It is currently Thu Mar 28, 2024 10:00 pm



Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Når bør man flytte fra landet
PostPosted: Sun Apr 27, 2008 7:14 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
may-britt tysnes wrote:
Vet ikke hva jeg kan gi av råd og tips.Fylkesnemda er jo barnevernets forlengede arm. Du skulle flyttet til spania før det ble begjært opp i nemda.Det er vanskelig å vinne frem der.


Du er fri til å flytte selv etter at saken er fremmet for nemnda. Det er først når lovlig vedtak om tvangsfjerning er fattet og gjort kjent, at du ikke lenger har råderett over barna.

Det anbefales likevel å flytte så snart som mulig dersom det er dette du har i tankene. Og ikke si det til noen på forhånd. Husk flyttemelding, som kan sendes elektronisk.

may-britt tysnes wrote:
Du må gjøre allt du kan for å vise at du tenker først å frem på barna dine.At du er opptatt av deres ve og vel.Har du sakkyndige imot deg så hører jo nemda på dem.Den på 15 kan vel klare seg med en egen advokat det har en rett på. Du kan sende meg en privat melding visst du vil.


Det viktigste i nemnda er at du sier at du vil bøye deg for nemndas krav. Det er deres meninger som teller - ikke dine. Foreldrene har ikke greie på sine egne barn - dette er en opplest og vedtatt sannhet i nemnda. Hvis nemnda ber deg dra barna dine i tau gjennom kloakk tre ganger daglig, så må du gjøre det. Hvis fylkesnemndsleder sier at det er sunt for barna å flytte rundt til tilfeldige overgripere uten å ha kontakt med foreldrene, så må du selvfølgelig vise den ypperste ærbødighet for vedkommendes idiotiske og fjollete meninger. Husk at du står overfor en standrett som har myndighet til å knuse livene til deg og dine. Det er små mennesker med svært stor makt som sitter i nemnda, og de nyter å pine og true foreldre. Det er ikke hensynet til barna som driver dem, men deres egne enorme behov for selvhevdelse.

may-britt tysnes wrote:
Taper du så må du anke til tingretten,og ikke gi deg. nei,fylkesnemda er et grusomt sted for foreldre å havne. Du er i prinsippet totalt rettsløs,og vil ikke kalle det rettsak det som foregår der,men en teater forestilling!!


Fylkesnemndsbehandling er en summarisk rettssak hvor alle rettsregler brytes. Annen-, tredje, og fjerdehåndsopplysninger betraktes som bevis. Det tillates anonyme vitner. "Barnevernet" sitter både som påtalemyndighet og som dommere. De såkalte sakkyndige har tette bånd til "barnevernet", som i de fleste tilfeller er deres eneste inntektskilde. Mange av fylkesnemndslederne er haud-jurister uten særlig kjennskap til loven. De finner på sine egne lover der det passer. Det er ingen som fører kontroll med Fylkesnemnda uansett, og det vet at de kan gjøre akkurat som de vil. Fylkesnemnda er en grotesk teater-forestilling som er ment å gi et skinn av legitimitet til myndighetenes grove krenkelser av menneskerettighetene.

[EDIT AV AH/ADMIN: Dette må ikke misforståes dit at man kan forvente å kunne stikke av midt i en prosess. Man kan ha flaks og lykkes med det. Men det er å gamble. Se forøvrig svar i tråden.]

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 27, 2008 4:05 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Ok,ja da må du ta ungene dine med til sania ,fort,fort,ellers har du dem ikke til sommerferien!! Trodde det var forseint når det ble reist sak,men da er det jo enda håp. Levner av erfaring ingen håp i nemda,det er en skam for den norske stat.

Min Sønn Sigbjørn Andreas ,
15 år gammel havnet han i graven,etter 5 og et halvt år med herjing av barnevernet.Der han ikke ble verken hørt eller trodd.Hvordan kan noen tro en gutt på 10 år,som elsker hjemmet,foreldre og søsken,skal kunne akseptere å bli flyttet til et annet hjem.Et hjem med andre barn og voksne,som er helt anderledes på så mangen måter enn der han var ment å vokse opp.

