It is currently Tue Jun 17, 2025 8:37 pm

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Inkompetent advokat.
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 12:13 am 

Saken til min søster var nylig opp i tingretten og vi tapte med glans.
Ærlig talt fatter jeg det ikke helt.
Mine foreldre satt og sa at de ønsket hjelp som f.eks avlastningshjem en gang i mnd, støttekontakt etc istedet for fosterhjem, og i papirene fra tingretten står det svart på hvitt at "foreldrene ønsker IKKE hjelp og ser ikke selv hva problemet er".

Advokaten de bruker sier ikke noe på dette.
Han gidder ikke bry seg med at bv har tatt fra min søster mobilen. De skulle ta den i 8 uker, nå har det gått 14/15 uker og fortsatt ingen tlf i sikte.

Han ber min mor om å slutte å ringe han hele tiden for han har viktigere ting å gjøre. Ang. mobilen, besøk osv så sier han at vi tar en ting om gangen, ingenting som haster.

Han bryr seg ikke om at ingen andre i familien har blitt vurdert som fosterfamilie.

Eller at tilsynsføreren er venninna og naboen til fostermor.

Søstra mi bodde en mnd hos fostermor, før de flyttet til et nytt sted som de har vært på i 2 mnd og nå skal fostermor ha henne avgårde på avlastningshjem for å få litt privatliv. Dette bryr han seg ikke med.

Han bor i Møre og Romsdal, jobber med barnevernsaker og har ikke en gang hørt om E. K.Walle.

Han diskuterer saken med advokaten til motparten så de er jo godt forberedt når de kommer i retten.

Bv følger ikke engang det fylkesnemnda har skrevet. Min søster har rett på 6 timer hver 14.dag hjemme, men får kun 3 timer fordi tilsynsføreren gidder ikke sitte der lengre. Dette gidder han heller ikke bry seg med. Sier ting som; vi ser hvordan det går.

Det er egentlig ganske tydelig å se at han er enig i barnevernets uttalelser om mine foreldre så han gjør en halvhjertet jobb.

Så sakens kjerne er at han er en ******* inkompetent advokat som ikke forstår forskjellen på rett og galt. Han ser kun penger og atter penger.

Vil det koste mye å få byttet han ut ? Hvor mye er dette mellomlegget på ? Noen måte å få gjort det billigere, om vi eventuelt får han til å trekke seg ?

Klage er skrevet og sendt til fylkesmannen og barnevernet skal granskes.
De har allerede gitt barnevernet en "smekk" fordi de overskrider tidsfrister etc.

Nå har jeg utrolig mye å ta bv på, lover de har brutt osv. Både skriftlig og muntlig så det er jaggu verdt ett forsøk.

Ett av utsagna bv brukte var at de hadde fått mld fra en mann lengre inn i bygda om at foreldra mine hadde ett usikret 4 meter dypt basseng.
I skriv til tingretten skrev da bv at foreldra mine hadde en dødsfelle i hagen som ikke var sikret på noen måte. Og siden de ikke kunne se den potensielle faren i dette så var de ikke egnet som foreldre og brydde seg ikke om deres datters liv. For foreldre som brydde seg om barna sine ville sikret en sånn dødsfelle så liv ikke skulle gå tapt.

Vel, bassenget som sto i hagen til mine foreldre var ett 20 cm dypt oppblåsbart barnebasseng.

Ikke engang dette gadd advokaten å rette på for det er jo tydelig at bv bare har gått utifra løst sladder og brukt det som fakta.

Ble rotete skrevet, men regner med dere forstår hva jeg vil frem til.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 1:01 am 
Rang: Storbruker

Jeg syns ikke dette var rotete skrevet, men tydelig, oversiktlig og klart.

Andre må rette meg her hvis jeg tar feil, men en velger selv den advokaten en vil ha? Det er bare at det mange ganger ikke hjelper med advokater - det tar lang tid å finne en advokat som arbeider for saken -hvis en overhodet finner en. Det er generelt underskudd på mennesker med integritet i norges land.

Inntrykket en kan få, er at advokatene arbeider for barnevernet, fordi de støtter konklusjoner og handlinger barnevernet gjør. Så er det, at advokater (som de fleste andre) kan sies å være "korrupte" på den måten at de opptatt av egen framtidig karriere.

Å kjøre kommuner og Fylkesnemder til veggs, gir ikke alltid det beste stemplet på cv`en. Så er advokater venner og kolleger. De står på hver sin side av skranken i retten, etterpå går de ut sammen og spiser middag.

