It is currently Thu Mar 28, 2024 8:18 pm



Post new topic Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 24  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 25, 2007 10:06 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Det finnes lyspunkter i barnevernet når det gjelder fosterforeldre.Min minste sønn ringte hjem,og fortalte fostermoren hadde sagt han kunne få konfirmere seg hjemme.
Selv om han bor 20 mil hjemme fra så skal han gå for presten der han bor,men det var helt ok konfirmasjonen ble holdt i kirken her vi bor.

Hun kaller seg ikke mor,og syns det er viktig atgutten blir hørt ,og får komme mest mulig hjem.Han kan ringe fra hustlf til fosterfamilien ,uten at han syns det er ekkelt.Mangen fosterbarn føler seg overvåket og orker ikke det.Et barn merker fort visst fosterfamilien er fiendene av barnas egne foreldre.Visst de er ute etter foreldrene på samme måte som barnevernet.Barnevernet er stadig ute etter noe negativt å si om foreldrene.De må ha noe til neste rettsak og da bruker de søsken mot søsken ,og kaller det sine informanter.De snakker jo ikke med foreldrene direkte de unngår kontakt med dem.Sender beskjeder i brev og unngår og ringe.

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 3:25 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Idag er det 27 mars,og et år siden Sigbjørn Andreas Kvelland døde i barnevernets omsorg på institusjon.Han hadde hjulpet til med å få en jente ut av institusjonen lørdagen før.Hun hadde ikke lov å gå ut den helgen.Beboerne slåss med personalet i instutisjonen på togstasjonen helt til toget kom.Da trakk de voksne seg vekk de hadde hatt bryte kamp med ungene på institusjonen.

Dette skulle Sigbjørn straffes for mandagen han tok livet sitt. Han fikk trenings nekt foreløpig i en uke.Han var alene der med 5 voksne på jobb.Hvor var de andre beboerne skulle ikke de og straffes? Det virker som de skulle ta Sigbjørn spesiellt.Vi er jo profesjonelle sa bestyreren til meg 2 dager etter han var død.

Har vert på graven i dag med en bukett gule roser,det er en fattig trøst for en mor.


Image

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 3:40 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Fikk netopp blomster på døren av blomsterbudet.Det var fra barnevern tjenesten i sokndal. En liten hilsen på en vanskelig dag stod det.Det var jo fint gjort av de,men en liten orkide for et helt liv som er gått tapt.

Sigbjørn skulle aldrig vert på den institusjonen,og barnevern tjenesten burde samarbeidet med oss.Spurt hva de kunne hjelpe oss med når det gjaldt Sigbjørn.

Men når det gjelder allt hva han måtte lide i sitt korte liv.Så skulle han aldrig blitt tatt ut av hjemmet.Der var han trygg og der var han glad.Det må gå gale når de ikke hører på hva en sånn stor gutt sier,og hva han ber om.
Jeg ser ham for meg ,og hører hans stemme.Sånn en flott gutt med så store resursser,så full av godhet og omtanke for andre.Det er ikke til å fatte det som har skjedd.

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 3:44 pm 
Offline
User avatar

Joined: Tue Feb 13, 2007 3:05 am
Posts: 18
Mine dypeste tanker og følelser går til deg og dine i dag !


Top
 Profile  
 
 Post subject: Usigelig trist.
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 7:08 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Det er forferdelige triste greier.

Jeg føler virkelig med deg og din familie, og jeg skulle egentlig ha sagt så mye mer, og trøstet dere enda mere...

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 7:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Tanker fra meg også, May-Britt og Knut.

Marianne

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 8:28 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Takk for støtten,det varmer våre hjerter. Håper Karita Bekkemellem og co. vet om Sigbjørns død.Men det er vel tvilsomt selvmord på barnevernet blir jo tiet ihjel,og det er forferdelig galt.

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 10:03 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Her blir ord bare fattige!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 12:02 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
may-britt tysnes wrote:
Takk for støtten,det varmer våre hjerter. Håper Karita Bekkemellem og co. vet om Sigbjørns død.Men det er vel tvilsomt selvmord på barnevernet blir jo tiet ihjel,og det er forferdelig galt.


