lærer wrote:
Men gi meg en definisjon av hva du mener omsorgssvikt er, og hva jeg skal gjøre når jeg ser det. Vær så grei.
Leste du ikke lenkene i Ninas posting.
Hvordan kan omsorgsvikt defineres, når det ikke finnes vitenskap som kan si hva som er best for barnet?
Et barn tåler mye, et annet mindre. Dette på en mengde forskjellige områder av alt fra fysisk til mer sjelelig art.
Hvordan kan i det hele tatt barnefjernere enkelt tro at dette lar seg definere av litt overfladisk kontakt med familier?
Hvorfor later psykologene som om de vet dette. De kjenner gjerne ikke en gang til forskningene som stiller i tvil ideologien deres. Og i vert fall kjenner de ikke til forskning som sier man kan flytte barn fra foreldre.
Hvordan har man reagert på dårlig behandling opp gjennom historien eller i andre kulturer? Jo, man forsøker kompensere for det som mangler. Er det en forferdelig far - åpenbar vold, sex - så truer man eller fjerner denne.
Alternativet har vert likegyldighet eller at barna ignoreres. Det ønsker ingen.
I den menneskelige adferden finnes omtrent ikke dette med å fjerne barn fra andre mennesker. Slavehandlere gjorde slikt. Sprø kidnappere, sexforbrytere etc gjorde slikt. Ville dyr rev med seg barna som mat.
Nettopp fordi vi er konstruert slik, og på denne måten i pakt med naturen, så har barn enormt sterke instinkter for å ikke komme bort fra mamma og pappa, eller for å finne tilbake til dem. (Barnevernsbarna flykter gang på gang på gang...) Foreldrene har tilsvarende instinkter for å få barnet tilbake. Begge parter er biologisk styrte til å aldri komme over dette uten at den ene parten dør.
Dette med påstått omsorgsvikt som grunn for trusler om adskillelse og som grunn for adskillelse, ødelegger helt enkelt mennesker. Den såkalte omsorgssvikten, eller "tilkortkommenheten", skader normalt mye mye mindre.
Mange av oss kunne ønsket det fantes et hjelpeaparat for mennesker i nød. Pr i dag finnes ikke et barnevern i ordets rette mening. Så lange man ikke tar innover adskillelsens skader og menneskefientlighet, så vil det såkalte barnevernet være en veldig farlig instans.
Er det åpenbar sex eller grov vold med i bildet, så har vi jo et politi...