It is currently Thu Mar 28, 2024 7:45 pm



Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Utøya-syndromet
PostPosted: Fri Jun 07, 2013 8:30 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Aftenposten 7. juni 2013; Barneministeren: Christoffer-saken et tragisk eksempel.

Barnevernminister Inga Marte Thorkildsen sier:
Quote:

- Det er ikke min hensikt å si at alle som har en ADHD- eller autismediagnose er utsatt for vold. Poenget er at vi må vite at symptomer på ADHD er til forveksling like de symptomene barn kan ha på grunn av traumer, sier hun.


IMT gjør en logisk kortslutning, når hun tror at traumatiserte barn nødvendigvis må ha pådratt seg traumene i hjemmet, hos foreldrene.

IMT må vite at barn tilbringer mesteparten av sin våkne tid, fra ettårsalderen av, utenfor hjemmet. Barnehage, skole, skolefritidsordning.

Det er også slik at når foreldrene ikke vet hva barnet har vært utsatt for, altså hvordan barnet kan ha blitt påført traumer, blir det veldig mye vanskeligere for foreldrene å hjelpe barn å bearbeide skadene.

En skade som ikke reparerer seg selv, forsvinner ikke. Ubearbeidede traumer vil gradvis gi barnet større og alvorligere problemer.

I tillegg kommer at for mange småbarn, kan selve adskillelsen fra foreldre, spesielt mamma, utløse så alvorlig stress at (for tidlig) barnehageplassering i seg selv kan påføre barnet traumer. Avhengig av det enkelte barns sårbarhetsgrad.

Vi vet at mange traumatiserte barn, barn med medfødte skader, barn med medfødte syndromer, på vanvittig urettmessig vis har blitt utsatt for omsorgsovertakelse. Rett og slett fordi barnets adferd kan ha vært avvikende, er foreldrene urettmessig blir beskyldt for å ha forårsaket adferden. Disse barna var allerede veldig sårbare, man kan tenke seg hvor ødeleggende det må være å bli utsatt for omsorgsovertakelse i tillegg.

IMT burde greie å tenke omvendt også, at mange barn med ADHD-diagnose, autisme-diagnose, kan ha blitt traumatiserte utenfor hjemmet. I barnehagen, i skolen, på skolefritidsordningen. Der barn tilbringer mesteparten av sine våkne timer.

Det er allerede skammelig at så mange skadde barn ikke får nødvendig helsehjelp mens de bor hjemme, under trygge forhold. Trygghet er en absolutt forutsetning for å kunne bearbeide psykiske traumer. Enten man er voksen eller barn.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utøya-syndromet
PostPosted: Fri Jun 07, 2013 10:26 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Dette har en mengde uklare symptomer og vil i praksis gjerne ikke kunne skilles klart. Hvordan man skal definere de forskjellige tilstandene er heller ikke klart. Hvor skal grensene setter for hva som er ADHD, traumer, asperger, sarte sjeler, etc. Hvilke samfunnsideologer skal brukes for å avgjøre toleransegrensene? Hvilke samfunnssystemer skal legges til grunn (forskjellige kulturer vil aktivere forskjellige reaksjoner/symptomer)? Hvem skal ha retten til å avgjøre dette? Hva er medfødt i dette? Hvor mye forskning mangler hvor, for å trekke gode konklusjoner? Osv.

For meg ser dette ut som en slags intellektuell hengemyr hvor begrepene lever sine egne liv i hodene til folk, som tidsriktige "sannheter" "passelig" befriet fra virkligheten utenfor. Men ikke mer enn at man beholder en god del argument som kan legges til grunn for illusjonene våre.

Nå har jeg brukt mye tid på spørsmål om tro, forestillinger, overbevisning, etc KONTRA viten, objektiv sannhet, falsifikasjon, etc. Både fra teologisk og filosofisk hold. Det er bl.a dette jeg trekker veksler fra når jeg ofte ikke ser at begreper fra psykiatrien/den kliniske psykologien er objektiv sannhet.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utøya-syndromet
PostPosted: Mon Jun 10, 2013 11:48 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
mater familias wrote:
Aftenposten 7. juni 2013; Barneministeren: Christoffer-saken et tragisk eksempel.

Barnevernminister Inga Marte Thorkildsen sier:
Quote:

- Det er ikke min hensikt å si at alle som har en ADHD- eller autismediagnose er utsatt for vold. Poenget er at vi må vite at symptomer på ADHD er til forveksling like de symptomene barn kan ha på grunn av traumer, sier hun.


IMT gjør en logisk kortslutning, når hun tror at traumatiserte barn nødvendigvis må ha pådratt seg traumene i hjemmet, hos foreldrene.


