It is currently Thu Mar 28, 2024 10:50 am



Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 3:20 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
(Innlegget er endret fordi jeg klikket på ok i stedet for forhåndsvisning).

Som jeg leste her, Spania er et katolsk land, hvor familien har en annen stilling enn i Norge. Men det er også et samfunn hvor folk bryr seg mye mer, - legger seg borti andres gjøren og laden ville en kanskje si i Norge. Der ingen mennesker skal bry seg eller blande seg inn, det er overlatt til det offentlige. Det er et skrik og et hyl etter at det offentlige må ta ansvar og ordne opp, nesten uansett hva folk måtte ha behov for. Her blir ansvaret overlatt til familien.

Lider barn nød i Norge, ringer naboen til barnevernet. Ser en at barn lider her, gir en ekstra omsorg til barnet, og mødrene får gjerne sitt pass kraftig påskrevet i all offentlighet, med beskjed om at slik og slik skal det være.

Eks. fra våre første kulturkollisjoner: Vi er i parken, og jeg får se at den eldste har tatt av seg sykkelhjelmen i et ubevoktet øyeblikk. Når jeg så går bort med hjelmen og gir beskjed at hun kan ta den på hvis hun vil sykle, protesterer hun først, deretter begynner hun å gråte. Jeg tar med meg både sykkelen og jenta bort til benken hvor jeg sitter.

Jeg skjønner ikke særlig mye spansk, men skjønner at jeg får en kraftig reprimande, av ei av mødrene som kommer bort. Så vet jeg også noe nyttig: Vær obs på, at når du hører spansk uten å skjønne hva de sier, kan en lett tro at de er sinte, at de verste ting blir sagt, rett og slett fordi de utrykker følelser, snakker høyt og gestikulerende, i rasende fart.

Etterhvert får vi oppklart problemet: Det går rett og slett ikke an å ta fra henne sykkelen, bare fordi hun ikke vil bruke hjelmen. Forskrekket sier jeg at unger kan da ikke sykle uten sykkelhjelm (hadde tenkt for noen uansvarlige foreldre de ungene her har, ingen bruker sykkelhjelm!) Nei da. Er det Guds vilje, skjer det uansett, vi kan bare håpe og tro at han holder sin hånd over barna våre.

For dem som satt og så på denne episoden, og så at hun begynte å gråte (hun ville selvfølgelig ikke skille seg ut mer enn hun gjorde allerede), var dette nærmest et overgrep. Å tvinge et barn til å bruke sykkelhjelm!
Jeg kunne fortelle mange lignende episoder, som den med sykkelhjelmen. Og min indre krig mot absolutte verdier og holdninger jeg hadde i bagasjen fra Norge. Og det steinharde kravet man møter her, om å gjøre det slik vi gjør det her.

Å stryke klær: En dag får jeg atter besøk på benken i parken. Ett vennlig, men bestemt spørsmål: Stryker du ikke klærne til barna dine? Jeg blir veldig usikker, jeg forstår ikke hva hun mener. Sier at jeg selvfølgelig stryker klærne, alle finklær og kjoler og sånn? Nei, stryker du ikke klærne?!? Jeg enda mere usikker og nå blir jeg taus, jeg skjønner ikke spørsmålet. Hun tar da tak i yngstejenta, drar i t-skjorta for å vise meg hva hun mener, og jeg holder på å dette av stolen (benken). - Mener du å stryke t-skjorter og dongeri bukser? - JA, nettopp, du må stryke alle klærne til ungene dine!

Det blir en lengre diskusjon, hvor jeg begynner å fatte enkelte ting om det spanske samfunnet, som jeg alldeles ikke har skjønt. For jeg prøvde nemlig å forklare henne at i Norge gjør vi ikke det (og vi er jo norske). Ganske kaldt svarte hun at "nå er du her". "Du må stryke klærne, ellers tror alle at de har en mor som ikke bryr seg om dem, de kan bli utsatt for både det ene og det andre, og de kommer til å bli sett ned på, som har en slik mor".

