It is currently Thu Mar 28, 2024 6:56 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Møte med en lykkelig uvitende nordmann i utlandet
PostPosted: Fri Jan 05, 2018 6:20 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Vi er nå ferdig med jule- og nyttårsfeiring. Endel nordmenn har tilknytning til landet vi bor i, og julen er en tid der en del av dem kommer til landet på besøk.

I dag kom en norsk bekjent innom. Vi bor på et område hvor der også er gjestehus for gjennomfarende, og barna hans og mine barn spilte fotball og lekte sammen det meste av ettermiddagen. Han har fire barn, slik som oss, og flere av dem er på samme alder.

Vi satt og pratet litt sammen over en matbit, og han spurte hvor lenge vi hadde planer om å bli i landet. Jeg sa at vi i alle fall skulle bli der vi er noen år, kanskje mange år.

Mannen, som er godt utdannet og arbeider med mennesker, spurte om vi ikke skulle reise tilbake til Norge.

Jeg har aldri vært flink å holde ting for meg selv, så jeg fortalte ham like godt at vi hadde hatt mye styr med norsk barnevern, og at vi kom oss unna med nød og neppe.

Han sa da at barna våre jo tydeligvis er velfungerende og harmoniske, og mente at vi ikke kunne oppleve noen problemer om vi reiste tilbake til Norge nå.

Jeg svarte at barna våres fungering hadde lite med saken å gjøre, men at jeg forsto at han aldri hadde hatt med barnevernet å gjøre, og at han skulle være glad for det.

Mer ble det ikke sagt, da vi hadde barna sammen med oss, og vi ble opptatt av andre ting.

Så lite forstår altså enkelte nordmenn. De er lykkelig uvitende om det som foregår.

Ærlig talt så kunne jeg ønske at jeg aldri hadde blitt innviet i sannheten om norsk barnevern. Lykkelig uvitende er en god situasjon å være i. Men de som har vært i kontakt med barnevernet har sett noe som ingen andre forstår. Vi blir raskt voksne og realistiske i møtet med denne etaten. Voksne menn som jeg selv, som aldri har vært redd for autoriteter, blir livredde, og kan gråte på en venns skulder, eller ligge på gulvet og rope til Gud.

Ikke at det hjelper det spor.

Realistisk kynisme er det eneste som holder en i live. Kunnskapen om at barnevernet vil åpne helvetes porter den dagen vi igjen måtte være innenfor rekkevidde. Og at en får klare seg så best en kan, så lenge en kan, takke for hjelp men ikke regne med den.

Barnevernet var våre torturister i to og et halvt år. De overtok kommandoen i familien. De sendte meg på dør, og kalte meg hjem. Overvåket oss. Kommenterte vårt sexliv. Påpekte alle våre dårlige egenskaper, både de vi hadde og de vi ikke hadde. Krevde separasjon, og krevde at separasjonen skulle oppheves. For så til slutt å innkalle til møte nok en gang, legge sine mapper på bordet og si: Vi har tenkt å ta barna dine!

Slik herjer barnevernet med familier. Med mennesker, med mødre, med fedre og med barn. Med folk med god helse eller dårlig helse. Med psykisk friske. Eller psykisk syke. Og gjennom alt dette skal vi danse for og med barnevernet og være gode foreldre. Jeg husker hvordan jeg selv kunne plage dyr da jeg var liten. En kamerat av meg var enda verre enn jeg selv. Er det ikke de samme kreftene som herjer når barnevernet går løs på familiene?

Jeg er ikke objektiv. Jeg har vært for plaget. Fremdeles plager det meg at vi - uansett hva som skjer - må sørge for at vi ikke av en eller annen grunn blir nødt til å vende tilbake til Norge. Men jeg skal ikke klage. Vi har tross alt et godt og meningsfylt liv, og jeg har merket meg ordene jeg fikk fra en svært så oppegående mor som var blitt fratatt barn:

-Du har barna dine hos deg!

Sånt gjør at en blir ydmyk.

Jeg er imidlertid fremdeles livredd. Disse til tider hyggelige, men svært så lite oppvakte barnevernsansatte, som man overhodet ikke kan stole på og som er gitt all makt over familier og barn. De er så skremmende at man ikke vil tro det før man har sett det.

