It is currently Thu Mar 28, 2024 7:26 pm



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 170 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Next

Dreper barnevernet?
Ja 94%  94%  [ 17 ]
Nei 6%  6%  [ 1 ]
Total votes : 18
Author Message
 Post subject: 13.08.02 Avskjedsbrev
PostPosted: Thu Jan 10, 2008 2:35 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
13.08.02 AMA Avskjedsbrev til OT
Referanse: innsyn i egne saksdokumenter mottatt av psykolog Rigmor Dyrkorn den 09.05.06.

Notat: brev jeg skrev sommeren før selvmordsforsøket. Jeg ga kopi av dette til Rigmor den dag jeg ble innlagt på Solli nervesanatorium.



Min aller kjæreste OT,



Når du får dette brevet er det fordi jeg ikke lenger er hos deg i denne verden. Det er ikke fordi jeg ikke er glad i deg, tvert om, jeg vil at du skal vite at jeg elsker deg over alt på jord. Den tiden vi to fikk sammen var den beste tiden i mitt liv, med unntak av det siste året hvor all den trygghet jeg bygget i alle de år jeg har hatt deg hos meg forsvant.



Jeg tror det er til det beste for deg at jeg ikke er hos deg lenger, jeg kommer til å ødelegge ditt liv, slik mitt liv er blitt ødelagt. Det var kanskje aldri meningen at det skulle være oss to – selv om det er det jeg alltid har arbeidet mot. Nå har jeg ikke noe mål å arbeide mot. Jeg har heller ingen fremtidshåp, men jeg håper du har det. Ditt liv er ikke over selv om jeg ikke lenger er tilstede. Jeg ønsker at du skal bli lykkelig og at du skal nå dine mål i fremtiden.



Kanskje du hater meg nå, og føler at jeg har forlatt deg alene tilbake. Du er ikke alene OT, det vil du aldri være. Det er mange som er glad i deg og vil ditt beste. Jeg håper du en dag vil tilgi meg at jeg valgte å forlate deg. Når du blir eldre vil du nok forstå mer v min situasjon enn det du gjør i dag. Den viktigste drivkraften i menneske er viljestyrken som får en til å gå videre mot den målsetting man har i livet. Jeg har ingenting lenger, verken viljestyrke eller håp for vår felles framtid. Derfor tror jeg du vil klare deg bedre i livet uten meg tilstede.



Jeg skapte ikke samfunnet vi lever i, men må innfinne meg med de regler og normer som eksisterer der som alle andre. jeg vet ikke hvorfor det er ingen som trenger meg og den kunnskap jeg har i arbeidslivet, jeg vet heller ikke hvorfor det skal være så dyrt og vanskelig å overleve. Jeg har ikke satt prisen kun betalt regningene så godt jeg kunne. Vi har som du sikkert vet aldri vært rik på annet enn kjærlighet til hverandre.



Dersom det er slik at man kan se etter og passe på de man er glad i etter at en har forlatt livet, vil jeg at du skal vite at jeg vil følge med deg, der jeg er nå. Ingenting av det som har hendt er din feil, det var ikke noe noen av oss kunne gjøre for å unngå skjebnen dette siste året.



Jeg vet jeg er uelsket, og må nok ha mange mangler sosialt siden ingen klarer å bli glad i meg, med unntak av deg. Morfar har rett i at jeg er mislykket – noe han har yndet å fortelle meg livet gjennom. Jeg håper du forstår hvor jeg ikke ønsker at du skal vokse opp hos dem (mormor g morfar) som sørget for å ta fra oss vår fremtid sammen. Selv om du er glad i dem i dag, vet jeg av lang erfaring at de aldri vil støtte deg eller elske deg tilbake. De vet ikke hva kjærlighet er. Jeg stoler ikke på at de ikke vil ødelegge ditt liv, slik de ødela mitt liv.



Nå er vi kommet til verdens ende. Farvel min sønn, og allerbeste venn. Jeg ønsker deg alt godt videre fremover i din fremtid. Jeg elsker deg.



Mamma ORDET BRUKES MEST AV SPAMMERE. MELDINGEN ER MENT Å HINDRE DEM. BEKLAGER OM ANDRE BERØRES!

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Legejournal
PostPosted: Sat Jan 12, 2008 10:34 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
13.08.02 FASTLEGE TROND EGIL HANSEN
Journalutskrift – utskrift 04.08.05 – Fastlege



ANAMNESE:



Er i en svært alvorlig konflikt med sine foreldre som nå etter hennes fremstilling forsøker å få hennes sønn vekk fra henne og over til besteforeldrene. Den fortvilete økonomiske situasjonen startet for øvrig med at hennes far sa henne opp like etter at hun hadde kjøpt leilighet, slik at hun ble ute av stand til de økonomiske forpliktelser dette innebar. Hun var bosatt en stund i Danmark, kom tilbake primo juli. Gjorde i helgen suicidalforsøk, kuttet seg opp i venstre håndledd. Ble sydd på legevakten, men ikke tvangsinnlagt under forutsetning av at hun søkte frivillig hjelp. Kommer nå til Solli. Understreker at hun ikke vil ha besøk fra foreldrene mens hun er innlagt.



BEHANDL.: Mottas på Solli i dag. Henvisning sent Vestlandets Nervesanatorium Solli.

DIAGNOSE: D: Suicidalforsøk Dk: P77/C

13.08.02 Solli journal av sekretær Sigrun Nytveit
Primærjournal diktert av ass. Legevikar Jenny Aase


ANAMNESE:



1 Opphold:



34 år gammel kvinne som innlegges til sitt 1. opphold ved Solli nervesanatorium. Innleggende lege er Trond Egil Hansen, spesialist i allmennmedisin ved Nesttun Allmenpraktis. Pasienten henvises som øyeblikkelig hjelp pga. alvorlig depresjon og suicidalforsøk i helgen. Journalopplysningene er basert på henvisningsskriv og samtale med pasienten.



SLEKT:



Pasienten har 2 yngre søsken, en søster og en bror. Søsteren har en schizofreni diagnose og hun har ingen kontakt med sin bror. Hennes mor har alltid vært mye syk, kronisk isjias, hjerteproblemer og epilepsi. Hun beskriver moren som kald og fjern og har aldri kunne snakke åpent med henne. Far har hun et meget dårlig og konfliktfullt forhold til og ha var aldri hjemme da hun var barn.



BARNDOM/OPPVEKST



Hun forteller at hun stort sett måtte klare seg selv da hun var barn, hennes far var aldri hjemme, hennes mor var syk og til dels sterk medisinert. Hun måtte også ta seg av sine 2 yngre søsken. I en alder av 11 år ble hun voldtatt av en person hun kjente litt. Dette er en hendelse hun har holdt for seg selv helt frem til nå. Hun vil ikke snakke videre om denne hendelsen i dag. I 8 klasse mistet hun sin beste venninne, Irene Therese. Sistnevnte ble voldtatt og drept på Natlandsfjellet mens de to var bestevenninner. Hun tror at det var eter dette at hennes problemer for alvor startet. I tillegg fikk hun spiseproblemer da hun skulle slanke seg. Hun ble meget ensom etter at hun mistet sin venninne og har egentlig aldri hatt noen andre gode venner i Bergen. Av den grunn har hun levd mye tilbaketrukket. Av hobbyer har hun stort sett drevet med dansing ved ballettsenteret. Dette likte hun svært godt og var aktiv en periode. Hun har også drevet en del med amatørteater. Gymnastiden beskriver hun som et mareritt. Hun gikk stadig alene og følte de andre i klassen så på henne som en særing. Hun fullførte ikke gymnaset. Hun ble voldtatt på nytt i en alder av 15 på en fest i 2 gym. Hun beskriver denne voldtekten som mye verre en den første fordi alle fikk vite om det og gjerningsmannen skrøt av det etterpå. Hun tror også at traumer fra første voldtekten kom fram etter voldtekten i 2 gym. My pga av denne hendelsen reiste hun til USA som utviklingsstudent og slapp derfor å gå i samme klasse da hun kom tilbake. Ingen spesielle problemer året i USA.



