It is currently Sun Apr 28, 2024 8:08 am



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Mon Jul 11, 2011 2:28 pm 
Offline

Joined: Sun Jul 10, 2011 12:11 pm
Posts: 9
Hei. Jeg lurer på om det finnes konkrete eksempler på foreldre som ikke har ønsket å gi barn medisin mot f.eks. ADHD (ritalin o.l.) og/eller andre medisiner som f.eks. "lykkepiller", og hvor barnevernet har tvunget foreldre til å medisinere barnet eller tatt barnet vekk fra foreldre grunnet at foreldre ikke vil gi barnet sitt den type medisin.

Kom helst med konkrete eksempler.

Dette er i forbindelse med et lengre blogginnlegg jeg skriver hvor det tas opp hvilke måter Staten kan og har grepet inn i folks "privatliv".

(Håper dette ble postet i riktig forumkategori.)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Mon Jul 11, 2011 9:18 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Ja, det er en problemstilling som ikke rent sjelden kommer opp. Jeg har selv hatt kontakt med foreldre som er blitt fratatt barna på slikt grunnlag, men jeg disponerer dessverre ikke saksdokumenter eller tillatelse til å legge sakene ut.

Det er også vanlig at barnevernet tar barnet hvis foreldrene er uenige i annen type behandling som noen i barnevernet selv eller i helsevesenet mener barnet bør ha, mens foreldrene foretrekker annen behandling.

Barnevernet har her stor makt gjennom lovbestemmelsen som nettopp gjelder muligheten for barneverns-inngrep hvis foreldrene ikke sørger for nødvendig medisinsk behandling.
   Én type situasjon som denne type lovbestemmelse opprindelig var rettet mot, var foreldre som pga religiøse forestillinger (gammel-testamentlig tro på at sjelen lå i blodet og at blod derfor ikke måtte blandes) vil nekte nødvendig blodoverføring og heller la barnet dø. Spredning av HIV gjennom blod har gitt nye argumenter for dem som er imot blodoverføring, men blodet er nå en gang bare et transportmiddel for stoffer som skal rundt i kroppen, til og fra forskjellige organer. Så akkurat her synes jeg nok samfunnet har rett til å overstyre foreldre. Men det betyr naturligvis ikke at all mulig annen overstyring "til barnets beste" er berettiget eller bra.
  
Marianne Skånland
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 12:39 am 
Offline

Joined: Sun Jul 10, 2011 12:11 pm
Posts: 9
Takk for svar.

Bør presisere at dette er i forhold til diagnoser innenfor psykiatri, og ikke "vanlige" sykdommer hvor man med sikkerhet kan slå fast en diagnose ut i fra blodprøver og røntgen etc.

Ville i første omgang "kun" få bekreftet om dette faktisk er en praksis som barnevernet/overformynderi/Staten utøver i dag. Ut i fra det første svaret jeg fikk her tolker jeg det dithen at det kan bekreftes, eller?

Forsøker å kontakte barnevernet i morgen med forespørsel om hvilken praksis de utøver og om det finnes konkrete saker hvor de har gått inn med krav om tvangsmedisinering.

Om noen kan vise til saker i media eller andre steder blir jeg glad for det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 9:29 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Pussig tankegang – hvorfor spørre barnevernet om noe? Det høres ikke ut som om du vet noe om barnevernets praksis eller har sett saker i virkeligheten? Hadde du det, ville du visst at man aldri kan stole på noe som helst barnevernet sier; løgnene er legio, og de affiserer også alle medisinske områder hvor barnevernet har tentakler. Det spiller ingen rolle hva barnevernet og den vanlige propagandaen sier.

Så da er spørsmålet: Hvorfor vil du skrive blogginnlegg om noe du ikke kjenner til? Er du kan hende en journalist? I så fall rimer det ganske godt; journalister er notorisk overfladiske, skriver vidt og bredt om saksforhold de ikke kjenner, og har skadet barnevernsofre adskillig. Min erfaring med dem er dessuten at deres opplæring og trening avsporer dem fra å sette seg inn i det de skriver om.

