It is currently Thu Mar 28, 2024 8:22 pm



Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Fri Oct 28, 2016 11:02 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
I dag ringte jeg barnevernssjefen i vår hjemkommune som vi flyktet fra i 2013. Jeg sendte henne denne mailen i etterkant, med kopi til involverte. (her anonymisert):

Til barnevernssjef NN

Jeg viser til telefonsamtale i dag, som dessverre ble avbrutt. Jeg beklager dette. Vi har nå bodd i over tre år i utlandet, etter at vi forlot Norge forut for sak om omsorgsovertakelse i 2013. Det er helt nødvendig for oss å vite at vi får en habil og kvalifisert sakkyndig når bvtj. starter sin planlagte undersøkelse ved hjemkomst, at medisinske fakta i saken ikke blir overprøvd, og at vi får til et konstruktivt samarbeid med barnevernet. Det beste hadde etter min mening vært at vi kunne hatt et møte for å få til et samarbeid slik at barna kan komme tilbake og fortsette sin oppvekst i Norge og i vår hjemkommune.




Jeg tar til etterretning at du ikke ønsker en slik dialog, men at barneverntjenesten isteden ønsker å starte en ny prosess lignende den vi allerede har vært gjennom, noe som langt på vei låser barna i nåværende situasjon som barnevernsflyktninger i utlandet.




Dersom du skriver referat av telefonsamtalen, ønsker jeg det oversendt. Mitt eget referat av samtalen følger under:



----------

Jeg ringer barnevernssjef i hjemkommunen, NN. Hun forteller at hun vet hjem jeg er, og at hun har satt seg inn i saken, og viser til tidligere korrespondanse pr. mail. Jeg ber om et møte for å få til en dialog slik at vi kan vende tilbake til Norge med våre barn. NN sier at hun ikke vil ha et slikt møte, men at barneverntjenesten vil oppnevne en ny sakkyndig når vi kommer tilbake.

Jeg forteller NN at vi ikke tør å vende tilbake til Norge før vi vet at Bvtj. anerkjenner medisinske opplysninger gitt i saken, og som evt. vil bli gitt av ny sakkyndig. Vi tør heller ikke vende tilbake før vi vet at en eventuell ny sakkyndig er habil og kvalifisert. NN sier at hun vil høre på innspill fra oss når det gjelder oppnevning av ny sakkyndig, men at vi ikke kan få velge ny sakkyndig selv, og at hun heller ikke vil bekrefte at barneverntjenesten vil anerkjenne medisinske opplysninger som måtte fremkomme i en ny sakkyndig rapport.


Jeg forteller NN at jeg frykter at bvtj. vil fatte akuttvedtak når vi vender tilbake til Norge, på bakgrunn av historikk der vi flyttet ut av landet etter begjæring om omsorgsovertakelse. NN sier at de pr. i dag ikke har opplysninger i saken som vil medføre at bvtj. skulle kunne fatte akuttvedtak såpass lang tid etter at vi forlot Norge.




Jeg forteller NN at vår erfaring med sakkyndig er dårlig, ettersom sakkyndig ifølge barneverntjenesten selv ikke hadde utredet omsorgsevne, at Barnesakkyndig Kommisjon mente rapporten var begrenset som grunnlag for å vurdere omsorgsevne, og at den ifølge klageinstansen gav inntrykk av manglende objektivitet og moralisering. Jeg ber derfor NN om at bvtj. vil se bort ifra denne rapporten når vi kommer tilbake. NN svarer at hun ikke vil utelukke at den sakkyndiges rapport eller vitneprov vil bli brukt videre i saken.




Jeg forteller NN at jeg aller mest ønsker at vi nå skal få til en fruktbar dialog og mindre prosess, slik at våre barn kan vende tilbake til Norge. Jeg ønsker et godt samarbeid med bvtj. til barnas beste, som mister muligheten til å få vokse opp i Norge når barneverntjenesten og vi som foreldre ikke klarer å samarbeide.




Telefonsamtalen blir avbrutt.

------------


(Det ser altså ut til at vi må bli i utlandet en stund til...)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Fri Oct 28, 2016 5:43 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Dersom vi nå skulle flytte hjem, kan barnevernet fremme sak om omsorgsovertakelse i det øyeblikk vi setter bena på norsk jord. Muligens er det også det de har tenkt å gjøre, siden barnevernet sjelden oppnevner sakkyndig for andre formål enn omsorgsovertakelse. Barnevernet er dårlige på menneskekunnskap og familiedynamikk, men suverene på prosess. Skulle barnevernet reise sin tredje sak mot oss, vil det ifølge nye lovendringer innebære et samtidig inntredende utreiseforbud for familien.