Han ble aldrig en del av den familien,og holdt seg mye på loftet på sitt lille rom. Fosterforeldrene trodde vi hans foreldre var demoner nermest,og at vi ikke var i stand til å ha barn.Det hadde barnevernet gitt
inntrykk av.

Tenker på hvor naive mannen min og jeg var i 2000,da de skulle ta de 5 minste ungene.Vi visste jo vi ikke hadde gjort noe gale mot dem,og at hjemmet fungerte fint,at ungene hadde alt de trengte.Vi hadde ordnede forhold,en forutsigbar hverdag,et ekkelt barneverns mye brukt ord.
Et stort hus med store trær til å klatre i ,
dyr,sjø og ferskvann,badet vi ofte i.
Pappa tok ungene daglig med ut i naturen,tennte bål og grillet pølser.Han var lærer og hadde kunnskap om mye. Sigbjørn var stolt av familien sin,men den ble rakket ned i skiten av et makt sykt barnevern som hadde forlite å gjøre.De rakket ned foreldrene når saksbehandler besøkte dem i fosterhjemmene,foster fengslene var det for barna,de har selv sagt det.De fant ikke meningen med å være der, for det var totalt meningsløst.
at de ble plassert der,mot sin vilje.

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 27, 2008 11:43 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Jeg er nødt til å gripe inn her, for dette kan ikke stå uimotsagt. Agrippas påstand om at man når som helst kan ta barna og dra, også etter at saken reelt er behandlet i nevnden, er ikke riktig, den er meget farlig. Hun har også tidligere hevdet dette, men det er ikke riktig.

Man må ikke la saken komme opp til behandling, men dra før saksbehandlingen i nevnden er begynt, for å være nogenlunde sikker. Man må dertil melde permanent flytting til folkeregisteret.

Det hjelper ikke å harpe på at det og det er lovbestemt. Som alt annet angående barnevern er høyst usikkert, så også her: Det er meget usikkert hvorvidt man får være i fred eller om myndighetene ser en mulighet for å få barnet, og muligens også en selv, utlevert og få utenlandsk politi til å aksjonere mot en på basis av påstander om at man har opptrådt kriminelt i Norge. Ved å gi seg inn i prosessen, har man jo "samtykket". Hvis saken i retten eller fylkesnevnden allerede er begynt, kommer det nok en påstand om at man ved flukt unndrar seg rettsprosess, eller det kommer en uteblivelsesdom hvis man drar i løpet av prosessen. Ens advokat fullfører eventuelt prosessen på ens vegne.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Det norske "barnevern" & fylkesnemnd
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 7:48 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 10, 2008 7:52 am
Posts: 75
agrippa wrote:
may-britt tysnes wrote:
Vet ikke hva jeg kan gi av råd og tips.Fylkesnemda er jo barnevernets forlengede arm. Du skulle flyttet til spania før det ble begjært opp i nemda.Det er vanskelig å vinne frem der.


Du er fri til å flytte selv etter at saken er fremmet for nemnda. Det er først når lovlig vedtak om tvangsfjerning er fattet og gjort kjent, at du ikke lenger har råderett over barna.

Det anbefales likevel å flytte så snart som mulig dersom det er dette du har i tankene. Og ikke si det til noen på forhånd. Husk flyttemelding, som kan sendes elektronisk.

may-britt tysnes wrote:
Du må gjøre allt du kan for å vise at du tenker først å frem på barna dine.At du er opptatt av deres ve og vel.Har du sakkyndige imot deg så hører jo nemda på dem.Den på 15 kan vel klare seg med en egen advokat det har en rett på. Du kan sende meg en privat melding visst du vil.


