It is currently Sat Apr 27, 2024 3:32 pm



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Unskyld, men er ikke du et fosterbarn?
PostPosted: Thu Feb 24, 2011 9:21 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Mon Aug 23, 2010 3:49 pm
Posts: 151
Spørsmålet over fikk datteren min da hun begynnte på ny skole 100 km fra den gamle skolen. En av jentene i klassen hennes hadde truffet jentene sammen med fosterfamilien i en ferie på fjellet.
Datteren min begynnte straks å fortelle at hun ikke var et fosterbarn, men at hun bodde sammen med meg. Men dagen i går var tung for den vesle jenta på 10 år. Hun hadde gledet seg så enormt til å bo sammen med meg, men på den nye skolen er det vanskeligere enn antatt å bli veninne med alle.
Regner med at temaet med at ungene har bodd i fosterhjem er utover hele tettstedet nå. Og dette må vi stå igjennom, jentene og jeg. Så var det altså ikke så enkelt å vinne likevel, nå kommer nye utfordringer, som vi ikke vet hvordan vi skal takle.
På fritidsaktivitetene i går, kommer de andre foreldrene og spør og graver, og jeg følte det som om jeg var midt i et kryssforhør.
Jeg hadde ikke følt dette om det ikke hadde vert for at ungene ble tatt fra meg en periode. BVs inngripen har følger de ikke tenker over. Som fosterbarn og som mor til disse, blir man en slags annenrangs borger. Jeg håper selvfølgelig at dagen i dag går bedre for jentene.
Fosterbarn får bla ikke studielån når de skal studere, og de synes det er så rart at det er dårlige prognoser på inntekt til forhenværende fosterbarn. BV glemmer at når de så tragisk går inn og splitter familier, så får det konsekvenser for barna hele livet. Jeg har pr dd ikke sett forskning på dette, men ser nå at det er en nødvendighet. disse faktorene nevnt ovenfor er svært relevante for barns utvikling fremover, og det kan være med å forme livet til barn. Slike faktorer burde være med i erstatningssaker.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Unskyld, men er ikke du et fosterbarn?
PostPosted: Thu Feb 24, 2011 8:13 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Forskning:
Hjelpetiltak i barnevernet- virker de?

Barnevernbarnas helse- Uførhet og dødelighet i perioden 1990-2002:
http://www.nibr.no/uploads/publications ... 361f2d.pdf

*****

Quote:
Barnevernets ideologi bygger på rene spekulasjoner uten grunnlag i virkeligheten. Barnevernet vegrer seg innbitt mot å sette seg inn i den virkelige forskningen, som viser at det er katastrofalt dårlige prognoser for barn som settes i fosterhjem eller på institusjoner. Å være under barnevernets omsorg gir barn sterkt forhøyet sannsynlighet for:

• manglende opplevelse av lykke og mening under oppveksten, fordi barnet ikke får leve sammen med dem det har en naturgitt, gjensidig kjærlighet til og samhørighetsfølelse med,
• manglende deltakelse i slektens familieliv, med høytidsdager og begivenheter som gir fellesskap og naturlig basis for eget familieliv,
• manglende familie- og slektssamhørighet i voksen alder,
• skilsmisse og annen oppløsning av egen stiftet familie,
• aksjoner fra barnevernet som fjerner deres egne barn,
• å bli utsatt for mishandling og overgrep i fosterhjem / institusjon,
• dårlig utdannelse,
• arbeidsløshet,
• hjemløshet,
• tidlig uføretrygding,
• fysisk og psykisk sykdom,
• tidlig død, blant annet gjennom selvmord,
• alkoholmisbruk og stoffmisbruk,
• kriminalitet og fengselsstraff,
• generell opplevelse av mistilpasning og fiendtlighet overfor samfunnet.