For å si det sånn: Nå står jeg og stryker klær ca. 15 timer i uken. Barna skal også til enhver tid være rene og pene. Og barna ruser rundt på rollerblads og sykkel uten hjelmer. Men kne og albu og hånd-beskyttelse ville jentene fortsatt ha på, selv om de andre ungene i parken ikke brukte det. De erfarte nemlig at dersom man har knebekyttelse på, slipper en å kreke seg hjem med store sår på knærne.

Og her ser en hvordan de vi deler parken med også kan tilpasse seg oss. Andre unger i parken registrerte nemlig at de to lyse jentene fra Norge kunne rase rundt i megafart og falle utallige ganger uten å skade seg. De begynte først å låne utstyret av jentene våre, deretter forlange å få slik selv. Jeg ser nesten ikke en unge nå, uten dette morsommer utstyret som gjør at en kan hoppe og farte rundt og ramle både forover og sidelengs, og bare reise seg opp og kjøre videre. Det er klart det ser tøffere ut, jo større fart en har, jo flere vågale triks man kan gjøre...

Nok om det, så langt.

Hvor skal en bosette seg hen? Bosett deg for alle del ikke i områder hvor det bor mange nordmenn, i engelske ghettoer, eller i turistgrytene. Bosett deg lengst mulig unna norske eller engelske ghettoer og turismen. Med det mener jeg, bosett deg i en spansk by, eller enda bedre landsby. Det er et grunnleggende basal-argument for dette: Nemlig integrering. Og det å gi barna mulighet for å bli to-kulturelle med to språk de kan snakke flytende: Spansk og norsk. I tillegg får de engelsk som tredjespråk.

Ingen større gave kan vi vel gi barna våre (utenom kjærlighet), enn å la de å la de vokse opp og kjenne to kulturer, og kunne snakke og skrive to språk flytende? Husk at spansk er verdens tredje største språk, nest etter engelsk og mandarin (kinesisk). Det er 400 millioner mennesker i verden, som har spansk som morsmål. Barna lærer aldri spansk ned i dybden, hvis de ikke hver dag omgås spanske barn og spansk kultur.

Uansett fremtidig yrke, vil det gi store fordeler å inneha tre språk, hvorav to flytende. Å vokse opp i to kulturer er en gave, og de vil på alle områder av livet bære med seg en klokskap og ro som få er forunt. Har de slik bagasje med seg, vil alle nye "kulturer" (eks. ulike jobb-kulturer) raskt bli oppfattet og de får en adskillig enklere prosess hvor de både integrerer det nye, og beholder sin integritet i møte med andre samtidig. Tror jeg da...

Vi ser hvor givende og spennende og bevissthets-utviklende det er for våre jenter å bli kjent med spansk kultur. Det er så spennende, det ser ut som en ny verden har åpnet seg for dem, som gjør alle mulige fremmede, nye ting uimotståelig spennende. De har i rekordfart utviklet seg bevissthetsmessig om Norge og den norske i kulturen, de relaterer det de har til spansk kultur. Det vi ser, er at de i stedet for å bare "leve i" uten å reflektere videre over egne erfaringer, nå også kan stille seg på utsiden og titter inn på verdier, holdninger, væremåter. De har blitt betraktere, samtidig som de også er "i" og ofte bare lever med, uten å betrakte. Jeg tror dette vil bli en bagasje verdt sin vekt i gull. De tar klare standpunkt til hva de mener er bedre i Spania, og hva som er bra i Norge. (Desverre for verdens beste land, faller mesteparten heldigere ut for Spania.)

Et meget viktig argument er også økonomien. Bosetter en seg i utenlandske ghettoer, vil prisene ligge nær opp til de norske, hva angår både for leiebolig og delvis mat og husholdningartikler. Eks. her vi bor, koster en leilighet med to soverom, stue, kjøkken, balkong, inkludert lys og vann og avfall, ca. 3.000 norske kroner. 15 minutter unna med bil vil den samme leiligheten koste 7.000 pr. mnd. Handlekorga blir 60 euro for det som koster 85 euro i samme by 15 minutt unna.

Skal en først til Spania, anbefaler jeg Canariøyene sterkt, på grunn av det enkle klimaet. Ja jeg sier det enkle klimaet. Livet er lett når en setter på vaskemaskinen om kvelden, henger ut klærne om morgenen til soloppgangen, og de er tørre to timer senere. Mesteparten av livet leves ute. Det er derfor store familier med bestemor og bestefar, mamma, pappa, to barn og ei tante med ektefelle kan bo i samme tre-romsleilighet.