Forbrytelsen kalles forøvrig omsorgsunndragelse - å forhindre at barna ender som en del av den elendige barnevernsstatistikken.

Politiet vil kunne inndra barnas pass, om jeg ikke har misforstått det nye lovverket. Men selv uten passinndragelse, vil vi bli etterlyst gjennom Interpol om vi skulle forsøke reprise på flukten i 2013. Som den gang var fullt lovlig. Og norsk politi, som elsker barnevernssaker siden ofrene er relativt harmløse sammenlignet med virkelige forbrytere, vil kaste seg på saken med entusiasme.

Dermed vil barnevernet antagelig kalkulere med at vi vil sitte rolig og maktesløse og vente på at barnevernet utsletter familien en gang for alle.

Dette er en av de lovendringene barneminister Horne har fått gjennom, og som visstnok styrker vår egen og barnas rettssikkerhet.

Jeg sendte forøvrig kopi av dagens mail til et par avisredaksjoner, men erfaringen min så langt er at journalistene ikke er opptatt av tematikken rundt barnevernsflyktninger .

(Jeg har ellers et ambivalent forhold til norsk politi. Jeg tror de har mye fornuft og menneskekjennskap. Og i andre sammenhenger har jeg møtt politifolk som har vært både menneskelige, forståelsesfulle og rause. Men i forhold til barnevernet oppfatter jeg dem som kritikkløse.)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Fri Oct 28, 2016 9:39 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
familien-er-samlet wrote:
Jeg sendte forøvrig kopi av dagens mail til et par avisredaksjoner, men erfaringen min så langt er at journalistene ikke er opptatt av tematikken rundt barnevernsflyktninger.
  Hva med å prøve Norge IDAG, teste dem litt? En leder av 10. oktober, "De som kjemper for ofrene i barnevernet", er meget god og klar. Intervjuet med advokat Kvilhaug,  – Behov for lovendring om Barnevernet, kommer derfra. De har hatt både redaksjonelle artikler og litt til om barnevernet i den senere tid som går langt ut over mild kritikk. Jan Pedersen i Søgne, som skriver jevnlig for dem, har hatt flere innlegg; det siste het "Bort med barnevernsloven!", og han sier: "... regjeringen Solberg gjør Norge en velgjerning ved å trekke hele den norske barnevernloven, og i stedet utarbeide en ny lov som bør hete f.eks. "Familiestøtteloven". Her bør all hjelp settes inn: Familiene skal ha hjelp, og det vil selvsagt også bety at barna blir sett i sin naturlige sammenheng: Med og i familien."

familien-er-samlet wrote:
(Jeg har ellers et ambivalent forhold til norsk politi. Jeg tror de har mye fornuft og menneskekjennskap. Og i andre sammenhenger har jeg møtt politifolk som har vært både menneskelige, forståelsesfulle og rause. Men i forhold til barnevernet oppfatter jeg dem som kritikkløse.)
  Ja, det er nok en hel del sjeler i den etaten. Som mener vi har misforstått, slik som denne Roy Cato Einarsen: Politiet iler til og støtter, henrykt smilende, barnevernet. Se særlig hans kommentar blant alle de kritiske.

*

Jeg er ellers ikke sikker på om du har helt rett angående den jevne avisredaksjons og journalists manglende interesse for barnevernsflyktninger. Jeg har det inntrykk at de ofte er sterkt opptatt av å skandalisere og mistenkeliggjøre dem ytterligere. De resonnerer visst som så: "Tenk, å DRA fra Norge! Så fryktelig for barna å skulle vokse opp i et annet land! Det ER omsorgssvikt! Norge må få dem utlevert! Barna må få komme til et norsk fosterhjem!"

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Sat Oct 29, 2016 2:01 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Barnevernssjefen nevnte forresten at vi ville ha mulighet til å fremme vårt eget syn på saken dersom saken igjen skulle havne i Fylkesnemnda. Altså er ny begjæring ingen utopi. Det virker på meg som at barnevernet heller vil sende saken til Fylkesnemnda nok en gang, fremfor å gå i seg selv og erkjenne at verken deres egen saksforberedelse eller det sakkyndige arbeidet holder mål. Dette kan de gjøre fordi de har all makt, og fordi Helsetilsyn/Fylkeslege og kommuneadministrasjon lar dem holde på selv når arbeidet deres etter alle solemerker er under pari.

Barnevernssjefen vil ikke garantere at hun vil akseptere medisinske konklusjoner i en ny sakkyndig rapport. Barneverntjenesten overprøvde den medisinske konklusjonen i den forrige rapporten, og i epikriser og uttalelser som de fikk fra helsefaglig hold. "Vi ser ikke sykdommen", sa de kort og godt. Barnevernet liker ikke sykdom, fordi sykdom tvinger barnevernet til å tenke annerledes om årsak og virkning, og om foreldre som de foretrekker å demonisere.