SKOLEGANG/UTDANNELSE/YRKESLIV:



Har fullført gymnaset ved å ta opp igjen fag og begynte høsten – 89 på teaterskole i Danmark. Etter Danmarksoppholdet arbeidet hun i klesbutikk i noen år og gikk videre 2 år på Næringsakademiet i Bergen. Hun fikk imidlertid ikke fullført siste året pga det hun beskriver som sabotasje fra en av lærerne. Etter dette fikk hun en jobb hos sin far med å legge om en del av IT systemet i hans bedrift. Hun arbeidet opp til 200 timer i måneden, en vanlig arbeidsdag bestod da av ca. 15 timer foran PC-en i fjor begynte farens firma å gå dårlig og hun ble avskjediget fra sin stilling. Hun forteller at hennes far ikke snakket med henne om dette med sende avskjedigelsen via E post. Like før det hadde hun tilbud om en annen jobb i HP i Oslo som hun sa nei til da faren uttrykt at han trengte henne i sitt firma. Har siden dette vært arbeidsledig bortsett fra 2 måneder hun arbeidet i København nå i vår. Hun var da telefonselger, men ble oppsagt etter en konflikt med sin norske avdelingsleder.



BOLIGFORHOLD/ØKONOMI:



Mens hun jobbet for faren kjøpte pasienten en leilighet i Fana. Da hun ble oppsagt hadde hun ingen mulighet til å betale denne leiligheten, i tillegg viste den seg å ha store vannskader og konstruksjonsfeil noe som medførte til at den måtte rives. Det endte med at hun måtte selge denne leiligheten med tap og bodde deretter på hospits Vågen i 3 ½ måned. Beskriver dette som en forferdelig opplevelse, verst med tanke på hennes sønn og pasienten forteller også at det var under dette oppholdet hun for alvor begynte å tenke på å ta sitt eget liv. Siden forgje jul har hun bodd ca. 5 måneder i Danmark og flyttet etter dette hjem til sine foreldre.



SAMLIVSFORHOLD/SOSIALT NETTVERK:



Pasienten har en god venninne i Bergen som hun har kjent i ca. 1 år. Ellers har hun fortsatt kontakt med en del av vennene fra teaterskolen i Danmark. Hun hadde en kjæreste i fjor sommer som bodde hos pasienten en periode da han ikke hadde noe sted å bo. Hun ble gravid med ham og tok abort i fjor høst. Beskriver generelt et meget sparsomt sosialt nettverk, noe hun gir utrykk for er selvvalgt.



BARN:



Pasienten har en sønn, OT, født 16.03.92. hun har ingen kontakt med barnets far som er britisk. Hennes sønn bor for tiden hos pasientens foreldre, men hun har kontaktet barnevernet for å finne en fosterfamilie til ham da hun er livredd for at foreldrene hennes skal ødelegge ham slik de har ødelagt henne og hennes 2 søsken.



PREMORBID PERSONLIGHET:



Pasienten synes å ha hatt en del psykiske vansker helt siden tidlig ungdom. Det synes som om hun alltid har vært en del tilbaketrukket fra skolemiljø og omgivelser, og hun kommer fra en familie som er preget av lite kommunikasjon og mye krangling.



PSYKRATISK SYKEHISTORIE



Pasienten var innom Fana poliklinikk i –91 og hun hadde en del samtaler med psykolog Dag Vilsvik.



ANAMNESE:



FORTSETTELSE PRIMÆRJOURNAL:



FORTSETTELSE PSYKRATISK SYKEHISTORIE:



Referat fra disse samtaler ligger vedlagt journal. Hun har videre vært innlagt i Ungdomspsykriatisk avdeling i Storestrøms amt i Danmark. Hun ble innlagt her pga et sammenbrudd med paranoide psykriatiske vrangforestillinger. Det var etter dette hun ble henvist til Solli. Det foreligger ingen diagnose fra samtalene ved poliklinikken her, men i epikrisen fra ungdomspyrkriatisk i Danmark er det beskrevet psykotiske vrangforestillinger. Hun forteller at hun helt fra hun var liten har skapt parallelle virkeligheter i fantasien sin. Dette for å slippe unna virkeligheten slik den var og hun også fant opp personer som var glad i henne f. Eks. venner og kjæreste. Hun har tendens til å gjøre dette fortsatt, men i mindre grad etter hun er blitt voksen. Hun forteller videre at hun ved sammenbruddet i Danmark følte at hun kunne lese andre folks tanker og fant dette ubehagelig. Hun har også hørt stemme i samme periode, stort sett i form av visking med negativt innhold om pasienten. Det synes ut fra hennes beskrivelse som hun har hatt tilbakevendende depressive episoder de siste 10-15 årene.



SOMATISK SYKEHISTORIE:



Pasienten fikk påvist celleforandringer i livmorhalsen, trin 4 (sannsynligvis karsinoma in situ). Hun ble operert for 2 år siden og reoperert noen måneder senere da man ikke hadde frie reseksjonsrenner i snittet. Hun har også vært gjennom en ekstrauterin graviditet og en spontan abort. Hadde en provosert abort som 18 åring og en provoser abort i fjor. Har nå ikke vært til kontroll hos gynekolog på 6 måneder og bør vel henvises snarest mulig for ny celleprøve.



Hun er allergisk mot vepsestikk, ellers ingen kjente allergier.



AKUEL SYKEHISTORIE:



Hun har denne sommeren kommet opp i en svært fortvilet situasjon med økonomiske problemer og konflikt med sine foreldre. Hun har nydelig kommet hjem etter å ha odd en stund i Danmark. Konflikten med foreldrene er svært alvorlig og de forsøker etter hennes fremstilling å få hennes sønn vekk fra henne og over til å bo hos dem. Hun mener også at de har snudd hennes sønn mot henne da han ikke ville flytte tilbake til henne i Danmark etter at han hadde reist hjem på en lengre ferie til besteforeldrene. Hun har også en meget fortvilet økonomisk situasjon som startet da hennes far sa henne opp like etter at hun hadde kjøpt leilighet slik at hun var ute av stand til å oppfylle de økonomiske forpliktelser dette innebar. Gjorde i helgen suicidalforsøk, kuttet seg opp v. Håndledd.



Forteller at hun holdt på i mange timer med skalpell men traff ikke pulsåren godt nok. Ble sydd på legevakten, men ikke tvangsinnlagt under forutsetning av at hun søkte frivillig hjelp. Kom til fastlege med sin psykolog gjennom mange år Rigmor Dyrkorn. Ønsket da frivillig innleggelse.



STIMULANTIA:



Pasienten røyker mellom 10 og 40 sigaretter per dag avhengig av stemningsleiet. Bruker minimalt med alkohol. En periode mens hun gikk på teaterskole i Danmark røykte hun en del hasj over tid, men ikke mer enn ca. en gang per uke, dette har hun imidlertid ikke rørt siden hun ble gravid med sin sønn OT.



NAT.FUNCK.:



Pasienten har hatt dårlig appetitt ganske lenge dvs. over flere uker og får i seg lite mat. Innkomstdag har hun spist 2 skiver når kl. nærmer seg 8 om kvelden. Hun får stort sett ingen søvn, sier hun sover maks. 1 time av gangen, ligger så gjerne våken i 3 timer og døser litt av igjen.



STATUS/VURD:



PSYKRIATISK STATUS PRESENS:



Pasienten hilser adekvat, har et normalt kroppspråk og fremviser normale hygieniske forhold. Hun er klar og orientert for tid, sted og situasjon. Virker å fungere normalt kognitivt, men er klar preget av sin depressive tilstand. Gir god kontakt etter hvert i samtalen, lite øyenkontakt og en smule distanse i starten, noe som forandrer seg i løpet av konsultasjonen. Hun forteller etter hvert lett om alle problemene og sin ungdom og sin familie og sine relasjoner. Hun synes å ha god innsikt men hele hennes fremstilling syns farget av et alvorlig depressivt stemningsleie. Hun vurderes som alvorlig deprimert ved innkomst, har periodevis lite ansiktsmimikk, gråter en del under samtalen men psykomotorisk tempo er ikke nedsatt. Får ikke frem klare psykotiske symptomer og pasienten benekter å ha suicidalplaner i avdelingen.