Kilde

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Unskyld, men er ikke du et fosterbarn?
PostPosted: Mon Feb 28, 2011 2:09 pm 
Offline

Joined: Wed Oct 14, 2009 10:52 am
Posts: 8
Jeg vokste opp som fosterbarn, og ble mobbet mye pga det. Jeg fikk høre av andre barn at jeg hadde blitt solgt i en butikk bl.a Ikke lett for et barn å skulle takle.
Jeg fikk mange kommentarer, og mange spørsmål... jeg begynte å lyve om det etterhvert, for å beskytte meg selv, men, det var en liten bygd hvor alle visste alt om alle. Så skaden var liksom allerede der. Jeg var annerledes i deres øyne.

_________________
If you're going through hell, keep walking.

Winston Churchill


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Unskyld, men er ikke du et fosterbarn?
PostPosted: Mon Mar 21, 2011 3:00 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Mon Aug 23, 2010 3:49 pm
Posts: 151
Akkurat det jeg mener. Det er ikke kartlagt nok hvilke problemer tidligere fosterbarn og fosterbarn har.
En klassekammerat brakk fingeren til datteren min, til den nesten knakk. Den yngste datteren min har nesten ingen å leke med. De må sloss for sin identitet. Og de voksne bryr seg ikke fordi det er jo sant at han/hun har vert/er fosterbarn


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Unskyld, men er ikke du et fosterbarn?
PostPosted: Mon Mar 21, 2011 4:35 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Nov 14, 2009 7:03 pm
Posts: 123
Kommunalråd Jorid Midtlyng i Trondheim varsler at dem vil ta mer nyfødde barn nå. Barnets beste skal være viktigst, og hvis de har en tilknytning og positiv utvikling i fosterhjemmet, skal det mye til at det tilbakeføres. Dette er jo også en viktig måte å bryte en sosial arv, sier Midtlyng.

Det er ingenting som tyder på at terskelen for å ta barn er for lav, tvert om, sier Annika Bjørnstrøm , leder for omsorgsentralen i Trondheim iflg. Adresseavisen 21/3 2011.





Babyer kan ikke vente

Nettopp derfor har spesielt helsestasjonene et stort ansvar, mener psykologspesialist Anne Margrethe Rostad. Hun jobber med det såkalte «modellkommuneforsøket» Trondheim.

Et prosjekt for å gjøre fagfolkene som møter foreldre og barn bedre i stand til å avdekke omsorgssvikt allerede hos jordmor, på helsestasjonen og i barnehagen.


– Det handler om å gjøre regelmessige undersøkelser av barnet hvor man ikke minst ser på «tilknytningsadferden»: Hvordan barnet reagerer når det skilles, eller gjenforenes, med omsorgspersonen. Vi er i gang med å utvikle en felles plan, en metodebok som fagfolkene kan bruke. Babyer har ikke tid til å vente. Blir omsorgssvikt avdekket på et tidlig tidspunkt, kan disse barna få samme muligheter som andre barn, sier Rostad.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Unskyld, men er ikke du et fosterbarn?
PostPosted: Mon Mar 21, 2011 5:13 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Nov 14, 2009 7:03 pm
Posts: 123
Psykologspesialist Anne Margrethe Rostad er sinnssyk. Kommunalråd Jorid Midtlyng og Annika Bjørnstrøm, leder for omsorgsentralen i Trondheim er også sinnssyk.
Kommentere sinnssyke folk er ikke særlig smart.
Dette står på ingen måter tilbakers for NAZISME.

(unnskyld MissBBet det ble en liten avsporing, men det er jo samme folkene du er anngrepet av og kjemper for livet imot.)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Unskyld, men er ikke du et fosterbarn?
PostPosted: Mon Mar 28, 2011 11:41 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Mon Aug 23, 2010 3:49 pm
Posts: 151
Vel bernar du har rett, det er statlige overgrep alt sammen. Romeriket falt pga dette.
Håper folk i Norge snart blir bevisst på at vi ikke lever i et demokrati. Vi er statens slaver, og våre barn er rikes eiendom.
At Norge er så rikt, viser bare hvor flinke de har vert til å bedrive maktmissbruk, en ansvarlig stat ville ikke syltet bankkontoene, mens folket led.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]