It is currently Thu Mar 28, 2024 11:19 pm



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rettsløs fars linker
PostPosted: Thu Oct 01, 2015 6:51 pm 
Offline

Joined: Thu Mar 19, 2015 4:07 pm
Posts: 1
Godt å se at andre holder koken, og ikke lar seg knekke av det jeg opplever som et vanvidd uten grenser. Jeg er ved "etter vettskremt for livet", tilsyn fra 2013, etter tre års frykt før dette fra 2010. Varsler om at kamp mot bunnløst savn og bunnløs sorg dessverre med tiden også gikk over i rent bunnløse hatfølelser mot BVT, som av BVT flittig etablert og benyttet, slik dette søkes bearbeidet, og derfor (må !) med årene bringes under kontroll nok til videre rettslige bestrebelser, så livet kan gjenerobres.
Respons på en rettsløs' rettslige opplevelser med BVT, forslag om forløper til resolusjon
Hjemmeside- naturligvis mest fokusert på BVT
Tekster vedrørende BVT


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Rettsløs fars linker
PostPosted: Fri Oct 02, 2015 9:58 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Vi skades nok, dessverre, de fleste av oss som blir herjet med i årevis.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Rettsløs fars linker
PostPosted: Sun Oct 04, 2015 4:43 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Kort, om å bli gjort rettsløs, om å være rettsløs.

Barnevernloven er en skjønnslov, og hele forvaltningen tar da utgangspunkt i at ingen skal kunne utøve et bedre skjønn enn barnevernet. En politisk avgjørelse. Som jeg opplever er underkommunisert, og som har gjort det svært vanskelig for meg å forstå hvorfor klager ikke blir tatt til følge.

Dvs at klageinstanser, Fylkesnemnd og rettsapparat ikke har til oppgave å etterprøve, overprøve eller underkjenne barnevernets skjønnsutøvelse.

Jeg har selv benyttet alle klagemuligheter jeg har funnet, og har fått behandlet utallige klager til Fylkesmann, og også hos Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.

Felles for disse klagene er at i svarbrevene har det blitt listet opp en hel masse informasjon, deriblant en del ny informasjon. Jeg forstår at informasjonen må stamme fra det kommunale barnevernet. Klageinstansene gir altså barnevernet mulighet til å fremlegge ny informasjon og nye dokumenter, konstruksjoner, som skal underbygge og rettferdiggjøre det vilkårlige maktmisbruket jeg har vært utsatt for.

Selv om barnevernets skjønnsutøvelse var fullstendig urimelig og fullstendig uforklarlig ut fra barnevernet egne sakspapirer da skjønnsutøvelsen ble foretatt ... kan barnevernet flere år senere legge frem "ny" dokumentasjon fordi de angivelig ikke "hadde tid" til å dokumentere skjønnsutøvelsen underveis.

Det er selvfølgelig helt umulig å nå frem med klager når saksbehandlingen tillater brudd på en hel rekke lover og regler.

Så jeg må innse at jeg er totalt rettsløs i forhold til barnevernet. Eneste mulighet er å kunne påvise saksbehandlingsfeil, formelle feil og reise søksmål mot kommunen, eller å gå til søksmål pga makt- og myndighetsmisbruk. Hvilket jeg tror er meget tunge og kostbare prosesser, som synes uoverkommelig for folk flest, og ihvertfall uoverkommelige for barnevernsofre som sliter med helsemessige og økonomiske skader etter maktmisbruk og overgrep.

Det er ikke det minste rart at barnevernsofre ikke greier å nå frem, hverken med klager eller i rettssystemet.

Det som er rart er at hverken klageinstansene selv, eller advokater som må vite at barnevernets skjønnsutøvelse ikke blir overprøvet, at ingen forklarer dette til barnevernsofrene?

Jeg holdt på å bli drevet fra vettet.

Spesielt dette at både Fylkesmann og også BLD, i svarbrevene, tilsynelatende later som om de faktisk har gjennomgått og realitetsbehandlet klagene mine.

For det har de faktisk ikke gjort. Fordi, da ville det lokale barnevernet ha blitt avslørt i et utall løgner. Avslørt av en saksbehandling som forvrengte virkeligheten og var uforenlig med barnevernets egne sakspapirer.

:roll:

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Rettsløs fars linker
PostPosted: Sun Oct 04, 2015 7:22 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det eksisterer et omvendt hierarki når det gjelder barnevern. I prosesser der mange faggrupper kan ha vært involvert, er de viktigste beslutningene overlatt til dem som faktisk har minst kompetanse. Problemet er at bvtj. i sin egen bevisshet er dem som har mest kompetanse. Denne kompetansen anser de som så unik at andre faggrupper, uansett fag eller utdanning, ikke har noe grunnlag for å kunne uttale seg om omsorgsforhold.

En barnevernsutdannet høyskolelektor har blant annet pekt på at de 150 fagfolkene som har levert bekymringsmelding angående barnevernet, ikke har kompetanse fordi de ikke har studert barnevernspedagogikk.

En slik tilnærming forklarer også hvorfor barnevernet ikke hører på verken fagpersoner eller sunn fornuft. Sistnevnte egenskap er i realiteten kanskje det eneste som trengs for å vurdere et barns omsorgssituasjon.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Rettsløs fars linker
PostPosted: Sun Oct 04, 2015 7:57 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg er fullt og helt enig med deg.

Men vil allikevel utdype litt. For virkeligheten er faktisk enda verre enn din beskrivelse:

Quote:
Problemet er at bvtj. i sin egen bevisshet er dem som har mest kompetanse. Denne kompetansen anser de som så unik at andre faggrupper, uansett fag eller utdanning, ikke har noe grunnlag for å kunne uttale seg om omsorgsforhold.


Dette gjelder også innenfor "faggruppen barnevernet"!

De siste årene har man forsøkt å "heve kompetansen og bedre kvaliteten" ved å slå sammen barneverntjenester over kommunegrensene.

Det har resultert i utallige konflikter, blant annet i Orkdal og Stavanger, der kommuneledelsen har blitt tvunget til å leie inn organisasjonspsykologer for å prøve å dempe de interne konfliktene innen barneverntjenesten.

Sett to barnevernledere til å samarbeide, og du har snart full krig.

Det samme vansker oppstår når barnevernet forventes å samarbeide med andre instanser, det være seg helsevesen, skole, barnehage, bufetat osv.

Det såkalte barnevernsfaget gir altså ingen svar på noen ting. Det handler kun om den enkelte barnevernsleders personlige mening.

Sunn fornuft, og samarbeid mellom forskjellige instanser, er den normale og velfungerende måten å løse problemer på. Det er ikke verre enn det.

Men, når barnevernet blir involvert, forsvinner tilsynelatende alle muligheter til å finne gode og minnelige løsninger. Da blir det en eneveldig og uforsonlig makt som rår.

At også høyskolelektoren besvarer barnevernskritikk med personangrep, er meget illustrerende.

"Barnevernsfaglige vurderinger" er kun personlige meninger og personlige oppfatninger.

Og da svarer man på kritikk ved å angripe den/de personer som tør å åpent rette kritikk mot barnevernets grove uforstand og maktovergrep.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]