SOMATISK STATUS PRESENS:



Pasienten ser ut til å være i god allmenntilstand og vanligernæringstilstand. BT: Ikke målt. Cor/pulm/abdomen: U.A.

Reflekser: Sidelike reflekser i over- og underex. Med normale utslag.

Pupiller: runde, egale som reagerer likt på lys og nærinnstilling.

Ingen halsglandler eller forstørret gl. Thyreoidea.

Puls: 80 regelmessig.



VURDERING:



Pasienten vurderes alvorlig deprimert ved innkomst, har gjort suicidalforsøk på lørdag og har fortsatt sterke suicidaltanker. Lover imidlertid å ikke gjøre noen nye forsøk her i avdelingen og vurderes derfor ikke som reelt suicidal per i dag. Hun er noe kaotisk i sin fremstiling av sin anamnese og sykehistorie. Sier i begynnelsen av samtalen at hun ikke orker å snakke men når vi begynner langt tilbake i livet hennes forteller hun lettere og nokså uanstrengt helt frem til dagens situasjon. Viser nokså god innsikt i disse forholdene.



STATUS/VURD:



FORTSETTELSE PRIMÆRJOURNAL:



FORTSETTELSE VURDERING:



Det fremkommer ingen klare psykotiske symptomer.



TD: Tilbakevendende depressiv lidelse, aktuell episode alvorlig uten psykotiske symptomer.



RESYME:



34 år gammel kvinne søkt inn som ØH av lege Trond Egil Hansen ved Nesttun Allmenpraktis. Pasienten er ugift og for tiden uten fast bopel. Hun har en sønn på 10 år som for tiden bor hos hennes foreldre. Hun har vært arbeidsledig i ca. 1 år. Tidligere innlagt ved Ungdomspsykriatisk avdeling i Storestrøms amt i Danmark i 1991 da med diagnosen psykotiske vrangforstillinger. Var etter dette til poliklinisk oppfølging ved poliklinikken på Solli. Hun har også gått hos psykolog Rigmor Dyrkorn i mange år for å bearbeide en del traumer fra tidlig ungdom og tidlig voksen alder. Aktuelt nå er at hun har kommet opp i en meget fortvilet situasjon med økonomiske problemer og konflikt med sine foreldre. Dette har ført til en mer og mer fortvilet situasjon for pasienten og hun bestemte seg for en god stund siden for å begå suicid. Gjorde i helgen suicidalforsøk, kuttet seg da opp i v. Håndledd. Ble sydd på legevakten men ikke tvangsinnlagt under fortsetning av at hun søkte frivillig hjelp. Følges til Solli av psykolog Rigmor Dyrkorn. Pasienten ytrer for øvrig ønske om at det samarbeides med sistnevnte under innleggelse her. Pasienten vurderes ved innkomst til å være alvorlig deprimert, men det fremkommer ingen psykotiske symptomer og pasienten aviser suicidalplaner i avdelingen.



MEDIKAMENTER:



Hun har ingen medikamenter ved innkomst men settes på Imovane 7,5 mg, 1 tbl. Kveld og som eventuell medikasjon Vival 5 mg inntil x 3.

Egen kommentar:

Siden legen er så opptatt av min tidligere "sykehistorie" fra 1991, så gir jeg her link til de hjemmesider som har saksdokumenter omkring dette:

Ellers er denne "legejournal" et samurium som jeg vil komme tilbake til for å fortelle mer om hva som faktisk er sagt og for å skille løgn og sladder og oppspinn dannet på bakgrunn av legens informasjon, antagelig fra mine foreldre, BUP og Fana barnevern/sosialkontorets antagelser, og ikke minst basert på oppkonstruerte "Rapporter" og "sakspapirer". I øvrig vil jeg bare kommentere at når man må fortelle sin "livshistorie" i en slik situasjon, rett etter et selvmordsforsøk, så blir det selvfølgelig fortalt i et svært svart og negativt perspektiv. Ord blir sterke og man skiller ikke mellom voldtekt, seksuelt misbruk og utnyttelse av eldre og mer erfarne menn.

AMAsPsyko (Alle sakdokumenter vedrørende egen helse situasjon)

http://www.freewebs.com/amaspsyko/

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Dikt
PostPosted: Sat Jan 12, 2008 10:36 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Selvmordsforsøk

Blodet banker fortsatt varmt.
Det banker hurtig i min puls.
Jeg benytter min fars skalpell,
skjærer over på tvers,
og opplever i saktefilm
at blodet renner ut.

Livet renner ut
av mine årer nå.
Snart er alt over.

Snart faller natten på.
Jeg er ikke med lenger.
Jeg finner endelig fred.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Sykepleiejournal
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 4:31 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
13.08.02 SYKEPLEIESAMMENFATNING A5 Ark 1


A5 SOLLO NERVESANATORIUM



Pers. nr.: 270368 Ip 208/02

Navn: M-A, Agnethe

Adr.: Sleipnersvei 1

Postnr: 5221 Nesttun

Telefon: (mobil)



SYKEPLEIESAMMENATNING



KONTAKTPERSON



Navn: Rigmor Dyrkorn

Adr: psykolog

Telefon: 5532****



A. NOTATER VED INNKOMST



Innlagt dato: 13.08.02 Post: innlagt post A,
Innlagt fra: hjemmet
Innleggelsesårsak: suicidalforsøk
Tilstand ved innleggelsen: Pasient var fortvilet, ønsket ikke leve lenger. Så ikke at hun hadde noen framtid. Hadde svært dårlig søvn og liten matlyst. Ønsket ikke medikamentell behandling. Kan ikke flytte tilbake til tidligere bosted hos foreldre.


B. PASIENTENS TILSTAND UNDER OPPHOLDET



Psykisk tilstand: I begynnelsen var hun fortvilet, skjør og oppgitt. Så ikke at oppholdet kunne gjøre noe for henne, men ville være her. Etter hvert har hun kunnet tenke på å legge planer for fremtiden. Ble motivert til å prøve antidepressiva. De siste dagene tatt initiativ til aktivitet.
Fysisk tilstand: Dårlig søvn – nå varierende.


C. BEHANDLING UNDER OPPHOLDET



Miljøtiltak: Blitt tatt vare på, daglige samtaler, lagt til rette for at hun kan male i avdelingen. Laget et lett program som hun kunne følge, vært korte turer på Nesttun med følge. Var noe angstpreget.
Annet:


D. OPPNÅELSE AV MÅL/RESULTAT



Pasient har funnet seg godt til rette. Har laget ukeprogram som hun kan følge, svømming, arbeidsstue og maling. Lagt opp til støtte rundt sønnen. Sønnen kommer nå jevnlig på besøk.



E. PASIENTENS OPPLEVELSE





F. KONKLUSJON



Funksjonsnivå: Har ikke suicidale tanker nå. Øker aktiviteten jevn.
Vurdert behov i forhold til omsorgsnivå og behandling: Fortsetter å øke aktivitets nivå. Trene på å klare å være ute på aktiviteter.


Medikasjon ved utskrivelse:



Se kardex



Dato: 12/9 - 02

Signatur: Inger Veland, psykriatisk sykepleier.


OBSERVASJON/RAPPORT
SOLLI NERVESANATORIUM G4 Ark 1


13.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

J. Veland, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 15:00:



Pasient kom i avdelingen sammen med sin psykolog som fortalte store deler av hennes historie. Pasient tok etter hvert mer del i samtalen. Fortalte en lang historie om sitt forhold til sine foreldre og sitt barn. Pasient er fortvilet og sliten, gir utrykk for at hun ikke ønsker å leve lenger.



13.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

M. Solsi. k, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 20:00:



Angående suicidalitet har vi inngått en avtale om at hun tar kontakt med personalet hvis hun får slike tanker. Hun sier hun vil gi livet en sjanse. Har hvilt lenge i ettermiddag, men har også vært en del i miljøet.




