It is currently Thu Mar 28, 2024 2:33 pm



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Når fakta ikke spiller noen rolle
PostPosted: Tue Oct 20, 2015 4:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Etter en stund begynte jeg å få en skremmende følelse av at barneverntjenesten ikke var interessert i fakta. I alle fall ikke etter at de hadde gjort seg opp en mening. I det lengste trodde jeg jo at de ville rette seg etter faktaopplysningene som etter hvert kom frem i saken. Plutselig forsto jeg imidlertid at barnevernet hadde gått så langt i å hevde sin merkelige saksoppfatning at jeg tenkte: "Herregud, nå har de gått så langt at de ikke kan gå tilbake!". Saksbehandlere som jeg hadde inntrykk av hadde en bedre forståelse, forsvant også ut av saken, ukjent av hvilken årsak.

På et stadium i saken fornemmet jeg derfor at jeg var kommet om bord i et tog som var umulig å snu eller bremse. Fornemmelsen kom i et helt spesielt øyeblikk da jeg satt hos min veileder hos barneverntjenesten. Veileder hadde inntil da forsøkt å veilede meg på en helt grei måte, men det begynte å nærme seg forhandlinger i Fylkesnemnda. Veilederen begynte mer og mer å bruke veiledningstimene til å kritisere meg og korrigere min saksoppfatning. Jeg forsto jo da at også veilederen bare var en del av apparatet vi hadde imot oss, og jeg husker at jeg i det sekundet ble helt matt, og at jeg begynte å bli virkelig redd.

Jeg måtte etter dette erkjenne at barneverntjenesten for alt i verden ikke ville innrømme feil, og at der ikke lenger fantes noen ærbar retrett for dem. Barneverntjenesten hadde gått så hardt ut at de bare måtte stå løpet ut, selv om barnas fremtid var innsatsen. Altså forsto jeg at dette heller ikke egentlig handlet om barna.

I landet jeg nå bor i, har de et ordtak som heter: Dersom der finnes ti personer i et rom, og en av dem snakker sant, mens ni av dem lyver, - vel, da er det de ni som snakker sant og den ene som lyver.

Bvtj. vet at de har makten i sin hånd. Dersom der står en rød stol i rommet, kan de derfor si: Dette bordet er grønt! Som barnevernsklient kan jeg forsøke å forklare dem at gjenstanden er en stol, og at den er rød.

Problemet er at de fire andre barnevernsansatte personene i rommet sier:"Vi forstår at du ser noe annet enn det vi ser. Vi ser bare et grønt bord." De vet at fylkeslegen, rådmannen, kommuneadvokaten og hvem det skulle være i byråkratiet vil si at de ikke kan overprøve barneverntjenesten i spørsmålet om hvilken gjenstand det er og hvilken farge det er på den.

(Inntrykket fra vår sak er forresten at fylkeslegen forstår men kvier seg for å gripe inn, at kommuneadvokaten ukritisk effektuerer barnevernssaker og (mot bedre vitende?) kjemper barnevernets sak uhemmet, mens rådmannen forsøker å fraskrive seg sitt overordnede ansvar for barnevernssaker).

Jeg var dum og trodde i det lengste at barneverntjenesten ville rette seg etter fakta, når det ble klart for dem. Det ble en masse diskusjoner og samtaler som jeg kunne spart meg.

Jeg får si som Fylkeslegen sa da barneverntjenesten ikke rettet seg etter en av nøkkelopplysningene i saken vår: "Det er spesielt at barneverntjenesten ikke retter seg etter disse opplysningene, men de har likevel full anledning til det".

Under slike forhold må man bare akseptere at den røde stolen er et grønt bord, og innrette seg deretter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når fakta ikke spiller noen rolle
PostPosted: Tue Oct 20, 2015 8:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Det du beskriver her vil drive deg fra vettet.

Fordi du kan ikke godta at en rød stol er et grønt bord. Hva om barnevernet krever at du skal sette deg ved bordet og skrive, spise osv?

Om du må tilpasse deg til en virkelighet som strider mot sanseinntrykkene dine, vil du bli påført psykiske skader.