Barn kan pådra seg traume som følge av akuttplassering og lengre opphold i beredskapshjem. Barnevernet og dets samarbeidspartnere viser lav forståelse for hvor traumatisk det kan være for små barn å bli adskilt fra foreldrene.

Dersom barn utredes når de befinner seg i en akutt krisesituasjon, som rett etter tvungen "omsorgsovertagelse" kan man lett trekke den feilkonklusjon at barnet var traumatisert allerede før tvangsfjernelsen, som følge av grov omsorgssvikt i hjemmet. Men barnets stressreaksjoner kan skyldes selve plasseringen. Det tas det ikke høyde for i retten.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utøya-syndromet
PostPosted: Mon Jun 10, 2013 12:50 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
agrippa wrote:
Barn kan pådra seg traume som følge av akuttplassering og lengre opphold i beredskapshjem. Barnevernet og dets samarbeidspartnere viser lav forståelse for hvor traumatisk det kan være for små barn å bli adskilt fra foreldrene.

Dersom barn utredes når de befinner seg i en akutt krisesituasjon, som rett etter tvungen "omsorgsovertagelse" kan man lett trekke den feilkonklusjon at barnet var traumatisert allerede før tvangsfjernelsen, som følge av grov omsorgssvikt i hjemmet. Men barnets stressreaksjoner kan skyldes selve plasseringen. Det tas det ikke høyde for i retten.


Det stemmer. Et psykisk traume er som "et brudd på de normale veiene i hjernen". Et slikt brudd lar seg ikke påvise via bildediagnostikk, men, er allikevel en helt konkret skade som fører til adferdsending, lar seg påvise som endret adferd, og skal og bør behandles.

Psykiske skader hos barn gir rett til behandling, etter pasientrettighetsloven. Og det er hjemkommunen som er ansvarlig for finansiering, via statens rammetilskudd, som skal dekke helsetjenester for alle barn under 18 år.

Problemet er å få påvist skadene, og å sørge for at barnet får behandling hos spesialisthelsetjenesten. Kommunene vil helst skyve fra seg ansvaret.

Som du sier, kan traumer skyldes selve plasseringen. Om barnet allerede skulle ha en skade fra før, vil plasseringsskaden forverre barnets tilstand. Stikk i strid med barnevernlovens intensjoner.

Aftenposten 7. juni 2013; Over 800 fosterbarn får for dårlig tilsyn.

For en gangs skyld er jeg enig med Høyres Linda C. Hofstad Helleland:
Quote:
- Når kommunene ikke gjør jobben sin, bør de fratas ansvaret for barnevernet, sier Linda C. Hofstad Helleland (H).


Helleland sier mye rart. Men, jeg har lest uten å huske hvor og når, at hun trakk fram at barnevernsbarn fikk beskjed om å klage til Fylkesmannen, når de ikke ble nådde fram med klager til sin egen saksbehandler i barnevernet:
Quote:
- Vi snakker om de aller mest sårbare, barn som er fjernet fra sine foreldre og plassert hos andre. Det må innføres en klageordning med lav terskel, der disse barna kan si fra om tilsynet svikter og gjøre oppmerksom på at deres rettigheter blir brutt, sier Helleland.

Ja du kan drømme du, Helleland:
Quote:
- Når vi gjennomfører et så alvorlig inngrep som å fjerne barna fra deres egne foreldre, må vi selvsagt være helt sikre på at de får det bedre, sier Helleland.


Også Fosterhjemsforeningen er kritisk:
Quote:
Torunn Hauen Aks, sentralstyreleder i Fosterhjemsforeningen, mener at dagens barnevernsordning har spilt fallitt.

- Alle erstatningsutbetalingene viser jo det med all tydelighet. Som med saken Aftenposten skrev om fredag - en svært ubehagelig sak for oss. Dagens system er helt håpløst. Vi vil ha en gjennomgående og transparent tilsynsordning i regi av Helsetilsynet for å sikre barnas sikkerhet, sier Aks.


Barnevernministeren synes det er en fæl sak:
Quote:
Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen (SV) reagerer sterkt på Aftenpostens avsløringer:

- Det er en fæl sak som er avdekket. Helt forferdelig når barn flyttes fra et hjem som man mener skader dem, til et nytt hjem som skader dem enda mer. Det er også uverdig når kommuner og fylkeskommuner skyver ansvaret over på hverandre, sier hun.


