Fostergulag, Fylkesnemndsirkus og kostnadsbedrag ??
Fosterhjem er det foretrukne tiltak når BV har oppkonstruert at ett barn er utsatt for omsorgssvikt.
http://www.regjeringen.no/pages/2354829/showelfile.pdf
Fosterhjem har en maksimalpris-garanti på
kr 26.068 pr barn pr mnd for hjemkommunen.
Nå er det lett å tro at det må ligge svært alvorlige forhold til grunn for at hjemkommunen skal ta på seg en slik månedlig kostnad fram til barnet fyller 18 år.
Men vent ett øyeblikk, dette er jo overføring fra hjemkommunen til vertskommunen. Kommunene både betaler og mottar dette beløpet. For å se hva dette tiltaket egentlig koster
kommunene, må vi også se på vertskommunens økonomi.
På KS nettsider, Veiledende satser for fosterhjem og besøkshjem fra 1.juli 2009,
http://www.ks.no/tema/Skole-og-oppvekst ... ejsatser1/
Veiledende satser for fosterhjem pr. barn pr. måned fra og med 1. juli 2009
Quote:
Alder........Utgiftsdekning......Arbeidsgodtgjøring....Samlet godtgjøring
0 til 6................ 4 369,-.................6 135,-.................10 504,-
6 til 11...............5 429,-.................6 135,-..................11 564,-
11 til 15.............5 934,-.................6 135,-..................12 069,-
15 år og elder... 6 450,-.................6 135,-..................12 585,-
Vertskommunens forpliktelser overfor fosterhjemmet pr barn pr mnd:
- kr 6.135 i Arbeidsgodtgjøring
- kr 4.369 stigende til kr 6.450 til Utgiftsdekning, avhengig av barnets alder
God butikk for vertskommunen, kr 26.068 – kr 10.504 til kr 12.585 =
overskudd 15.564 til kr 13.483.
Selv om vi legger på 40-50% Sosiale kostnader på Arbeidsgodtgjøringen, kr 2.454 til kr 3.068, så går
vertskommunens forpliktelser ca opp i opp med overskuddet.
De har også noe de kaller ”forsterket fosterhjem” de benytter i de tilfeller de ikke kan unngå lovpålagte forpliktelser overfor barn. Uten å ha sett på det, antar jeg at de også der kommer ut med at vertskommunen pådrar seg forpliktelser i samme størrelsesorden som overskuddet.
Hvorfor driver kommunene kjøp og salg av ”fosterhjemstjenester” fra hverandre til en pris dobbelt så høy som kostnaden? Ligner ikke dette på å blåse opp utgiftssiden? Kanskje Riksrevisjonen burde se litt på hvor reelle kommunenes fosterhjemskostnader egentlig er?
Dette er ren spekulasjon, men det skulle ikke forundre meg om det eksisterer en ”
fosterhjems-balanse” der ute mellom kommunene.
Ett eller annet må de drive med på BV-kontorene, de har jo ikke tid til å hilse på barnet før de tropper opp i barnehage eller skole og kidnapper det på såkalt ”akuttvedtak”.
Om det kan være til trøst for alle de som sjokkert har opplevd å bli frarøvet barn på såkalt ”hastevedtak”, den store bekymringen skyldes nok Rådmannens og BV-lederens angst for beholdningen i kommunekassen. Det har oppstått ett akutt behov for barn til å opprettholde ”fosterhjemsbalansen” og denne gangen gikk det ut over ditt barn. Shit happens.
Kommunene oppnår:
- oppblåste kostnader som legitimerer BVs eksistens og videre vekst
- forpliktelsene i fostergulag-systemet går opp i opp med overskuddet så lenge det ikke utløses uforutsette lovpålagte hjelpetiltak til barnet
- doktrinen om at problembarn skal starte med ”blanke ark” og taushetsplikten sørger for at det ikke utveksles informasjon om eventuelle spesielle problemer barnet måtte ha
Forøvrig, det finnes et 30-siders rundskriv fra BLD, rundskriv Q-06/2007 – Oppgave- og ansvarsfordeling mellom kommuner og statlige barnevernmyndigheter – herunder om betalingsordninger i barnevernet
http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Ru ... 6_2007.pdf
med
detaljerte reguleringer.
Uhyggelig lesing for den som måtte være interessert i hjerterå og systematisk kommunal ansvarsfraskrivning. Her ofres barn for den hellige kommunekasse.
Grådige Rådmenn og BV-ledere utsetter barn for brutale overgrep. Påfører barn og familier ufattelige lidelser. Noen må stoppe galskapen.
Jeg håper at jeg har misforstått hele dette kvalmende systemet!