Det viktigste i nemnda er at du sier at du vil bøye deg for nemndas krav. Det er deres meninger som teller - ikke dine. Foreldrene har ikke greie på sine egne barn - dette er en opplest og vedtatt sannhet i nemnda. Hvis nemnda ber deg dra barna dine i tau gjennom kloakk tre ganger daglig, så må du gjøre det. Hvis fylkesnemndsleder sier at det er sunt for barna å flytte rundt til tilfeldige overgripere uten å ha kontakt med foreldrene, så må du selvfølgelig vise den ypperste ærbødighet for vedkommendes idiotiske og fjollete meninger. Husk at du står overfor en standrett som har myndighet til å knuse livene til deg og dine. Det er små mennesker med svært stor makt som sitter i nemnda, og de nyter å pine og true foreldre. Det er ikke hensynet til barna som driver dem, men deres egne enorme behov for selvhevdelse.

may-britt tysnes wrote:
Taper du så må du anke til tingretten,og ikke gi deg. nei,fylkesnemda er et grusomt sted for foreldre å havne. Du er i prinsippet totalt rettsløs,og vil ikke kalle det rettsak det som foregår der,men en teater forestilling!!


Fylkesnemndsbehandling er en summarisk rettssak hvor alle rettsregler brytes. Annen-, tredje, og fjerdehåndsopplysninger betraktes som bevis. Det tillates anonyme vitner. "Barnevernet" sitter både som påtalemyndighet og som dommere. De såkalte sakkyndige har tette bånd til "barnevernet", som i de fleste tilfeller er deres eneste inntektskilde. Mange av fylkesnemndslederne er haud-jurister uten særlig kjennskap til loven. De finner på sine egne lover der det passer. Det er ingen som fører kontroll med Fylkesnemnda uansett, og det vet at de kan gjøre akkurat som de vil. Fylkesnemnda er en grotesk teater-forestilling som er ment å gi et skinn av legitimitet til myndighetenes grove krenkelser av menneskerettighetene.


hadde jeg kunnet så hadde jeg stikki, men det går ikke desverre.
men slåss skal jeg.
det skal dere vite.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 8:12 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:

Jeg er nødt til å gripe inn her, for dette kan ikke stå uimotsagt. Agrippas påstand om at man når som helst kan ta barna og dra, også etter at saken reelt er behandlet i nevnden, er ikke riktig, den er meget farlig. Hun har også tidligere hevdet dette, men det er ikke riktig.


Ja, her må vi forholde oss til den praksis man kan forvente. I den grad "systemet" ikke forholder seg til lover, så gjelder den sterkestes rett. Makten drar saken til sin fordel.

Advokat Christian Wiig kommenterte at et eller annet ikke var rettskraftig etter fylkesnemndsdom. Dette i fylkesnemnden. Kroppsspråket sa omtrent: Det er nå slik det egentlig er. Jeg merket meg at dommeren og motparten bare ignorerte han. Kort sagt så er det anarkistiske forhold og lovløshet som gjelder.

Når fylkesnemndsystemet er dratt i gang, så er det politistaten som er aktivert. Det er ikke et møte med rettstaten!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Lovlig flytting fra landet
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 8:15 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
 
Jeg er nødt til å gripe inn her, for dette kan ikke stå uimotsagt. Agrippas påstand om at man når som helst kan ta barna og dra, også etter at saken reelt er behandlet i nevnden, er ikke riktig, den er meget farlig. Hun har også tidligere hevdet dette, men det er ikke riktig.

Man må ikke la saken komme opp til behandling, men dra før saksbehandlingen i nevnden er begynt, for å være nogenlunde sikker. Man må dertil melde permanent flytting til folkeregisteret.


may-britt tysnes wrote:
Vet ikke hva jeg kan gi av råd og tips.Fylkesnemda er jo barnevernets forlengede arm. Du skulle flyttet til spania før det ble begjært opp i nemda.Det er vanskelig å vinne frem der.


agrippa wrote:
Du er fri til å flytte selv etter at saken er fremmet for nemnda. Det er først når lovlig vedtak om tvangsfjerning er fattet og gjort kjent, at du ikke lenger har råderett over barna.

Det anbefales likevel å flytte så snart som mulig dersom det er dette du har i tankene. Og ikke si det til noen på forhånd. Husk flyttemelding, som kan sendes elektronisk.