En kort oversikt over skandalesaken, som blir presentert som et eksempel på hvor dårlig barnevernet fungerer:

Quote:

    Fredag skrev Aftenposten om søstrene Eva (21) og Sigrun (22) som ble fjernet fra moren da de var to og fire år gamle og tvangsplassert hos fosterforeldre i Sør-Odal.
    I ni år bodde søstrene med en fosterfar som i 2002 ble dømt til to år og fire måneder i fengsel for seksuelle overgrep.
    Han ble kjent skyldig i gjentatte overgrep det siste året barna bodde der.
    Sosiallederen i Sør-Odal kommune sier til Aftenposten at hun lenge forsto at noe var galt, men at hun følte at hun ble beordret til å la familien være i fred.
    Til slutt var det en utenforstående kvinne, fostermorens søster, som varslet politiet om overgrepene.
    Sommeren 2003, etter en runde i rettsapparatet, fikk jentene flytte tilbake til sin biologiske mor igjen.
    I 2010 ble de oppfordret om å søke erstatning av den tidligere sosiallederen i kommunen.
    Sør-Odal kommune nekter ansvar.


_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utøya-syndromet
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 2:15 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Aggie E Peterson har idag offentliggjort et innlegg i Aftenbladet; Nattens tyver.

Innlegget har nok sluppet igjennom main-stream-sensuren, pga av protesten mot utvisning av asylsøkerbarn. Barnevernskritikken er ram:

Quote:
På et eller annet tidspunkt ble det bestemt at det beste for meg var å fjernes fra begge mine foreldre og sendes på barnehjem. Måten dette ble gjort på var å sende en mann fra barnevernet akkompagnert av et par stakkars representanter fra politiet, som (med tårer i øynene) måtte fjerne meg med makt fra mitt hjem, sent om kvelden. Jeg var vel 10–11 år, uten mulighet til å orientere meg om hva som skulle skje, uten mulighet til å ha med meg en voksen som jeg kjente, og uten mulighet til å pakke med meg noen ting, la oss si en pysjamas eller en kosebamse. Jeg ble rett og slett bare båret ut i Svartemarja og sendt til sykehuset hvor jeg måtte tilbringe natten. Livredd.


Quote:
I flere år etter denne hendelsen var jeg ustabil, følsom, gråt og var usikker. Jeg fikk psykologhjelp over lang tid, og dette var en av de mest skjellsettende opplevelsene. Å bli tatt med makt fra sitt eget hjem, å bli kidnappet av de man skal stole på passer på deg – politi, barnevern og sykehus – var en opplevelse som var vanskelig å legge bak seg.


Quote:
Jeg kjempet så godt jeg kunne og bet barnevernsmannen i fingeren så hardt at jeg bare klarte, men til liten annen nytte at han forhåpentligvis sleit med å fylle ut dumme sakspapirer på en god stund.


Når det gjelder asylsøkerbarna vil jeg si; de har hverandre, de har foreldrene sine.

Når det gjelder historien til Aggie E Peterson, som i en alder av ti-elleve år ble bortført om natten og plassert hos fremmede, fordi foreldrene ikke greide å bli enige om et skilsmisseoppgjør ... jeg har ikke ord.

Ikke et sivilisert samfunn verdig, det her.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utøya-syndromet
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 10:48 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
mater familias wrote:
Innlegget har nok sluppet igjennom main-stream-sensuren, pga av protesten mot utvisning av asylsøkerbarn.

Tror det er strategisk lurt å knytte barnevernsovergrepene opp mot asylpolitikken. Det som er felles er overgrep mot familier og "den lille mann"/kvinne.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utøya-syndromet
PostPosted: Fri Jun 14, 2013 6:55 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
I motsetning til de kommentarene jeg så i går til oppslaget hennes i Aftenbladet, er det kommet mer om barnevernet i artikkelen der hun har lagt den ut på sin egen blogg, og jeg lot meg inspirere til å sende inn en kommentar selv også. På bloggen heter hun Aggie Frost, og også Femmedigitale (digital kvinne!). Det hun forteller om sin egen forhistorie, er interessant. - Et viktig spørsmål blir om ikke det ulike formålet - det å skille et barn fra dets familie kontra det å deportere hele familien tilbake til foreldrenes hjemland - er vel så viktig som at det brukes politi om natten. Resultatet av en deportasjon foretatt av barnevernet har ofte varige, ille virkninger. Barnevernet stjeler forøvrig barn om natten villig vekk, særlig fra fødeavdelingene, eller de tar barnet direkte etter fødselen, så den fortvilede moren ikke får se det en gang.

Familien som ble deportert til Jordan, hadde forøvrig med seg en bra pengesum fra norske myndigheter, til å hjelpe dem å gjen-etablere seg hjemme.

Nattens Tyver
Bloggen Perlemorstanker
12. juni 2013


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]