It is currently Thu Mar 28, 2024 4:52 pm



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Mon May 30, 2016 10:03 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Dere bør være på vakt. Selv om de henla forrige gang, er det helt klart at når de gjenopptar etter 6 måneder, betyr det at de langt fra har henlagt sin "bekymring", det vil si sine hensikter.

Det mest sannsynlige er dessverre at det ikke kommer til å fortsette bare med besøk og samtaler. Se skriften på veggen, selv om det er besværlig og kan virke overdrevet engstelig. Fra i år er det også straffbart å ta barnet med seg etter et akuttvedtak, selv om det ennå ikke har vært behandlet av fylkesnevnd eller domstol.

viewforum.php?f=150
viewtopic.php?f=146&t=8020
viewtopic.php?p=35911#p35911

Lykke til!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Wed Jun 01, 2016 10:47 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
zuma_md wrote:
Ser at denne tråden har rukket å bli noen år gammel, men antar at den er like aktuell i dag.

Vi har dessverre fått stifte bekjentskap med BV etter en bekymringsmelding fra såkalt helsepersonell. Ønsker ikke å gå i detaljer, men meldingen bestod hovedsakelig av svært merkelige momenter som etter mitt skjønn ikke har noe særlig med barns oppvekstvilkår å gjøre.

Barnevernet åpnet sak og holdt den gående i 3 måneder. De holder seg ikke til den aktuelle bekymringsmeldingen, men gjennomfører en rekke egne undersøkelser, intervjuer og hjemmebesøk, inkludert et par ganske ubehagelige opplevelser, mye bekymring og mye frustrasjon over unødig tidsbruk.

Barnevernet vender mange steiner på sin vei, og plukker med seg det de måtte kunne bruke mot deg, fra din nåtid, din fortid og ditt meningsrepertoar. Uansett hvor lite det måtte ha med barns velferd å gjøre. Uansett hvor lite det måtte bety for dagliglivet.

Etter at vi takket nei til foreslåtte hjelpetiltak, fikk vi etter nye 6 måneder uventet ny innkalling til møte, til tross for at det ved forrige runde ettertrykkelig var blitt informert om at hjelpetiltak er frivillig, og at saken var henlagt.

Fra denne erfaringen trekker jeg følgende konklusjoner:
Si minst mulig. Ikke gi dem noe som helst å henge seg opp i. Prøv å være hyggelig. Prøv å gi inntrykk av at dere liker dem, og at dere deltar i disse evinnelige besøkene og møtene med glede. Har de 1 ting å bekymre seg videre over, vil de gjøre det, og saken vil kansje aldri ta slutt...


Dette kunne jeg selv ha skrevet for en del år siden. BV damene like meg jo kjempegodt de. Jeg satt og snakket dem etter munnen, smilte og serverte kaker (de aldri spiste). I mine henleggelser av saker står det ting som "du er en hyggelig person som er lett og like", "Du har stor omsorg for dine barn", "oppleves sårbar" (satt mye å grina) osv. osv.

Slik holdt de på i 8 år! Når ikke min X-sendte helt idiotiske meldinger til dem, så valgte de selv å åpne sakene på nytt etter 6 mnd. Slik holdt de på i år etter år etter år. Bare vi som har opplevd presset kan forstå hvordan den tiden i livet hvor en husker tilbake på små barn, har vært et levende mareritt.

I dag tror jeg at jeg er kvitt dem. Å jeg ser nå at jeg har vært "fyllmasse". Slike små kontorer rundt om trenger noe å gjøre. Er det lite å gjøre så må en kunne dokumentere at en faktisk gjør noe. Å ønsker man seg flere medarbeidere så trenger man også mer å gjøre.

Mer å gjøre skaffer man seg ved å ta tak i bekymringsmeldinger som helt klart ikke er noe å bekymre seg over, eller man åpner saker på nytt som man har henlagt tidligere. Å hvilke saker velger man da? De hvor de får beskjed om å ryke og reise til helvete? De hvor de får beskjed om å ta alt vi av advokat (sitte og forsøke å skrive brev som henger på greip er kjempeslitsomt og kjedelig).

