EXxon81 wrote:
eller slår det i det heletatt.
Viljen til å dokumentere dette har vert til stede i 40 år, med blant annet 70- og 80-tallets frie oppdragelse.
Men er det dokumentert? Ikke det jeg vet. Det er selvsagt dokumentert at hard vold er skadelig. Men forsiktig kliping i arm, en liten dask på hånden og lignende...
Når jeg var barn fikk jeg meg noen dasker. Dette hindret meg fra en del galmannsklatring i tretopper, på tak, i stup og fra farlig bruk av verktøy. Spesielt om det var flere til stede, og jeg viste at mamma og pappa kunne få vite. Rett som det var begrunnet jeg med:
- For da får jeg... Og så gjorde jeg ikke det farlige.
Kort sagt: Mine kjærlige foreldres bruk av mild fysisk irettesettelse hjalp meg fra mange farlige situasjoner. Jeg har heller ingen ONDE eller SÅRE minner fra den milde fysiske grensesettingen.
Men folk er forskjellige...
Jeg oppfordrer folk til å være forsiktige, så de ikke hisser på seg bv gjennom bruk av fysisk straff. Ta PCen, mobilen ea for en dag eller to. Eller nekt dem dra på et arangement som ikke betyr så alt for mye for dem. Demonstrer fra de er små at du har autoritet, så er det ikke mye behov for straff. Det holder da med ord.
Men som sagt, barn er forskjellige.
Samtidig ser jeg på forvanskningen av oppdragerrollen som et av veldig mange angrep på den biologiske familie. Man skal gjøre det så vanskelig som mulig for foreldre, for slik å liksomlegitimere offentlige inngrep.