It is currently Thu Mar 28, 2024 4:31 pm



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fundamental attribusjonsfeil
PostPosted: Tue Oct 13, 2015 5:50 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg har en venn som er psykolog. Han sto på sidelinjen da vi sto i vårt livs kamp mot barnevernet i Norge, og han hadde interessante blikk på saken.

Et av uttrykkene han brukte, var "fundamentale attribusjonsfeil".

Jeg hadde jo en privat oppnevnt sakkyndig som var psykiater, og han kommenterte at barnevernet "demoniserte" meg som far, slik at uansett hva som ble sagt eller gjort, så ble det brukt imot meg.

En annen venn av meg, en av dem som tok kontakt og jeg ble kjent med da barnevernet hadde "kastet meg ut" av mitt eget hjem, sa til meg at jeg jo var en hyggelig person. Han lurte på hvordan det hadde gått til at barnevernet åpenbart hadde lagt meg sånn for hat.

Jeg har lurt på det samme.

Noe av svaret er kanskje "fundamentale attribusjonsfeil". Dette er en betegnelse som betyr at man ikke nødvendigvis får vist seg fra sin beste side når man står i en konflikt. Empatien svekkes på begge sider av konflikten.

Den fundamentale attribusjonsfeil er en undervurdering av situasjonens innvirkning og en overvurdering av rollen til personlige faktorer når man forklarer andre personers atferd.

Når en far, som egentlig er livredd, reagerer med å bli sint, oppfatter barnevernet faren som arrogant, kald, manipulerende, psykopat, for å bruke de ordene jeg selv er beskrevet med. Det svekker empatien, og gjør det faktisk også lettere for barnevernet å emosjonelt forsvare at de tar foreldrene fra barna.

Redsel fører til det som ofte kalles "fight or flight", kamp eller flukt. Menn vil ofte reise seg og kjempe. En sint mann er imidlertid ikke alltid et vakkert syn.

Jeg har spurt meg selv hvor mange barnevernssaker som tilspisses på denne måten, rett og slett fordi bvtj. ikke ser redselen foreldrene bærer på. Isteden intensiveres konflikten mellom familien og barnevernet og gjør det umulig å få til en fornuftig dialog, mens saken drives til ytterpunktet og til nemnd og rett.

Jeg har også spurt meg selv hvorfor samfunnet ønsker at barn skal hjelpes i prosesser som skaper og forsterker konflikter, og hvor partene til slutt står fullstendig imot hverandre, i en sånn grad at barneverntjenesten i siste instans føler seg berettiget til å fortie og nedtone alt positivt, og samtidig blåse opp alt tenkelig og utenkelig negativt.

I disse prosessene blir foreldrene til slutt demoner, slik at barnevernet føler at de har gjort alle en tjeneste ved å redusere deres innflytelse på egne barn til noen få timer pr. år.

Barna står igjen som tapere.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fundamental attribusjonsfeil
PostPosted: Thu Oct 15, 2015 1:20 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Det minnet meg om dekontekstualisering, så jeg googlet dette sammen med attribusjonsfeil. Da fant jeg "Joar Tranøys föredrag vid NKMR:s jubileumssymposium på Världskulturmuséet i Göteborg den 17 juni 2006"

Der står det:
Attribusjonsfeil er beslektet med dekontekstualisering. Det er en kognitiv forvrengning der situasjonsbestemt atferd generaliseres til personlige egenskaper. En slik egenskapstilskrivelse kalles innen sosialpsykologien for attribusjonsfeil(Heider 1958) der den sosiale kontekst til den observerte personens atferd neglisjeres.

http://www.nkmr.org/nb/meetings/174-imp ... evernsaker

Joar Tranøy er en gullgruve av god informasjon!

Her er mer om dekontekstualisering og Bo Edwardsson:
viewtopic.php?p=25511#p25511

PS: Jeg har en attribusjonsfeil på gang med det lokale barnevernet. Jeg har beskyldt dem for dekontekstualisering, men begrepet attribusjonsfeil passet litt av saken bedre.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fundamental attribusjonsfeil
PostPosted: Thu Oct 15, 2015 8:53 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Spot on.

Fundamental attribusjonsfeil.

Dette er kjernen i det dysfunksjonelle systemet kalt barnevern.


Arild Holta wrote:

Attribusjonsfeil er beslektet med dekontekstualisering. Det er en kognitiv forvrengning der situasjonsbestemt atferd generaliseres til personlige egenskaper. En slik egenskapstilskrivelse kalles innen sosialpsykologien for attribusjonsfeil(Heider 1958) der den sosiale kontekst til den observerte personens atferd neglisjeres.


-rom-


Barnevernet fremprovoserer krisereaksjoner hos barn/foreldre/pårørende, kriseadferd som er situasjonsbetinget, hvorpå den situasjonsbetingede adferden via attribusjonsfeil blir generalisert til personlige egenskaper, ofte forklart som en "personlighetsforstyrrelse".

