It is currently Thu Mar 28, 2024 4:13 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Varaordfører Backe (H), Dovre, vil kastrere barn
PostPosted: Tue Nov 13, 2012 4:13 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Fra ABC Nyheter, 13.11.2012; Varaordfører skal ha foreslått å kastrere gutt med genfeil:

"Foreldrene til en gutt med genfeil reagerer med avsky etter at varaordføreren i Dovre kommune skal ha foreslått å kastrere gutten deres for å spare penger."

Hvorfor skal kommunen bestemme hva slags helsehjelp et barn skal få? I et samfunnsperspektiv er det uhyre viktig at barn får tilstrekkelig hjelp for best mulig å kunne overvinne, eller leve med, medfødte syndromer eller sykdommer. Helsehjelp må administreres av utdannet og kvalifisert helsepersonell.

Tilfeldige lokalpolitikere har i dag avgjørende makt til å bestemme hva slags helsehjelp et barn skal få. Vil vi virkelig ha det sånn?

Kommunene sparer penger for å bygge nye rådhus, eller andre prioriterte prestisjeprosjekter ... og gir blanke faen i trengende barn. Ved å neglisjere syke barns behov blir barn og familier fort sykere og mer nedbrutte, og snart blir tilstanden eller sykdommen så alvorlig at kommunen med lettelsens sukk kan skyve ansvaret over på staten, gjennom trygdesystem eller barnevernsindustri.

"Da formannskapet i Dovre kommune skulle behandle økonomien i helsetiltak for to unge gutter med genfeil skal varaordførereren i kommunen ha spurt om det ikke ville vært billigere og bedre for kommunen å få dem kastrert, skriver Dagbladet."

Som vanlig, taushetsplikten blir misbrukt, og varsleren blir truet med politianmeldelse:

Selv vil ikke varaordfører Per Arnold Backe kommentere saken ettersom behandlingen skjedde bak lukkede dører. Det vil heller ingen andre i Dovre kommunes administrasjon gjøre.

- Jeg mener at dette er helt forkastelig. Dette er et overgrep mot barna, sier Arbeiderpartiets Øyvind Frisch, som selv var tilstede på møtet, til Dagbladet.

I et møte med ordfører og rådmannen i Dovre kommune, skal Frisch ha blitt truet med politianmeldelse etter at han fortalte om hva varaordføreren hadde sagt på det lukkede møtet."

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varaordfører Backe (H), Dovre, vil kastrere barn
PostPosted: Thu Nov 15, 2012 1:07 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
NRK 13. nov 2012; Varaordfører skal ha foreslått kastrering av unggutter; jeg siterer artikkelen i sin helhet:

"Det var under et formannskapsmøte i Dovre kommune 1. november at uttalelsene skal ha kommet.

– Groteske uttalelser

– Flere saker sto på møtelista, blant annet to saker som var unntatt offentligheten. De omhandlet to elever som trenger ekstra økonomisk støtte og oppfølging, sier arbeiderpartipolitiker Øyvind Frich.

En diskusjon rundt den økonomiske støtten til disse utartet seg, ifølge Frich.

– Varaordføreren uttrykte holdninger som tilhører en fortid ingen ønsker skal komme tilbake. Han kom med forslag om å sende barna på institusjon og muligheten for kastrering og en eventuell medisinering av disse to.

Ifølge Frich skal varaordfører Per Arnold Backe også ha stilt spørsmål om disse barna ville få en seksuelt utagerende rolle når de ble større.

– De groteske og sjokkerende uttalelsene gjorde at de fleste ble satt ut der og da. Jeg tenkte over det i ettertid og mener jeg var i min fulle rett da jeg tok opp dette med Ola Ødegård i organisasjonen Rettferd for taperne.

– Kjenner seg ikke igjen

Selv mener Frich at uttalelsene skal ha blitt sagt i fullt alvor.

– Det er ingen tvil om det, men hadde det blitt sagt som en spøk hadde ikke det vært mer akseptabelt. Spesielt fordi det var i en spare-kontekst, det startet med fokuset på økonomi og gikk videre til å plassere unger på institusjon.