For å si det rett ut, advokater er brukelige til å opplyse en om lov og rett. De fleste greier å omskrive egenskrevne klager til "advokatspråket", eller "byråkrati-språket", som gjerne er det språket en må bruke, for å ikke havne i skuffen merket "tapere og tosker". Altså: For at brevet/klagen skal bli lest.

Håper inderlig søsteren din får tilbake mobilen sin! :twisted: :evil:

Denne tilsynsføreren som ikke gidder å gjøre jobben sin, kan ta seg en tur på byen mens dere som hel familie får være i fred.

Det høres ut som det kan ligge til rette for klager som perler på en snor, til Fylkesmannen, Sivilombudsmannen, til barnevernet. Klag, klag, klag, klag, som avdøde Alvheim sier i sine ti bud mot barnevernet.

Å kreve at søsteren din får en tilsynsfører hun kanskje kan ha tillit til? En hun selv ønsker? En skal huske, at mens man hele tiden krever, klager, anker, så driver en også et viktig arbeid for andre enn seg selv, ved å dokumentere den totale mangelen på rettsikkerhet.

Barnevernet vet de kan gjøre hva som helst, mot hvem som helst, og har de først kommet seg under huden på en familie, er det meste tapt. Ikke fordi det er noe galt med familien, men rett og slett fordi de har kommet seg inn og kan begynne å produsere "tegn", og "det virker som", "vi får inntrykk av" - og som derer erfarer, direkte løgner.

Det er bare å klage, klage, klage, aldri gi seg, anke, anke, ikke la seg slå ned i støvlene. Og dersom denne advokaten sier din mor skal slutte å ringe? Hva slags mor er det? Som greier å slutte å ringe den som representere hennes datters rettigheter, når hun vet datteren lider?

Du får ringe advokaten og spørre hvor ofte han syns det kan passe ham, at moren din ringer, hvilke tidspunkter osv. Likedan hvor ofte det skal være møter på kontoret. La dere ikke slå ned i støvlene av det råtne rettssystemet. Der er det bare kriminelle som har en viss grad av rettsikkerhet.

Profile  

Post subject: Re: Inkompetent advokat.
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 1:11 am 

Shazam wrote:
Advokaten de bruker sier ikke noe på dette.
Han gidder ikke bry seg med at bv har tatt fra min søster mobilen. De skulle ta den i 8 uker, nå har det gått 14/15 uker og fortsatt ingen tlf i sikte.

Han ber min mor om å slutte å ringe han hele tiden for han har viktigere ting å gjøre. Ang. mobilen, besøk osv så sier han at vi tar en ting om gangen, ingenting som haster.

Angående telefon:
Klikk her, og så på bildet av dokumentet øverst til venstre på siden du kommer til

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 1:36 am 

athene wrote:

Andre må rette meg her hvis jeg tar feil, men en velger selv den advokaten en vil ha?

Ja, vi valgte jo han her selv, men etter som tiden gikk så la vi jo merke til at han duger ikke til noe.
Man kan vel ikke bytte sånn uten videre uten å måtte betale mellomlegg eller noe sånt ?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 1:46 am 

Ser foresten at du nevner at jeg burde sende klage til sivilombudsmannen også, dette har jeg ikke gjort.

Er det greit nok å sende kopi av klagen som jeg sendte fylkesmannen eller blir det som smør på flesk ?

Edit: Nvm, fant dette selv ;

Forvaltningen skal ha mulighet for å ordne opp og ta endelig standpunkt til saken før det klages til ombudsmannen. Gjelder klagen en forvaltningsavgjørelse, finnes det i mange tilfeller en høyere instans i forvaltningen som kan overprøve avgjørelsen. Da må denne klagemuligheten ha vært brukt før du klager til Sivilombudsmannen. For eksempel må en trygdeavgjørelse som regel ha vært klaget inn for Trygderetten, og en avgjørelse i en byggesak eller sosialsak må først ha vært klaget inn for fylkesmannen. Dersom du også etter endelig avgjørelse i en slik klagesak mener det er begått feil eller urett, kan du klage hit.

Ser ut til at jeg kun kan klage til fylkesmannen i første omgang?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 5:14 am 

Ja! Og det ser ut som du med tiden blir en dyktig advokat? Norges er i dyp nød for advokater med integritet, bare så du vet det. :wink:

Noe mellomlegg for å bytte advokat har jeg ikke hørt om? Mange her inne har byttet advokat, saken er å finne en som dyktig og gjør jobben sin. I stedet for å løpe barnevernets ærende.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 2:27 pm 

Nå har jeg vært i kontakt med ei jeg ikke husker navnet på, ble oversatt til henne fra Walle. Hun sa at siden foreldrene mine har fri rettshjelp så kunne de få byttet advokat om den de hadde nå trakk seg eller dommeren i lagmansretten godtok det noe h*n som regel gjorde om noen var misfornøyde med advokaten sin.

