It is currently Thu Mar 28, 2024 10:08 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hjerterom - tilfluktssted
PostPosted: Tue Jan 16, 2018 9:19 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
På Facebook fant jeg i dag link til denne siden.

https://bv-kampen.wixsite.com/hjerterom ... he-project

Her beskrives et tilfluktssted for BV-flyktninger i Polen. Et fantastisk godt prosjekt som ser seriøst ut. Jeg vil veldig gjerne støtte dette, men så er jeg veldig nysgjerrig på om noen her inne har mer informasjon om dette og om det er så seriøst som det gir intrykk av.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjerterom - tilfluktssted
PostPosted: Wed Jan 17, 2018 9:55 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jeg tror iallfall det er alvorlig ment. Men det er to-tre vanskeligheter:

Det er visst fortsatt uavklaret hvorvidt en familie som har unnsluppet i strid med det som er norsk lov (dvs at det er ulovlig å flykte med barn så snart offentlige myndigheter har ymtet om at de skal være under offentlig administrasjon), vil få offentlig godkjent asyl i Polen. Her er vel den moren som er kjernen i prosjektet: Silje Garmo (Norske barnevernsflyktninger i Polen) Er det noen som har hørt om noen fortgang i behandlingen av hennes asylsøknad?

For det andre er det nok spørsmål om finansiering. Mange barnevernsutsatte har dårlig økonomi, en del har trygdeytelser o.l. i Norge, de aller færreste vil klare å skaffe seg arbeid i Polen. I Tyskland er det stort behov for folk som vil gjøre husarbeid og hjelpe og pleie gamle familiemedlemmer (jf Andre nasjoner mere familiekjære?), men situasjonen er gjerne ikke helt den samme i Polen. I alle fall vil det være nødvendig for norske barnevernsflyktninger å virkelig finne seg arbeid, uansett hvor dårlig betalt og hvor anstrengende, arbeid som de kan gjøre selv hvis de har sine barn hos seg. Slikt arbeid er ikke nødvendigvis lett å finne; polakkene selv drar jo i strie strømmer til utlandet for å finne arbeid. Jf bønnen om hjelp som annonsen Sliten lenker til, kommer med. Man kan ikke vente, og det kommer ikke til å skje, at nordmenn generelt vil sende penger til et slikt prosjekt over mange år, som er det som vil trenges, når detd ikke gjelder givernes egne barn eller barnebarn. – Lettest vil det kanskje bli der både en mor og en far tar oppgaven, ved at den ene beholder arbeid i Norge og underholder den andre, som bor i Polen med barna. Det forutsetter nok at familien ikke er reelle flyktninger som Norge prøver å få utlevert; hvis de er det, vil jo den som forsøker å fortsette her, bli arrestert, og dermed er finansieringen borte.

Det blir også nødvendig for flyktningene å lære seg polsk, av alle grunner, aller mest hvis de skal kunne ha arbeid i Polen. De færreste barnevernsflyktninger har noen rutine med å arbeide skikkelig med å tilegne seg fremmedspråk. Barna vil jo komme til å bli flytende i polsk skole eller barnehage eller bare ved å leke med polske barn, men det gjør ikke det arbeidet som skal til for de voksne, mindre energi- og tidkrevende.

For det tredje vil en slik koloni være lett angripbar hvis noen slutter seg til den som norske myndigheter kan komme med reelle anklager mot, enten om barnemishandling eller om hvilken som helst annen form for kriminalitet. Dette vil være et faremoment også for de øvrige. Det skal for eksempel ikke så mye til at det polske samfunnets velvilje overfor dem endrer seg i en mere usikker og kritisk retning.

På den annen side kan det nok være bra hvis det er flere av dem, flere enn bare én enslig familie, som kan støtte hverandre og også spre opplysning hvis norske myndigheter lykkes i å gå i strupen på noen av dem.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjerterom - tilfluktssted
PostPosted: Wed Jan 17, 2018 9:25 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Jeg forstår skepsisen ved å flytte til et annet land, men alternativet er da og bli i Norge.

Selv om man ikke mister barna sine så mister man seg selv i den evige frykten om hva som kommer rundt neste hjørnet.

Utlandet er ikke så skummelt som nordmenn flest tror, og det er nisjekunnskap og være Skandinavier og engelsktalende i mange land.

En annen ting er at selv om "hjerterom"finnes i Polen betyr ikke det at man må bli i polen. Hjerterom kan brukes som havn for å sette seg ned å søke arbeid alle andre steder i verden. Et sted man er trygg og omgitt av mennesker som forstår hva du er utsatt for. Som kanskje med tiden vil ha et nettverk med jobbtips/ boligtips andre steder i verden.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjerterom - tilfluktssted
PostPosted: Wed Jan 17, 2018 10:26 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

Jeg er i det vesentlige enig med deg, Sliten. Jeg er heller ikke skeptisk til å flytte til utlandet, tvert imot. Jeg er mere skeptisk overfor dem som står fast på at de jo har rett, og derfor tror at de også vil FÅ rett overfor barnevernet i fylkesnevnden eller retten, og at de derfor ikke trenger å flytte på seg.
    Jeg har i mange år nå hatt det som nesten eneste råd til folk som har spurt: Dra! Intet er garantert i utlandet heller, men hvis barnevernet først er begynt å beskjeftige seg med familien, er det å flytte det eneste som har ganske stor sjanse for å gi suksess. Man kan være heldig og etter hvert få fred for barnevernet hvis man blir i Norge også, men sannsynligheten er mye mindre, og den er spesielt liten for at man får fred uten at barnevernet på veien har fått påført barna og/eller foreldrene varig skade.