Ja, det burde vært ført en egen statistikk over dem som tar sitt eget liv mens de befinner seg under barnevernets "omsorg".

Ingenting er tyngre enn for en mor å miste et barn.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 9:00 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Det blir ført statistikk over dem som tar sitt liv i barnevernets omsorg.Men det blir holdt skjult for folk flest.Det står vel ikke akkurat på første siden.Det er 8 ganger så høy dødelighet blandt barneverns barn enn ellers i befolkningen.Det er ikke akkurat noe å skryte av.Det er og mye høyere dødelighet blandt foreldrene til barnevernsbarn.

Ble så provosert av et tv program med statsråder tilstede.Der barn fortalte om barne konvensjonen at barn hadde rett til å bli hørt og spurt om deres mening.Det var så flott at her i norge praktiserte vi det.
Det gjør det aldeles ikke i barnevernet.
Sigbjørn ble jaget av 2 politier i 4 dager fordi han ba om å få være noen dager lengre hjemme på ferie.Han hadde da vært på ferie med fosterfamilien allerede.Han syntes 2 uker hjemme var altfor lite ,og det var det jo og.
En annen sønn ba om å få flytte hjem 12 år gammel.Det ba han om i rettsaken,men han måtte treffe oss i en barnehage under tilsyn,og fikk beskjed om at han ikke hadde lov å snakke med sin mor om han møtte meg i bygden.
Det må jo være som tatt rett ut av et mareritt,og det i norges land i dag.Det er riktignok 2 år siden men det kunne like godt vært i dag.

Det er emosjonell barne mishandling det,og hvem vet hvilken skade det gjør i et barnesinn.Det er noe han aldrig kommer til å glemme,og han sier barnevernet tok 5 år av hans liv.

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject: Politi mot barn og foreldre
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 9:15 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
may-britt tysnes wrote:
Ble så provosert av et tv program med statsråder tilstede.Der barn fortalte om barne konvensjonen at barn hadde rett til å bli hørt og spurt om deres mening.Det var så flott at her i norge praktiserte vi det.
Det gjør det aldeles ikke i barnevernet.
Sigbjørn ble jaget av 2 politier i 4 dager fordi han ba om å få være noen dager lengre hjemme på ferie.Han hadde da vært på ferie med fosterfamilien allerede.Han syntes 2 uker hjemme var altfor lite ,og det var det jo og.


Det er stor forskjell på teori og praksis i barnevernet. I teorien (ihenhold til loven) skal også hjelpetiltak være frivillige, og det betyr at foreldre skal ha anledning til å takke nei. Når så foreldre benytter seg av denne rettigheten så sender barnevernet politiet hjem til foreldrene for å true dem til å akseptere likevel. Hva slags frivillighet er det? Barnevernet aksepterer ikke at foreldre eller barn tar egne avgjørelser i strid med barnevernets ønsker. Barnevernerne mangler respekt for barn og foreldre, som behandles som om de skulle være barn ute av stand til å vite sitt eget beste. Det er ikke bare barn som ikke lyttes til - heller ikke foreldrene lyttes til. Derfor er det ikke mange som oppfatter barnevernets tiltak som "hjelp", for det er noe som blir påtvunget familien, ikke noe den har bedt om.

Hvis det føres statistikk over dødsfall i barnevernet så må den være tilgjengelig et eller annet sted. Vi kunne synliggjøre den her på forumet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 10:14 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Dette er allikevel den mest grusomme konsekvensen av systemet, at det faktisk dreper.

Jeg får vondt langt inn i sjelen hver gang jeg hører slike historier.

May-Britt skrev:

Quote:
Fikk netopp blomster på døren av blomsterbudet.Det var fra barnevern tjenesten i sokndal. En liten hilsen på en vanskelig dag stod det.Det var jo fint gjort av de,men en liten orkide for et helt liv som er gått tapt.