Så da gjelder det bare å finne en satan så god advokat, så send meg gjerne navn over noen som virkelig kan jobben sin. Jeg kjenner dessverre ingen gode advokater selv.

Walle sa forøvrig at min klage var blant de 10 mest prioriterte nå. :twisted:

Profile  

Post subject: Advokatbistand
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 7:36 pm 
Superposter

Shazam wrote:
Ja, vi valgte jo han her selv, men etter som tiden gikk så la vi jo merke til at han duger ikke til noe.
Man kan vel ikke bytte sånn uten videre uten å måtte betale mellomlegg eller noe sånt ?

Det koster ikke gebyr/mellomlegg å bytte ut en advokat, men husk at advokatbistanden som dekkes av det offentlige er meget begrenset. Regelen er at det dekkes et timetall tilsvarende 2,75 x timer i fylkesnemnda.

Når advokatene ikke får betalt, så gidder de ikke gjøre noe heller.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 10:16 pm 
Superposter

Når en sak er kjørt ferdig i nemnda/tingretten, så er advokatens (offentlig betalte) hjelp til familien over, med mindre saken skal ankes til lagmannsretten og kommer gjennom nåløyet der. Hvis man ikke kan betale en advokat for å skrive klager for en til fylkesmannen og andre instanser, så må man gjøre jobben selv. Har man dårlig råd kan det søkes om midler fra frirettshjelps-systemet.

Noen ganske få, om noen, advokater er idealister. De sender klager til helsetilsynet, psykologforeningen, fylkesmannen etc. for å styrke klienten sak - til tross for at ingen betaler dem for det.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 11:36 pm 

Saken skal ankes for lagmannretten og iflg advokaten skal ikke mine foreldre betale ett rødt øre sånn som det er nå.

Men som sagt, tips ang. gode advokater tas i mot med stor takknemlighet.

Og når jeg likevel har skrevet en tråd her så kan jeg spør dere som har litt mere erfaring på feltet enn meg ; Har man noen sjangs for å få ha barna hjemme julaften (juleferien) ? Finnes det noen rettigheter ang. det ?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 11:39 pm 

Shazam wrote:
Saken skal ankes for lagmannretten og iflg advokaten skal ikke mine foreldre betale ett rødt øre sånn som det er nå.

Men som sagt, tips ang. gode advokater tas i mot med stor takknemlighet.

Og når jeg likevel har skrevet en tråd her så kan jeg spør dere som har litt mere erfaring på feltet enn meg ; Har man noen sjangs for å få ha barna hjemme julaften (juleferien) ? Finnes det noen rettigheter ang. det ?

Hvor gammel er barnet det gjelder? Det er ikke vanlig at barnevernet lar mindre barn være sammen med foreldrene sine i julen, fordi de mener at barnet skal "knytte seg til" fosterfamilien og deres miljø og tradisjoner. Med eldre barn kan praksisen variere mer.
MAN MÅ UANSETT skrive søknad og be om det! Da får man også dokumentert svaret de kommer med.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 1:27 am 

Hun er 11 år gammel, blir 12 i januar.
Må man søke hos barnevernet det gjelder da ? Vet egentlig allerede hva svaret der blir. Vi har snakket med bv og fikk ett nei så..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 9:58 am 

Shazam wrote:
Hun er 11 år gammel, blir 12 i januar.
Må man søke hos barnevernet det gjelder da ? Vet egentlig allerede hva svaret der blir. Vi har snakket med bv og fikk ett nei så..

Søk likevel!!! Be dem dokumentere og begrunne årsaken dersom de sier nei! Si du vil ha opgitt grunnen til evt. nekt.
Får du ikke det, klag på nytt - og be om dokumentasjon. Ikke gi deg!
Du/dere har rett på et svar!
Og for all del - gjør det skriftlig. Det er nytteløst med telefonsamtaler.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 10:46 am 
Superposter

Husk Alvheims bud:

6. Forlang skriftlig motivering til alle beslutninger som du utsettes for.

7. Påklag alle beslutninger.

Alvheims 10 bud

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 3:45 pm 

Ja dere har egentlig rett i det.
Skal få formulert en søknad i løpet av dagen som mine foreldre kan sende.

Takk for tipset :)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next