Jo... selvfølgelig tar man da tak i de koselige, vettskremte alenemødrene som er lette og like! Etter 8 år med slikt satte jeg alle piggene ut, og nektet flere samtaler.

Har ikke hørt fra dem siden. Jeg ble nok fjernet ut av "fyllmassebunken".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Wed Jun 01, 2016 5:09 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Sliten wrote:
Å jeg ser nå at jeg har vært "fyllmasse". Slike små kontorer rundt om trenger noe å gjøre. Er det lite å gjøre så må en kunne dokumentere at en faktisk gjør noe. Å ønsker man seg flere medarbeidere så trenger man også mer å gjøre.


Jeg synes dette er en god analyse, men den er for beskjeden: Jeg tror nemlig at dette er dynamikken over det hele, og ikke bare på små kontorer.

Barnevernet generelt klager jo over at de har altfor mye å gjøre, samtidig som de trygler og ber om flere bekymringsmeldinger.

Det er i grunnen like logisk som at en person som holder på å drukne i en badestamp roper etter mer vann.

Og de som ikke kommer med bekymringsmeldingene frivillig, får føle presset fra politikere og barnevern som understreker at ulike grupper har opplysningsplikt overfor barnevernet. Oppfordringen fra politikerne er likevel nokså edruelig og refererer til "alvorlig bekymring", mens Bufdir ønsker seg så mye arbeid som mulig og mener at en "dårlig magefølelse" er nok.


Regjeringen: Ansatte i offentlige tjenester som er alvorlig bekymret for et barns omsorgs— og livssituasjon, har plikt til å melde fra til den kommunale barneverntjenesten.
http://www.aftenposten.no/meninger/Plik ... 2802b.html

Bufdir: Hvis du har en dårlig magefølelse bør du alltid kontakte barnevernet.
https://www.bufdir.no/vold/Vold_og_over ... _for_vold/

Hadde det dreid seg om en etat som kunne underbygge at den bidrar til økt livskvalitet for barna, hadde det jo vært en viss fornuft i dette. Men slik dokumentasjon finnes ikke, uten at de ansvarlige ser ut til å bry seg.


Jo mer jeg ser på egen sak, jo mer virker det som om barnevernet ikke har vært interessert i annet enn å blokkere løsninger, og å skaffe mest mulig arbeid til seg selv. Om det har skjedd bevisst, eller om det er barnevernets indre dynamikk og mangel på kompetanse som gjør at det blir slik, skal være usagt fra min side.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Wed Jun 01, 2016 10:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
zuma_md wrote:
Etter at vi takket nei til foreslåtte hjelpetiltak, fikk vi etter nye 6 måneder uventet ny innkalling til møte, til tross for at det ved forrige runde ettertrykkelig var blitt informert om at hjelpetiltak er frivillig, og at saken var henlagt.
Nå er de hjelpetiltak barnevernet finner på å prakke på folk, ikke frivillige lenger. Solveig Horne har latt seg imponere av sitt departement til å tro at når barnevernet slipper til med sine hjelpetiltak tidlig, vil det forebygge omsorgsovertagelse. Så nå er det vedtatt en ny lov om dette.
   Naturligvis vil det ikke det, fordi "hjelpen" oftest er unyttig og ganske ofte direkte en belastning på familien.

*

Sliten wrote:
I dag tror jeg at jeg er kvitt dem. Å jeg ser nå at jeg har vært "fyllmasse". Slike små kontorer rundt om trenger noe å gjøre. Er det lite å gjøre så må en kunne dokumentere at en faktisk gjør noe. Å ønsker man seg flere medarbeidere så trenger man også mer å gjøre.
   Mer å gjøre skaffer man seg ved å ta tak i bekymringsmeldinger som helt klart ikke er noe å bekymre seg over, eller man åpner saker på nytt som man har henlagt tidligere.
Jeg mener å huske at det var i Vaksdal, øst for Bergen, at barnevernet for en del måneder siden klaget offentlig over at det ikke kom inn bekymringsmeldinger.
   Altså ikke glade for at alle barn i kommunen hadde det bra! Det skulle være bekymringsmeldinger.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]