Dovre-ordfører Bengt Fasteraune vil ikke uttale seg om hva som kom fram på møtet i formannskapet, men reagerer på det som har kommet fram i media.

– Jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen som presenteres i Dagbladet i dag. Det ble tydeliggjort at møtet var lukket og det er viktig for meg å få belyst taushetsplikten, både på generelt grunnlag og i forhold til en sak som rammer tredjepersoner i så stor grad.

– Vil kontakte politiet

Alle ansatte og politikere i Dovre kommune har skrevet under på en avtale om taushetsplikt. Fasteraune sier han vil vurdere muligheter for en anmeldelse.

– Jeg vil rådføre meg med politiet i denne saken. Det er vanskelig å legge fram saker når jeg ikke har tiltro til de som er tilstede på møter.

Varaordfører, og den som angivelig skal ha kommet med disse uttalelsen, Per Arnold Backe viser til taushetsplikten og vil ikke uttale seg om saken til NRK."


Et grøssende innblikk i lokalpolitikernes forvaltning av helsehjelp til barn.

Idéene bak eugenikken, rasehygiene og nazismens "Endlösung der Judenfrage", er ikke kastet på historiens skraphaug, men lever bak lukkede dører i kommune-Norge, når lokalpolitikerne forvalter våre fellesgoder, helsepenger avsatt til forebygging og lindring av sykdom.

Denne gang gikk det utover barn med medfødte genfeil.

Dovre kommune vil ikke bruke penger på nørdvendige hjelpetiltak til disse guttene i skolen. Dovre kommune vil skyve fra seg ansvaret, og plassere guttene i institusjon. Som barnevernstiltak, antar jeg, det er jo mye billigere for kommunen.

Da gjenstår det bare å framprovosere "omsorgssvikt". Dovre kommune må bare sørge for at barnevern, hjelpetjeneste og skole, samarbeider godt nok om ikke å hjelpe barna, så er den saken snart i boks.

Og varaordfører Backe kan endelig trekke et lettelsens sukk, kommunen har spart penger som kan brukes til prioriterte oppgaver.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varaordfører Backe (H), Dovre, vil kastrere barn
PostPosted: Thu Nov 15, 2012 1:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Varaordfører Per Arnold Backe i Dovre
i biskop-selskap,
og som
mottager av hjertestarter og blomster

Han tilhører partiet Høyre. Og det forbauser i grunnen ikke; her har vi for eksempel Linda Helleland igjen (som går KrF's tidligere representant i samme komité, May Helen Moldvær Grimstad, en høy gang):

*****
Stortinget - Møte torsdag den 9. februar 2012 kl. 10
Dato: 09.02.2012
President: Per-Kristian Foss


Sak nr. 7
"Interpellasjon fra representanten Linda C. Hofstad Helleland til barne-, likestillings- og inkluderingsministeren:
«En stadig større andel av omsorgsovertakelsene i barnevernet skjer akutt. I disse tilfellene har barnevernstjenesten vurdert at det er akutt fare for barnets liv og helse. Tall fra Sentralenheten for fylkesnemndene viser at det i 2010 ble behandlet 1 360 akuttplasseringer i fylkesnemndene, mot 961 planlagte omsorgsovertakelser. I flere saker ser en at barnevernet har forsøkt ulike hjelpetiltak uten at barnas omsorgssituasjon er blitt bedre. Det er grunn til å tro at dersom barnevernet hadde gått inn tidligere med tyngre hjelpetiltak, eller med begjæring om omsorgsovertakelse, kunne flere akuttplasseringer vært unngått. Undertegnede er bekymret for at mange barn tar stor skade av å leve for lenge under omsorgssvikt. Regjeringen har som målsetting at bruken av hjelpetiltak i hjemmet skal økes.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at økt bruk av hjelpetiltak i hjemmet ikke medfører flere akuttplasseringer?»"

*****

Vi merker oss at akuttvedtak skal unngås ved at barnevernet går tidligere tungt inn, eller med begjæring om omsorgsovertagelse!

Linda C. Hofstad Hellelands første hovedinnlegg i saken begynte slik:
"Aller først vil jeg si at vi som er opptatt av barnevern, nå går en spennende tid i møte."