Medisinjournal:


Maks dose valium 5 mg tablx3 pr døgn i periode 13.08.2002 til 03.12.2002

Imovan 7,5 mg i periode: 0 0 0 1 ?Sign 13.08.2002

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Legejournal Solli sykehus
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 4:32 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
14.08.02 Journal utskrift


JOURNALUTSKRIFT FOR



M-A, Agnethe Født: 270368

Vesthagen 20

5268 HAUKELAND



GJELDER NOTAT I PERIODEN:



13.08.02 TIL 14.08.02



TYPE NOTAT SOM ER MED:



X : OMSLAGSIDE

: PERSONALIA

: FORSIDEBILDE

X : ANAMNESE

X : STATUS/VURD

X : SUPP. U.S.

X : SEF/SKOLE

X : BEHANDLING

X : MEDIKAMENTER

X : DIAGNOSE



: SLETTET

X : USIGNERTE NOTAT



NOTATENE ER SOTERT ETTER DATO.

UTSKRIFT FORTATT: 14.08.02



FRA:



Solli Nervesanatorium

Sekretær Sigrun Nytveit

Osveien 15



5227 NESTTUN

55 11 82 00



SIDER: 6



Infodoc journalutskrift – 14.08.02 – sekretær Sigrun Nytveit

14.08.02 Sjefslege Arild J Sæterdal


SUPPL.U.S:



TSH: 2,21 FT4: 15,3 LK-NØYTRO: 4,1 LK-LYMFO: 3,4 LK-MONO: 0,58 LK-EOS: 0,1 LK-BASO: 0,0 S-FERRITIN: 61 S-KALSIUM: 2,43 S-TIBC: 60 S-NATRIUM: 142 S-KALIUM: 4,2 S-KLORIN: 104 S-KOBALAM: 262 S-ALP: 180 S_GT: 48 S-ALAT: 24 S-CK: 37 S-ASAT: 20



14.08.02 Helsesekretær Else Moldestad


SUPPL: U.S:



Hgb: 15,0. SR: 7. Fast. glukose: 4,0. Kreatin: 56,0.


14.08.02 ass lege Stine Sivertsen


STATUS/VURD:



Pasient møter til samtale i følge med sykepleier Sofie. Synes å være deprimert på bakgrunn av en vanskelig livssituasjon. Svarer adekvat, ingen latenstid eller nedsatt psykomotorisk. Det fremkommer ingen psykotiske tegn. Lover at hun ikke vil forsøke suicid så lenge hun er innlagt her. Ber om å få slippe å snakke med foreldrene sine så lenge hun er innlagt, ønsker heller ikke at de skal få opplysninger så lenge hun er her.



Har en bitter undertone i stemmen når hun forteller om noen av de vansker hun har møtt på; vansker i oppveksten, vansker med foreldrene, vansker med å få barnefaren til å erkjenne farskapet, vansker med å oppnå sosialstønad.



Mister sjefstilling innen IT bransjen for 1 år siden, har ingen fast bopel og har å adresse hos foreldrene som hun ikke kommuniserer med. Sønnen på 10 år bor for tiden hos dem, noe hun har store problemer med å takle. Hun mener de påvirker ham og setter ham opp mot henne. Hun har det siste året ikke fått noe tilbakemeldinger om problemer vedr. sønnen på skolen, men har allikevel merket at han har blitt mer inneslutet, han har også lagt en del på seg. Han skal flere ganger ha gitt uttrykk for at han ikke ønsker å leve. Hun har nydelig tatt kontakt med ppt tjenesten fordi hun føler hun ikke makter å gi ham den hjelpen han trenger. Undertegnede tilbyr at han kan komme hit til samtale, men dette synes vanskelig da hun ikke ønsker kontakt med foreldrene sine som han jo bor hos. Han vet at hun har blitt sydd på legevakten og har sett bandasjen på håndleddet hennes, men hun vet ikke om han forstår hva hun har forsøkt på.



Vi blir enig om å gå mer i dybden på problemene hennes etter hvert, med hovedvekt på å løse det mest prekære og aktuelle nå, har tross alt fast psykolog ute. Ønsker kontakt med sosionom.



BEHANDLING:



Sover dårlig, hyppige oppvåkninger og mareritt. Forsøkvis 20 mg vallergan vesp.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Sykepleier journal
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 4:35 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
OBSERVASJON/RAPPORT SOLLI NERVESANATORIUM G4 Ark 1


14.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT, init, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 06:15



Pasient sov ved tilsyn kl 24:00. Var våken på 3 runden og stod opp og tok en tur på røykerrommet. Sov urolig ved tilsyn kl 06:00. Ropte i søvne, da undertegnede gikk inn til henne, våknet hun og sa hun hadde drømt. Sa hun ikke har det så bra.



14.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT, J. Skorsgård, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 13:40



Pasient har fått omvisning i terapibygget. I legesamtale er det bestemt at pasient skal være med på det hun greier. Har vært en tur til butikken med følge. Har nå utgang etter avtale, lovet å ikke gjøre noe under oppholdet. Sier hun ikke ønsker kontakt med sønnen så lenge hun bor hos foreldre. Pasient er litt på gråten under samtalen. Føler at ”sykehuset” ikke fungerer, har ikke tro på at hun kan få hjelp. Synes hun får god støtte av psykolog ute – som hun har hatt siden –92. Pasient sa i morges at det å være her er en utsettelse. Sier det går greit å spise nede. Pasient ønsker sosionom hjelp for å gå gjennom økonomien – når hun er her.



14.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT, knym, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 19:55



Pasient har oppholdt seg utenfor på altanen under hele vakten, og undertegnede har ikke oppnådd å få kontakt med henne.



Medisinjournal



Vallegan 10,0 mg

0 0 0 2 SS 23.08.2002


PLAN FOR SPESIELLE TILTAK G3,1 Ark 1


PROBLEM



14.08.02



Pasient har hatt et suicidalforsøk forut for innleggelse. Lovet å ikke skade seg under oppholdet.

Konflikt med foreldrene.



PLAN FOR SPESIELLE TILTAK G3,1 Ark 1




TILTAK



14.08.02 Sofie



Utgang etter avtale.
Ønsker ikke å motta telefon fra foreldre.



PLAN FOR SPESIELLE TILTAK G3,1 Ark 1


PROBLEM



14.08.02



Pasient har hatt et suicidalforsøk forut for innleggelse. Lovet å ikke skade seg under oppholdet.

Konflikt med foreldrene.



PLAN FOR SPESIELLE TILTAK G3,1 Ark 1




TILTAK



14.08.02 Sofie



Utgang etter avtale.
Ønsker ikke å motta telefon fra foreldre.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Dikt
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 11:58 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Når mor dør

Du er forlatt og helt alene
tilbake i denne brutale verden.
Du er alene fordi din mor
forlot deg i en båt uten retur.
Hun reiste for alltid til havet.

Tiltrukket av lyset
som så bedragerisk blinket
som små stjerner mot alt det blå.

Hun reiste i følge med sin engel til lyset,
som deler horisonten opp, langt der ute.

En dag vil du oppleve at hun er tilstede i ditt liv.
En skytsengelen passer på deg, bak din skulder.

Freden du føler, når hun synger,
med ord du ikke kan forklare med ord.

Den som lyser når hun titter ned på deg.
Fordi hun ønsker at du i din fremtid får...
Er bedre liv enn det du har hatt til nå!


When mum dies

You are abandon and all alone
left behind in this brutal world.
You are alone because you mother
left you in a boat without change for return.
She left forever into the ocean.

Drawn toward the light
that deceitful twinkled
as small stars on all the blue.

She traveled in companion with her angel to the light
that divines the horizontal apart, far there out.

One day will come as you discover
that she has become your angel.
Peace will you feel as she sings
…with words you do not hear.

The one who bring light as she peep down on you.
As she wish you will have in your future…
a better life than the one you have had upon to this day.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Uke 31 Varetekt
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 12:01 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Forord



Etter første natt starter min første intensigende uke ved Solli nervesanatorium akutt avdeling. Det meste av dagen går til å sitte utenfor på røykealtanen med andre pasienter, der jeg tegner. Jeg har pakket med både tegne og malesaker.



