It is currently Thu Mar 28, 2024 9:56 am



Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Thu Nov 21, 2013 10:07 pm 
Offline

Joined: Sat Nov 16, 2013 1:40 am
Posts: 11
Jeg har asperger syndrom og adhd. Har bare "hatt" det i noen få år, men klarer meg utmerket i grunnen.
Har et barn på 8 år, en fantastik forlover, en sjalu ex som uheldigvis er barnefaren og en "familie" som har som mål å ødelegge min lille familie.

Saken er kort forklart at noen i "familien" ikke godtar at jeg har ansvar for mitt og mitt barns liv. De godtok ikke st det var jeg som hadde ansvar å oppdra barnet, heller så de ikke at de undergravde min foreldreautoritet med deres overstyring av mine regler/beskjeder og tillater barnet bestemme over mor. De sendte bekymringsmelding til barnevernet der jeg er kort sagt beskrevet som uskikket som mor. Bvt startet en 4-12 undersøkelsesak, som skal bli behandlet i fynemda innen kort tid. Grunnen bvt bruker er at på grunn av min asperger så vil jeg ikke kunne lære raskt og godt nokk til å hjelpe barnet med skjevutviklingen. 4-12 a.
Barnet har problemer med det sodiale, regler, beskjeder, konsentrasjon osv. Jeg ønsker å få h*n utredet, med foreløbig hsr jeg bare fått avslag.
Siden har "familien" gått til min ex og utnyttet hans psykisk sykdom og fått han til å sende bekymringsmelding gjennom hans hjelpeverge. Han er nå overbevist at jeg er psykisk syk og er til skade for barnet uten noen form for bevid. Han har i tilleg stevnet meg for å få delt foreldreansvar, som han nylig fikk midlertidig på grunn av løgnene. Verken barnet eller mors ønske be lagt noe vekt på. Siden nå han har fått midlertidig delt foreldreansvar er han nå part i bvt saken med dertil full rett til innsyn. Han argumenterer med at siden han ikke er i stand til å ha daglig omsorg, så er hans ønske å fjerne barnet fra mor og plassere det i nevnte "familie".
Ikke nokk med at jeg må i fynemda og kjempe mot bvt, men også mot min egen "familie" og ex i samme sak.

Har en kjempe god advokat.

Flukt er desverre ikke mulig på dette tidspunkt, men hvis det blir mulig hvor kan man dra?

Hva kan vi gjøre? Noen tips?
Håper det ikke er alt for rotete. Har prøvd så godt som mulig å forklare.

Håper


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Fri Nov 22, 2013 7:37 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Asperger og ADHD gjør ingen uskikket som mor.

Barnevernet, derimot, mener gjerne at slikt gjør folk uskikket. I Fylkesnemnden (fy-nemnden) baserer de seg på hva det såkalte barnevernet mener.

Det betyr at du med ca 90% sikkerhet har tapt saken.

Sitat: Barnet har problemer med det sosiale, regler, beskjeder, konsentrasjon osv.

Det barnevernet og fy-nemnden ikke vil ta inn over seg er at slike egenskaper, personlighetstrekk (eller hva man vil kalle det) i stor grad handler om at barn har samme gener som sine foreldre/slekt. Moteideologien sier at barna blir slik av sine foreldre (miljø), men det er i liten grad tilfelle.

Når det gjelder barnefordelingsproblematikk, så er det ikke hva dette forumet handler om.

Hva er vår anbefaling. Vel, vi kan ikke ha god kunnskap i den enkelte sak. Likevel er det slik at prognosene for barn som overfalles av barnevernet, er svært, svært dårlige!! Barn har normalt best prognoser hos sin mor. Forskning viser at prognosene øker om også far får delta.

Blir det såkalte omsorgsovertakelser, så fungerer det aller best om barna blir innenfor familien OG foreldrekontakten opprettholdes.

Omsorgsovertakelser er normalt ren idioti, da det aller meste kan bedres med litt hjelp, barnepass, osv. Da har barna mye bedre prognoser. Til tross for at foreldrene langt fra er perfekte.

Ideologien i dag er at uperfekthet skader barna mer eller mindre (det er i stor grad feil), samt at dette kan løses med å bytte familie for barna. Det siste er nærmest galskap. Som om barna skulle være en potteplante man bare skifter jord på, og ikke biologisk familiære, tenkende vesen.

Å vinne over makten er nesten umulig for mødre og fedre. Derfor er nesten eneste sjanse å komme seg bort. Til Spania, Kanariøyene, Island eller andre mer familievennlige land. Så da er gjerne det vår anbefaling. Uten at vi kan garantere at det fungerer.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Wed Jan 01, 2014 10:10 am 
Offline

Joined: Sat Nov 16, 2013 1:40 am
Posts: 11
Det gikk som jeg reknet med.