Når en spansk familie på åtte husstands-medlemmer kan dele en liten leilighet med stue, kjøkken og to soverom, hvorfor kan ikke da en norsk tobarnsfamilie i Spania bo på to rom og kjøkken? Det koster ca. 2.500 kroner pr. mnd.

Klimaet på Canariøyene gjør at en sparer penger på så mange måter, også på innkjøp av klær. Glem vinterdresser, skiutstyr, støvler, luer, ullundertøy, regntøy osv. At klær tørker på et blunk, gjør behovet for garderobe mindre. En trenger lite av det som kjøpes for penger, når solen skinner og det er varmt om natten, og varmt om dagen. Fokuset forsvinner vekk fra det som er livsnødvendig i Norge. Dette er det vanskelig å forestille seg, ikke minst forklare: Men en klarer seg og er fullt ut lykkelig(ere), selv om en knapt har en krone i lommeboken.

Det handler også om hva en ser andre har og det en opplever rundt seg. Når det er så lite fokus på ting rundt en, merker en ikke at noe mangler. Fordi ingenting mangler. Nå har vi nettopp feiret jul, en tid som er rådyr i Norge. I Spania feires julen 5. og 6. januar. Selve julaften 24. feires med et godt måltid. Om kvelden 5. januar må alle se det store opptoget med Hellige Tre Konger. Barna står timesvis i kø, for å komme opp på fanget til en av kongene, og hviske dem i øret hva de ønsker, få gi et kyss, og vandre ned igjen med hauger av drops i neven. Det er stor spenning om kvelden, for neste morgen får en se om De Hellige Tre konger har vært med gaver. I sofaen ligger gavene når de våkner: En leke eller to, nye klær og penalhus og ransel.

Det er befriende å slippe dette til-fra gavestyret, og unødvendige gaver til de voksne. (Selv om vi feirer både norsk "mini"-jul 24. og spansk jul 5. og 6. januar). Aller mest befriende er det å gå i gater og butikker, uten ett eneste skilt hvor det oppfordres "kjøp-kjøp-kjøp" - til Hellige Tre Kongers dag osv. I alle butikker er det rett og slett julkrybber, glitrende lys, og girlandere. Her feires virkelig julen, det er en fest hvor alle er glade og i godt humør. Og ingen forkjøper seg, med de konsekvenser det får, for januar og februar.

Ja, dette får være nok skryt om Spania for denne gangen. Jeg presiserer at jeg forteller fra det Spania vi bor i og opplever. Spania er ett land med store forskjeller, både mellom steder og mellom ulike regioner.


Top
 Profile  
 
 Post subject: RE
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 8:57 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Quote:
Som jeg leste her, Spania er et katolsk land, hvor familien har en annen stilling enn i Norge. Men det er også et samfunn hvor folk bryr seg mye mer, - legger seg borti andres gjøren og laden ville en kanskje si i Norge. Der ingen mennesker skal bry seg eller blande seg inn, det er overlatt til det offentlige. Det er et skrik og et hyl etter at det offentlige må ta ansvar og ordne opp, nesten uansett hva folk måtte ha behov for. Her blir ansvaret overlatt til familien.

Lider barn nød i Norge, ringer naboen til barnevernet. Ser en at barn lider her, gir en ekstra omsorg til barnet, og mødrene får gjerne sitt pass kraftig påskrevet i all offentlighet, med beskjed om at slik og slik skal det være.

Eks. fra våre første kulturkollisjoner: Vi er i parken, og jeg får se at den eldste har tatt av seg sykkelhjelmen i et ubevoktet øyeblikk. Når jeg så går bort med hjelmen og gir beskjed at hun kan ta den på hvis hun vil sykle, protesterer hun først, deretter begynner hun å gråte. Jeg tar med meg både sykkelen og jenta bort til benken hvor jeg sitter.

