It is currently Thu Mar 28, 2024 12:18 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Skoler
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 12:56 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
I spania må man som regel betale skolepenger, slik som her på den norske skolen i Rojales utenfor Torrevieja.

Den Norske skolen i Rojales regnes for å være en meget bra skole: http://www.dnsr.no/index.php?parent=38&groupid=83

Har man to barn opp til 10de klassetrinn betaler man pr i dag nærmere 3000 norske kroner til sammen, pr mnd i skolepenger.

Det er også en svensk skole på andre siden av byen Torrevieja-Svenska Skolan Costa Blanca, men der må man kontakte skolen for opplysninger.
Om man er nordmann lærer man norsk istedet for svensk der.

:arrow: Flere skoler.

(EDIT: Admin endret lang url)

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Offentlige spanske skoler er gode og gratis.
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 8:47 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Det er ingen grunn til å betale skolepenger hvis en har barn i skolealder i Spania. Den offentlige spanske skolen er gratis (skolebøker betaler foreldre). Unntaket er hvis en reiser til Spania på korttidsopphold, da mener jeg norsk skole er å foretrekke. Foreldre som flytter med barn til Spania, erfarer fort problemene barna får, ved å gå i ikke-spanske skoler: De lærer hverken språket eller kulturen. Barna blir henvist til et lite norsk/svensk miljø. Et miljø hvor de færreste snakker spansk, men er henvist til hverandre. Slike miljøer kan bli vèl spesielle.

Hvis barn skal vokse opp i Spania, må de bli en intergrert del av det spanske samfunnet. Det blir en ved å lære språket, og omgås spanjoler.
Så skal en huske at spansk er verdens tredje største språk, 400 millioner mennesker har spansk som morsmål. Å snakke to språk flytende, samt ha engelsk som tredjespråk, gir store fordeler den dagen en skal ut i jobb.

Den offentlige spanske skolen ligger ca to år foran den norske skolen. Norske privatskoler i utlandet følger norsk pensum. I den spanske skolen lærer barna viktige verdier: Respekt, disiplin, ansvar, ta omsorg for andre. Skolen konsentrerer seg om å undervise. en har f.eks. ikke alle disse kampanjene mot og for, ditt og datt. Skolen har ansvar for undervisningen. Det er mye jeg setter pris på ved spansk skole, men verdiene som formidles/læres, er kanskje det jeg er mest glad for.

Spør en foreldre som har prøvd begge deler, er svaret soleklart: Sett barna rett inn i spansk skole. Det var også rådet vi fikk: Gjør ikke den tabben jeg gjorde, sett de inn i den spanske skolen. Vi syntes dette virket svært brutalt, men andre fikk til slutt overbevist oss, og har endt ut med et "jeg tror det ikke før jeg får se det", når det gjelder hvor for barn lærer nye språk. Det er helt utrolig.

Det er mulig det finnes store norsk/svenske skoler i Spania, men det mange foreldre sier at de er for små. Det jeg jevnt over hører er: Misnøye med det pedagogiske opplegget, medelever som stadig kommer og drar, lærere de er misfornøyde med, men det største ankepunktet er isolasjonen barna blir henvist til, i ett land hvor de aldri greier å lære språket og kulturen og kjenne.

Motsatt får en høre fra f.eks. ambassader og konsulat: Skal dere bli mer enn ett år, sett barna inn i spansk skole. Det er helt unødvendig å bruke penger på norske privatskoler, når den spanske er bedre. Og - skal dere absolutt ha barna inn på privatskole, velg en spansk i stedet.

Jeg vet ikke om det er noe spesielt med det norske språket, som gjør at fremmedspråklige elever må ha morsmålsundervisning. Men i spansk skole eksisterer ingen morsmålsundervisning. Barna skal leke mest mulig med spansk barn, og barna lærer språket gjennom lek. Etter det jeg vet, trenger barn over ca. 10 år undervisning i språket i tillegg.

Dette skal vel ikke være et diskusjonsforum for eller i mot norske privatskoler. Jeg vil bare si fordelene ved de spanske, og at de er gratis.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Offentlige spanske skoler er gode og gratis.
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 9:09 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
athene wrote:
Dette skal vel ikke være et diskusjonsforum for eller i mot norske privatskoler. Jeg vil bare si fordelene ved de spanske, og at de er gratis.


Denne diskusjonen tar vi gjerne. Det er nyttig å kjenne forholdene. Den spanske skole er kjent for å være bedre enn den norske.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 9:11 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Jeg er helt enig i at det kun er fordeler med å la barna gå i Spansk skole, men jeg tok det med som en generell informasjon og for de som av hvilke grunner som helst ønsker en Norsk skole.
Jeg anbefaler derimot at man lar barna gå i Spansk skole av samme grunner som Athene oppgir- språk, kultur, integrering, verdisyn . . . . ..
Spanjolene blir også å oppleve på en helt annen måte i det en møter de på sitt eget språk :D

Spanjolene snakker jo som kjent spansk og denne myten om at de snakker allverdens språk er nettopp det det er, en myte.
Det kan være at noen snakker "bar-skandinavisk" på de mest besøkte turiststedene, men det er også stort sett allt.

Skal man bo i et land lærer man seg det språket de snakker der.

Skal man leve blant, kommunisere og føre dialog med spanjoler, lærer man seg spansk. :idea:

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]