Jeg deler rom med en pike fra voss, hennes navn er Kari. Hun bemerker at jeg har mareritt om natten, hun våknet av at jeg skrek. Jeg gråter mye, jeg legger meg da på sengen på det tomannsrommet som jeg har fått utdelt.



”Kontakt” sykepleiere informerer meg om at de er dem jeg skal ”henvende” meg til og det blir tatt blodprøve om morgenen etter første dag. Jeg får en omvisning på sykehus og beskjed om når det er mat i kantinen. Sykepleiere vil at jeg skal svømme og delta på ”aktivitetene”, jeg vil gjerne male, men det får jeg ikke lov til da de mener det er skadelig. De kan ikke nekte meg å tegne, så jeg blir ved å tegne ute på altanen mens jeg røyker den ene sigaretten etter den andre.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Uke 31 Varetekt Saksdokumenter
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 12:02 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
15.08.02 KARDEX


Se Solli sykehus brev til AMA den 27.07.2005 Vedlagt : Innsyn i egne saksdokumenter

Se BUP Fana brev til AMA den 13.09.2005 Vedlagt : Innsyn i egne saksdokumenter





KARDEX – INFORMASJON OM PASIENTENS BARN:



PASIENTENS NAVN: AVDELING:



BARNAS NAVN

OT



FØDSELSDATO

16/03.92



VET BARNA AT DU ER I BEHANDLING HER:

Vet ikke



VED INNLEGGELSE:

HVEM HAR ANSVAR FOR TILSYN OG OMSORG FOR BARNA MENS DU ER INNLAGT?

Navn: Ina M-A

Adr: Sleipnersvei 1, 5221 Nesttun

Tlf.hj.: 55131438



HVILKET TILBUD HAR BARNA DINE OM DAGEN?

Barn over 6 år:

Klassetrinn: 5 kl

SFO

Annet



ER DU BEKYMRET FOR BARNAS OMSORGSSITUASJON NÅ?

Ja



HVORDAN ØNSKER DU Å IVARETA KONTAKTEN MED BARNA MENS DU ER INNLAGT?



HAR PASIENTEN/FAMILIEN KONTAKT MED ANDRE HJELPEINSTANSER ANG. BARNA?



Barnevern: Lise Sundal

PPT: Har søkt om hjelp

BUP:



VET HELSESTASJON/BARNEHAGE/SKOLE AT DU ER SYK?

Vet ikke



DATO: 15/8 02 UNDERSKRIFT: AMA



Skjema skal følge kardex, kopi bringes til ekspedisjon til forvakt og til sosionom.



SOLLI NERVESANATORIUM – SENGEAVDELING



IDENTIFIKASJON AV PASIENTEN



J.NR: OPPHOLDSNR: KJØNN: X KVINNE

Navn: AMA Fødselsnr: 27.03.68

Adresse: (Sleipnersvei 1) Vesthagen 20

Postnr: (5221) 5268 sted: (Nesttun) Haukeland kommune: bydel:

Tlf: 97562407 55399275 NB Hemmelig tlf.nr. Må ikke utleveres



PÅRØRENDE:

Navn: Rigmor Dyrkorn Slektskap: psykolog

Adresse: Tlf. privat: Tlf. arbeid: 55323275



SIVILSTATUS:

1 Ugift



SAMLIVSTATUS VED INNTAK:

1 Lever ikke i parforhold



BOLIGSITUASJON:

9 Uten fast bolig



HAR PASIENTEN OMSORG FOR EGNE BARN?

Ja



HVIS JA:

Kategori:

1 Egne barn i hjemmet



Navn: OT

Kategori: 1 Kjønn: M



HØYESTE FULLF. UTDANNING:



8 Faglig yrkesutdanning



HOVEDINNT. KILDE SISTE ÅR:

3 arbeidsledighetstrygd



FØDESTED:

1 Norge



Hvis pasienten ikke er norsk:



NASJONALITET: Norsk



SOLLO NERVESANATORIUM TVERRFAGLIG PLANLEGGING G5,1 Ark 1





TVERRFAGLIG PLANLEGGING



KONKLUSJON/BESLUTTNNGER

15.08.02



Økonomiske problemer

Er bekymret for sønnen sin



UTFØRT (hva er gjort og av hvem?)

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: sykepleierjournal
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 12:03 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
15.08.0214.08.02 Journal utskrift


JOURNALUTSKRIFT FOR



M-A, Agnethe Født: 270368

Vesthagen 20

5268 HAUKELAND



GJELDER NOTAT I PERIODEN:



13.08.02 TIL 14.08.02



TYPE NOTAT SOM ER MED:



X : OMSLAGSIDE

: PERSONALIA

: FORSIDEBILDE

X : ANAMNESE

X : STATUS/VURD

X : SUPP. U.S.

X : SEF/SKOLE

X : BEHANDLING

X : MEDIKAMENTER

X : DIAGNOSE



: SLETTET

X : USIGNERTE NOTAT



NOTATENE ER SOTERT ETTER DATO.

UTSKRIFT FORTATT: 14.08.02



FRA:



Solli Nervesanatorium

Sekretær Sigrun Nytveit

Osveien 15



5227 NESTTUN

55 11 82 00



SIDER: 6



Infodoc journalutskrift – 14.08.02 – sekretær Sigrun Nytveit


OBSERVASJON/RAPPORT SOLLI NERVESANATORIUM G4 Ark 1+2


15.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

init, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 06:30



Pasient var våken 24:00, men har sovet å se til ved tilsyn kl 03:00 og kl 06:00.





15.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

S Skorsgård, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 14:00



Pasient følte seg tung, nedfor og hadde hodepine i morges. Spiste ikke frokost – ønsket bare å sove. Lurer på om det er Vallergan som gir henne hodepine, men vil prøve en natt til (prøve å ta de kl 20:00, isteden for 21:00.) Stod opp til lunsj, sittet litt ute. Gir god kontakt ved samtale, gråter litt. Føler på håpløsheten, føler seg utslitt, føler hun trenger å hvile. Er åpen og tillitsfull. Hadde kort telefonsamtale med psykologen sin ute i morges.



15.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

J Veland, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 20:30



Pasient sier hun har hatt en vanskelig dag i dag. Følte det noe lettere nå i kveld. Opplever selv at hun sover svært dårlig, ligger lenge våken før hun sovner, sover bare noen få timer, for så å ligge og sove urolig resten. Har avtale med barnevernet i morgen fredag 16/8 kl 10:00. pasient har ellers tegnet en del, sittet mye på altanen og sett litt på tv.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Fana barnefjern
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 12:04 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
15.08.02 BVT


Barneverntjenesten i Fana omsorgovertagelsessak til fylkesnemnda 2004



Den 15.08.02 mottar barneverntjenesten telefon fra mors psykolog, som forteller at mor den 13.08 forsøkte å begå selvmord ved å kutte seg opp på armen. Psykologen er ikke sikker på hva som har skjedd i forkant av selvmordforsøket (jf dok. 5).



Fana Barneverntjeneste



Dokument 5
Dato: 15.08.02


Telefon fra psykolog Rigmor Dyrkorn



Rigmor forteller at Agnethe på tirsdag har forsøkt og begå selvmord, og kuttet seg opp i armen. Hun er nå innlagt på Solli.



Rigmor forteller videre at hun var med Agnethe hjem fra psykriatisk legevakt for å hente klær og lignende, deretter dro de til Solli. De snakket ikke med foreldrene til Agnethe, men Rigmor har kontaktet dem i etterkant. De vet ikke at Agnethe har prøvd å ta livet av seg, bare at hun er innlagt. Rigmor er ikke sikker på hva som er skjedd i forkant av Agnethes avgjørelse.



Jeg kontakter Solli og Agnethes foreldre i forhold til videre oppfølging av gutten.