Jeg skjønner ikke særlig mye spansk, men skjønner at jeg får en kraftig reprimande, av ei av mødrene som kommer bort. Så vet jeg også noe nyttig: Vær obs på, at når du hører spansk uten å skjønne hva de sier, kan en lett tro at de er sinte, at de verste ting blir sagt, rett og slett fordi de utrykker følelser, snakker høyt og gestikulerende, i rasende fart.

Etterhvert får vi oppklart problemet: Det går rett og slett ikke an å ta fra henne sykkelen, bare fordi hun ikke vil bruke hjelmen. Forskrekket sier jeg at unger kan da ikke sykle uten sykkelhjelm (hadde tenkt for noen uansvarlige foreldre de ungene her har, ingen bruker sykkelhjelm!) Nei da. Er det Guds vilje, skjer det uansett, vi kan bare håpe og tro at han holder sin hånd over barna våre.

For dem som satt og så på denne episoden, og så at hun begynte å gråte (hun ville selvfølgelig ikke skille seg ut mer enn hun gjorde allerede), var dette nærmest et overgrep. Å tvinge et barn til å bruke sykkelhjelm!
Jeg kunne fortelle mange lignende episoder, som den med sykkelhjelmen. Og min indre krig mot absolutte verdier og holdninger jeg hadde i bagasjen fra Norge. Og det steinharde kravet man møter her, om å gjøre det slik vi gjør det her.

Å stryke klær: En dag får jeg atter besøk på benken i parken. Ett vennlig, men bestemt spørsmål: Stryker du ikke klærne til barna dine? Jeg blir veldig usikker, jeg forstår ikke hva hun mener. Sier at jeg selvfølgelig stryker klærne, alle finklær og kjoler og sånn? Nei, stryker du ikke klærne?!? Jeg enda mere usikker og nå blir jeg taus, jeg skjønner ikke spørsmålet. Hun tar da tak i yngstejenta, drar i t-skjorta for å vise meg hva hun mener, og jeg holder på å dette av stolen (benken). - Mener du å stryke t-skjorter og dongeri bukser? - JA, nettopp, du må stryke alle klærne til ungene dine!

Det blir en lengre diskusjon, hvor jeg begynner å fatte enkelte ting om det spanske samfunnet, som jeg alldeles ikke har skjønt. For jeg prøvde nemlig å forklare henne at i Norge gjør vi ikke det (og vi er jo norske). Ganske kaldt svarte hun at "nå er du her". "Du må stryke klærne, ellers tror alle at de har en mor som ikke bryr seg om dem, de kan bli utsatt for både det ene og det andre, og de kommer til å bli sett ned på, som har en slik mor".


Dersom mennesker i nærmiljøet, familien mm hadde oppført seg slik i Norge hadde det ikke vært behov for et barnevern. I Norge har barnefjernidustrien nettopp fått utvikle seg slik det har blitt fordi vi er blitt et skadefro angiversamfunn. Et "velstandsamfunns" kjennetegn der forskjell på fattig og rik øker, og de sårbare grupper blir forsøkt utryddet. Velstanden er kanskje oljepengenes forbandelse...

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Last edited by Ama on Tue Jan 08, 2008 9:11 pm, edited 5 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 10, 2008 4:11 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Jeg håper jeg ikke glorifirerer den spanske samfunnet, og som jeg sier, - dette er våre erfaringer og opplvelser, og Spania har også en lov for beskyttelse av barn. Det lille glimtet jeg har fått innblikk i, er like for å danne seg noen meninger.

Men noen saker er det da i avisene. "To barn 10 og 8 år ble funnet alene, nakne i en bil. Det viste seg at moren som er stoffmisbruker hadde forlatt dem (husker ikke om det stod for å kjøpe stoff). Folk reagerte og ringte politiet, de fikk etterhvert kontakt med familien og fikk brakt barna hjem.
Moren har tidligere vært opp i en lignende situasjon, der og det spørs nå om saken blir brakt inn for barnevernet"....