Jeg kan naturligvis ta helt feil av din person. Men uansett, så synes jeg ikke du skal benytte dette forumet til å få andre her – hvorav mange er direkte rammet av barnevernets destruksjoner og kjenner dem til bunns - til å "betjene" deg med opplysninger, mens du selv skal "konferere" med barnevernet og skrive uten å sette deg ordentlig inn i det du skal skrive om.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 10:52 am 
Offline

Joined: Sun Jul 10, 2011 12:11 pm
Posts: 9
MH Skånland wrote:
 
Det høres ikke ut som om du vet noe om barnevernets praksis eller har sett saker i virkeligheten?


Jeg vet svært lite, men søker stadig å fornye min kunnskap.


MH Skånland wrote:
 
Så da er spørsmålet: Hvorfor vil du skrive blogginnlegg om noe du ikke kjenner til? Er du kan hende en journalist? I så fall rimer det ganske godt; journalister er notorisk overfladiske, skriver vidt og bredt om saksforhold de ikke kjenner, og har skadet barnevernsofre adskillig. Min erfaring med dem er dessuten at deres opplæring og trening avsporer dem fra å sette seg inn i det de skriver om.


Er jeg journalist ville jeg skrevet at jeg var det. Jeg er ikke journalist. At du for øvrig har et stereotypisk bilde av journalister og får meg til å passe i det bildet ut i fra to relativt korte blogginnlegg, får være din sak.

MH Skånland wrote:
Jeg kan naturligvis ta helt feil av din person. Men uansett, så synes jeg ikke du skal benytte dette forumet til å få andre her – hvorav mange er direkte rammet av barnevernets destruksjoner og kjenner dem til bunns - til å "betjene" deg med opplysninger, mens du selv skal "konferere" med barnevernet og skrive uten å sette deg ordentlig inn i det du skal skrive om.
  


Om du kaller det å få "bekreftet", på ett forum av én eneste person, (at barnevernet utøver den praksis jeg undres om de gjør), å sette seg ordentlig inn i det jeg skal skrive om, så lover det dårlig for den generelle objektivitet blant folk.

Som nevnt: Jeg ønsker å vite om barnevernet i dag utøver en praksis hvor de tvangsmedisiner barn, mot foreldres vilje, hvor barnet er diagnostisert med én eller flere psykiatri-diagnoser (f.eks. ADHD, depresjon, angst/uro etc.). Om noen her kan hjelpe meg med å linke til saker i media som belyser nettopp dette, eller om noen velger å fortelle førstehånd, er det til stor hjelp.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Tue Jul 12, 2011 11:26 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Det er et interessant spørsmål du stiller her. Men foreldre ønsker stort sett ikke å stå fram som "Barnevernsmotstandere".
Enkelte er derimot veldig aktive, som for eksempel Kristin Brataas:
http://bloggurat.net/medisinert-ihjel-iaf543j60

Du vil finne noe om ADHD på linken, som hun tydeligvis har skrevet. Jeg har selv ikke lest det. Kristin Brataas vil i likhet med andre "Barnevernsmotstandere" bli møtt med skepsis i fagmiljøer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 4:18 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Hvor finner man denne bloggen?

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 10:07 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Barn i fosterhjem medisineres med f.eks. AD/HD-medisin på tvers av foreldrenes uttrykte vilje. "Mange fosterbarn har AD/HD" sier fagmiljøet, men er det sånn? Hvorfor har mange fosterbarn AD/HD? Hvordan står det til med kortisol-nivået (stresshormon) deres? Kan barnas trøblete atferd skyldes atskillelsen fra familien? Er det riktig å gi Ritalin til barn dersom foreldrene nekter?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 10:56 am 
Offline

Joined: Sun Jul 10, 2011 12:11 pm
Posts: 9
Skuffet wrote:
Du vil finne noe om ADHD på linken, som hun tydeligvis har skrevet. Jeg har selv ikke lest det.


This user has elected to delete their account and the content is no longer available.

Bjørn Erik wrote:
Hvor finner man denne bloggen?


Den kommer.

Nina wrote:
Barn i fosterhjem medisineres med f.eks. AD/HD-medisin på tvers av foreldrenes uttrykte vilje. "Mange fosterbarn har AD/HD" sier fagmiljøet, men er det sånn? Hvorfor har mange fosterbarn AD/HD? Hvordan står det til med kortisol-nivået (stresshormon) deres? Kan barnas trøblete atferd skyldes atskillelsen fra familien? Er det riktig å gi Ritalin til barn dersom foreldrene nekter?