Jeg tenker det skal bli 'spennende' for adskillige sjeler i kongeriket som ikke har vært det spor opptatt av barnevern, men som snart vil bli mektig forbauset når den kommende lovgivningen om barnevernet rammer dem i 2013.

*

Det er så jeg kan tenke meg omtrent hva folk i Tyskland som var imot nazismen må ha følt og tenkt utover i 1930-årene, når propagandaen veltet frem.

Disse politikerne er det vi nordmenn som har valgt oss, og det kommer vi nok til å fortsette. Å sørge for at de må gå ville nok være for slemt - i Norge er vi stadig opptatt av å synes synd på forfølgerne og ta avstand fra ofrene, jf en annen ordfører, Gunnar H. Lysholm i Orkdal, som truet kjøpesentre til å rive i stykker protestlister mot barnevernet, fordi han mente at det var uakseptabelt at slike lister som HVEM SOM HELST kunne undertegne fantes nå som barnevernet hadde det så vanskelig!

Orkdalsordfører Gunnar H. Lysholm
Han ser ut til å være valgt på en 'bygdeliste' (Orkdal kommune - politikk), men ordførere kan sikkert slå seg sammen tverrpolitisk og støtte hverandres maktposisjoner når befolkningen gjør det så uventet vanskelig for dem ved å minne om at de ikke har sin gode lønn for å forsvare sine ansatte men for å tjene befolkningen og sørge for at de ansatte ikke gjør skade.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varaordfører Backe (H), Dovre, vil kastrere barn
PostPosted: Thu Jul 02, 2015 1:25 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg kom tilfeldigvis over denne lenken; http://presse.no/pfu-sak/31112/

Dovre kommune klaget Dagbladet inn for Pressens Faglige Utvalg i forbindelse med omtale av denne saken.

I et forsøk på kneble pressen?

PFUs konklusjon datert 21. mars 2013 ble iallfall
Quote:
Dagbladet har ikke brutt god presseskikk.


Dovre kommune anklager Dagbladet:
Quote:
Det vises her til barna som uskyldig tredjepart, og klager mener barna er identifisert gjennom denne artikkelen. Det vises også til at barna, ifølge klager, er utsatt for mobbing og at foreldrene er kontaktet av mediene. Klager skriver: «I Dagbladets artikkel angis både diagnose og kjønn (medfødt genfeil og to unge gutter).


Fra Dagbladets tilsvar:
Quote:
Dagbladet forstår at NN kommune opplever omtalen belastende, men mener det ikke kan være tvil om at diskusjonen på dette møtet hadde offentlig interesse: «Foreldrene til den eldste gutten har reagert sterkt på ordbruken, det samme har politikere i kommunen og Landsforeningen Rettferd for tapere. Lederen av det nasjonale Steriliseringsrådet har, som man kan lese i den innklagede artikkelen, reagert skarpt på uttalelsene som falt i NN kommunes formannskap. Disse reaksjonene viser at ordbruken i NN kommune var av offentlig og allmenn interesse. Kastrering som offentlig tvangstiltak, og spesielt kastrering av mindreårige, er et meget sterkt og omstridt virkemiddel med en omdiskutert fortid i dette landet. Når ledende politikere trekker dette fram i en diskusjon om kommunal pengebruk bør offentligheten få vite om det.»


Skremmende at helsehjelp til barn blir diskutert og avgjort av lokalpolitikere.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varaordfører Backe (H), Dovre, vil kastrere barn
PostPosted: Thu Jul 02, 2015 3:49 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Det er ganske typisk at det ordføreren & co er opptatt av, det er at noen har brutt den tausheten han ønsker. Det er gjerne slik med offentlige aktører, enten de er politikere eller byråkrater eller annet, at de selv vil kunne si og holde kjeft om hva de vil, og vil kunne tenke ut og foreslå de mest groteske ting som de vil tre ned over hodene på folk, men nåde dem som eksponerer dem! Da er det liksom de som offentliggjør og blir opprørt, som skal tas.

Dette er å snu verden på hodet. Nok en gang.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]