It is currently Sat Apr 27, 2024 8:58 pm



Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Barnevernet vil fjerne gutt fra mor fordi hun har Asperg
PostPosted: Sun Oct 20, 2013 11:44 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
mater familias wrote:
Påstander om hjernen skaper tydeligvis engasjement. Det er bra.

Men nå må dere ikke rette baker for smed her. Det er ikke jeg som påstår at autisme og adhd skyldes nevrobiologisk sårbarhet/svekkelse/skader i hjernen. Det er legevitenskapen som kan påvise en slik sammenheng. Jeg har ingen grunn til å mistro legene på det.


Kanskje du kunne oppgi en referanse, for eksempel i PubMed, hvor "legevitenskapen" påviser sammenheng mellom symptomer kalt ADHD og svekkelse i hjernen?

Inntil du har hostet opp denne referansen, som sikkert vil ta endel tid, flere år antageligvis, så velger jeg å kalle dette for psykologisk overtro.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet vil fjerne gutt fra mor fordi hun har Asperg
PostPosted: Mon Oct 21, 2013 3:09 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
agrippa wrote:
mater familias wrote:
Påstander om hjernen skaper tydeligvis engasjement. Det er bra.

Men nå må dere ikke rette baker for smed her. Det er ikke jeg som påstår at autisme og adhd skyldes nevrobiologisk sårbarhet/svekkelse/skader i hjernen. Det er legevitenskapen som kan påvise en slik sammenheng. Jeg har ingen grunn til å mistro legene på det.


Kanskje du kunne oppgi en referanse, for eksempel i PubMed, hvor "legevitenskapen" påviser sammenheng mellom symptomer kalt ADHD og svekkelse i hjernen?

Inntil du har hostet opp denne referansen, som sikkert vil ta endel tid, flere år antageligvis, så velger jeg å kalle dette for psykologisk overtro.


Jeg poster denne linken til ADHD- foreningen; Årsaker til AD/HD:

Quote:
Årsakene til AD/HD er ennå ikke godt nok kartlagt, og i praksis vet vi ikke hvilke mekanismer i hjernen som forklarer symptomer og dysfunksjoner hos den enkelte pasient.

Det er ulike biologiske årsaker og prosesser som kan føre til hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet, og mye taler for at det er et samvirke mellom flere faktorer.


Jeg vet ikke hvem vi skal tro på, om vi ikke skal tro på de som sliter med denne problematikken selv?

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet vil fjerne gutt fra mor fordi hun har Asperg
PostPosted: Mon Oct 21, 2013 7:08 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
mater familias wrote:
Jeg poster denne linken til ADHD- foreningen; Årsaker til AD/HD:

Quote:
Årsakene til AD/HD er ennå ikke godt nok kartlagt, og i praksis vet vi ikke hvilke mekanismer i hjernen som forklarer symptomer og dysfunksjoner hos den enkelte pasient.

Det er ulike biologiske årsaker og prosesser som kan føre til hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet, og mye taler for at det er et samvirke mellom flere faktorer.


Jeg vet ikke hvem vi skal tro på, om vi ikke skal tro på de som sliter med denne problematikken selv?


Du poster en link til ADHD-foreningen når jeg etterlyser en referanse til PubMed? :roll:

Hvorfor ikke poste en link til barnevernet for å bevise påstanden om at det er voldsomt mange barn som trenger å bli tvangsfjernet? :lol:

Deretter avslutter du med å si at vi må stole på dem som sliter med denne problematikken selv. Hvilket grunnlag har de for å hevde at konsentrasjonsproblemene skyldes en svikt i hjernen? Er de hjernespesialister alle de som påstår å lide av ADHD? :-nerd_

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet vil fjerne gutt fra mor fordi hun har Asperg
PostPosted: Mon Oct 21, 2013 10:34 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
agrippa wrote:
mater familias wrote:
Jeg poster denne linken til ADHD- foreningen; Årsaker til AD/HD:

Quote:
Årsakene til AD/HD er ennå ikke godt nok kartlagt, og i praksis vet vi ikke hvilke mekanismer i hjernen som forklarer symptomer og dysfunksjoner hos den enkelte pasient.

Det er ulike biologiske årsaker og prosesser som kan føre til hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet, og mye taler for at det er et samvirke mellom flere faktorer.


Jeg vet ikke hvem vi skal tro på, om vi ikke skal tro på de som sliter med denne problematikken selv?