Min bekjente reiser til Norge med sine barn i morgen. I hans verden er nok de som får problemer med barnevernet dårlige foreldre. Han må nå velge om også jeg er en dårlig forelder, eller om det kan være noe galt med barnevernet.

Jeg snakker alltid for mye. Min kone sier jeg skulle holdt kjeft om barnevernet. Men jeg er ikke slik skrudd sammen. Det har vært min styrke, og det har vært min svakhet. I møte med barnevernet var det visst ingen fordel.

Godt nytt år til alle lykkelige uvitende foreldre hjemme i Norge! Jeg er ikke bitter fordi dere er uvitende. Faktisk skulle jeg bare ønske at jeg var uvitende jeg også.

Men det nytter ikke å stille klokken tilbake.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Møte med en lykkelig uvitende nordmann i utlandet
PostPosted: Sat Jan 06, 2018 10:36 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Det at folk flest ikke begriper hvor tyrannisk det såkalte «barnevernet» er, er ikke noe nytt. — «Barnevernet» er der for å hjelpe, tror de feilaktig. Det er så naivt og kunnskapsløst at det nesten ikke er til å fatte. Enhver som har hatt befatning med «barnevernet» vet at det er som en sulten kvelerslange, som kveiler seg rundt offeret og sakte kveler det til døde før offeret slukes. Hele prosessen kan ta mange år, for det tar tid å lage en god nok sak. Men utfallet er gitt på forhånd når kvelerslangen kommer glidende inn i heimen og plirer med tungen. Blikkene til sosialarbeiderne går rundt og saumfarer hver detalj. I den primitive krypdyrhjernen deres noteres ulike detaljer, som er ment å bli byggesteiner i sak om «omsorgsovertakelse», som det så fint heter. I virkeligheten er det snakk om brutal og traumatisk bortføring av barna, men språket er ment å forskjønne og dekke over realitene.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Møte med en lykkelig uvitende nordmann i utlandet
PostPosted: Sun Jan 07, 2018 10:56 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
familien-er-samlet wrote:
Ærlig talt så kunne jeg ønske at jeg aldri hadde blitt innviet i sannheten om norsk barnevern. Lykkelig uvitende er en god situasjon å være i. ..... Jeg er ikke bitter fordi dere er uvitende. Faktisk skulle jeg bare ønske at jeg var uvitende jeg også.
Det er kanskje litt for lett for meg å si, som ikke har familie som er i fare, men jeg sier det allikevel: Nei, jeg ønsker ikke at jeg ikke visste noe. Jeg ønsker at virkeligheten ikke var sånn, ønsker at vi hadde en normal, fornuftig og hjelpsom sosialtjeneste, ikke denne avsporete skadevolderen. Jeg ønsker at ikke kvakksalver-psykologien herjet og at godtfolk ikke trodde hverken på den eller på alt mulig sludder våre myndigheter sier om hvor bra vårt velferdssamfunn er.
    Men jeg ønsker ikke at jeg hadde urealistiske forestillinger om verden. Dystert som det er, føler jeg en nærmere kontakt med livet selv, jo mer realistisk forståelse jeg tilegner meg.

familien-er-samlet wrote:
Jeg snakker alltid for mye. Min kone sier jeg skulle holdt kjeft om barnevernet.
Nei, ikke enig i dette heller! Det å holde kjeft om så viktige ting kommer for nær det å lukke øynene for dem. Og det gjør en lettere å angripe. Ikke at man skal plapre i øst og vest, og klar tale om forfølgelsene kan også bringe en i fare. Men i relevante sammenhenger kan det være avgjørende at vi åpner munnen og viser andre mennesker hvordan det står til. Hvordan skal vi ellers kunne bidra til en endring? At vi så kan komme til å feilberegne situasjonen, får være oss tilgitt.
    Men når jeg sier at vi skal snakke om barnevernets grusomheter, betyr det ikke at jeg er så flink til å gjøre det selv. Jeg krymper meg ofte når uvitende mennesker kommer med de kjente flosklene, og skråsikkert snakker om barnevernets brahet. Det er ofte jeg ikke orker å si imot. Men jeg drømmer om å bli flinkere – om å finne både ro og riktig klare ord som kan vekke noen til tanker . . .

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]