Her er du inne på den problemstillingen jeg ønsker å se på. I f.eks. USA fungerer systemet slik at foreldre kan bli fratatt omsorg for barn hvis foreldre motsetter seg medisinering mot f.eks. ADHD.

Jeg lurer på om vi kan se like tendenser i Norge, eller om det før har vært slik i Norge (80- og 90-tallet), eller om det i det hele tatt finnes hjemler i norsk lov som gir barnevern, overformynderi eller andre instanser slike muligheter? Derfor spør jeg på dette forumet, (hvor det ser ut til å være flere med egne erfaringer med norsk barnevern), om noen har erfart slik praksis.

For alt jeg vet kan det være at barnevernet i Norge pr. dags dato ikke utøver en slik praksis.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 1:37 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Bjørn Erik wrote:
Hvor finner man denne bloggen?


Quote:
Den kommer.


Så du skal altså nå plutselig opprette en blogg for å skrive om noe som "opptar deg", men du sier ikke annet om den enn at "den kommer".
Så, hvor kommer den da og hvor lang tid tenker du å bruke på dette?
Hvordan tenker du å vinkle innlegget?
Hvorfor denne interessen for adhd medisinering, og hvorfor spesiellt i lys av Barnas Foreldres evt. innvendinger?


MH Skånland wrote:
Så da er spørsmålet: Hvorfor vil du skrive blogginnlegg om noe du ikke kjenner til? Er du kan hende en journalist? I så fall rimer det ganske godt; journalister er notorisk overfladiske, skriver vidt og bredt om saksforhold de ikke kjenner, og har skadet barnevernsofre adskillig. Min erfaring med dem er dessuten at deres opplæring og trening avsporer dem fra å sette seg inn i det de skriver om.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 2:38 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Tipper vi har å gjøre med en mer eller mindre pårørende som mer eller mindre akutt har kommet inn i en situasjon som gjør det nødvendig å analysere denne problemstillingen.

Det såkalte barnevernet har et stort sprang mellom hva de sier de er og gjør, og hva de i realiteten driver med. Normale mennesker har også gjerne et annet (naturlig, vettugt) begrepsinnhold i "barns beste" og andre uttrykk. Dette fører til manglende forståelse.

En av fire såkalte hjelpetiltak har endt i såkalte omsorgsovertakelser. Etter hvert som bv griper inn i mange fleres liv, så er påstått antall omsorgsovertakelser prosentvis gått noe ned. Dette er en så høy prosent at det er farlig å relatere til BV med barna sine. Man lever på kanten av stupet, gjerne med en stadig trussel om å bli dyttet utføre.

Å hevde at man har "et stereotypisk bilde av journalister" er tøvete. Å generalisere som forenkling når noe gjelder over 95% av journalistene, er selvsagt legalt. Det kunne jo slumpe at en språkprofessor med livslang erfaring i kunnskapens tjeneste, faktisk vet noe om dette...

Det har vert flere saker i media hvor foreldre har blitt truet av BV grunnet forskjellige meninger om medisinering. Dessverre har ikke disse - så vidt jeg husker i forbifarten - brukt dette forum.

Når det gjelder trettenåringen fra Bergen som mistet 17 kg på et par måneder - saken pågår nå - så lå det visst i bunn en uenighet om behandling. For hva, vet jeg ikke. Jeg husker også at noen rømte fra landet - mulig til USA - i forbindelse med en sak om medisinering. Det har vert flere saker i media. Det har også vert barnevernsbråk i Norge i forbindelse med at foreldre ikke har villet vaksinere barn. Husker heller ikke de sakene i øyeblikket.

Dette er imidlertid et komplekst saksfelt, og de fleste som går kjapt inn i saksfeltene rundt slikt ender med å pynte litt på kritisk på politisk korrekte, autoriteters eller majoritetens forestillinger. Mens man stempler de virkelig faktaorientert som knuser livsløgnene, som ekstremister. En reelt fakta- og forskningsorientert tilnærming, vil avsløre så mange livsløgner og illusatoriske forestillinger bygd på ideologi og annet, at de fleste velger fornektende å stikke hodet i sanden før de er i nærheten av å avdekke noe som helst av virkelig betydning. Å se repriser i denne sjangeren tærer en del på humøret i det lange løp.