Ikke lett å vite hva man tolke utav det. Dette stod som en liten notis, ikke noe ramaskrik, men kun en notissak som sagt.Noe av det viktigste jeg gjør, i fritiden, er å lære, lære, lære mer spansk. Og når jeg kan mere, vil det bli spennende å sette seg inn i loven om beskyttelse av bran her, og ikke minst hvordan den praktiseres. Og av hvem og hva som foregår i hodene deres og hvilke teiroer de har å jobbe utfra, sammenlignet med Norge...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 10, 2008 12:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Da vil det også bli fryktelig nyttig om du kan skrive eller oversette noen av dine egne innlegg/artikler, eller andres, til spansk for oss! Hvis du kan lage en grov-oversettelse, kan du kanskje få noen til å gjøre den perfekt for deg. Det å korrigere språkfeil i en tekst som er ganske bra, er ikke så krevende på langt nær som å skulle oversette fra grunnen, så der kan du ha mulighet for å få hjelp, ville jeg tro.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Enda en motivasjonfaktor for å forbedre spansken!
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 2:24 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Ja, dette var en god ide. Jeg har venner her som sikkert er villige til å oversette norsk knotespansk, til presentable artikler. Mon hva vil de tenke, hvis de får høre hvordan "beskyttelse av barn" praktiseres i Norge? Jeg er redd de ikke kommer til å tro det. Hører de at barn plasseres i fremmede hjem, tror jeg det vil vekke ekte fortvilelse og sorg. Og det vil det helt sikkert uansett, for folk her vil det bli sett som en tragedie (hvis barn ikke har familie som kan seg av dem).

Jeg ønsker å finne ut mer om hvordan beskyttelsen av barn skjer her. Da holder det ikke å kjenne loven, en må høre direkte fra de som har erfaring. Får familie "lønn" for å ha daglig omsorg for sine egne barn f.eks.?

Den Norske Staten arbeider ivrig for å eksportere forfølgelse til Spania. God grunn for å unngå norske skoler. Og i visse tilfeller være på vakt overfor disse diakonene som springer desperat rundt etter folk som de kan hjelpe.

En diakon vi har vært borti, opptrådte invaderne overfor våre barn - uten en gang å ha hilst på de før. De er som sugekopper og fantaserer opp de verste forestillinger i sitt eget hode. Uten særlig rot i virkeligheten. "Hun er den ekleste jeg har møtt". Men så er da heller ikke våre barn vant til å formelig bli klistret fast til veggen - uten at vi foreldre er til stede - og bli utsatt for det rene avhøret ift. hvordan det er for dem å bo i Spania. En ubehagelig opplevelse. Snakk om å legge ord i munnen på barn: Du savner nok venninnene dine i Norge fryktelig, ikke sant? "Jeg turte ikke svare, mamma". "Hun virket så sint"?

Disse folkene lider av alvorlige vrangforestillinger om hvor mye problemer folk har - og ikke minst hvor viktig hjelpen deres er. De er desverre forgiftet av den tenkemåten om at folk ikke kan løse sine problemer selv.

Norske barn i Spania trenger hjelp:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article255511.ece

Norsk diakon i Spania:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article255511.ece

Mellom 30 og 150 norske barn trenger "hjelp":

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article255511.ece

Sidene er funnet ved google søk "spansk barnevern". Så pass dere for fangarmene. De "redder" ikke bare norske barn i Norge. De skal reise etter dem helt til Spania, for å "redde" dem der.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Do trenger hjelp!
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 5:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
athene wrote:
Disse folkene lider av alvorlige vrangforestillinger om hvor mye problemer folk har - og ikke minst hvor viktig hjelpen deres er. De er desverre forgiftet av den tenkemåten om at folk ikke kan løse sine problemer selv.


Jeg kunne ikke vært mer enig.

Og akkurat som om de har noen "hjelp" å tilby. :roll:

Det er i tilfelle samme type "hjelp" som jødene fikk da de ble transportert til gasskamrene.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 11:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Det vil kan hende bli nyttig for noen å dra til spania etter vært.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Mon Dec 02, 2013 4:53 am 
Offline

Joined: Thu Jan 17, 2013 10:11 pm
Posts: 8
Hei athene :)

Jeg er ei dame på 31 år som har hatt veldig lyst til å komme i kontakt med deg på privaten siden jeg og min familie på 5 er i den samme situasjonen som deg.
Vi har hatt vårt og stri med i 10 år nå med Bv.