Så jeg er ikke skeptisk til å innse at noe må gjøres for å komme vekk fra Norge, men jeg er skeptisk til en del av de tingene mange familier gjør (eller ikke gjør) for å realisere det. Det går ikke an å vente seg at et fremmed land, eller folk i et fremmed land, vil la en få bolig og pengeytelser à la den norske velferdsstaten, bare man kommer strømmende og sier at man har barn og er forfulgt. Først og fremst er det viktig dette med faktisk å gjøre ALT for å finne seg arbeid, akseptere ethvert hederlig arbeid man måtte være så heldig å få tilbud om, som gjerne må bli arbeid som de lokale ikke vil ha, eller hvor man må finne seg i å få uslere betaling enn det man synes er rettferdig. Det kan godt hende man må finne seg i å bli underbetalt i forhold til landets egne borgere. Det er nok mye annet man må finne seg i også.
    Jeg har opp igjennom årene truffet eller hørt fra en del familier som har flyttet, men som så ikke trives, ikke gjør maksimalt for å tilpasse seg forholdene, helt urealistisk venter at andre mennesker skal underholde dem økonomisk, på samme måte som de venter at NAV eller sosialvesenet holder liv i dem i Norge. Noen familier har vært langt mere realistiske, og jeg beundrer dem. Andre kommer tilbake til Norge igjen! Da står naturligvis barnevernet klar som aldri før. Det nytter ikke å tro at når man har vært borte noen måneder eller et år, da har barnevernet "roet seg" og vil ikke gå på igjen. Det vil de! Og de har ikke glemt!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjerterom - tilfluktssted
PostPosted: Thu Jan 18, 2018 8:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Norske tilfluktssteder i utlandet vil uansett bidra til å sette fokuset på det store problemet; at Norge fører en barnevernspolitikk som gjør at familier i hopetall flykter til utlandet.

Norge forsøker nå å demme opp for denne typen flukt - ikke ved å gå i seg selv og se om det er noe galt med måten barnevernet praktiserer - men ved å vanskeliggjøre og kriminalisere familier som forsøker å komme seg unna.

Denne politikken er en blindvei og i realiteten en totalitarisering som bare gjør at frustrasjonen vil bli enda større. Istedet for å slippe luften ut av trykk-kokeren ved å komme kritikerne i møte, skrur man bare lokket enda kraftigere til. Menneskenes historie viser imidlertid at undertrykte folk til slutt krever sin frihet. Slik vil det også bli når det gjelder barnevernet, selv om ingenting tyder på at slutten på dette uvesenet er i sikte enda.

Det jeg er spent på, er om endringene innenfor barnevern vil komme isolert, eller om de vil komme som del av en større samfunnsomveltning. Vil det komme et oppgjør mot byråkratiets tyranni? Vi ser at byråkratene styrer og at våre demokratisk valgte politikere skvises og blir ugjenkjennelige i forhold til det program de ble valgt på. Nylig avgåtte barneminister Horne er nesten en skoleeksempel på en politiker som gjør det stikk motsatte av det hun burde gjøre i følge hennes egne intensjoner og ambisjoner.

Det hevdes at hun har latt seg presse av forvaltning og byråkrati, selv om jeg personlig ikke synes at det unnskylder det faktum at barnevernet har fått enda større muligheter til å terrorisere familiene under henne.

Velger man flukt er det en stor fordel å flykte før man har brutt noen lov. Jeg tør selv ikke tenke på hvilket stress og belastning det ville være å bli ettersøkt av Interpol i tillegg til utfordringene ved å starte et nytt liv i utlandet.

Selv om lovverket muligens i seg selv er ulovlig, er man i dag en forbryter om man flyttet utenlands etter at begjæring foreligger.

Dessverre betyr dette at familier som i dag er i kontakt med barnevernet, på et tidlig tidspunkt må stikke fingeren i været og se hvilken vei vinden blåser. Blåser det i feil retning, må man raskt vurdere relokering til utlandet.

Fordelen med å flykte tidlig, og at man ikke har flyktet fra en omsorgsovertakelsessak, er at det muligens da er mindre risikabelt om man etter noe tid i utlandet skulle ønske å forsøke å flytte tilbake til Norge, om enn kanskje til en annen kommune. (Noen vil kanskje være uenig i et slikt resonnement og si at hjemflytting er svært utrygt uansett.) Flukt på et tidlig stadium gjør også at foreldrene beholder sin bevegelsesfrihet og at den ene evt. kan jobbe noe i Norge om man har muligheten til det.

Selv flyktet vi fra en konkret begjæring om omsorgsovertakelse før saken gikk i nemnda (før lovendringen som forbød dette kom). Ren hevnpsykologi gjør likevel at jeg frykter at risikoen ved en eventuell hjemflytting ville være stor. Vi tør ikke flytte tilbake til Norge, og vi tør heller ikke reise hjem på ferie.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]