Torsdag, 15.08.02

Journalnotat Barneverntjenesten i Fana: OT. F. 160392
Mottatt av Fana barneverntjeneste 11.01.06 etter brev vedrørende manglende saksdokumenter ved innsyn i henhold § 18 og 19 i forvaltningsloven den 07.11.05.



Dokument 5 (til fylkesnemda 2004)



Dato: 15.08.02



Torsdag, 15.08.02 Telefon fra psykolog Rigmor Dyrkorn



Rigmor forteller at Agnethe på tirsdag har forsøkt og begå selvmord, og kuttet seg opp i armen. Hun er nå innlagt på Solli.



Rigmor forteller videre at hun var med Agnethe hjem fra psykriatisk legevakt for å henteklær og lignende, deretter dro de til Solli. De snakket ikke med foreldrene til Agnethe, men Rigmor har kontaktet dem i etterkant. De vet ikke at Agnethe har prøvd å ta livet av seg, bare at hun er innlagt. Rigmor er ikke sikker på hva som er skjedd i forkant av Agnethes avgjørelse.



Jeg kontakter Solli og Agnethes foreldre i forhold til videre oppfølging av gutten.





Torsdag, 15.08.02

Journalnotat Barneverntjenesten i Fana: OT. F. 160392
Mottatt av Fana barneverntjeneste 11.01.06 etter brev vedrørende manglende saksdokumenter ved innsyn i henhold § 18 og 19 i forvaltningsloven den 07.11.05.



Torsdag, 15.08.02, tlf med Ina M-A (mormor).



Jeg spør hvordan de og OT har det, og hun svarer at de har det bra. Gutten går på skolen ”glad og fornøyd”, han har også venner med seg hjem. Mormor forteller at gutten kom ned til mor mandag, og da ville han ikke snakke med henne fordi mor var så dårlig. Mormor synes det er leit det som har skjedd, og at Agnethe har det så vondt. Hun prøver å gjøre det beste for Agnethe og OT, men hun klarer ikke å nå frem. Hun tror alt bunner i en konflikt mellom Agnethe og hennes far, men at det etter hvert har utviklet seg til å gjelde alle rundt seg. Jeg sier at jeg vil prøve å ta kontakt med Agnethe for å avklare hvor OT skal være denne perioden, men at BVT ser det som eneste mulighet at han blir hos besteforeldrene akkurat nå, men at søknaden om plassering i fosterhjem går sin gang. Jeg lover å informere nærmere.



15.08.02

Mors kommentar til Barnevernets sak for fylkesnemnda skrevet desember 2003 til hennes advokat skrevet av Ann Helen Asheim



Rigmor varsler barnevernet angående selvmordsforsøket til mor. Hun ble med mor til fastlegen og ved øyeblikkelig innleggelse på Solli nervesanatorium.



Mor har bedt psykologen ta kontakt med barnevernet for å gi beskjed om hva som har hendt.



Min egen kommentar skrevet i desember 2003.



Rigmor varsler barnevernet angående selvmordsforsøket mitt. Hun har min tillatelse for å formidle det for dem. Jeg ble fulgt av Rigmor til fastlegen min og ved den øyeblikkelige innleggelse på Solli nervesanatorium.



Jeg har bedt psykologen min ta kontakt med barnevernet for å gi dem beskjed om hva som har hendt.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Solli sykehus
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 12:06 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
OBSERVASJON/RAPPORT SOLLI NERVESANATORIUM G4 Ark 2


16.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

E Stub, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 16:30



Sovet ved tilsyn.



16.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

J Veland, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 13:30



Var i fellessamtale med Gina, undertegnede og barnevernet om hva vi kan gjøre for henne og sønnen. Pasient skal ha ny samtale med Gina i ettermiddag. Har ikke utalt seg om dårlig søvn i dag.



16.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

S Bjørg, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 20:30



Pasient har blitt tilbaketrukket på verandaen, tegnet litt, hørt litt på cd på rommet. Har hatt kontakt med noen medpasienter. Sittet litt på stuen og sett tv.



Medisinjournal



Hodepine sbog

16.08.02 Paracept 500 mg kl 10.00 e?



INFORMASJON, OG AVTALER MED SAMARBEIDSPARTNERE SOLLI G5,2 Ark 1



16.08.02 J.Veland



Fellessamtale med pasient, 1 kontakt, sosionom og Lise Sundal fra barnevernet angående oppfølging av pasients sønn. Avtalt å ha samtale med ham her og eventuelt henvise ham til BUP. Gina tar kontakt med skolen og informerer lærer om at mor er her. Lise Sundal informerer foreldrene til pasient om samtalen her og ber dem om å samarbeide om dette.



16.08.02 Ark A nr SYKEPLEIEPLAN G3,2 Ark A nr 1


PROBLEM



Pasient er sliten og fortvilet.
Pasient er engstelig for sin sønns situasjon.


MÅL



Pasient opplever å få mer energi.
Solli – i gang en prosess for sønnen som kan gjøre henne mindre engstelig.


16.08.02 SYKEPLEIEPLAN G3,2 Ark B nr 1


TILTAK



16.08.02 IGVE



1.

Gi pasient ro og tid til å finne seg til rette.
Ta del i det hun klarer.
La henne få prate om det hun synes er vanskelig.
2.

Opprettholde kontakt med barnevernet.
Gina skal ordne med samtale med sønnen.


16.08.02 Sosionomsamtale kl 14:00

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Fana barnefjern
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 12:06 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
16.08.02 Fana barneverntjeneste



Barneverntjenesten i Fana omsorgovertagelsessak til fylkesnemnda 2004



Den 16.08.02 har barneverntjenesten møte med mor på Solli Nervesanatorium. På spørsmål fra barneverntjenesten sier mor at hun ikke ønsker at OT skal være hos besteforeldrene, men at det ikke finnes annet alternativ nå. barneverntjenesten formidler at det fortsatt jobbes for å skaffe et fosterhjem til gutten, men at mor først må bli frisk. Solli formidler at de kan ha samtaler med gutten angående tanker og følelser han må slite med. Han kan også henvises videre til BUP, noe mor synes er en god løsning (jf dok. 5)



Fana Barneverntjeneste



16.08.02

Journalnotat Barneverntjenesten i Fana: OT. F. 160392
Mottatt av Fana barneverntjeneste 11.01.06 etter brev vedrørende manglende saksdokumenter ved innsyn i henhold § 18 og 19 i forvaltningsloven den 07.11.05.



Dato: 16.08.02



Møte med Agnethe på Solli, sykepleier og sosionom tilstede på sosionomens kontor.



Agnethe er tydelig dårlig når jeg kommer. Hun går med lutet rygg, er mimikkløs og ser trist ut. Jeg forteller at jeg har snakket med hennes psykolog Rigmor Dyrkorn, og med hennes foreldre. jeg spør hva mor tenker i forhold til at OT er hos besteforeldre, og mor sier at det ikke er det hun ønsker, men hun ser at det ikke er noe annet alternativ akkurat nå.



Jeg formidler at vi fortsatt søker om fosterhjem, men at Agnethe nå først må bli frisk. OT trenger nemlig mor når han skal flytte i fosterhjem. Da er det viktig for gutten at mor er tilstede for ham, og det klarer ikke mor nå. Derfor ser BVT det også som det beste for gutten at han også er hos besteforeldrene i tiden fremover. (Privat plassering).



Solli kan ha samtaler med OT angående tanker og følelser han må slite med, og hvis de mener det er nødvendig, kan de henvise videre til BUP. Det synes mor er en god løsning. Solli ringer besteforeldrene og avtaler time til OT.



Jeg ringer dem og avtaler at de må bringe ham dit, men at de ikke får følge ham til møtet. Mor vil også at jeg informerer dem om at de må la OT være i fred, og ikke plage ham med spørsmål om moren.



Jeg vil også be dem samarbeide, og gjøre det de kan for at forholdet mellom mor og sønn skal bli som før.





16.08.02

Journalnotat Barneverntjenesten i Fana: OT. F. 160392
Mottatt av Fana barneverntjeneste 11.01.06 etter brev vedrørende manglende saksdokumenter ved innsyn i henhold § 18 og 19 i forvaltningsloven den 07.11.05.