Det er er ikke på grunn sv min asperger eller adhd diagnose, men fordi jeg er mekanisk, rigid og ikke fleksibel??
Bvt innrømte i at de stoppet alle tiltak, fordi de kunne forberede foreldreegenskapene. De nektet å få barnet utredet for asd ell. Det er så mye.
Har heldigvis fått feire jul og nyttår i sammen (bvt ville egentlig ha samtale med barnet før jul, men det fikk vi heldigvis stoppet.)
Nå har jeg måtte ta det tunge valget med å akseptere den personen som sendte den bekymringsmeldingen som startet 4-12 saken som mulig fosterfam.
Bvt vil ikke engang søke om oppsettendevirkning i påvente av tinrettavgjørelse eller av 'angiveren' skal flytte til passende bolig, skal flytte til sommeren.
Nå har jeg bare å vente å se hvor mye de har tenkt å ødelegge barnet.

Skulle så gjerne ha hatt muligheten til å flykte, men ikke mulig pga punkt min x fikk gjennom ved midlertidig rettslig samværsavtale sist sommer. Mor plikter å ikke flytte til utlandet.
I tilleg er han helt for at bvt skal overta omsorgen, og det vil han sørge for med midlertidig delt foreldreansvar(som han mistet igjen etter st fy-nemd dom) uten at han har omsorgevne selv(han sa det selv i fy-nemnda og står i alle papirer.)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Wed Jan 01, 2014 3:54 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Tragisk.

Jeg kan ikke jussen mht fordeling av barn, og det er heller ikke hva dette forumet handler om.

Barn trenger sin mor mer enn noe. Antropologien og hele historien er krystallklar i så måte.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Wed Jan 08, 2014 10:12 am 
Offline

Joined: Sat Nov 16, 2013 1:40 am
Posts: 11
Oppdatering:

Bvt vil ta barnet ut av skole og flytte barnet til fosterhjem på andresiden av landet før vedtaket er rettskraftig og før begjæring om oppsettende virkning er behandlet. De(ikke mor) vil informere barnet snarest om flyttingen. (Bvt ser det som sin rett å være den som skal informere barnet, men nå er det nokk. Jeg er den som er mor og mitt ansvar.)

I tilleg skal fosterhjemmet flytte til det stedet barnet bor noen få måneder etter.
Bvt mener tydeligvis at det er ''til barnets beste'' å bli fratatt kjærlige og gode foreldre, fratatt utdannelse(flytte midt i skoleåret uten mulighet å fullføre skoleåret), fratatt venner, fratatt fritidsaktiviteter, for så og (lovt) flytte tilbake til samme område noen måneder senere.

Bvt ser for seg en langvarig omsorgsovertakelse i fosterhjem uten mulighet for tilbakeførelse. Er ikke det i strid med div lover? (Det er ikke snakk om verken rus eller vold, kun pga mor har asperger.)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Wed Jan 08, 2014 6:53 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Lover og regler har ingen ting med saken å gjøre. Barnevernet bryter de hele tiden. FN har kritisert Norge for nettopp dette at de ikke går for tilbakeføring av barnet. Men de gir fullstendig blaffen. Det er altså menneskerettighetsbrudd uten at man bryr seg om det.

For å si det rett på sak: Hadde jeg vert i deres sko, så hadde nok bv anmeldt meg fordi de hadde fryktet for både det ene og andre.

Det er underlig å se at norsker er snille og rolige mens myndighetene ødelegger dem, deres familier og deres barn.

Ingen hadde fått tatt mine barn uten mange nok politi, filming, lydopptak, publisering og et bråk av en annen verden. Å stjele barn er å gå til krig mot noen. Hadde de oftere opplevd at å gå til krig er Å FÅ KRIG, så hadde de vert forsiktigere.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Fri Jan 17, 2014 7:10 pm 
Offline

Joined: Sat Nov 16, 2013 1:40 am
Posts: 11
3 dager igjen å leve.
Å eksistere er ikke det samme som å leve.
Man kan ikke leve uten glede, men man kan eksistere.
Eksisterer kun på håpet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Sat Jan 18, 2014 12:07 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Føler med deg,ord blir fattige i en slik situasjon,livet blir snudd opp ned,og en kan oppleve å stå utenfor seg selv.Det finnes ikke noe mere meningsløst og unaturlig,som å miste sitt eget barn til barnevernet.

Håper du har noen rundt deg som kan støtte deg det trenger du virkelig.De finner alleslags innflalls vinkler bv til å raide en familie.De klarer det så lett på haste paragrafer og.Selv følte jeg meg veldig alene etter at bv tok flere barn fra oss på engang.Det var tomt og stille i huset,meningen med livet var blitt fra tatt oss,det viktigste vi hadde var jo barna.

Det er så overveldende livet blir ikke det samme mere,en vil dele livet sitt inn i før og etter bv inngripen.Du har håpet det kan ingen ta fra deg,og kjemp for hva du har kjært.

