Arild Holta skrev:
Quote:
Barns manglende forståelse for det biologiske prinsipp, har ingen ting med deres behov for biologiske foreldre.
Forskere mener at nyfødte barn kan lukte sine mødre, og de kjenner igjen hjertelyden hennes. De kjenner igjen stemmer de har hørt mens de lå i magen. Det er et voldsomt sjokk å komme fra mors trygge beskyttende livmor, ut i en verden hvor en må streve selv for å få dekket sine behov. Utfra mitt vett, må det være av stor betydning å beholde så mye som mulig av det kjente.
Det er underlig, at det å rive et nyfødt, eller 6 mnd. gammelt barn ut av mors armer ikke har betydning, hvis ett barnevernsvedtak er grunnen. Men foreldre som vil bruke fødselpermisjonen til å reise til utlandet en periode blir frarådet dette på det sterkeste. Fordi helsesøstre og psykologer mener babyen kan ta skade. Det skaper mer stress enn babyen tåler sies det. Fordi en baby trenger å være i vante omgivelser, med kjente lukter, lyder, mennesker, rom, farger.
Det var selvfølgelig i Aftenposten jeg leste den artikkelen. Om egoistiske foreldre, som tok seg fri i månedsvis, for å leve i ett varmere land med babyen sin.
Så er det underlig, at en psykolog ikke skjønner forskjellen på å forstå i hodet, og det å ha behov. Hvordan fikk hun sin eksamen? Men Bunkholdt har kanskje følelsesmessige forstyrrelser, siden behov man har ikke gjelder, så lenge en ikke forstår hvorfor en har de?
- Jeg er tørst, jeg går og tar meg ett glass vann. - Å nei, foresten,
hvorfor er jeg tørst nå? - Jeg
forstår ikke hvorfor, jeg drakk jo ett glass vann for ett kvarter siden. Jeg får vente en time da. For utfra mitt hode, skulle ikke kroppen min være tørst.