto at det hele nå var blitt et spill, som også volds-psykologen skulle delta i. Barnevernet hadde fått understreket at jeg var en voldsperson gjennom å henvise meg. Ved å gjennomføre kurset kunne jeg "bevise" at jeg var villig til endring, og kanskje vinne barnevernets gunst. Men jeg ville også langt på vei akseptere at jeg var en farlig person for barna mine.

Vi og barna er til for disse og ikke motsatt. Den tunge velferdsstatens forbannelse...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lavstatus-saker i barnevernet?
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 11:57 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Da volds-psykologen fortalte meg at de var i forhandlinger med min kommune om en samarbeidsavtale på det aktuelle tidspunkt, bidro dette til at jeg trakk meg. Jeg likte dårlig at psykologkontoret var i en situasjon med økonomiske bindinger til min motpart i saken.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]