At også barnevernets sakkyndige psykologutredninger begår samme feilen og tolker kriseadferd som generalisert normaladferd, fører til mange blir feildiagnostisert med diverse "personlighetsforstyrrelser".

Disse systematiserte og grove maktovergrepene kan ramme enhver som kommer i befatning med barnevernet.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fundamental attribusjonsfeil
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 10:38 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Her er en artikkel som forklarte fundamental attribusjonsfeil ganske tydelig. Artikkelen har ingen ting med barnevern å gjøre, kun om fenomenet fundamental attribusjonsfeil:

http://www.friskogfunksjonell.no/tankef ... sjonsfeil/
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fundamental attribusjonsfeil
PostPosted: Mon Oct 19, 2015 5:26 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Bra artikkel du linker til, - med gode forklaringer.

Et par sitater fra artikkelen:

"Grunnen handler sannsynligvis om at hjernen vår liker regler og løsninger, ikke usikkerhet."

"Men det er fortsatt slik at vi alle sammen rammes av FAF fra tid til annen og forhåndsdømmer en person på bakgrunn av det. Dette kan igjen gi opphav til stereotyper som igjen bidrar til fordommer og rasisme."

Jeg vil tro at dette skjer i mange barnevernssaker. Barnevernet skal jo ofte vurdere forhold som de ikke er kompetente til å vurdere. Og så forsøker de å lage et slags system for å forenkle det hele. Da er det ofte svart-hvitt tenkning, og et slags regnskap om at dersom noe er galt i familien, så må det være noen sin "skyld". Dersom de kan finne en eller flere "slemme personer" i familien, er jobben deres mye lettere. Akkurat så primitivt tror jeg det er, selv om jeg i vår sak så enkeltpersoner som ikke tenkte på den måten, men som var lojale mot det systemet de tjente.

Et poeng som ikke er nevnt, er også at fenomenet virker selvforsterkende. Man kan være i en vanskelig situasjon, og adferden kan preges av det. I tillegg kan adferden ytterligere forsterkes eller nedtones av hvordan man oppfattes eller tror man blir oppfattet av den man kommuniserer med.

I vår egen sak, ble jeg oppfattet som en viktig person for barna mine når vi var i samtaler ved familievernkontoret. Bare av den grunn fremstod jeg antagelig mer human og sympatisk, jeg følte ikke at familievernkontoret var imot oss på noen måte.

Barneverntjenesten på sin side hadde gitt meg ulike negative merkelapper. Barnevernet var på sett og vis nødt til å gi meg disse merkelappene for at årsak-virkning-likningen deres skulle gå opp. At der kan være forhold i familier som ikke er noens skyld, er vanskelig for barneverntjenesten å forstå.

I møtene med barneverntjenesten følte jeg at jeg snakket med noen som var imot oss, og bare det i seg selv gjorde nok at jeg fremsto som mer usympatisk og inhuman.

Man er altså i en vanskelig situasjon som preger adferden. I tillegg kan adferden opp- eller nedjusteres av om den man kommuniserer med har an åpen og forståelsesfull holdning, eller om vedkommende har en granskende og fordømmende holdning.

Det som har overrasket meg selv med barneverntjenesten, er nivået kommunikasjonen foregår på. Mange av de andre involverte faggruppene rister jo på hodet, men kan ikke gjøre noe for å hjelpe. Det handler ofte om å mistenkeliggjøre, plassere skyld, finne feil osv. noe som virker konfliktskapende og dermed lammer og ødelegger kommunikasjonen.

Verre er det at denne typen tilnærming også ødelegger fremtiden til barna.

Dette ble nok en gang mange ord....Ellers synes jeg også at mater familias har gjort en kort og klargjørende fremstilling i sin kommentar lenger oppe.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fundamental attribusjonsfeil
PostPosted: Thu Oct 22, 2015 3:23 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
familien-er-samlet wrote:
Og så forsøker de å lage et slags system for å forenkle det hele. Da er det ofte svart-hvitt tenkning, og et slags regnskap om at dersom noe er galt i familien, så må det være noen sin "skyld". Dersom de kan finne en eller flere "slemme personer" i familien, er jobben deres mye lettere. Akkurat så primitivt tror jeg det er, selv om jeg i vår sak så enkeltpersoner som ikke tenkte på den måten, men som var lojale mot det systemet de tjente.

Svart/hvit-tenkning er faktisk viktig. Det hjelper oss mennesker å kategorisere eller abstrahere. Men i det den blir virklighetsfornektende, overgeneraliserende eller ikke gir plass til mothypoteser, så blir den en antiintellektuell eller uredelig tvangstrøye.

familien-er-samlet wrote:
Barnevernet var på sett og vis nødt til å gi meg disse merkelappene for at årsak-virkning-likningen deres skulle gå opp. At der kan være forhold i familier som ikke er noens skyld, er vanskelig for barneverntjenesten å forstå.