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Sat Jan 18, 2014 12:23 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Kjempetragisk for deg dette. Livet blir jo helt tomt og meningsløst uten barna, det kjæreste vi har. Det er så grusomt at de kan drive på slik og ødelegge mennesker.
Det er alikevell lov å håpe, håpe på at saker kan gå bedre, at noen i styre og stell tar til fornuft og barna kan f bo hos sin mamma. Det er jo der dem er vant til å være. Det er hos mamma og det er så skadelig å drive skille mor og barn.
Det er virkelig skadelig!
Trist fryktelig trist dette! :(


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Sun Jan 19, 2014 4:40 am 
Offline

Joined: Sat Nov 16, 2013 1:40 am
Posts: 11
Noen som vet hvor/hvem/hvordan jek kan få kontakt med noen som ksn hjelpe i forhold til mrnneskerettighetene og barnevern?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Sun Jan 19, 2014 5:10 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
du må jo ha en advokat han kan hjelpe deg så godt han kan

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Wed Jun 25, 2014 12:23 pm 
Offline

Joined: Sat Nov 16, 2013 1:40 am
Posts: 11
Noen som vet hvordan jeg kan få saken opp i menneskerettighetsdomstolen?
Jeg vet jeg må vente til etter høyesterett, men skal begynne å planlegge nå.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Wed Jun 25, 2014 1:01 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Vanligvis er det å klage til Den Europeiske Menneskrettighetsdomstol i Strasbourg en lang prosess, dessverre. Det betyr ikke at man skal la være å klage dit. Det beste ville være om alle som skades og forulempes av barnevernet, klaget til Strasbourg, slik at det blir mange klager mot barnevern, slik som det for tiden er fra Storbritannia. De fleste klager til Strasbourg, i alle slags saker, avvises (det ligger minst 100.000 på vent), men det betyr ikke at det ikke gjør inntrykk hvis det blir mange av dem. De der nede kan ikke da så lett si at det ikke kommer klager om barnevernsovergrep fra Norge så derfor er barnevernet i Norge bra (jf kurderne: Menneskerettigheter i Norge - på bånn).

Les denne:
Siv Westerberg: Är det meningsfullt att föra LVU-mål till Europadomstolen?

Det ligger litt konkret info om klage til Strasbourg på BarnasRett:
BarnasRett - Nyttig

De fleste synes det er uoverkommelig selv å skrive en klage. Å ha en jurist til å gjøre det, er omkostningsfullt. En kombinasjon: Man arbeider som en oioi selv, med å utforme kladd om alle viktige episoder, man fremskaffer selv alle dokumenter, og så får man en jurist som hverken gir blaffen eller sikler etter å tjene masse på å lage viderverdigheter, men som kanskje har en viss overordnet interesse av å bekjempe barnevernet (det er ikke mange slike jurister, men noen få finnes), til å hjelpe med den endelige utformingen av klagen, og eventuelt med ytterligere dokumenter og prosesskriv og med å føre saken hvis den godtas i Strasbourg. Hvis man får saken inn, betaler Domstolen i Strasbourg en del utgifter til advokat, reise osv. Det er arbeidet frem til å få saken godtatt som ingen betaler for på forhånd, så der må man selv finansiere det.

Det kunne imidlertid være en måte å forkorte prosessen innen Norge på (jeg mener vandringen over år i norsk fylkesnevnd og norske domstoler), at man unngikk "vanlig" måte å føre rettssaker på (med hovedforhandling, dvs muntlig fremføring i retten) og isteden baserte seg på kun skriftlig saksgang. Man skriver da i hver etappe en begjæring om en kjennelse, og avslår å ha hovedforhandling. De negative resultatene skulle da kunne komme fortere, altså kommer man hurtigere igjennom det norske rettssystemet inklusive Høyesterett (avvisning er gyldig - da har du jo "utnyttet alle innenlandske rettsmidler"), slik at man fortere er klar for å klage til Strasbourg.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Wed Jun 25, 2014 8:09 pm 
Offline

Joined: Sat Nov 16, 2013 1:40 am
Posts: 11
Jeg har nå svart på hvit at tingretten har begrunnet omsorgsovertakelsen på grunn av mine diagnoser, som er et direkte brudd på 'FN-konvensjonen om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne', artikkel 23 punkt 4. Anke er sendt til lagmannsretten. Gjennstår nå å se om de har tenkt å følge loven eller ikke.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Asperger=Uskikket som mor?
PostPosted: Mon Aug 18, 2014 12:30 am 
Offline

Joined: Sat Nov 16, 2013 1:40 am
Posts: 11
Da var svaret fra høyesterett komt. Ingen overraskelse at den ble avvist.
Nå er det bare å håpe at EMD tar inn saken.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]