It is currently Tue Mar 19, 2024 10:11 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Pass som pressmiddel i barnevernssaker
PostPosted: Fri Mar 16, 2018 6:43 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Aftenposten mener: Domstolene bør med når noen fratas passet
https://www.aftenposten.no/meninger/led ... tas-passet

Ja, Aftenposten kan mene det. Terrorister og fremmedkrigere skal ha rettssikkerhet.

Men når pass brukes som pressmiddel i barnevernssaker - enten det gjelder en kanadisk gutt tatt på akuttvedtak, familier som har en begjæring hengende over seg, eller en fortvilet Trondheims-mor som har flyktet til Malaysia med sine to barn - holder de godt kjeft. Da er det greit at det skaltes og valtes med pass.

Familien i Malaysia havnet sågar i interneringsleir for illegale immigranter på grunn av norske myndigheter, men hvem bryr seg? I alle fall ikke Aftenposten.

Norske myndigheter har visstnok også forsøkt å ta passet fra moren som har søkt asyl i Polen:

Kan norske myndigheter ta passet fra mamma Silje Garmo, men ikke fra ISIS-krigere?
https://kristenkoalisjon.no/uttalelser/ ... garmo-pass

Jeg har ikke sett noe krav fra Aftenposten om at domstolene skal ha avsagt dom når skrekkslagne barnevernsflyktninger fratas sine reisedokumenter.

Det er altså ingen overordnet etikk eller jus i Aftenpostens uttalelse. Bare proklamering av rettsprinsipper etter forgodtbefinnende, selv om avisen forsøker å fremstå som en tung tenketank hvor grunnleggende menneskerettigheter er fundamentet.

Lett gjennomskuelig.

Barnevernsofre kan behandles nøyaktig som myndighetene vil. Deres passrettigheter er ikke diskusjonstema. Barnevernsofre er pariakasten i et samfunn der folk ellers skal ha et minimum av beskyttelse mot egne myndigheter.

Kanskje burde familier i barnevernets søkelys også merkes spesielt, ettersom de lett kan forveksles med helt vanlige familier? Bør familier hvor noen er "bekymret" gå med spesielle armbind eller lignende? Eller de kan få "bekymring" stemplet inn i passene sine?

Det kommer kanskje senere.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pass som pressmiddel i barnevernssaker
PostPosted: Fri Aug 24, 2018 2:27 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Kanskje en god nyhet for personer i konflikt med barnevernet:

Regjeringen går inn for dobbelt statsborgerskap
https://resett.no/2018/08/24/regjeringe ... orgerskap/

Uten at jeg helt vet hvordan dette vil virke, vil jeg tro at muligheten for to statsborgerskap vil kunne gjøre det lettere for nordmenn som søker beskyttelse i utlandet.

Mange familier som rammes av barnevernet, er utlendinger eller familier hvor en av foreldrene er fra utlandet. Noen av disse vil antakelig ha mulighet til to statsborgerskap for ett eller flere av familiemedlemmene.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pass som pressmiddel i barnevernssaker
PostPosted: Fri Aug 24, 2018 6:52 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Det var uansett på tide! Ved alle tidligere diskusjoner har våre regjeringer latt departementsfolk svare, og de har svart at "Norge har ingen erfaring med dobbelt statsborgerskap."

Hehe, og da skal man heller ikke skaffe seg det? Hverken kunnskap, ved å undersøke blant land som praktiserer det, eller erfaring, ved å innføre det?

Jeg har ikke glemt den skitne måten Norge i alle år har hindret norske kvinner som giftet seg med tyske soldater under krigen, fikk beholde sitt norske statsborgerskap, mens menn som hadde arbeidet for tyskerne ikke ble utsatt for noen slik varig utstøting. Da én slik sak var oppe til diskusjon på tv – det dreiet seg om en dame som var bosatt i Øst-Tyskland og ikke kunne komme til Norge, heller ikke til sine familiemedlemmers begravelse, fordi hun ikke hadde norsk statsborgerskap og ikke kunne bosette seg her – presterte statens byråkrater til og med å hoste opp et argument om at det "vanlige" var at man hadde borgerskap i det land man bodde i. Ja, slik var det i de øst-europeiske kommunist-landene, tvangsmessig.

*

Ja, jeg er enig med familien-er-samlet: Når det gjelder barnevernsflyktninger, vil det trolig gjøre det lettere for dem å få/ha rett til å søke tilflukt i et annet land. Derimot er jeg så kynisk at jeg ikke ser bort fra at hyperaktive Norge kan prøve å bruke det mot dem som allerede er i utlandet, at de også har norsk statsborgerskap og derfor versågod har å gjøre ditt og datt, og sende barna til barnevernsutspørring og -undersøkelse ved en norsk ambassade. Det høres sinnssvakt ut, men det skulle ikke forundre meg.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]