It is currently Sat Apr 27, 2024 5:52 pm



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Innsyn i min "sak"?
PostPosted: Mon May 10, 2010 1:05 pm 
Offline

Joined: Mon May 10, 2010 12:30 pm
Posts: 1
Hei!

Jeg kom i kontakt med barnevernet for mange år siden, jeg tror det var i '97. Saken ble den gang henlagt eller avsluttet, jeg vet ikke, pga jeg trakk anklagene mot den som begikk overgrep mot meg.

Nå vil jeg ha innsyn i saken min, og kontaktet bv 23.04.10 hvor jeg personlig leverte fra meg skriftlig og signert henvendelse der jeg ba om innsyn/kopi av saksdokumenter.

Jeg har purret de per tlf 5-6 ganger med beskjed om at det haster, men får ingen tilbakemelding. Det første de sa når jeg henvendte meg for å finne ut hvordan jeg skulle gå frem, var "at dette ikke var vanlig, og de hadde ingen prosedyrer for slikt". Jeg vet at det er avdelingsleder som skal ta seg av dette, og han var også inne i saken min når den pågikk.

Er det noen andre her som vet hvor lang tid jeg kan forvente at dette vil ta? Jeg mener selv at jeg i det minste burde fått en tilbakemelding på hvor lang tid dette vil ta.. :?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 10, 2010 3:48 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Apr 09, 2008 7:23 pm
Posts: 193
Location: Vestlandet
De skal selvsagt gi deg papirene umiddelbart.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Innsyn i min "sak"?
PostPosted: Mon May 10, 2010 9:21 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Lille My wrote:
Nå vil jeg ha innsyn i saken min, og kontaktet bv 23.04.10 hvor jeg personlig leverte fra meg skriftlig og signert henvendelse der jeg ba om innsyn/kopi av saksdokumenter.


Oslo Kommune, Byarkivet, informerer omRett til innsyn. De samme reglene må gjelde for andre kommuner og deres arkiver.

Quote:
Taushetsplikten faller vanligvis bort etter 60 år,- dvs. at opplysningens alder skal være 60 år (Forvaltningsloven § 13 c siste ledd). Når det gjelder personlige opplysninger i barnevernssaker, faller taushetsplikten bort etter 100 år. Dette gjelder også materiale som knytter seg til adopsjonssaker.


Videre
Quote:
Partsinnsyn:
Enhver har rett til innsyn i opplysninger som gjelder en selv. Dersom en er part i en sak, har en altså som hovedregel rett til innsyn i sakens dokumenter. En kan da søke om partsinnsyn etter forvaltningsloven § 18. Adgangen til å gjøre seg kjent med taushetsbelagte dokumenter kan også utøves gjennom fullmektig, for eksempel advokat.


Om selve søknaden om partsinnsyn:
Quote:
Søknad om innsyn skal:
> Være skriftlig
> Inneholde tilstrekkelig med opplysninger slik at Byarkivet kan gjenfinne det materialet som det spørres etter.
> Ledsages av en skriftlig fullmakt når den som søker innsyn gjør det på vegne av andre
> Helst inneholde en presisering av hvilken hjemmel som påberopes, når den som søker innsyn mener å ha krav på opplysninger, eller mener å ha anledning til å motta opplysningene. Hjemmel vil normalt kunne være:

• Samtykke fra den registrerte
• Bestemmelse i lov
• Fagdepartementets vedtak om dispensasjon fra reglene om taushetsplikt, eks gitt med hjemmel i forvaltningsloven § 13.
• En rettslig kjennelse


Du har bedt skriftlig om å få innsyn i din egen sak. Som du selvfølgelig har lovfestet rett til å få.

Lille My wrote:
Er det noen andre her som vet hvor lang tid jeg kan forvente at dette vil ta? Jeg mener selv at jeg i det minste burde fått en tilbakemelding på hvor lang tid dette vil ta.. :?


Jeg trodde vanlig saksbehandlingstid ikke skal overskride 3 uker. Dette betyr jo ikke at enkle forespørsler ikke kan eller skal effektueres raskere.

Men i det såkalte "barnevernet" er man ikke vant til å måtte innrette seg etter lover og regler. I denne "etaten" hersker fullstendig lovløse tilstander.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 20, 2010 6:06 pm 
Offline

Joined: Thu May 20, 2010 5:39 pm
Posts: 4
Location: Norge, gjøvik
Under BV fikk jeg etterhvert innsyn i alle dokumentene mine, referat fra møter ble tilsendt meg osv. Til og med mamma fikk tilsendt dem fordi hun ikke hadde muligheten til å være med på møter hver gang siden hu bodde 5 timer unna meg. Men det tok sin tid, og jeg er ikke helt sikker på om de har skult dokumenter for meg, egentlig er jeg ganske sikker, men fikk se det meste etterhvert.

Du er såpass gammal at du har krav på å se alt av papirer som blir skrivd om deg i BV også disse papirene du snakker om, det fikk iallefall jeg beskjed om :)

_________________
"jeg mistet aldri min skjønnhet, men i løpet av årene flyttet jeg den fra ansiktet til hjertet"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Innsyn i min "sak"?
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 3:59 am 
Offline

Joined: Wed Sep 08, 2010 3:53 pm
Posts: 27
http://www.sivilombudsmannen.no/barneve ... 3-214.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Innsyn i min "sak"?
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 9:15 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Fylkesmannen er klageinstans.

Man kan også sende brev om saken til de som står over lederen i det såkalte barnevernet, og informere om at man kontakter fylkesmannen om man ikke får dokumentene. Kommunene er redd for konflikt med fylkesmannen, så det kan av og til fungere effektivt.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Innsyn i min "sak"?
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 12:28 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Mon Aug 23, 2010 3:49 pm
Posts: 151
Arresterer Arild litt med fylkesmannen, for fylket sammarbeider vanligvis med kommunene. Sivilombudsmannen er den rette å spørre. Dette er en klar sak, og behandlingstiden hos sivilombudsmannen er vanligvis etpar dager.
Ellers er det en kjent sak at BV kan "undra" saksdokumenter de mener kan skade saken. Derfor må man be om en nummerert saksmappe. Om dokumenter mangler må man se igjennom dokumentene og finne de nr som mangler.
BV kan ofte kopiere samme dokument flere ganger, eller levere mappen rotete slik at det skal bli vanskligere å finne ut om det mangler dokumenter.
Alle henvendelser til BV om innsyn skal være skriftlige. Det første brevet sendes BV med en 2 ukers frist til å svare, har de ikke gitt svar innen 3 uker, sender du et nytt brev til sivilombudsmannen, med kopi av det du sendte BV for 3 uker siden. Han vil da gi deg medhold

Muligens blir det likevel en kamp for å få alle dokumenter, men fortsett praksisen til du er sikker på at alle dokumenter foreligger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Innsyn i min "sak"?
PostPosted: Tue Feb 22, 2011 8:42 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

Det er korrekt at fylkesmannen kan være nyttig idiot til barnevernet, og at kontakten derimellom kan være så tett eller støttende at man har inhabile forhold.

Her står det om klagemuligheter:
http://www.helsetilsynet.no/no/Rettighe ... rnomradet/

Her er det imidlertid illustrert at også den mer uavhengige Sivilombudsmannen mottar klager:
http://www.sivilombudsmannen.no/barneve ... ry214.html

Men det er verd å også merke seg denne:
http://www.sivilombudsmannen.no/klage/

Vi har aldri testet sivilombudsmannen, men noen gjør det med hell.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]