Fylkeslegen, som visste og forsto, og så hva som skjedde, lot det hele passere.

Barnevernssjefen tviholder også på retten til selv å velge sakkyndig. Dersom barnevernets erfaring er at de sakkyndige lar seg kjøpe, er et slikt standpunkt også helt forståelig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Sun Oct 30, 2016 3:21 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg har oppfattet det slik at dere ble tvunget til å flykte landet fordi barnevernet nektet/saboterte/trenerte samarbeid med familien. Også samarbeid med helsetjeneste, skole og eventuelt øvrige hjelpetjenester ble også sabotert.

Hvordan skal foreldre greie å beskytte barna sine i møte med massiv og uigjennomtrengelig motstand og motvilje i kommunens hjelpetjenester?

Per i dag finnes det ingen instans som har myndighet til å stoppe maktmisbruket. Man kan flykte, slik familien-er-samlet har gjort. Det medfører også store oppofringer, på det menneskelige og også økonomiske plan.

familien-er-samlet wrote:

Jeg forteller NN at jeg aller mest ønsker at vi nå skal få til en fruktbar dialog og mindre prosess, slik at våre barn kan vende tilbake til Norge. Jeg ønsker et godt samarbeid med bvtj. til barnas beste, som mister muligheten til å få vokse opp i Norge når barneverntjenesten og vi som foreldre ikke klarer å samarbeide.


Tingrett opphevet omsorgsvedtak og påla samarbeid!
Rett og urett 26. oktober 2016 (Olav Sylte blogg)

Siterer:
"Prinsippet i dommen vil også kunne påberopes i saker om tilbakeføring, der det blir påstått at foreldrene på vurderingstidspunktet ikke er i stand til å gi forsvarlig omsorg og det kan dokumenteres at dette skyldes manglende samarbeid fra barnevernets side (bvl. § 4-16)."

Tingretten påla barnevernet å samarbeide med foreldrene!

Barnevernets hadde begrunnet sin holdning slik:
"Bakgrunnen for dette igjen, skyldes at barnevernet ikke ønsket å samarbeide med foreldrene. Barnevernet mente det var umulig å hjelpe familien, fordi foreldrene ikke erkjente å ha utøvd vold (oppdragervold)."


Hvordan man i praksis skal greie å tvinge en uvillig barneverntjeneste til å samarbeide med foreldrene ... er et åpent spørsmål.

Men, i akkurat denne saken var det mulig å bevise barnevernets manglende vilje til å samarbeide til "barnets beste".

Det kan altså i enkelte tilfeller bli nyttig om barnevernsofrene kan dokumentere barnevernets mangel på vilje til samarbeid. Ofte dreier det seg om skjulte økonomiske motiver for hjemkommunen, dvs tiltak som belaster kommunekassen direkte, slik som tiltak etter kommunehelsetjenesteloven, pasientrettighetsloven, sosialtjenesteloven, tiltak innenfor skole og barnehage osv.

Jeg vet ikke men, når uretten er så helt åpenbar, og man har klaget på alle mulige måter til aktuelle klageinstanser, uten å bli hørt ... Det er nesten ikke til å fatte hvor rettsløse barn og familier er blitt gjort i Norge i dag.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Wed Nov 02, 2016 1:11 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
mater familias wrote:
Jeg har oppfattet det slik at dere ble tvunget til å flykte landet fordi barnevernet nektet/saboterte/trenerte samarbeid med familien. Også samarbeid med helsetjeneste, skole og eventuelt øvrige hjelpetjenester ble også sabotert.


Samarbeid med barnevernet foregår jo ved at man aksepterer alle barnevernets forslag, fordi man frykter begjæring om omsorgsovertakelse. Vi tok imot alle tiltakene barnevernet foreslo, selv om vi strengt tatt ikke hadde behov for noen av dem.

Barnevernet frustrerer og traumatiserer familien gjennom å ikke lytte til oss om hvor skoen trykker (og ved å overprøve helseinformasjon eller annen informasjon fra faglig hold som ikke passer med barnevernets saksforståelse), og gjennom å pådytte oss tiltak som ikke hjelper, i tillegg til mistenkeliggjøring og fremprovosering av konflikter.

Sånn kan familier som allerede sliter, pålegges enda større byrder. Dermed blir flukt til et land hvor såkalt sosial velferd er på brøkdelsnivå av den norske, en lettelse.

Min erfaring er at ingen hjelp ville vært svært mye bedre enn den hjelpen vi fikk av barnevernet.