Kanskje et ørlite tegn på at gutten din ikke døde forgjeves, ved at hans offer kan berge andre! Det finnes mennesker inne i byråkratene også, men dette blir aktivt undertrykt av selv systemet. Slike hendelser kan tvinge det fram!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 9:15 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Da Sigbjørn Andreas Kvelland kom på institusjon skriver han dette.

Eg prøve å huska tenke tilbake,
det er tungt å vanskelig å pusta,
den gong livet var verd å leva,
då me to bada i elvo,
då me to såg fjernsyn i sama stol,
du og eg pappa sku alltid vera saman.

Sigbjørn A Kvelland 15 år

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 08, 2007 10:06 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Fortsatt god påske til alle dere her i forumet. Selv om påsken er en høytid da mangen savner sine barn,og ikke får lov til å se dem eller ringe til dem.

Jeg savner mine to små jenter og lurer på hvordan de har det,og hva de gjør på nå i påsken.

Jeg er likevel så heldig og ha huset fullt av barn i påsken fordi de er voksne,en bor hjemme og en får komme hjem i alle ferier og ellers hver 3 uke.

Tenker på det siste brevet jeg fikk fra Sokndal kommunes advokat,thinn om at vi ikke var i stand til å gi barna et minimum av omsorg,og det skulle han komme tilbake til og nærmere innpå når det nærmet seg rettsaken vi skal ha i tingretten.Vi vet enda ikke når tidspunktet for saken blir.Men vi har da anket og da skjer det jo noe.

Kan den advokaten selv tro på det han skriver? Her feirer vi påske med huset fullt av barn,og selv om fem av dem har fyllt 18 år så trenger de omsorg.De kommer hjem netopp fordi at her får de omsorg og bekreftelse på at de er verdifulle.Vi forteller dem hvor stolte vi er av dem og hvor glad vi er i dem. Vi foreldre viser det med at vi står på for dem,vi samles rundt påske bordet med gode middager og masse lys og varme i huset.Vi drar på turer på ski,badeland,ja helt til lista fyr på dagstur har vi vert,og han minste gutten tellte alle trappene opp.Vi har det virkelig travelt vi foreldre i påsken,og allt gjør vi for barna våre.Selv om pappaen ikke er 20 år lengre så sier han ikke nei til å spille fotball heller på slutten av dagen.
Jeg skriver ikke dette for å skryte av oss selv.Alle andre foreldre gjør jo mye av det samme.
Men synes det er så rart at sokndal kommune sin advokat kan skrive vi ikke evner et minimum av omsorg.Det er ikke grenser for hva barnevernet kan tillate seg.Han gutten som har flyttet hjem sa her om dagen,mamma tenk på at jeg har blitt holdt nede i fem år i fosterhjem.Jeg våget ikke si det jeg mente,og måtte holde det inni meg.
Jeg kunne ikke bare slenge meg ned på sofaen og oppta en hel sofa,men det gjør jeg jo her hjemme.Der følte jeg ikke jeg kunne det,for jeg følte meg ikke hjemme der.
Akkurat det der forteller mye om hvordan det er å være fosterbarn.
Det at barna i tillegg ikke forstår hvorfor de er plasset hos fremmede er utroligt skadelig.

Det står i fosterhjems reklamen,barna forstår de ikke kan bo hjemme.Det er blank løgn tror det gjelder de ferreste,og de har i så fall blitt hjernevasket.
Hun minste datteren min 10 år sa til meg.Mamma, x kan bo hjemme fordi han er stor nok til å ta vare på seg selv,men det kan ikke jeg sier fostermoren min.Er netopp fylt 14 år stort nok til å ta vare på seg selv?? Det er ikke måte på hva barnevernet kan lyge i et barn.

Vi skal slåss for sannheten,og som min ene sønn sa,mamma for hver rettsak nå fremover vil det gå nedover for barnevernet.De kan nemlig ikke klare det nå når vi er blitt store,og avslørt dem forlengst.