Mvh Inger82


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Mon Dec 02, 2013 7:48 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
På generelt grunnlag advarer vi mot å røpe sine identiteter til fremmede. Dette da det såkalte barnevernet bruker mange skitne metoder. Men dette vet "athene", som har vert i dette så lenge. Andre kan imidlertid være naive.

Selvsagt anbefaler vi kontakt med andre og åpenhet, men likevel bør folk være på vakt mot det såkalte barnevernets mange underlige krumspring.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Tue May 12, 2015 12:10 am 
Offline

Joined: Thu May 07, 2015 12:50 am
Posts: 20
Hei.

Ser det er lite aktivitet her inne siste årene(?)

Lurer en del på det med og flytte til spania, (eller kanskje Tjekkia hadde vært bedre nå for tiden ;) ).

Men når en skal melde permanent flytting til spania så kreves det jo melding til folkeregisteret som igjen skal _godkjenne_ flytte melding. Her må en jo svare på en del ting. en må ha en adresse og skrive. Hvordan skal en finne en adresse i spania? funker det og leie en ferie leilighet noen uke (før en ettervært finne noe permanent). Eller kan en bare finne en postboks tjeneste?

Går det greit og skrive at en eier bolig, men at en ikke disponerer denne ved flytting. (Denne blir leid ut asop når vi evt. flytter). ?

For vi er vel avhengig av at folkeregisteret og skattetaten godkjenner vår flytting? er dette ofte en problem?

-
Går det greit og vente med flytting til etter undersøkelsesak er gjennomført og en vet resultatet av denne?

Vi er uansett lei av og være forfulgt av bv, så en flytting til spania er noe vi kommer til å gjennomføre uansett. Men håper jo å slippe at det skal skje i hu og hast!


Og ja, dette er nøye debattert og tenkt igjennom, ikke noe flyktig. Har tenkt og skrive her i ukesvis, men er litt skeptisk til å legge ting på nett... men har nå ordnet med VPN, så føles litt sikrer da :)


Trenger hjelp til disse og mange andre spørsmål fremover. Håper det er noen her som kan hjelpe.

På forhånd; Takk :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Tue May 12, 2015 12:39 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det er stort sett daglig aktivitet her og over 1000 daglige besøk.

Kverulering om hvordan man bor i utlandet, er det flere som møter fra myndighetene. Jeg vet ikke hvordan man skal gripe det an. Men har man en leilighet man leier i utlandet, så er jo det løst, vil jeg tro.

Å vente til sak er ferdig behandlet er gambling. Sjansen for at bv bråker øker dramatisk desto lengre ut i saken man kommer. Selvsagt avhengig av hva de kommer frem til. Bv begynner også å få en del erfaring med utenlandssaker. Selv om barnevernsloven ikke gjelder i utlandet/for utflyttede, så forsøker de seg ofte med overdrivelser og løgn overfor utlandets myndigheter. Blir da barna sendt hjem av myndighetene i utlandet, så er saken tapt.

fivehigh wrote:
Hei.

Ser det er lite aktivitet her inne siste årene(?)

Lurer en del på det med og flytte til spania, (eller kanskje Tjekkia hadde vært bedre nå for tiden ;) ).

Men når en skal melde permanent flytting til spania så kreves det jo melding til folkeregisteret som igjen skal _godkjenne_ flytte melding. Her må en jo svare på en del ting. en må ha en adresse og skrive. Hvordan skal en finne en adresse i spania? funker det og leie en ferie leilighet noen uke (før en ettervært finne noe permanent). Eller kan en bare finne en postboks tjeneste?

Går det greit og skrive at en eier bolig, men at en ikke disponerer denne ved flytting. (Denne blir leid ut asop når vi evt. flytter). ?

For vi er vel avhengig av at folkeregisteret og skattetaten godkjenner vår flytting? er dette ofte en problem?

-
Går det greit og vente med flytting til etter undersøkelsesak er gjennomført og en vet resultatet av denne?

Vi er uansett lei av og være forfulgt av bv, så en flytting til spania er noe vi kommer til å gjennomføre uansett. Men håper jo å slippe at det skal skje i hu og hast!