Og det er nettopp det som skjer med mange barnevernsofre. Man blir påført psykiske skader av å måtte forholde seg til umuligheter.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når fakta ikke spiller noen rolle
PostPosted: Tue Oct 20, 2015 9:01 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Takk for kommentar. En svært god beskrivelse og sammenfatning av det jeg har forsøkt å få frem!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når fakta ikke spiller noen rolle
PostPosted: Wed Oct 21, 2015 11:11 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Dette er også presist hva jeg selv opplevde.

Barnevernet tvang meg til å forholde meg til "fakta" som ikke stemte med mine sanseinntrykk. Jeg hadde ingen mulighet til å å beskytte meg, dersom jeg hadde lagt meg ned og hylt, altså fått et psykisk sammenbrudd som er normalreaksjonen når vi blir tvunget til å handle på tvers av sanseinntrykkene våre, ja da hadde de tatt barnet.

I stedet ble jeg tvunget til å sette i gang nødreaksjoner og nødstrategier, rene krisereaksjoner. Og da jeg oppsøkte lege, ble jeg feilbehandlet og feildiagnostisert, akkurat som du beskrev i innlegget om Fundamental attribusjonsfeil.

Når så omsorgsovertakelsen er blitt et faktum, blir foreldrenes krisereaksjoner ytterligere forsterket, og foreldrene er faktisk blitt påført en psykisk skade.

Jeg mener at jeg har hørt at psykiatriske diagnoser nå settes ut fra "symptombildet på et gitt tidspunkt". Det passere jo som hånd i hanske til det Arild skriver om dekontekstualisering. Symptomene beskrives fullstendig løsrevet fra sammenhengen de har oppstått i.

Da fremstår samarbeidet mellom kommunens helse- og hjelpetjenester slik; barnevernet fremprovoserer krisereaksjoner og kriseadferd hos foreldrene, helsetjenesten feildiagnostiserer og feilbehandler foreldrene.

Direktør i Barne-, ungdoms- og familieetaten Mari Trommald uttaler seg ofte i mediene om at det er foreldrenes avvikende "virkelighetsoppfatning" som skaper så mange omsorgsovertakelser. Og hinter om foreldrenes manglende selvinnsikt og manglende evne og vilje til å møte barnevernets krav.

Massivt maktmisbruk. Det beste er å stikke av, mens man har muligheten.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Når fakta ikke spiller noen rolle
PostPosted: Wed Oct 21, 2015 12:36 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Når man står med en pistol mot tinningen, så forventer man hjelp. Hjelpen barnevernet gav oss var at de trakk opp en pistol som de satte mot den andre tinningen. Så sa de: Nå skal du danse!

Vi skulle vise at vi var gode foreldre, i en situasjon der vi måtte akseptere at en rød stol var et grønt bord, og der Fylkesnemndssak allerede var begjært, med 90 % sikkerhet for å miste barna.

Jeg trodde som de fleste andre at saken vår var unik, og at det hele berodde på en misforståelse. Så utenkelig var det som skjedde. Men jeg har jo forstått at mange har opplevd det samme.

Noen familier som er presset, får en bistand som gjør at de skvises til det umenneskelige. Ikke rart at mange bryter sammen.

Jeg hadde en privat oppnevnt psykiater som uttalte at personer som er i krise, ikke kan og ikke skal vurderes med tanke på omsorgsevne. Omsorgsevne skal vurderes i en normalsituasjon. Inntrykket jeg har fått, er at mange familier enten er i krise eller presses ut i en krise, og at de deretter vurderes mtp omsorgsevne. Det er altså en systemsvikt og en systematisk feil som gjøres, og som gjør at foreldre som i utgangspunktet er fullt i stand til å ta vare på barn, vurderes i en situasjon og under omstendigheter der funksjonen kan være nedsatt.

Denne gjennomgående mangelen på profesjonalitet og elementære forholdsregler, bidrar til at vi ligger på europatoppen i antall omsorgsovertagelser.

Det er faktisk ganske bisarrt det hele, fordi det strider så sterkt mot samfunnets øvrige idealer om omsorg, empati og menneskelighet.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]