Utifra samtalen med barnevernssjefen, forstår jeg jo at planen er at vi skal fortsette å stange hodet i veggen dersom vi kommer tilbake til Norge.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Sun Nov 06, 2016 1:00 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Landene i verdensdelen vi flyktet til beskyldes for korrupsjon og menneskerettsbrudd. Også fra Norge.

Jeg leser , jeg hører og jeg forstår. Og jeg har medfølelse for alle som måtte være rammet.

Men jeg kan likevel ikke være annet enn takknemlig. Da flyet vårt landet, med morgensolen i horisonten og hele familien samlet for noen år siden, hadde jeg lyst å kysse bakken. Her fikk vi hvile. Her fikk vi legge frykten bak oss. Og da min sterkt troende kone tok meg med på hallelujamøte og støyende lovsang, samme uke som vi kom hit, forsto jeg jo at Gud hadde reddet oss fra undergangen.

Her er det ingen myndigheter som vil finne på å destruere en familie som et slags terapeutisk tiltak for barn. Bare når nordmenn har blitt nærgående, har vi en gang iblant blitt minnet på den frykten som drev oss på flukt.

Jeg ser at flyktninger i Norge noen ganger gjør hva som helst for å slippe retur til hjemlandet. Sånn er det også for oss. Tvangsretur til Norge måtte være det verste som kunne ramme oss. Det fortoner seg nesten som mer fryktinngytende enn døden selv.

Tenk at jeg skulle bli så redd for mitt eget land!

Når nordmenn er bestialske, er vi bestialske i et miljø med innestemmer, saksbehandlere og veloppdradde advokater. Vi pakker råskapen inn i liksom-empati. Redskapen som brukes er saksmapper. Slik forveksler vi rendyrket brutalitet med godhet. Vi er tross alt renslige.

Saksmappene kan seigpine oss i årevis, inntil de til slutt brettes ut i en liksom-domstol hvor vi gis nådestøtet.

Nordmenn flest vil fnyse av det jeg her skriver. Så blinde er vi for den uretten som skjer innenfor egne landegrenser.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Mon Dec 19, 2016 7:17 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg sendte en mail til barnevernssjefen i dag. Jeg forsøker å få til en dialog. Jeg har ikke tro på å holde kjeft og tro at vi en dag skal våkne og tenke at nå vil alt være greit om vi vender nesen hjemover. Å satse på at vår gamle kommune ikke vil spre sin gift om vi skulle finne på å bosette oss i en annen kommune, vil være et nokså høyt spill.

Det høfligste nå ville nok være å takke barnevernet for at de ikke fikk stoppet oss fra å slippe unna, og ligge lavt i terrenget. Det vil være å vise respekt for at barneverntjenesten har en jobb å gjøre, og at jobben er avsluttet i det øyeblikket barna er omplassert eller vi er ute av landet. Og at vi fra det tidspunkt av helst ikke bør forstyrre.

Jeg sendte kopi til seksjonsleder, og jeg fikk dette svaret :

Hei
Jeg ber deg om å fjerne meg som mottaker av mailer fra deg. Jeg jobbet ikke PR.tid i barneverntjenesten 

Mvh
T.T.

Jeg forstår ikke helt hva hun mener, men tolker det som irritasjon. Denne damen har to ganger marsjert inn i et rom med en saksmappe, og fortalt meg at barna blir begjært. Første gangen det skjedde, sa hun at jeg var arrogant. Hun har skrevet ting som verken faglig eller fornuftsmessig henger sammen.

Hun har skrevet ting om meg, som andre ikke en gang tør å si.

Nå vil jeg tro at hun føler irritasjon. Hun mener sikkert at når jeg var så dum og ikke møtte i nemnda, så kan jeg ha det så godt. Hun har lært min utenlandske kone et ord hun ikke kjente fra før: Psykopat. Hun har fortalt min kone at psykopaten, det er jeg.

Hun har avkrevd min kone formell separasjon, og sagt at dersom hun ikke gjør det, så mister hun barna. Senere har hennes kolleger krevd at separasjonen skulle oppheves, slik at de kunne forordne den endelige løsning: Å sende hele denne vanskelige familien som ikke evnet å nyttiggjøre seg unyttige tiltak til helvete.

Hver dag priser jeg meg lykkelig for at vi ble forskånet fra en tilværelse mange opplever men vi selv bare kikket inn i.

Nå er det snart jul. Da vil hun ikke ha en mail som ødelegger stemningen eller tar bort de gode tankene hun ønsker å fylle hodet sitt med når hun om noen dager skal til sin årlige gudstjeneste i den lokale kirken.

Hun skrev at jeg "er uaktuell som daglig omsorgsperson på grunn av valg og prioriteringer som viser at han ikke makter å sette barnas behov fremfor sine egne".

At hun kan ha tatt feil?

