It is currently Thu Mar 28, 2024 7:02 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ute:-)
PostPosted: Thu Nov 17, 2016 10:38 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Da er jeg også endelig ute! Ikke først og fremst for min egen del, men for mine barns del. De skal ha en vei ut om nødvendig når den tid kommer, og mine barn og kommende barnebarn skal ha et litt videre syn på systemet og den inngrodde sannheten om at Norge er verdens beste land å bo i. De skal få se og oppleve og ikke minst "ha en havn" i et annet land og kultur.

Jeg skal røske av dem de rosa brillene og vise dem at mye (om ikke det meste) er feil med landet de er født og oppvokst i.

Jeg kan endelig puste, og er faktisk samtidig mindre sliten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ute:-)
PostPosted: Fri Nov 18, 2016 12:31 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Oioi! Hjertelig til lykke!

Jeg føler meg så oppildnet når noen lykkes sånn. Kanskje du fra nå av skulle hete "Mindre sliten"!

Jeg håper du holder kontakten med forumet her. Én av de tingene som gjør barnevernsofre ensomme, er at folk forsvinner etter hvert. Noen gir opp og orker ikke, men også de som lykkes føler jo behov for å få et mere normalt liv, uten å kretse om denne barneverns-galskapen. Og det er forståelig. Men tenk på oss av og til, og skriv ett og annet oppmuntrende ord til leserne, hvis du har tid og ork!

ALT det beste ønsker vi deg i det nye. Pust lett, og vær glad – for dine barn!

Marianne
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ute:-)
PostPosted: Mon Nov 28, 2016 12:35 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Alle mine barn er straks myndige, og da har ikke lenger Norge noen gissler. Jeg har ikke tenkt til å krype under noen stein og holde kjeft. Det som gjør Norge gjennomkorrupt er at små mennesker kan ha stor makt på alle disse småplassene i Norge, og de kan gjøre absolutt det meste totalt ustraffet.
Jeg leste en sak fra her jeg bor nå. Fem ansatte i kommunen var misstenk for å ikke gå riktige veien ang et anbud. Ingen var misstenkt for å berike seg selv i prosessen, men de ble likevel tiltalt og etterforsket.

Kan noen forklare meg hvorfor ingen i Norge blir tiltalt og etterforsket for å ikke gjøre jobben sin i kommune Norge? Hvordan skoler systematisk dekker over blandt annet sinnsyke lærere (beskytter sine egene) i tiår ved å melde foreldre som klager til BV?
Systemet i Norge i dag kun til for å tjene seg selv. Fullstendig ute av kontroll, for vi er hjernevasket til å tro at det er alle andre land det er noe feil med. Ikke oss. Og der og da forstår ikke majoriteten at det er noe feil når en ikke en gang setter spørsmålstegn i forhold til systemet. Hvor er evnen til kritisk tenkning i Norges befolkning? Avlet bort?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ute:-)
PostPosted: Mon Nov 28, 2016 11:34 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Tror dette er en veldig riktig analyse av "Sliten". Jeg spør meg selv hvorfor der er korrupsjon i den delen av verden vi flyktet til, men tilsynelatende ikke i Norge. Jeg tror den norske korrupsjonen handler om at vi alle - alt fra mediene, menighetene til sakkyndige og kommuneansatte - på ulike måter har vårt eget lille sugerør i statskassen. Aller frykter å miste sin egen posisjon, miste tilskudd, miste fordeler, miste penger, ikke bli vurdert for neste forfremmelse osv.

Sånn sett har Staten taket på oss alle, fra trygdemottagere til aviser/journalister og til offentlig ansatte. Det er ulempen ved å bo i et styrtrikt velferdssamfunn. Hvorfor skal ordføreren irettesette barnevernet når han antagelig bare kommer i miskreditt for å gjøre det? Hvorfor skal rådmannen melde seg ut av det gode selskap ved å påpeke uansvarlighet? Hvorfor skal en sakkyndig tale barnevernet imot, når hun vet at det kan føre til færre oppdrag? Hvorfor skal en fylkeslege som åpenbart har forstått det urimelige i en barnevernssak, gjøre anskrik når alle hans kolleger vil ha mest mulig fred? Hvorfor skal en journalist eller avis avsløre et system som holder dem selv i live? Lettere da å være lojal og ikke gå imot det massive systemet som uansett vil knuse enhver som forsøker å gå mot strømmen.

Selv brøt vi ut av dette systemet, i alle fall delvis, da vi forlot landet. Typisk nok fikk vi en regning fra NAV der vi måtte betale tilbake en måneds barnetrygd som ikke ble stoppet i tide. For mange blir avhengigheten av velferdsgodene så stor at flukt er vanskelig.

De fleste av oss vil heller sitte og se på urett satt i system, fremfor å bli en "varsler" med de negative konsekvensene det får for en selv. Jeg tror det er dette den norske korrupsjonen dypest sett handler om: Vi er alle kjøpt og betalt av Staten. Umiddelbart lønner det seg ikke å kjempe for det som er rett og riktig, heller ikke når man er en del av et system som opprinnelig hadde dette som målsetning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ute:-)
PostPosted: Mon Nov 28, 2016 6:27 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Sliten wrote:
Og der og da forstår ikke majoriteten at det er noe feil når en ikke en gang setter spørsmålstegn i forhold til systemet. Hvor er evnen til kritisk tenkning i Norges befolkning? Avlet bort?


I mange tiår nå har jeg sett at folk etter hvert tror og mener at det er "offentlige etater" og spesialister som skal oppsøkes for den minste ting, og folk er opplært til å tro at man må til psykolog for å snakke når man har et problem. Man får ikke noe bedre svar der enn man gjør om man snakker med naboen, og i tillegg risikerer man å få en diagnose og bli plassert i en bås.

Vi opplever dette i alle fall når det gjelder det rettsystemet vi har i forhold til barnevernssaker. Man kan ikke komme med vanlig sunn fornuft, men man må ha en tittel for å kunne uttale seg.

De offentlige systemene har heller ikke noe ansvar. Det er en total ansvarsfraskrivelse fordi alle kan skylde på alle.

Vi har en lang vei å gå for å få folk til å forstå. Men når man først er rammet selv, så ser man det. Så lenge man går fri, så kan man ikke forstå.

Fagidiotien står sterkt.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]