May-Britt Tysnes skrev at Evy skulle ha flyttet til Spania før saken ble fremmet for Fylkesnemnda; Underforstått at det er for sent å flytte etter at sak om omsorgsovertagelse er fremmet. Dette medfører ikke riktighet, og det vil være galt å la denne oppfatningen bli stående, da familien kan la være å komme seg i sikkerhet fordi de tror at de er bundet idet "barnevernet" har fremmet sak for nemnda.

Jeg skriver samtidig klart og tydelig at det anbefales å flytte så snart som mulig. Jeg har ikke oppfordret foreldre til å bli værende i landet inntil vedtak i Fylkesnemnda foreligger - kun gjort oppmerksom på at det er nemndas vedtak som er bindende, ikke "barnevernets" beslutning om å bringe saken inn for nemnda.

Det blir feil hvis barnevernsofre får den oppfatning at de er forhindret fra å forlate landet på lovlig vis idet "barnevernets" forfølgelse starter. Et administrativt vedtak om tvangsfjernelse fattet av "barnevernet" vil selvfølgelig være bindende for foreldrene, jf. Sveio-saken.

Jeg håper dette var oppklarende. Flukt fra landet er eneste sikkerhetsventil for barnefamilier som forfølges av "barnevernet". Jo før de reiser, jo sikrere er det. Ikke utsett avreisen i påvente av Fylkesnemndas avgjørelse. Reis i tide.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 8:49 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Nei, det er fremdeles galt.

At barnevernet fremmer en sak, betyr at de "bestiller" den inn hos fylkesnevnden. Så går det (unntatt hvis det dreier seg om akuttvedtak, barnet er tatt, og det er det spørsmålet som skal behandles) en viss tid før saken kommer opp. Saken blir berammet, dvs det besluttes å behandle saken i nevnden på bestemte datoer. Etter denne nevndsbehandlingen kan det igjen gå en viss tid før nevndens vedtak kommer.

Det å ta barna og reise eller etter datoen(e) for nevndsbehandling, er for sent, selv om fylkesnevndens vedtak om omsorgsovertagelse ikke er fattet. Det er ikke først når nevndens avgjørelse om omsorgsovertagelse fattes og forkynnes, at barnet er statens.

Det er også tvilsomt om det er tidsnok å dra når fylkesnevndsbehandlingen er berammet eller svært nær foran den dato den er berammet til.

Det er farlig misvisende å fortelle potensielle barnevernsofre at de trygt kan utsette avreise til etter nevndsbehandling. Å fortelle dem at de kan ta del i en fylkesnevndsbehandling og bestemme seg for at 'nei, det gikk visst ikke så bra, så jeg reiser nå før avgjørelsen kommer' – det er ødeleggende for deres sjanser til å redde familien.

"Juristifiserte" advokater for barnevernsofre kan saktens si at 'nei da, det er ikke rettskraftig før ....' og 'vi klager vedtaket inn for tingretten'. Men dette er en formalistisk type tenkning som lite har å gjøre med virkeligheten. Barnevernet vet utmerket godt hvordan de skal komme rundt det meste som heter rettssikkerhet og sikre seg barnet. Og for barnet er uker og måneder og år uten foreldrene fatalt, selv om foreldrenes advokat ikke forstår nøkken av hvordan barnevernet er, bare hva de ifølge loven skulle være.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Mon Apr 28, 2008 10:49 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 9:56 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
MH Skånland wrote:

Jeg er nødt til å gripe inn her, for dette kan ikke stå uimotsagt. Agrippas påstand om at man når som helst kan ta barna og dra, også etter at saken reelt er behandlet i nevnden, er ikke riktig, den er meget farlig. Hun har også tidligere hevdet dette, men det er ikke riktig.

Man må ikke la saken komme opp til behandling, men dra før saksbehandlingen i nevnden er begynt, for å være nogenlunde sikker. Man må dertil melde permanent flytting til folkeregisteret.