Det tror jeg ikke har streifet henne. Jeg tror tanken er umulig. For hvert eneste livstegn hun hører fra meg, via kommunens kantine eller en sporadisk mail, får hun bekreftet at hun hadde rett: At omsorgsovertakelse var enda mer på sin plass enn hun kanskje var klar over. Hun tenker: Stakkars barn, som vi ikke klarte å redde over i fosterhjem. Vi var nok for sent ute!

Det blir nok ingen bismak på pinnekjøttet. Ingen demper på julen i år heller. Ingen nagende samvittighet. Ingen anger. Ingen erkjennelse.

Og ærlig talt? Jeg bærer ingen nag. Hun har gjort så godt hun kunne, innenfor sin kapasitet. Hun er ikke en gang et ondt menneske. Og i en annen setting kunne hun tenke at jeg var en festlig fyr. Og jeg kunne tenke at hun var en hyggelig og velmenende person.

Men vi møttes i krig. Krigen som alle som skal fratas sine barn lever i. I krig må vi overleve. Døden ligger rundt neste sving. Hun møtte en sint mann. En mann i kamp. Ikke et vakkert syn. Selv satt hun bak et skrivebord og var både motpart og dommer. Andre hadde plassert henne der. Jeg var skitten og motbydelig for henne.

Når jeg tenker tilbake: Første gang vi møttes fornærmet jeg henne. Hun ble rødere på halsen enn Brundtland ble med Willoch. Jeg ba henne oppføre seg. Jeg var livredd. Jeg var arrogant. Var det der årsaken lå?

Det spiller ingen rolle nå.

God Jul T.T.! Jeg mener det. Det blir jul for oss også, for vi unnslapp det totale mørket hvor solen aldri noen sinne kommer tilbake. Også vi skal ha pinnekjøtt. Vi har juletre. Barna har gjort ferdig julespillet på skolen. Nå pludrer de fra sofaen.

Gestapisten og torturisten var en godhjertet familiemann når han la fra seg ridebuksene og pisken og var hjemme i sin egen stue. .

Den rabiate og arrogante psycho -pappaen fra barnevernets lokaler klemmer sine barn og hjelper dem med lekser. Det visste du nok ikke.

Jeg tilgir deg. Du forsto det ikke. Og neste gang du måtte høre fra meg vil du igjen avfeie meg som den håpløse pappaen. Det blir bare sånn.

God Jul T.T.!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Mon Jan 02, 2017 5:25 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Barnevernet i kommunen vår har sagt at de vil gjenoppta saken når vi kommer hjem igjen, og at de da vil oppnevne ny sakkyndig. Vi er nå i utlandet på 4. året, og antagelig betyr barnevernets uttalelser at de vil gjenoppta saken uavhengig av hvor mange år det går før vi faktisk kommer tilbake. Nå er det sjelden at barnevernet oppnevner sakkyndig uten at de samtidig begjærer omsorgsovertakelse, og kanskje tenker barnevernet at de en gang i fremtiden skal få fullføre det de ikke fikk fullbyrdet i 2013. Så lenge jeg selv er i en posisjon til å forhindre dette, vil det ikke skje. Bare Gud kjenner morgendagen.

Dette betyr uansett at barnevernet ikke har avsluttet saken slik de har sagt, men at den er lagt på is inntil det minuttet vi igjen befinner oss på norsk jord. Dette er nok et "stikk" til meg siden jeg ikke har latt dem være i fred etter at vi flyktet til varmere himmelstrøk. Det faller naturlig for meg å minne dem på hvor elendig arbeid de har gjort, men jeg tror dessverre ikke at de har nok kunnskap til å skamme seg. Men det viser også at barnevernet mener at de har en sak også mange år etter at barn befinner seg utenfor barnevernets nedslagsfelt, og det bør være en påminnelse til alle som mener at barneverntjenesten har glemt dem når de har vært borte noen år.

Barna våre lever jo i dag i en barnevernfaglig "uavklart omsorgssituasjon", i og med at barneverntjenesten i tidsrommet 2011-2013 ikke klarte å kartlegge omsorgsevne, til tross for tung og uønsket tilstedeværelse, og til tross for to begjæringer som ble trukket. Jeg ble egentlig ikke særlig sjokkert da forrige barnevernssjef på et møte etter at vi hadde forlatt landet konstaterte at de ikke visste nok om vår omsorgsevne.

Barnevernet ønsker nå å bruke den gamle sakkyndige rapporten når vi kommer tilbake, selv om den sakkyndige fikk massiv kritikk, hvorav den mest rammende etter min mening var kritikk for manglende objektivitet.

Jeg har jo lurt på om barnevernet kan bruke en rapport som ikke er objektiv, som grunnlag for å vurdere familien på nytt når vi kommer tilbake. Jeg trodde at en av rettighetene barna hadde, var at saksbehandlingen skulle være objektiv.