Og ja, dette er nøye debattert og tenkt igjennom, ikke noe flyktig. Har tenkt og skrive her i ukesvis, men er litt skeptisk til å legge ting på nett... men har nå ordnet med VPN, så føles litt sikrer da :)


Trenger hjelp til disse og mange andre spørsmål fremover. Håper det er noen her som kan hjelpe.

På forhånd; Takk :)

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Tue May 12, 2015 10:49 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Postboksadresse tror jeg ikke holder overfor folkeregisteret. Noen på forumet opplevet først at folkeregisteret nektet å registrere utflytting, med påstand om at det var nok bare midlertidig, fordi familien fremdeles eiet et hus i Norge. De fikk visst sin advokat til å gå på folkeregisteret, som da måtte bøye seg. Norge kan ikke nekte folk å flytte fra landet, heller ikke hvis man fortsetter å ha eiendom her.
Lite Tips til dere som velger å reise fra Landet
2 år borte fra Norge

Hvis man venter, kan man risikere at barnevernet tar barna på akuttvedtak, fordi de har mistanke nettopp om at en tenker å dra til utlandet med barna.

Hvis barna allerede er tatt og omsorgsovertagelsen er bekreftet av fylkesnevnd eller domstol, vil Norge bruke ubegrensede ressurser og folk, og pågang overfor det andre landets myndigheter, for å få barna utlevert, og vil da også forlange foreldrene utlevert og stillet for strafferett i Norge.

Nå kommer det også en lovendring som gjør det like straffbart å ta barna og dra selv om det bare er fattet akuttvedtak, se
Her kommer forslaget i Stortinget om straff for å hente barn tilbake fra akuttvedtak

Dertil kommer at Norge vil bruke Haag-konvensjonen for å få barn utlevert, også barn med utenlandsk statsborgerskap:
Norge vil bli aktiv til å bruke Haagkonvensjonen om barnebortføring – ille utvikling for familier som forfølges av barnevernet. Norge prøvet seg for fulle mugger med Haag-konvensjonen i en sak angående en polsk pike:
Dom i Polen: 9-årig pike skal IKKE utleveres til Norge
Les også denne:
Hvordan Norge vil undergrave tsjekkiske intensjoner for familien, barnevern og menneskerettigheter

Dessverre dessverre. Hadde det funnets noen god og rolig måte å bli kvitt barnevernet på, ville vel den metoden forlengst være kjent, slik at problemet ikke ville eksistert.
  
Noen andre kanskje aktuelle innlegg og tråder:
viewtopic.php?p=34009#p34009
viewtopic.php?p=34014#p34014
viewtopic.php?p=34018#p34018
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Tue May 12, 2015 12:44 pm 
Offline

Joined: Thu May 07, 2015 12:50 am
Posts: 20
Akutt vedtak tror jeg og tviler på vil skje. Meget mulig at saken blir henlagt også etter undesøkelse, men flytte ønsker vi uannsett. Vi kommer ikke til og ta noen som helst sjangser. Det som bekymrer mest er om vi
Får avslag på flyttemelding(?)

Og flytter vi så blir det til en spansk landsby eller småby for og intergrere
Oss i lokal samfunnet, lære språket, bruke spansk skole etc.

Ønsker bare og helgardere oss mest mulig før vi gjør det.
Slik at vi unngår feil med flyttemeldinger ol. Som setter kjepper i hjulet!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Tue May 12, 2015 2:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Spansk skole – UTMERKET !

Styr helst klar av norsk skole i Spania, ja.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Tue May 12, 2015 3:13 pm 
Offline

Joined: Thu May 07, 2015 12:50 am
Posts: 20
Tar gjerne imot tips (gjerne på pm) om bra steder i spania.
Helst i sør da. Tenkte på canari øyene også men redd at
det blir for turist preget der(?) ønsker som sagt og bli integrert
i det spanske samfunnet.

Men tror dere at det vil gå greit med en postboks
adresse i første omgang? evt. Adressen til et feriehus?

Kanskje bruke advokat til assistere med flytte melding og slile
praktiske ting i starten, eller er det for
risikabelt ??

Hvor trygt er det og skrive på dette forumet?
Har det vært tilfeller der folk har blitt "fanget" opp
fordi dem skriver her? Slik jeg ser det så kan
en ikke bli forsiktig -nok-! Nesten til det paranoida....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]