Det hjelper ikke å harpe på at det og det er lovbestemt. Som alt annet angående barnevern er høyst usikkert, så også her: Det er meget usikkert hvorvidt man får være i fred eller om myndighetene ser en mulighet for å få barnet, og muligens også en selv, utlevert og få utenlandsk politi til å aksjonere mot en på basis av påstander om at man har opptrådt kriminelt i Norge. Ved å gi seg inn i prosessen, har man jo "samtykket". Hvis saken i retten eller fylkesnevnden allerede er begynt, kommer det nok en påstand om at man ved flukt unndrar seg rettsprosess, eller det kommer en uteblivelsesdom hvis man drar i løpet av prosessen. Ens advokat fullfører eventuelt prosessen på ens vegne.



Det er riktig som Skånland sier.

For å være trygg bør man dra før saken i det hele tatt er berammet, - blir dato for saken forkynnt for for dere før dere drar/melder flytting, er dere fanget.
Husk: Meld FLYTTING når dere drar!

- og som Agrippa sier lenger ned; barnevernets beslutning om å bringe en sak for nemda er i utgangaspuntet og praksis ikke bindende, men hvorfor vente på at de får forkynnt datoen?

En annen ting er at vi sansynligvis etthvert vil få se saker der akkurat det spørsmålet- om hvorvidt beslutningen er "bindende" vil bli prøvd-HARDT.
- eller at de forkynner datoen samtidig med at de fremmer uten noe forhåndsvarsel om at de akter å ta inn saken for nemda.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Utflytting
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 4:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
bjørn erik wrote:
For å være trygg bør man dra før saken i det hele tatt er berammet, - blir dato for saken forkynnt for for dere før dere drar/melder flytting, er dere fanget.
Husk: Meld FLYTTING når dere drar!

- og som Agrippa sier lenger ned; barnevernets beslutning om å bringe en sak for nemda er i utgangaspuntet og praksis ikke bindende, men hvorfor vente på at de får forkynnt datoen?


Grunnen til at jeg tok opp dette her, er at det tydeligvis er en del misforståelser ute og går. Formelt sett, er det Fylkesnemnda som vedtar omsorgsovertagelse. Da ser jeg bort ifra administrative akuttvedtak - såkalte 4-6 vedtak - som må godkjennes av fylkesnemndsleder innen én uke. Dermed er det ikke "barnevernets" avgjørelse om å fremme sak om omsorgovertagelse som er bindende for familien. At en familie har fått vite datoen(e) for når saken skal behandles, betyr ikke at det ulovlig å forlate landet.

Jeg skjønner at denne saken dreier seg om mer enn ren faktaopplysning. All kontakt med det såkalte "barnevernet" er ekstremsport. Jeg har aldri noensinne påstått at det skal være trygt å vente til etter fylkesnemndsbehandling med å forlate landet.

Jeg gjentar: jo før man drar, jo tryggere er familien. Problemet er at mange familier ikke ønsker å dra før det er absolutt nødvendig. Da er det greit å vite hvor lovens grenser går. Ikke la dere bløffe av "barnevernet".

Det er viktig å sende inn flyttemelding slik at "barnevernet" ikke kan påstå at dere bare er ute av landet midlertidig. Det er kun permanent utflytting som gjelder.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utflytting
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 8:14 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 10, 2008 7:52 am
Posts: 75
agrippa wrote:
bjørn erik wrote:
For å være trygg bør man dra før saken i det hele tatt er berammet, - blir dato for saken forkynnt for for dere før dere drar/melder flytting, er dere fanget.
Husk: Meld FLYTTING når dere drar!

- og som Agrippa sier lenger ned; barnevernets beslutning om å bringe en sak for nemda er i utgangaspuntet og praksis ikke bindende, men hvorfor vente på at de får forkynnt datoen?


Grunnen til at jeg tok opp dette her, er at det tydeligvis er en del misforståelser ute og går. Formelt sett, er det Fylkesnemnda som vedtar omsorgsovertagelse. Da ser jeg bort ifra administrative akuttvedtak - såkalte 4-6 vedtak - som må godkjennes av fylkesnemndsleder innen én uke. Dermed er det ikke "barnevernets" avgjørelse om å fremme sak om omsorgovertagelse som er bindende for familien. At en familie har fått vite datoen(e) for når saken skal behandles, betyr ikke at det ulovlig å forlate landet.

