It is currently Thu Mar 28, 2024 7:21 pm



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Fri Feb 01, 2013 10:19 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2012 12:39 pm
Posts: 54
http://www.lovdata.no/hr/hr-2013-00115-u.html

Slik jeg forstår det, sier høyesterett at å hente barna etter at akuttvedtak er i verksatt, ikke er kriminelt.
Det er heller ikke regnet som omsorgsovertakelse.

[Admins kommentar]
Denne dommen er lagt ut- og diskuteres også i forumet "Utvalgte dommer":
viewtopic.php?p=33124#p33124
[/Kommentar slutt]

_________________
Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder!
Da blir livet ei så svært, døden ei heller!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Fri Feb 01, 2013 11:45 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sat Jul 14, 2012 8:54 am
Posts: 91
Jeg forstår det på samme måte, MEN nå må Høyesterett huske på fylkesnemdenes (og barnevernets) mangel på domsmyndighet. Jf. EMK art. 5 og 6.

Etter disse er intet vedtak å regne som gyldig, dvs. lovlig. Det gjelder da selvfølgelig vedtak., også etter bvl. § 4-12, 4-8 mv. , samt øvrige § der barna settes i varetekt rundt om. Dette er dessuten grunnlovvstridig, jf. § 102.


Myndighetenes praksis er motsatt og i strid med lovgivningen, altså er den enkelte barneverner og dennes medsammensvorne kidnappere uansett, dvs. de rèelle kidnappere.

Såkalt omsorgsovertakelse er heller ikke å regne som grunnlag for straff etter Straffelovens § 216.

I denne avgjørelsen reagerer jeg også på at Høyesterett underkjenner foreldreansvarets betydning mht. ekte VERN og til barnets beskyttelse, jf.barnelovens § 30 http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#30

Foreldreansvaret gjelder også når barnet er kidnappet etter § 4-12

Barnevern opererer innen såkalt "daglig omsorg."

Her vrir og vender Høyesterett på dette og trekker konklusjoner om at "å bo fast sammen med.." juridisk er å regne som at barnevern eier barnet.

Det er helt feil.

Nå bor jo heller ikke barna fast sammen med barnevernets innleide medkonfiskatører, men er kidnappet og bortførte fra sin familie for en lengre periode. I anledningen kan man se på Straffelovens § 215: http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-024.html


Mydighetene diskvalifiserer, ja verre enn det- de driver regelrett kidnapping av barn i Norge.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sat Feb 02, 2013 1:13 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Ørjan wrote:
http://www.lovdata.no/hr/hr-2013-00115-u.html

Slik jeg forstår det, sier høyesterett at å hente barna etter at akuttvedtak er i verksatt, ikke er kriminelt.
Det er heller ikke regnet som omsorgsovertakelse.


Slik jeg oppfatter det:
Vanligvis vil akuttvedtak etter Bvl § 4-6, være underbygd av undersøkelse og forberedelse av sak om omsorgsovertakelse til Fylkesnemnda.

Her hadde hverken Mormors kommune X, eller Mor A's hjemkommune forberedt omsorgsovertakelse. I så fall skulle sak om omsorgsovertakelse blitt sendt fylkesnemnda "snarest, og senest innen seks uker".

Mors advokat Tom Erik Vestrheim oppfattet dette. Mor A brøt ikke loven da hun hentet barna sine. Mor A hadde fremdeles foreldrerett, og derved også plikt til å ivareta sine egne barn.

Høyesterett har kun behandlet varetektsfengslingen etter Str § 216. Varetektsfengsling av Mor A er ulovlig. Det er klinkende klart.

(Det er også åpenbart urimelig om Mor A skal miste foreldrerett, pga av uklare forhold som barna angivelig skal ha blitt utsatt for hos Mormor.)

Med forbehold om at jeg har oppfattet det riktig; dersom det ene eller andre involverte barnevern allerede hadde fremmet, eller forberedt sak om omsorgsovertakelse for fylkesnemnda, tror jeg at Høyesterett muligens ville kommet til et annet resultat.