16.08.02. Tlf med Øivind M-A



Jeg ringer morfar for å informere om våre bestemmelser. Jeg forklarer at mor vil at gutten skal bo hos dem nå i denne situasjonen, og at de må gjøre alt for at mor og barn skal få det godt sammen igjen. Jeg sier jeg har fått fortalt at OT ikke vil snakke med mor. Da svarer morfar i en nedlatende tone ”ja, hun klarte det”. Jeg forklarer at mor er veldig deprimert, men at besteforeldrene nå må gjøre det de kan for at gutten nå får det lettest mulig i denne vanskelige situasonen. Da hjelper det ikke å sette ham opp mot mor. Far sier at de vil gjøre det best mulig for ham og mor. Far sier de må skaffe henne en leilighet utenfor foreldrenes hjem slik at hun ikke er oppi problemene hele tiden. Jeg sier jeg er enig i det, men at Agnethe er så dårlig nå at hun ikke er i stand til det akkurat nå. Jeg sier videre at jeg kan tenke meg et familiråd for dem på sikt. De må lære å forstå hverandre, og klare å kommunisere med hverandre. Far er enig i at det kan være et alternativ. Jeg vil komme tilbake til det på sikt.



Min vurdering av Ina og Øivind:



Etter samtalene disse to dagene, synes jeg det virker som om de ikke forstår alvoret i det som har sjedd. De vet ikke om selvmordsforsøket, men de vet hun er innlagt, og det burde være nok til at de skulle reagere annerledes. Det kan være deres mønster at de forsøker å skjuler vanskelighetene. De skyver problemene under teppet, og fremstår som den perfekte familie. Mormor bagetaliserer guttens behov for hjelp. Hun sier hun stryker han på ryggen om kvelden, og da snakker de sammen. Hun sier han er trygg og glad.



Morfar virker så nedlatende når han omtaler Agnethe. Han har nok etter min mening behov for kontroll over sine barn, og klarer ikke å se hva som er best for dem

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Kommentar
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 12:09 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
16.08.02
Mors kommentar til Barnevernets sak for fylkesnemnda skrevet desember 2003 skrevet av Ann Helen Asheim.


Her var det sykepleier tilstede, barneverskurator formidlet også her at det ikke forelå noen som helst form for omsorgsvikt.



Når mor var utskrevet skulle man straks sette i verk tiltak som skulle sørge for at mor fikk daglig omsorg tilbake. Det at mor hadde selv tatt kontakt med barnevernstjenesten i den situasjonen hun var i, ble oppfattet som svært positivt.



Det var også positivt at mor ønsket og selv ba om hjelp for ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) i denne situasjonen som var oppstått, slik at han kunne bearbeide følelser og inntrykk han måtte ha, fordi mor som til nå har vært eneste omsorgsperson for gutten, ble alvorlig syk.



Man diskuterte her hvordan helsepersonell på Solli kan ha samtaler med gutten. Videre formidler barneverskurator at de kan henvise han til BUP.



Mors inntrykk via samtaler med ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) utover høsten 2002 om hvordan hjelpen ved Bup og Solli fungerte.



( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) uttrykte stor skeptisk til det å gå til psykologen fra BUP og ba mor om å få slippe å gå.



Mor vet ikke stort av hva samtalene mellom ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) og psykolog gikk i, men ba han være ærlig og prøve å snakke med ham likevel. Hun formidlet at han var til for å hjelpe sønnen og at samtalen mellom ham og psykologen ville være privat.



Dette skulle ikke videreformidles verken til mor eller besteforeldre med mindre han selv ønsket dette.



Dessverre var det kun 6 timer han tilbrakte med denne psykologen, og det virket ikke som det forelå stor tillitt fra ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) sin side. Han fortalte at psykologen var skummel.



Han trivdes derimot på barnegruppen ved Solli. Her diskuterte de mye hvordan det var å ha en mor som var syk. Det virket som han hadde stort utbytte av dette. Mor fikk også tilbakemelding fra sykesøster som ledet barnegruppen at

( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) var aktiv og samtalte mye under gruppen.



( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) kom regelmessig på besøk til mor under hele hennes opphold ved Solli nervesanatoriet etter at en sykepleier formidlet at dette var ønske fra mor.



Besteforeldre hadde i starten formidlet til sønnen at mor ikke ønsket kontakt med noen i familien, inkludert ham.



Det var i all hovedsak et fint samvær mellom mor og sønn, med unntak av en liten periode etter at barnevernet hadde presentert fosterfamilie løsning for ham i november 2002.



Mor har imidlertid alltid hatt tid til å snakke med sin sønn, både om positive og negative følelser og opplevelser.



I perioder har hun imidlertid måtte arbeide intenst for å få ferdig intranett og administrasjon av nettverk i farens firma. Hun hadde da hjemmekontor i tillegg til vanlig kontor arbeid. ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) ble irritert når moren arbeidet hjemmefra, fordi hun ikke hadde tid til å leke eller spill med ham.



Da mor arbeidet hjemmefra måtte hun gi beskjed til sønnen at hun var på jobb, selv om hun arbeider hjemmefra. Dette gjaldt spesielt når sønnen kom fra skolen og tiden før middag. Mor arbeidet imidlertid aldri fra kl. 16:00 – 20:30. Dette var tid som ble kun ble benyttet til samvær med sønnen.



Etter middag spiller de som oftest spill mens mor drikker kaffe, deretter ser de litt fjernsyn, før sønnen la seg.



Ved leggetid er det vanlig at mor leser høyt fra en bok.



Når det gjelder tiden i Danmark er det mulig å fremskaffe informasjon som viser at ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) ble godt likt av nye skolekammerater. Han var både i bursdagbesøk og overnattingsbesøk.



Han var sterkt savnet av de nye vennene etter at han reiste hjem til Bergen i 2002.

DOK 5


Barneverntjenesten ga beskjed om at fordi det ikke var andre alternativ, var det nødvendig at gutten ble boende hos sine besteforeldre.



Dette var imidlertid kun kortsiktigløsning inntil en alternativ fosterfamilie i nærmiljøet var fremskaffet.



De ga også uttrykk for at besteforeldrene ikke kunne bli godtatt som fosterfamilie da de ikke var funnet egnet for omsorgsoppgaven.



Mor ber selv om hjelp for at sønnen skal kunne bearbeide de tanker han må slite med fordi mor ble alvorlig syk.

DOK 7


Mors kommentar til Barnevernets sak for fylkesnemnda



Vil her henvise til Rigmor Dyrkorns vitneforklaring angående mine foreldres syn på konflikten mellom dem og mor, samt deres forklaring hvor de påstår at de har hatt nær og god kontakt med ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) opp gjennom årene.



Rigmor har ved flere tilfeller hatt samtaleterapi med mors foreldre tilstede fordi de har motsatt seg på det sterkeste at mor skal ta kontakt med barneverntjenesten for å søkke avlastningshjelp.



Det har vært lange perioder da foreldrene ikke har avlastet mor overhode i perioden 1992 – 2000. ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) led av at besteforeldrene ikke ønsket kontakt med ham.







Min egen kommentar skrevet i desember 2003.



16.08.02 Meldeskjema



Barneverntjenesten ga beskjed om at fordi det ikke var andre alternativ, var det nødvendig at gutten ble boende hos sine besteforeldre. Dette var imidlertid kun en kortsiktig løsning, inntil en alternativ fosterfamilie, i nærmiljøet, var fremskaffet. De ga også uttrykk for at besteforeldrene ikke kunne bli godtatt som fosterfamilie da de ikke var funnet egnet for omsorgsoppgaven.



De hadde to barn med psykiske lidelser og forholdene fra barndom og ungdomstid var veldokumenterte fra tiden da jeg bodde på mødrehjemmet. Det var her lenge anbefalt å arbeide mot å bryte den kontakt som var mellom dem som følge av måten de behandlet meg på.