Men er du virkelig ute etter å knuse egne forestillinger, så er ikke dette så dum en plass å begynne.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 3:06 pm 
Offline

Joined: Sun Jul 10, 2011 12:11 pm
Posts: 9
Bjørn Erik wrote:
Så du skal altså nå plutselig opprette en blogg for å skrive om noe som "opptar deg", men du sier ikke annet om den enn at "den kommer".
Så, hvor kommer den da og hvor lang tid tenker du å bruke på dette?
Hvordan tenker du å vinkle innlegget?
Hvorfor denne interessen for adhd medisinering, og hvorfor spesiellt i lys av Barnas Foreldres evt. innvendinger?


Dette er ikke et "plutselig"-prosjekt, men det er riktig at jeg skriver om saker som opptar meg. Innlegget vil ikke vinkles, det er ment å være en objektiv analyse. Leser du hva jeg skrev i mitt første innlegg, vil du få svar på dine spørsmål:

Alfred wrote:
Dette er i forbindelse med et lengre blogginnlegg jeg skriver hvor det tas opp hvilke måter Staten kan og har grepet inn i folks "privatliv".


Arild Holta wrote:
Tipper vi har å gjøre med en mer eller mindre pårørende som mer eller mindre akutt har kommet inn i en situasjon som gjør det nødvendig å analysere denne problemstillingen.


Jeg har ingen barn.

Arild Holta wrote:
Det har vert flere saker i media hvor foreldre har blitt truet av BV grunnet forskjellige meninger om medisinering. Dessverre har ikke disse - så vidt jeg husker i forbifarten - brukt dette forum.

...

Det har vert flere saker i media. Det har også vert barnevernsbråk i Norge i forbindelse med at foreldre ikke har villet vaksinere barn. Husker heller ikke de sakene i øyeblikket.


Dette er grunnen til at det etterlyses konkrete eksempler, enten i media eller fra noen som har opplevd nevnte problemstilling.

Arild Holta wrote:
Men er du virkelig ute etter å knuse egne forestillinger, så er ikke dette så dum en plass å begynne.


Foreløpig er det mye forestillinger og lite fakta på bordet her, men venter tålmodig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Thu Jul 14, 2011 4:18 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Quote:
Alfred skrev om seg selv: Foreløpig er det mye forestillinger og lite fakta på bordet her,


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Thu Jul 14, 2011 8:28 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Alfred wrote:
Foreløpig er det mye forestillinger og lite fakta på bordet her, men venter tålmodig.

Du har ikke krav på noe som helst fra noen av oss!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn og tvangsmedisinering i forhold til ADHD o.l.
PostPosted: Thu Jul 14, 2011 1:20 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Mon Aug 23, 2010 3:49 pm
Posts: 151
Alle de tårene vi har grått, alle de øyeblikkene der skuffelsene har vert så store at de virket uovervinnelige. Alle menneskers dømmende blikk som lyser gjennom oss, når de går forbi og hvisker "sjuske" etter at de har gått. All misstro vi har møtt.. Våre ord har ikke betydd noenting..
Barna som har lidd, som har strevet med savn, mobbing, har blitt utestengt fra biologisk familie, og nektet kontakt med alle tidligere venner. De har blitt røsket opp fra alt som er tryggt og satt i en vase, selv om vi alle vet at beskårne blomster dør fortere. Det viser også alle undersøkelser.
Terskelen for å gi fosterbarn adhd medisin er meget lav, jeg har selv vert heldig og fått forhindret dette da min datter var fosterbarn, men jeg var heldig som klarte det, 99% klarer det ikke.
Barnevernets tvangsmedisinering er grunnen til at mange fosterbarn senere blir narkomane. Når de har blitt det, settes de på instutisjon sammen med barn som ikke har forsøkt narkotika slik at de også får prøve.
Disse barna vi snakker om har ingen lys fremtid i møte. de får ikke studielån når de er fosterbarn, gjennomsnittsinntekter er under det normale norske gjennomsnittet når de blir voksne. Det er store sjangser for at de blir kriminelle.

Dette er sannheten. det finnes ikke et ord som er dekkende for barnevernet, men slår meg på den tøffe polske detiktiven og sier "hitlerjugend".


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]