Høyesterett minner om at akuttplasseringer ikke skal misbrukes:

« Et midlertidig vedtak etter § 4-6 annet ledd har som formål å sikre et barn som ellers er uten forsvarlig omsorg. Det midlertidige vedtaket innebærer imidlertid ikke at omsorgsansvaret formelt sett overføres til barneverntjenesten. Det må derfor legges til grunn at en akuttplassering ikke i seg selv gir barneverntjenesten adgang til å igangsette omfattende utredninger eller behandling av barnet uten at dette skjer i samarbeid med foreldrene. »

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sat Feb 02, 2013 11:51 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2012 12:39 pm
Posts: 54
mater familias wrote:
« Et midlertidig vedtak etter § 4-6 annet ledd har som formål å sikre et barn som ellers er uten forsvarlig omsorg. Det midlertidige vedtaket innebærer imidlertid ikke at omsorgsansvaret formelt sett overføres til barneverntjenesten. Det må derfor legges til grunn at en akuttplassering ikke i seg selv gir barneverntjenesten adgang til å igangsette omfattende utredninger eller behandling av barnet uten at dette skjer i samarbeid med foreldrene. »


Det skulle bare mangle.
Jeg synes det er utrolig at ikke dette ble stanset i Lagmannsretten.
Men det vil si at et akuttvedtak IKKE kan regnes som omsorgovertakelse, og gir deg derfor rett til å gå å hente barna umiddelbart.
Dette er så graverende at disse barnevernsidiotene burde blitt anmeldt umiddelbart for kidnapping, og politiet burde bli straffet for ulovlig frihetsberøvelse.Denne dommen vil gi barnevernet mindre makt i forhold til omsorgsovertakelser. Det er faktisk ikke forbudt å hente hjem barna.

_________________
Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder!
Da blir livet ei så svært, døden ei heller!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 12:58 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
jeg mener denne saken ligner på vår sak, fordi et akuttvedtak ble satt i kraft mens barnet bodde hos oss, og nå er 3 mnd gått snart uten at vi en gang har fått partsrettigheter.

foreldrene hevder å ha skrevet daglig omsorg over til meg som farmor og min mann, mens bvt nå vil frata foreldrene omsorgen.

vi har heller ikke mulighet til å påklage akuttvedtaket før vi har fått våre partsrettigheter, så jeg sendte da denne nye kjennelsen over til vår advokat på fredags kvelden, og han mener at den kan tolkes dithen at foreldrene kan hente barnet uten å bli straffeforfulgt etter denne dommen.

men jeg er usikker. usikker også av den grunnen at mitt barnebarn medisineres mot angst, og at det kan bli direkte livstruende med for mye oppstyr rundt henne.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 2:56 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
jameki wrote:
jeg mener denne saken ligner på vår sak, fordi et akuttvedtak ble satt i kraft mens barnet bodde hos oss, og nå er 3 mnd gått snart uten at vi en gang har fått partsrettigheter.

foreldrene hevder å ha skrevet daglig omsorg over til meg som farmor og min mann, mens bvt nå vil frata foreldrene omsorgen.

vi har heller ikke mulighet til å påklage akuttvedtaket før vi har fått våre partsrettigheter, så jeg sendte da denne nye kjennelsen over til vår advokat på fredags kvelden, og han mener at den kan tolkes dithen at foreldrene kan hente barnet uten å bli straffeforfulgt etter denne dommen.


Siterer fra Høyesterettsdommen:
"Det vil si at det må foreligge et vedtak om omsorgsovertakelse etter § 4-12 eller § 4-8, jf. § 4-16 om når omsorgen går over på barnevernet. "
Dersom BV ikke hadde satt i gang forberedeleser til omsorgsovertakelse på tidspunktet for akuttvedtaket, skal det være fullt lovlig for foreldrene å hente barnet.

Dersom BV har misbrukt de nesten 3 måneder som er gått siden akuttvedtaket, til å forberede sak om omsorgsovertakelse mot foreldrene, er dette direkte lovstridig. Ulovlige beviser, ville jeg ha hevdet. Og hentet barnet, med loven i hånd.

(BV kan oppfatte en privat plassering hos farmor som forsøk på å bevirke eller medvirke til at en umyndig ulovlig unndras BVs omsorg, spesielt når de forbereder omsorgsovertakelse. Men, om det finnes en lovlig avtale mellom foreldre og deg om plassering hos deg, (husk at også muntlige avtaler er bindende, selv om de kan være vanskeligere å bevise), og dersom avtalen var inngått før BV hadde fått startet omsorgsovertakelsessak mot foreldrene, så kan det hende at du selv, på fullt lovlig vis kan hente tilbake barnet. Det kommer an på omstendighetene.)

jameki wrote:
men jeg er usikker. usikker også av den grunnen at mitt barnebarn medisineres mot angst, og at det kan bli direkte livstruende med for mye oppstyr rundt henne.