Du poster en link til ADHD-foreningen når jeg etterlyser en referanse til PubMed? :roll:

Hvorfor ikke poste en link til barnevernet for å bevise påstanden om at det er voldsomt mange barn som trenger å bli tvangsfjernet? :lol:

Deretter avslutter du med å si at vi må stole på dem som sliter med denne problematikken selv. Hvilket grunnlag har de for å hevde at konsentrasjonsproblemene skyldes en svikt i hjernen? Er de hjernespesialister alle de som påstår å lide av ADHD? :-nerd_


Vi må nøye oss med den kunnskapen som finnes, så lenge legevitenskapen ikke kan gi nøyaktig forklaring.

Jeg gjør iallfall det. Så får det jo være opp til hver enkelt, hva man finner troverdig og ikke.

Som tidligere nevnt, jeg har selv sett at et barn innenfor min storfamilie, fikk veldig god effekt av ADHD-medisiner. Det ble også forklart av legen slik at det amfetamin-lignende preparatet bedret signaloverføringene i hjernen. Slik at hjernen fungerte tilnærmet normalt.

Om det er sant eller ikke, vet ikke jeg. Jeg vet bare at barnet fungerte mye bedre med medisiner, og at barnet fikk normal utdannelse og en normal voksentilværelse. Etter å hatt en meget problematisk skolegang, før medisineringen.

Og nei, jeg tror selvfølgelig ikke at alle med ADHD er hjernespesialister. Men, jeg stoler selvfølgelig på de som har opplevd å bli bedre av medisiner. Selv om medisiner ikke hjelper alle, får noen god hjelp.

Jeg velger rett og slett å se positivt på nettopp det, at noen får hjelp. Det er bra. I mine øyne.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet vil fjerne gutt fra mor fordi hun har Asperg
PostPosted: Thu Oct 24, 2013 12:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Jeg synes ikke det er bra at det lages kunstige diagnoser, som krever medisinering.

Denne boken kan anbefales: The ADHD fraud

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet vil fjerne gutt fra mor fordi hun har Asperg
PostPosted: Sun Oct 27, 2013 10:51 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
At ADHD-medisin roer ned en del, er kjent fra 60-70-tallet, hvor det ble brukt som narkotika. At det setter opp dødlighet, bremser vekst og hjerne, er problematisk. Videre skader det kreativitet sammen med en del andre medisiner på psykiske lidelser.

Her er en interessant artikkel "på siden av" det hele, om sammenhang mellom genialitet, kreativitet og psykiske lidelser (sammenhangen med ADHD er såkalt lav latent hemning):

http://illvit.no/files/bonnier-ill/pdf/NIV_9246.pdf

Interessant er det at vi pr i dag ville fjernet noen av verdens største genier gjennom medisinering, terapi, mm.

En person med ADHD vil gjerne kunne oppfattes som en med lav latent hemning (Jfr artikkelen). Slike egenskaper er gjerne en ressurs. Men i skolemiljøet er det ikke plass for dette. I vårt samfunn med to bortearbeidende foreldre, mange alenemødre, er det lite plass for slike barn. Da diagnoserer man det, og fjerner slik en del av ideene og innfallene. Dermed utvikler barnet en annen type tenkning basert på de begrensninger medisinen gir dem.

Dette er lønnsomt for legemiddelindustrien, men gir trolig ferre genier, grensesprengere, nytenkere, opprørere, osv. er det bra for samfunnet? Er det bra for individene?

Kan man finne disse egenskapene inne i hjernen deres? Trolig. Betyr det at man har funnet en sykdom eller et talent eller bare noe anderledes?

Det er også et etisk problem at man kan velge å bruke medisiner der man burde gjøre endringer i samfunnet. Kjekt for politikerne at politikken derers er verdens beste. Det er folket det er noe galt med. De får for lite medisiner.

Hva er de neste gruppene som skal medisineres fordi de ikke passer inn? Hvilken sykdom lider folk av som ikke vil flytte fra slektsgården som ekspropieres? Hvilken sykdom lider de av som har rotete hager til irritasjon for kommunens ryddere og plenklippere og perfeksjonistiske naboer? I nye planer for diagnoser har man f.eks de som har mange saker. De skiller ikke mellom viktig og uviktig og klarer dermed ikke kvitte seg med ting. Tro om ikke dette kan finnes i hjernen?

Dette er ikke enkle problemstillinger og antall diagnoser vokser sinnsykt… Skal vi akseptere at vi går mot et psykiatrisk samfunn basert på alt annet enn vitenskap av høy kvalitet?
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]