Jeg skjønner at denne saken dreier seg om mer enn ren faktaopplysning. All kontakt med det såkalte "barnevernet" er ekstremsport. Jeg har aldri noensinne påstått at det skal være trygt å vente til etter fylkesnemndsbehandling med å forlate landet.

Jeg gjentar: jo før man drar, jo tryggere er familien. Problemet er at mange familier ikke ønsker å dra før det er absolutt nødvendig. Da er det greit å vite hvor lovens grenser går. Ikke la dere bløffe av "barnevernet".

Det er viktig å sende inn flyttemelding slik at "barnevernet" ikke kan påstå at dere bare er ute av landet midlertidig. Det er kun permanent utflytting som gjelder.


Skjønner det godt, men desvrre så er det gubben som sitter med pengene. ikke meg.
Jeg har attføring + barnetrygd. ikke vil han hjelpe meg ordne pass heller.
Han arver nå en del penger, ikke snakk om at de skal gå til barna.

Er veldig f..... på han.
Har heldigvis vær vår adv.+ vår datters.
dattra mis adv. og min kommer til og samarbeide. takk for det.

Han har sagt han ikke vil komme i fylkesnemda og sloss for barna. men han kan ..... .

Jeg skal ialle fall sloss for mine barn.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flukt
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 8:42 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
agrippa wrote:
Formelt sett, er det Fylkesnemnda som vedtar omsorgsovertagelse. .... Da er det greit å vite hvor lovens grenser går. Ikke la dere bløffe av "barnevernet".

Enda en gang nei, lovens grenser går slett ikke der. Har man først gått igjennom en rettsprosess, kan man ikke unndra seg dommen. Har man først gått igjennom en fylkesnevndsbehandling, kan man ikke hindre at vedtaket kommer, selv om man i mellomtiden er dratt til utlandet. Så kommer vedtaket, som sannsynligvis går ut på omsorgsovertagelse. Dermed er veien åpen for norske myndigheter til å sende europol/interpol etter barnet og en selv hvis de vil det – og det vil de nok. Barnet til fosterhjem/institusjon, en selv sannsynligvis til straffeforfølgning for kidnapping. Den offentlige part forstår i høy grad loven slik, og det gjør dommere også.

Se forøvrig kommentar fra advokat Anders Kjøren i BarnasRetts gjestebok 25. februar 2007 og BarnasRetts svar. Her gjelder en del av resonnementet hvordan det stiller seg før vedtak er fattet av fylkesnevnden, en del hvordan det stiller seg etter vedtak. (Det å "reise sak" er ikke det samme som at rettsbehandlingen faktisk har foregått.) Jeg har vært borti konkrete saker hvor det nettopp har vært slik – det er fattet vedtak, barnet skal etter vedtaket i fosterhjem, men er ennå ikke tatt. Så flykter familien. De er blitt i høy grad ettersøkt i utlandet. Det hjelper altså ikke om saken er / skal til behandling i rettsapparatet, selv om advokat Kjøren oppfatter det slik. Forøvrig sørger barnevernet normalt for å ta barnet øyeblikkelig hvis de aner at flukt kan være mulig, med én gang de har vedtaket i hånden. Barnevernet får ofte vedtaket fra nevnden betydelig tidligere enn den private part eller vedkommendes advokat får kjennskap til det.

  

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Aa dra.
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 12:25 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Tidspunktet for aa reise er i det barnevernet har besluttet aa iverksette en omfattende undersoekelsessak, dvs. med oppnevning av sakkyndig. 1. Laan et spanskkurs paa bibliteket, 2. ordne pass, 3. faa tak i en flyttemelding, den fylles ut, frankeres. Det siste en gjoer foer en krysser grensen, er aa postlegge den.

Dette krever selvsagt at begge foreldre samtykker der det er felles foreldreansvar. Det er trist aa hoere at noen foreldre hindrer flytting pga. fordi de ikke vil signere paa passsoeknad til barna. Egentlig boer en soerge for at barn alltid har pass, men det hjelper lite dersom begge foreldre likevel ikke samtykker.