Jeg henstilte derfor barnevernssjefen om å se bort fra foreliggende rapport når vi kommer tilbake, alternativt at de setningene som klageinstansen mener er moraliserende og ikke objektive, strykes fra rapporten. (En rapport som har fått kritikk for manglende objektivitet blir jo ikke objektiv selv om de aktuelle utsagnene fjernes, men dette tror jeg blir for abstrakt og prinsipielt til at noen i kommunen kan forstå det, og derfor har jeg ikke forsøkt å forklare dem det heller.)

Jeg fikk forleden dette svaret fra barnevernssjefen:

Hei,

Viser til din henvendelse per mail mottatt 19.12.16

Du ble i telefonsamtale 28.10.16 blant annet orientert om at det vil bli oppnevnt ny sakkyndig når dere er tilbake. Den sakkyndige vil da få tilgang til den dokumentasjon som foreligger i saken, herav også foreliggende sakkyndig rapport.

Det vises forøvrig til tidligere besvarelser og en kan i dette ikke se at det fremkommer nye momenter i saken.

Derav ingen ytterligere tilføyinger utover det som allerede er besvart.



N.N.
Leder
Barne- og familieenheten


Jeg syntes ikke dette var godt nok, og svarte tilbake:

Barneverntjenesten
ved Leder

Takk for svar.

Ifølge forvaltningsloven skal saksbehandlingen være objektiv og saklig. Jeg trenger ikke nevne at slike hensyn er overordnet i barnevernssaker. En sakkyndig rapport utført på oppdrag fra barnevernet er en del av barnevernets saksforberedelse. Det er en autorisert klageinstans som har gitt den sakkyndige kritikk for inntrykk av manglende nøytralitet i denne saken.


Du sier i ditt svar at vedkommendes rapport vil være en del av vurderingsgrunnlaget videre i saken. Barneverntjenesten og kommunen ved Rådmannen har samtidig et ansvar for at dokumentasjon som ikke er objektiv, og som ifølge klageinstans kan oppfattes som moraliserende, nettopp ikke følger saken videre og blir grunnlag nye vurderinger.


Kommunen er ikke bare tjent med, men er også forpliktet til å påse at alle mulige objektivitetshensyn blir ivaretatt i den videre saksbehandlingen. Det er svært viktig at en ny sakkyndig får vurdere saken på et nøkternt grunnlag, og at vedkommende ikke indirekte vil bli rammet av kritikken som rammer tidligere sakkyndig, og som er av en slik karakter at kommunen selv kanskje burde ha reagert som en del av arbeidet for å sikre kvaliteten i barnevernssaker.


Jeg har bedt om at de utsagnene som klageinstansen (fagforeningen) har gitt kritikk for sladdes eller strykes fra den sakkyndige rapporten, dersom rapporten skal brukes videre i saken. Ikke fordi utsagnene kan oppfattes som en personlig belastning, men fordi barna har et ufravikelig krav på objektivitet i den videre saksbehandlingen. Problemstillingen har derfor også prinsipiell betydning langt utover hensynet til våre egne barn.

Jeg imøteser ditt svar.

( Jeg ønsker et møte med deg og/eller administrasjonen i kommunen for å få til en dialog forut for vår retur, men dette får vi komme tilbake til).

Med vennlig hilsen


Det virker på meg som om barneverntjenesten tror at de kan bruke hvilken som helst informasjon det skulle være i den videre saksbehandlingen. De er åpenbart kke vant til å gjøre innrømmelser eller korrigere egen saksbehandling uansett hvilke momenter eller kritikk som måtte komme fra sidelinjen. Likevel: Barna har krav på en nøktern og objektiv behandling, og det kan de ikke få så lenge barneverntjenesten bruker en ikke-objektiv rapport.

Jeg regner med at jeg til slutt vil få gjennomslag for at dokumentasjon som ikke er objektiv, heller ikke skal brukes videre i saken vår?

PS: Så er det kanskje noen som leser dette, som lurer på hvorfor jeg fremdeles korresponderer med barneverntjenesten. Svaret er at jeg dessverre tror at barneverntjenesten ganske enkelt kan tørke støvet av dokumentene og starte på nytt som om ingenting hadde hendt, dersom jeg nå lar dem være i fred og forsøker å ta familien til Norge om noen år. Jeg har derfor ingenting å tape på å føre en dialog og forsøke å komme litt videre i saken mens vi likevel er tvunget til å bli i utlandet. Dessuten; når vi som familie lever i eksil på ubestemt tid, har jeg ingen plikt til å la barnevern, rådmann eller ordfører være i fred. De fører overhodet ingen kvalitetssikring av barnevernet, som gjør nøyaktig som de vil. Korrespondansen over er bare ett av mange eksempler på dette.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Thu Feb 02, 2017 2:16 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Da fikk jeg svar fra barnevernssjefen for et par dager siden:

Hei,

Kommunen v/barneverntjenesten har ingen ytterligere tilføyninger utover det som allerede er besvart.