Husk at BV opptrer manipulerende, og konsekvent forsøker å redusere ALLEs tillit til egne evner når det gjelder å ivareta barn.

Å ha ansvar for syke og/eller spesielt omsorgskrevende barn, er tungt. Alle som sliter med belastende omsorgsoppgaver, har rett til hjelp og støtte. Dessverre er det hjemkommunens plikt å sørge for hjelp. Men der vil de helst spare penger.

Et barn som lider av angst har først og fremst behov for trygghet, og trenger slettes ikke noe akuttvedtak og tvangsplassering hos fremmede.

Også barns rett til helsehjelp er beskyttet av Pasientrettighetsloven. Barnebarnet ditt har rett på forsvarlig medisinsk behandling for sin angstlidelse. Er medisinering tilstrekkelig? Får barnet forsvarlig medisinsk oppfølging der h*n er plassert nå? Og viktigst, får barnet ha tilstrekkelig kontakt med familie og nære?

Syke og behandlingstrengende barn ender ofte i barnevernet, fordi hjemkommunen ikke vil innfri barnets lovfestede rett til kostbar behandling i spesialisthelsetjenesten. Mange av disse barna mister sin rett til helsehjelp, fordi de mister kontakt med foreldre og familie som kunne ha sørget for/stått på/mast, helt til barnet fikk helsehjelp. Jeg bare nevner det, helt generelt. Ikke sikkert barnebarnet ditt er blant disse tilfellene.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 3:04 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Ørjan wrote:
Dette er så graverende at disse barnevernsidiotene burde blitt anmeldt umiddelbart for kidnapping, og politiet burde bli straffet for ulovlig frihetsberøvelse.Denne dommen vil gi barnevernet mindre makt i forhold til omsorgsovertakelser. Det er faktisk ikke forbudt å hente hjem barna.


Det virker som om alt av vett og anstendighet bare renner ut av hodene på alle ledd i forvaltning, påtalemyndighet og rettsvesen så snart det såkalte barnevernet er involvert.

Hvorfor blir ikke det grove rettssikkerhetsbruddet mot Mor her, slått opp i mainstream media ...? Hvor er Amnesty ...? Hvor er fakkeltogene i gatene mot grove og åpenbare menneskerettighetsbrudd overfor barnevernsofre ..?

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 3:33 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2012 12:39 pm
Posts: 54
Mainstream media, løper statens (les: satans) ærend!

_________________
Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder!
Da blir livet ei så svært, døden ei heller!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 3:34 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Et barn som lider av angst har først og fremst behov for trygghet, og trenger slettes ikke noe akuttvedtak og tvangsplassering hos fremmede.
skrives over her...

mitt barnebarn fikk angsten etter at barnevernet tok henne. hun måtte innlegges på sykehus etter ca 10 dager

da hadde hun hamrende hjerte og stort vekt-tap, så jeg er 100% sikker på at det hele skyldes barevernets behandling av henne

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 3:42 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
jameki wrote:
Et barn som lider av angst har først og fremst behov for trygghet, og trenger slettes ikke noe akuttvedtak og tvangsplassering hos fremmede.
skrives over her...

mitt barnebarn fikk angsten etter at barnevernet tok henne. hun måtte innlegges på sykehus etter ca 10 dager

da hadde hun hamrende hjerte og stort vekt-tap, så jeg er 100% sikker på at det hele skyldes barevernets behandling av henne


Du må melde saken til Helsetilsynet. Snarest.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 4:12 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Ørjan wrote:
Mainstream media, løper statens (les: satans) ærend!


Ifølge pressens eget etiske regelverk, Vær Varsom-plaktaten, om pressens samfunnsrolle:

"1.2. Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. Pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk."

Men grove menneskerettighetsbrudd mot barnevernsofre blir tiet i hjel.

"1.4. Det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold. Det er pressens plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle."

Ulovlig varetektsfengsling er meget kritikkverdig. At Mors advokat måtte anke varetektsfengslingen helt til Høyesterett, avslører og dokumenterer et massivt maktmisbruk mot barnevernofre.

"1.5. Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre."

Det omfattende og ulovlige makt- og myndighetsmisbruket mot enkeltindivider i barnevernssaker, har pressen plikt til å videreformidle til allmennheten.