En vanlig maanedsloenn i Spania er fra 5.000-7.000 norske kroner utbetalt pr. maaned. Én forsoerger forsoerger eks. kone og to barn el. flere, paa en slik loenn. Har en svaert lite/ingen inntekt, faar en dekket skolematriell og boeker av kommunen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Flytting v. flukt
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 4:18 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
Jeg har vært borti konkrete saker hvor det nettopp har vært slik – det er fattet vedtak, barnet skal etter vedtaket i fosterhjem, men er ennå ikke tatt. Så flykter familien. De er blitt i høy grad ettersøkt i utlandet.


Selvfølgelig blir de det. Jeg har hele tiden forsøkt å understreke at flytting må skje før vedtaket forkynnes. Man kan ikke sitte og vente på vedtaket og så tro at man kan dra etter at det er forkynt.

Men det er ikke ulovlig å forlate landet selv etter at "barnevernet" har fremmet sak om omsorgsovertagelse.

Det er sikkert en del juridiske spissfindigheter for akkurat når siste frist inntrer. Jeg vil tro at dersom en familie kan dokumentere at den var ute av Kongeriket før vedtak om omsorgsovertagelse ble forkynt, så vil "barnevernet" ha en vanskeligere sak enn om familien sitter hjemme og venter på vedtaket og flykter etter at de har fått vite det.

Det sikreste er nok å forlate landet prompte idet "barnevernet" innleder såkalt undersøkelsessak, jf. sitat av Athene:

Quote:
Tidspunktet for aa reise er i det barnevernet har besluttet aa iverksette en omfattende undersoekelsessak, dvs. med oppnevning av sakkyndig.


Men hva gjør man dersom "barnevernet" kun har innledet undersøkelsessak hjemlet i § 4-4 om hjelpetiltak? Skal man da sporenstreks forlate landet eller håpe at man rir stormen av?

Dette er vanskelige avgjørelser, og man ser at mange familier lar være å dra selv i tilfeller hvor resultatet er at barna ender i fosterhjem. Derfor er det forståelig at det advares mot å vente for lenge. De jødene som reddet livet under Annen verdenskrig, gjorde det nettopp fordi de handlet raskt og kom seg over grensen til sikkerhet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Last edited by agrippa on Tue Apr 29, 2008 4:32 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 4:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Nei, det har intet å gjøre med forkynning av vedtak/dom, og det har heller intet å gjøre med barnevernets fremming av sak. Det har å gjøre med den faktiske rettsprosessen.

Nå bør dette være klart for de fleste.

Min bemerkning om dem som har reist etter at vedtak er forkynt, angår naturligvis innlegget i gjesteboken på BarnasRett og er irrelevant i forhold til Agrippas gjentatte og gjentatte påstand om noe helt annet.

Alle disse påstander har ennvidere intet med selvmord å gjøre. En del innlegg her vil bli fjernet fra denne tråden og trolig plassert annensteds.
(Senere: Innleggene her lå opprindelig i en annen tråd. De er nå flyttet.)
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Tue Apr 29, 2008 5:10 pm, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Rettsprosess
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 4:34 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  
Nei, det har intet å gjøre med forkynning av vedtak/dom, og det har heller intet å gjøre med barnevernets fremming av sak. Det har å gjøre med den faktiske rettsprosessen.

Nå bør dette være klart.

Min bemerkning om dem som har reist etter at vedtak er forkynt, angår naturligvis innlegget i gjesteboken på BarnasRett og er irrelevant i forhold til Agrippas gjentatte og gjentatte påstand om noe helt annet.

Alle disse påstander har ennvidere intet med selvmord å gjøre. En del innlegg her vil bli fjernet fra denne tråden og trolig plassert annensteds.

  


Jeg ber deg i så fall la være å slette mine innlegg. Plasser dem heller annet steds, gjerne med en advarsel.

Er vi enige om at grensen går ved "rettsprosess"?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]