Leder
Barne- og familieenheten



---------------------------

Jeg svarte barnevernssjefen i går, med kopi til ordfører og kommunens kontrollorgan:

Takk for svar av 31. januar.

Siden svaret ditt i og for seg ikke var overraskende, har jeg allerede henvendt meg til ordføreren og bedt om at han kommer med innspill, og en redegjørelse for hvordan kommunen kan påse at objektiviteten blir ivaretatt i den videre saksbehandlingen. Det handler om at vi av hensyn til barnas rettigheter ikke kan godta at en sakkyndig rapport som er moraliserende og ikke objektiv skal følge saken. Det handler også om å få en trygghet for at barneverntjenesten ikke overprøver medisinsk informasjon når vi kommer tilbake. Utifra vår telefonsamtale i november fikk jeg inntrykk at det er nettopp det barneverntjenesten kan komme til å gjøre, uten at jeg forstår barneverntjenestens motiver for å ville tilsidesette uttalelser fra sakkyndige som barneverntjenesten selv oppnevner og betaler.


Jeg ønsker at kommunen skal følge helt grunnleggende og normale saksbehandlingsprinsipper, og legge sakens fakta til grunn i de videre vurderinger som skal gjøres. Ikke minst fordi jeg opplever at barna er avskåret fra å komme hjem så lenge vi ikke får noen trygghet for at saken får en nøktern og kvalitetsmessig behandling når vi kommer tilbake.

Jeg krever ikke at barneverntjenesten skal være feilfri, men jeg krever at den opptrer rimelig. Samtidig håper og tror jeg at dere - i likhet med oss - ønsker å legge til rette for at barna skal kunne komme tilbake, og derfor ser jeg frem til dialog.

I denne omgang har jeg også bedt ordføreren om et møte.

Jeg avventer foreløpig svar fra ordfører.


Mvh


-----------------------

Jeg tror saken vår gjelder noe som også gjelder i svært mange andre barnevernssaker; Barnevernet har sin egen virkelighetsforståelse, gjerne når det gjelder spørsmål utenfor deres kompetanseområde. Ingen, verken i kommuneadministrasjonen eller hos Fylkeslegen griper inn når de ser at en familie blir nødt til å forholde seg til en virkelighet som bare eksisterer i barnevernets hoder.

Mye tyder for øvrig på at svært mange sakkyndige rapporter nettopp ikke er objektive slik tilfellet også var hos oss. Men det krever både tid og innsats å få eksponert de nærmest systematiske saksbehandlingsfeilene som gjøres på alle nivåer i en barnevernssak. Og verken kommunen eller barnevernet våger å erkjenne feil selv når alle lamper lyser rødt, kanskje av hensyn til mulig erstatningsansvar som da vil kunne oppstå. Da omdefinerer man heller virkeligheten, selv om barna betaler prisen.

Dessuten er klageprosesser så krevende at de fleste familier aldri kommer så langt som til å få eksponert feilene før barna har havnet i fosterhjem. Da er foreldrene ofte satt ut av spill. Jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde gått med min egen og min kones helse dersom barna hadde havnet i offentlig omsorg.

Hvordan det går med barnas foreldre er uforståelig nok også helt irrelevant for dagens barnevern. Barnevernet ser ikke det mest elementære: At barna skades når foreldrene skades. Derfor er det ikke sjelden at barnevernet anvender virkemidler som til slutt knekker foreldrene fullstendig, uten at barnevernet erkjenner at barna rammes av dette.

Dette er også en av hovedgrunnene til at jeg selv stiller meg skeptisk til om dagens barnevern overhodet lar seg reparere.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Wed Feb 08, 2017 9:05 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Og da fikk jeg svar fra ordføreren:

"Hei

Jeg har full tillit til barneverntjenesten og leder N.N. og slutter meg til deres vurderinger. Utover dette ser jeg ikke behov for ytterligere kommentarer.


Med vennlig hilsen
O.O.
ordfører"


Jeg tror svaret fra ordføreren er helt typisk for hvordan kommuneadministrasjonen forholder seg til barnevernet. Og typisk for hvordan de forholder seg til frustrerte foreldre som påpeker åpenbare feil. Dersom vi foreldre satt med all makten, kunne også vi gitt korte og avvisende svar til kommunen. Det privilegiet har vi dessverre ikke, ettersom vi har alt å tape - barna våre. Vi trygler, vi maser, vi blir sinte, vi håper, vi forklarer, vi forsøker å være milde og diplomatiske, vi henstiller - bare for å få døren slengt i ansiktet.

Jeg tror svært mange kjenner seg igjen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Sat Feb 11, 2017 11:39 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Når jeg leste det svaret fra ordføreren din så kjente jeg at jeg frøs før en bølge av varme slo igjennom kroppen. Jeg kjenner jeg blir retraumatisert når jeg leser sånt. Jeg er så uendelig glad jeg er ute!

Ingen tar ansvar for noe som helst. Ingen gidder og løfte en finger. Ingen gidder, eller tørr forsøke å sette spørsmålstegn til det at faktisk ganske mange velger og flytte ut av landet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Sat Feb 11, 2017 6:22 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Når barnas situasjon er at de får sin omsorg av to foreldre angivelig uten omsorgsevne i et utviklingsland, er det jo rart at verken ordfører eller barnevernssjef gjør seg noen som helst anstrengelser for å få oss hjem. Eller er de ikke bekymret? Sosialsjefen som jeg også ringte en gang brukte ordlyden "hvis ikke dere velger å flytte til en annen kommune", omtrent som om hun håpet at vi ville forsvinne. Så tenkte hun kanskje at vi kunne sitte stille på et nytt sted i Norge og vente til det kommer både bekymringsmelding og telefon fra tidligere kommune og helvete er løs igjen.

Vi tør ikke. Så derfor:

Nei. Vi skal ikke til en annen kommune. Skal vi til Norge skal vi hjem, og derfor er det naturlig å ha en løpende kontakt med dem som forårsaket at vi flyktet, slik at vi kan være trygge for at de opplevelsene jeg beskriver her på forumet ikke gjentar seg.

Når ordføreren svarer slik han gjør, kan det selvsagt bli lenge til. Men vi reiser ikke hjem for å fortsette flukten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 2:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Vi har tenkt oss hjem til Norge, og barnevernet i hjemkommunen vår skal starte sak når vi setter bena våre på norsk jord. Jeg har spurt Kontrollutvalget i kommunen om det er greit at barnevernet fortsetter å bruke en sakkyndig rapport som ikke er objektiv, og som har en medisinsk konklusjon som dessuten blir overprøvd av barnevernet. Jeg har også spurt om det er greit at barnevernssjefen gir uttrykk for at de på nytt kan komme til å overprøve medisinsk konklusjon i en eventuell ny sakkyndig rapport. Jeg har bedt om at Kontrollutvalget tar grep for å sikre at vi får en forsvarlig saksbehandling når vi kommer hjem.

Her er svaret fra Kontrollutvalget som jeg fikk i dag:

"Vi har mottatt Deres e-post av 23.02.2017. Både denne og tidligere mottatte e-poster har vært lagt fram for kontrollutvalget som meldingssaker, alle unntatt offentlighet.

Vi vil gjøre oppmerksom på at kontrollutvalget ikke er et klageorgan. Kontrollutvalget har ikke myndighet til å behandle enkeltsaker eller overprøve vurderinger eller skjønn gjort av kommunen med bakgrunn i lover og bestemmelser. Kontrollutvalgets oppgave er å se til at kommunen følger aktuelle lover eller retter seg etter vedtak i bystyret. Når det gjelder enkeltsaker må den enkelte part benytte aktuelle klageinstanser, som f.eks. Fylkesmannen. Kontrollutvalget er underlagt bystyret og skal kun drive systemkontroll. Derfor må også eventuelle vedtak i kontrollutvalget som innebærer pålegg til administrasjonen gå gjennom bystyret. Dette skjer i hovedsak med bakgrunn i en gjennomført forvaltningsrevisjon innenfor et område.

Dersom kontrollutvalget vil gjennomføre en undersøkelse med bakgrunn i indikasjoner på at kommunen bryter gjeldene lover/vedtak, vil det være en generell gjennomgang og ikke knyttet til en bestemt sak (selv om en bestemt sak kan være bakgrunnen for at kontrollutvalget velger å se nærmere på et område, vil det aldri bli fattet et vedtak i kontrollutvalget som endrer på en enkeltsak).

Kontrollutvalget har foreløpig ikke prioritert å se nærmere på barnevernet i sin Plan for forvaltningsrevisjon for inneværende år.

mvh n.n."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Telefonsamtale med barnevernssjefen
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 7:50 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
PS; Vi reiser selvsagt ikke hjem til Norge før vi har fått en garanti om at saksbehandlingen vil være forsvarlig, eller av andre hensyn måtte finne retur til Norge helt nødvendig. Vi vet jo ikke hva morgendagen bringer, men slik saken ser ut nå, kan det bli svært lenge til.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]