Jeg ber her om hjelp for at OT skal kunne bearbeide de tanker han må slite med fordi jeg nå ble så alvorlig syk, etter at det er blitt forslått fra sykepleier på møte. Jeg husker selv hvordan det var i barndommen hos mine foreldre da min mor ble alvorlig syk og lå på sykehus.



Her var det sykepleier tilstede, barneverskurator formidlet også her at det ikke forelå noen som helst form for omsorgsvikt fra min side. Når jeg var utskrevet skulle man straks sette i verk tiltak som skulle sørge for at jeg fikk daglig omsorg tilbake.



Det at jeg hadde selv tatt kontakt med barnevernstjenesten i den situasjonen jeg var i, ble oppfattet som svært positivt. Det var også positivt at jeg ønsket og selv ba om hjelp for OT i denne situasjonen som var oppstått, slik at han kunne bearbeide følelser og inntrykk han måtte ha, fordi jeg, som til nå har vært eneste omsorgsperson for gutten, ble alvorlig syk og innlagt på sykehus. Man diskuterte her hvordan helsepersonell på Solli kan ha samtaler med gutten. Videre formidler barneverskurator at de kan henvise han til BUP.



Mitt inntrykk via samtaler med OT utover høsten 2002 om hvordan hjelpen ved Bup og Solli fungerte.



OT uttrykte stor skeptisk til det å gå til psykologen fra BUP og ba meg om å få slippe å gå. Jeg vet ikke stort av hva samtalene mellom OT og psykolog gikk i, men ba han være ærlig og prøve å snakke med ham likevel.



Jeg formidlet at han var til for å hjelpe ham og at samtalen mellom ham og psykologen ville være privat. Dette skulle ikke videreformidles verken til meg eller besteforeldre med mindre han selv ønsket dette. Det var det kun få timer han tilbrakte med denne psykologen, og det virket ikke som det forelå stor tillitt fra OT sin side. Han beskrev psykologen som skummel. Noe jeg forstår fult ut i dag etter å ha lest BUP journaler. Jeg har også mistanke om at han ble medisinert (muligvis uten hans viten) og at det var som følge av dette at han ble så overvektig på dette tidsrumm. Han la på seg over 10 kg.



Han trivdes derimot på barnegruppen ved Solli. (Hans egen utalelse) Her diskuterte de mye hvordan det var å ha en som var psykisk syk som omsorgperson. Det virket som han hadde stort utbytte av dette. Jeg fikk også tilbakemelding fra sykesøster som ledet barnegruppen at OT var aktiv og samtalte mye under gruppen.



OT kom på besøk til meg under hele mitt opphold ved Solli nervesanatoriet etter at en sykepleier formidlet at dette var noe jeg ønsket. Besteforeldre hadde i starten formidlet til min sønn at jeg ikke ønsket kontakt med noen i familien, inkludert ham. Det var i all hovedsak et fint samvær mellom meg og min sønn, med unntak av en liten periode etter at barnevernet hadde presentert fosterfamilie løsning for ham i november 2002. Avtalen var da at han om 3 ganger i uken på besøk. Vi pleide gjerne å spille spill og var helst alene sammen.



Jeg har imidlertid alltid hatt tid til å snakke med min sønn, både om positive og negative følelser og opplevelser. Kanskje har jeg tenkt mye over hvor viktig det er for barn å bli tatt alvorlig, siden dette var noe jeg selv savnet under oppveksten. Jeg prøver da å prate ut fra hans nivå og modenhet, og svare ut fra dette.



I perioder har jeg imidlertid måtte arbeide intenst for å få ferdig intranett og administrasjon av nettverk i min fars firma. Jeg hadde da hjemmekontor i tillegg til vanlig kontor arbeid. OT ble irritert når jeg arbeidet hjemmefra, fordi jeg ikke hadde tid til å leke eller spille med ham. Da jeg arbeidet hjemmefra måtte jeg gi beskjed til OT at jeg var på jobb, selv om jeg arbeider hjemmefra. Dette gjaldt spesielt når han kom fra skolen og tiden før middag.



Jeg arbeidet imidlertid aldri fra kl. 16:00 – 20:30. Dette var tid som kun ble benyttet til samvær med OT. Etter middag spiller vi som oftest spill mens jeg drikker kaffe, deretter ser vi litt fjernsyn, før han skal stelle og legger seg. Han bleier å dusje eller bade om kvelden. Ved leggetid er det vanlig at jeg leser høyt fra en bok.



I årene 1995 – 97 arbeidet jeg full tid i moteforetning med annen hverdag senvakt. Dette medførte at OT hadde to piker som skiftevis hentet han fra barnehagen og var der til jeg kom hjem fra arbeid klokken 21:00.



Når det gjelder tiden i Danmark er det mulig å fremskaffe informasjon som viser at OT ble godt likt av nye skolekammerater. Han var både i bursdagbesøk og overnattingsbesøk. Han var sterkt savnet av de nye vennene etter at han reiste hjem til Bergen i 2002.

NB! kommentarer ovenfor er skrevet før jeg selv fikk innsyn i sakspapirer. Etter å ha lest gjennom disse har jeg mistet all tilitt til helsevesen (og stort sett mennesker generelt). Jeg vet pr dags dato at helsevesen (spesielt psykratrien) ikke er der for å helbrede eller behandle sine pasienter, men driver forettning basert på folks helse. Den er kynisk og med dødelig utgang for pasienter. Hovedårsak til at pasienter ikke blir helbredet er total systemsvikt og ansattes negative holdninger til de pasienter/klienter de faktisk i henhold til sin arbeidsinstruks er satt til å "hjelpe". Genmanipulerte og syntetiske medikamenter er livsfarlig (og i mitt tilfelle ment for å fremkalle symptomer for diagnoise bestilt av Fana barnevernstjeneste/sosialkontor og mine foreldre). De syntetiske medikamenter er skadelig for menneskets energisvingning, som er alfa og omega for å gjennopprette livsenergi - som igjen medfører helbredelese av en depresjon. Medikamentbruken og den forakt man bli behandlet med på Solli sykehus, medfører tvert om en forverring av den pasients sinnstilstand, som utsettes for dette. Formålet til leger og sykepleiere har intet å gjøre med å "hjelpe" eller å "helbrede", tvert om så er det et system som har som hovedformål å utrydde de sårbare grupper (avikere av systemet), bare slik at dette er sagt.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Sykepleier journal
PostPosted: Sat Jan 19, 2008 11:07 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
OBSERVASJON/RAPPORT SOLLI NERVESANATORIUM G4 Ark 2


17.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

Uurd, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 06:25



Satt på verandaen til ca: 24:00. Sovet å se til i natt.



17.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

S Bog, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 13:30



Pasient våknet med mareritt. Tydelig angst i oppvåkningsfasen. Sovnet sent i natt. Bad om en innsovningstablett i tillegg til Vallergan da hun strever med å få sove.



17.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

S Taule, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 19:30



Har vert rolig og fin. Satt en stund på altanen og tegnet i ettermiddag.



Medisinjournal



Zopliclo 5 mg

17.08.02 – 27.08.02

0 0 0 1 SS

OBSERVASJON/RAPPORT SOLLI NERVESANATORIUM G4 Ark 2+3


18.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

kako, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 06:15



Sovet godt å se til etter middnatt.



18.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

S Taule, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 13:15



Har vært sammen med medpasienter. Ellers en del for seg selv. Ingen klager.



18.08.02 OBSERVASJON/RAPPORT,

S Bog, sykepleier ved Solli Avd A. Kl 20:20



Pasient sitter mye i en krok på verandaen, noe bortgjemt og tegner – en del sterke tegninger hun har vist til noen. Har det vanskelig, føler hun kommer ut av den vanskelige livssituasjon hun er i nå. Synes det er vanskelig når hun blir gjenkjent av besøkende til pasienter her. Er redd for at alle hun kjenner skal få vite at hun er innlagt. Sier hun ser ingen vits i å leve lenger, tror sønnen får det bedre uten henne. Er tung og trist, men ikke suicidal i avdelingen. Er glad medisiner hjelper henne å sove. Det kan virke som om hun har en liten gnist av håp om noe bedre.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 170 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]