Dette skyldes vel delvis fornektingen av at det finnes flere elementer enn miljø og ignoransen av at foreldre ikke er nærmest hele miljøpåvirkningen.

Biologi (gener), egne valg, tilfeldigheter, vennepåvirkning, skolepåvirkning, osv...
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fundamental attribusjonsfeil
PostPosted: Thu Oct 22, 2015 7:07 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Kom tilfeldigvis over denne artikkelen om retten som konstruktør av en fortelling, og om hvordan barnevernet konstruerer karakterdrap. Det relaterer fundamental attribusjonsfeil. Det er skrevet av Kathrine Haugen hvor hun bruker Professor Arild Linneberg for å illustrere/underbygge poengene.

http://www.altombarnevern.no/professor-arild-linneberg/
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fundamental attribusjonsfeil
PostPosted: Fri Oct 23, 2015 10:02 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Også i vår sak ble det gjort forsøk på et karakterdrap. Det verste med dette er jo at sakkyndige spiller med, i et forsøk på å blidgjøre barneverntjenesten? I vår egen rapport uttaler den sakkyndige at jeg gjennom å gjøre min kone gravid flere ganger på få år, effektivt hadde hindret henne i å realisere seg selv. Når jeg betrakter mine barn som løper inn og ut av stuen og er mer enn fornøyde med sin tilværelse, så må jeg altså akseptere at disse barna har kommet til verden som et resultat av min egen maktsyke?

Skal man le eller grine?

(Barneverntjenestens strategi var jo i utgangspunktet å spille oss foreldre ut mot hverandre. De sa rett ut at "mor og far kan ikke bo sammen", men ombestemte seg noe senere...)

En psykiater jeg snakket med, omtalte denne typen karakteristikker som "sladder og kjerringprat", og at det ikke hørte hjemme i en seriøs rapport. Mine syn i ulike verdispørsmål ble trukket frem, til og med det faktum at jeg har skrevet avisinnlegg/ leserbrev i samfunnsdebatten. Min menighetstilhørighet ble også brukt imot meg. Barnesakkyndig Kommisjon reagerte ikke på noe av dette, selv om de konkluderte med at den sakkyndige rapporten var begrenset som grunnlag for å vurdere omsorgsevne. Jeg tolker det slik at Barnesakkyndig Kommisjon har sett seg blind på innholdet i rapporter, og at de derfor heller ikke reagerer når rapportene også formidler ærekrenkelser, moraliserende utsagn og karakterdrap.

Som jeg har nevnt i andre poster, reagerte den sakkyndiges fagforening prinsipielt korrekt, og gav i vårt tilfelle den sakkyndige kritikk for moralisering og manglende nøytralitet, slik at dette og den andre kritikken som kom fra BK gjør at rapporten i dag fremstår ubrukelig. Men hva hjelper det oss? Vi er jo strandfast og kan ikke reise hjem.

Man bør uansett tenke på hva man skriver i avisen, og man bør være svært forsiktig med hva man tror på og hvilken menighet man tilhører. Alt vil og kan bli brukt imot en i en eventuell barnevernssak. Ytringsfrihet, trosfrihet og alle andre demokratiske rettigheter er flott å ha, men gjelder ikke når man får en sak med en etat som ikke følger skrevne og uskrevne regler. Sånn sett er det lettere å leve i et land hvor alle vet at myndighetene kan være korrupte, og at det man sier offentlig kan bli brukt imot en.

Problemet er jo at hele systemet er rammet av middelmådighet. Denne middelmådigheten fungerer greit så lenge de fleste familiene er svake grupper som innvandrere og andre med begrensede ressurser som lett lar seg overkjøre. Når barnevernet møter på personer med litt mer ressurser, må de bruke desto hardere skyts i sine personkarakteristikker, fordi der kan være lite i selve saken som tyder på at man ikke kan ha omsorg for barn.

Fylkesnemnda består for øvrig langt på vei av folk som til dels er et produkt av, ikke er kritiske til, eller bent fram applauderer barnevernssystemet.

viewtopic.php?f=202&t=7925

Dersom Fylkesnemnda hadde tilegnet seg forskningskunnskap på feltet hvor de selv opererer, og ikke bare lest overskriftene i avisenes gjengivelser, og forsøkt å være i front når det gjelder hva vi faktisk vet og ikke vet om barn og risikofaktorer for helse og utvikling, ville dette i seg selv ha redusert antallet omsorgsovertakelser betydelig.

Fylkesnemnda forsøker imidlertid lite å være et korreks til prosessene, og lener seg på den kunnskapen de får servert fra barnevernsetaten og de sakkyndige. Sakkyndige og barneverntjenesten selv vet lite, fortier, eller ønsker ikke å vite hvilken risiko de utsetter barna for.

Fra utsiden ser systemet pent ut. Mye tyder likevel på at det hele etterhvert vil rakne.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]