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 11, 2007 7:56 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Nå er det en god stund siden sist jeg skrev her inne på siden. Hva har skjedd siden sist? Ikke så mye, livet det går sin daglige gang.Sorgen over tapet av min flotte sønn Sigbjørn følger meg fra morgen til kveld.Men det er litt annerledes nå ,jeg tenker ikke på ham 10 ganger i timen lengre, det er ikke så intenst som det første året.

Nå kan det gå et par timer uten at jeg har tenkt på ham.Slutter aldrig å undre meg over hvordan dette kunne skje.Men forstår samtidig godt at det endte slik,for hvilket liv fikk Sigbjørn i barnevernets varetekt.?

Han fikk et liv der han var underlagt full kontroll. Han fikk ikke leve det livet han ville.Sakkyndige eksperter brydde seg ikke noe om hva Sigbjørn selv mente da han var 14 år gammel.De fortiet systematisk alt hva han mente og sa.Dommeren og med dommere hørte kun på sakkyndig psykiater

Wenche Førland sin mening,det ble lagt størst vekt på.

Barnevernet prøvde å gi Sigbjørn dårlig samvittighet,og at han liksom gjorde noe galt når han ville hjem til foreldrene sine.

Barneverns leder var oppe på plenen her utenfor huset vårt i september 05. Sigbjørn hadde da kommt hjem til meg sin mor på morningen.Han var oppløst i gråt og sa han orket ikke gå på skolen.Han klarte ikke å konsentrere seg,og heller ikke gjøre lekser.
Han sa klart fra han ikke orket å bo mere i fosterhjemmet.Han ville hjem til mamma og pappa,det er jo her jeg hører til ,sa han.

Da han satt med sosialleder utenfor hadde han en taustump han vifter med,og sa til henne den kunne han godt legge rundt halsen ,visst han ikke fikk flytte hjem.Gutten manglet da 3 uker på å fylle 15 år.

Jeg måtte holde meg inne og fikk aldrig vite før etter hans død at han hadde truet henne med selvmord.
DET FORTALTE HUN ALDRIG,MEN TOK HAM MED TIL LEGEN SOM IKKE VILLE LEGGE HAM INN.dA HAN IKKE VAR DEPRIMERT NEDE HOS HAM.

Det var så viktig for sokndal barnevern at Sigbjørn ble i deres varetekt at de lot det skure å gå,og tok ikke gutten på alvor.
Han ble mere å mere forvirret,sint og han følte seg maktesløs.

Makt og prestisje i en barneverns sak er så viktig,at barnets beste det blir ikke ivaretatt.

Spør man dem om noe får en tilsvar at de sakkyndige og dommerene har sagt du får ikke ha et eneste barn hjemme,for du er ikke i stand til det.
Det sa sosial sjef rekland til meg i telefonen på den tiden.
Han spurte hvor mangen rettsaker skal du ha for å forstå det?

Nå har jeg hatt huset fullt av barn i hele 2 månder i sommer,og en som bor hjemme på andre året.De har ikke noe å klage på,og både faren og meg har hatt en travel sommer.

Vi står opp tidlig i ferien,og rydder stuen etter store barn som har sittet oppe på kvelden.Setter på oppvaske maskinen og støvsuger.Så kikker vi inn i kjøleskapet? Mangler det noe så er det å kjøre ned til butikken før våre håpefulle våkner.De må ha melk ,juice yoghurt og ferskt brød,og pålegg ost, skinke,syltetøy,makrell,tomater,tunfisk,og korn blandinger.

Så er det forskjellige ting de vil gjøre i løper av dagen,det blir mye kjøring,til venner og fotball og bade turer og utflukter.

Så er det middag på ettermiddagen og det setter de stor pris på

Ialle rettsaker sier barnevernet vi ikke hadde mat nok i huset,men ingen av barna var tynne eller under ernærte. Det hadde seg slik at det en mandag morgen var tomt,og da hadde vi aldrig mat i huset i følge barnevernet.

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 24  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]