Hva om vi alle tipser redaksjonen i Dagbladet, VG, Aftenposten, NRK, TV2 og krever at høyesterettsdommen blir omtalt ...? Henviser til Vær Varsom-plakaten og denne tråden på r-v-b ...? For eksempel. (En document.no-skribent sørget for at NRK måtte krype til korset etter det forvrengte menneskehandels-innslaget i Dagsrevyen.)

Som du har nevnt tidligere, dommen kan ha stor betydning for mange som sliter med barnevern.

Edit: redigerte inn et glemt avsnitt.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 10:19 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
mater familias wrote:
jameki wrote:
Et barn som lider av angst har først og fremst behov for trygghet, og trenger slettes ikke noe akuttvedtak og tvangsplassering hos fremmede.
skrives over her...

mitt barnebarn fikk angsten etter at barnevernet tok henne. hun måtte innlegges på sykehus etter ca 10 dager

da hadde hun hamrende hjerte og stort vekt-tap, så jeg er 100% sikker på at det hele skyldes barevernets behandling av henne


Du må melde saken til Helsetilsynet. Snarest.


jeg har meldt til fylkesmannen, helsetilsyn og noe har jeg også meldt til pasientombudet, men til pasientombudet har jeg anmeldt den legen fra abup som har skrevet en falsk bekymringsmelding,

Ellers har jeg bare fått til svar at barnevernssaker skal gå gjennom fylkesmannen og fylkesmannen henviser til at saken skal i fylkesnemda og sivilombudsmannen gjør det samme.... ergo...man står helt uten klagemuligheter. jeg har klaget og klaget, og fylkesmannen "grep" inn og da skulle i allefall foreldrene få medisinsk informasjon, men ingen har sett medisinske journaler, og det er vel kun meg som er oppdatert på disse skadene en akuttflytting har påført barnet.

og media er heller ikke interessert, men jeg fikk ut en historie på facebook om at mitt barnebarn fikk hjerteflimmer, og den har tydligvis kommet barnevernet for øre, for de skulle liksom gi meg medisinsk informasjon da.... og det jeg fikk vite viser bare hvor ille de behandler jenta, og legene som behandler henne skal også få sitt av klager.... for man behandler ikke et barn slik.... man ser jo at et barn har angst.... og da har man plikt til å melde fra.... men man må jo melde fra til barnevernet, og ja..... det er et pill råttent system

jeg tror nok at jentungen har et overlevelsesinstinkt, så jeg håper ho overlever, og jeg vil jo også anta at angsten vil avta litt med tiden, men hun kommer til å trenge mye ro og trygghet når vi skal hente henne hjem

men vi kan ikke ha noe oppstyr med politi og dramatikk omkring en flytting av henne, jeg tror ikke hjertet hennes vil tåle det, så derfor er jeg nødt til å bruke tid på tilbakeføringen for å ikke skade henne enda mer.

hadde det ikke vært for sånne grunner, så ville jeg ha brukt nødrett for lenge siden.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 10:30 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2012 12:39 pm
Posts: 54
Barnevernet dreper!

_________________
Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder!
Da blir livet ei så svært, døden ei heller!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 10:39 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Ørjan wrote:
Barnevernet dreper!

ja. de går i allefall ikke av veien for å gjøre det.

men nå er det fylkesnemd i morra og tingretten på torsdag, og det ser ut som om barnevernet trumfer igjennom en sak i fylkesnemda uten at hverken barnets foreldre, eller vitner møter slik at den saken er opp og avgjort før vi skal i tingretten igjen på torsdag for å kreve partsrettigheter. noe vi har kjempet for da i nesten 3 mnd..... for å klage på akuttvedtaket.

men i morra er det mandag... og vi får se hva som skjer....

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er akuttvedtak kidnapping?
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 11:04 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
jameki wrote:
Ørjan wrote:
Barnevernet dreper!


ja. de går i allefall ikke av veien for å gjøre det.

Uhyggelig, skremmende og totalt unødvendig ... men sant.

Ufattelig at tilsynelatende ingen har makt til å stoppe maktmisbruket. Ikke engang når uskyldige barns liv står på spill.

jameki wrote:
men i morra er det mandag... og vi får se hva som skjer....

Jeg håper det skal skje et under og at barnet får komme hjem igjen, snarest.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]