It is currently Tue Jun 17, 2025 3:36 pm

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Skrive ett innlegg i avisen
PostPosted: Tue Aug 12, 2008 3:00 am 

Har lurt en stund på om jeg skal skrive ett anonymt innlegg i avisen sånn at alt bygdafolket her får vite hvordan barnevernet egentlig jobber.

Hvor lurt er det av meg å gjøre det ? Kan de anmelde meg ?

[Avsnitt fjernet av moderator fordi det angår barnevernspersonales private forhold.]

Er dette for drøyt å nevne ?
Bør jeg holde meg på ett "generelt" nivå der jeg ikke nevner de som personer, men som en helhet ?

Kunne trengt noen gode råd om hva som kunne vært viktig og hva jeg eventuelt bør unngå å nevne.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 12, 2008 6:03 am 
Superposter

Du bør overhode ikke omtale barnevernernes privatliv eller deres familiemedlemmer. Det er potensielt straffbart som sjikane, og det vil ikke hjelpe dere, men antagelig tvert imot: fremstå som skittkasting som viser hvor ille dere selv er. Familien og privatlivet har ingen ting å gjøre med hva en barnevernsarbeider gjør i sitt yrke, og retten til beskyttelse av privatlivet oppheves ikke selv om barnevernet gjennom sitt arbeid faktisk har krenket din families privatliv.

Her på forumet aksepterer vi ikke at skribentene skriver om barneverneres privatliv. Klikk deg inn på "TEMA" (linje 3 under der hvor det står "Plassen for nye medlemmer", og les grundig om dette. Blant annet finner du følgende:

FORKASTER MAN TEMA,
HAR MAN INGET HER Å GJØRE.

Her på forumet diskuteres ikke såkalte barneverneres privatliv.

Ideologien er:
1. Enhver tilhører seg selv og har retten til seg og sitt.
Menneskers privatliv er ikke offentlig.

2. Det man gjør mot andre - mot deres vilje - kan dras fram i offentlighetens lys!

Du behøver altså ikke å være bare generell når du skriver, du kan godt nevne konkrete ting, men det må være konkrete ting barnevernet har foretatt seg i saken deres eller mot familier i andre saker, og ikke ting som angår barnevernernes privatliv eller andre utenforliggende forhold.

Et annet spørsmål er om det lønner seg å være anonym i avisinnlegg eller i lokalsamfunnet. I hovedsak tror jeg det er best hvis barnevernets ofre ikke skjuler seg, men er åpne om hvordan de blir behandlet, og søker kontakt med andre i lignende situasjon. Avis-innlegg virker mere overbevisende når man skriver under navn.

Et tredje spørsmål er om pressen overhode vil akseptere et innlegg. Sannsynligvis ikke hvis du blander inn barnevernspersonalets privatliv og familie, og det gjør pressen faktisk rett i. Det er imidlertid ikke lett å få inn innlegg som kritiserer barnevernernes arbeid heller, og det er derimot meget beklagelig.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 12, 2008 10:23 am 

Greit nok det, er jo derfor jeg spør..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 12, 2008 11:48 am 
Superposter

Ja, det er absolutt fornuftig å spørre. Lykke til! All publisitet om hvordan barnevernet skader familier, er til hjelp for alle barnevernsofre.

Grunnen til at det personlige fjernes fra forumet her, er at det kan føre til sak om ærekrenkelse.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ]