Oslo, 6.april2008.
Vet alle forskjell på familiehjem og fosterhjem?
Det var mye skriving om fosterhjem/ familiehjem i Aftenposten forrige uke. Tror du at ditt hjem er et familiehjem? Får håpe at det ikke er det, i denne forbindelse jeg vil skrive om. . .
Dette har jeg fra våre egne sakspapirer, enkelte dokumenter er ikke fått av b.v.tjenesten, men via andre kanaler.
Familien X er fosterhjem. Ved siden av at hr. X jobber for det offentlige, er han 100% ansatt som fosterfar for en gutt fra Oslo. Han er i tillegg 100% ansatt som fosterfar fra en gutt fra Buskerud. Fostermor er uføretrygdet. Likevel skrives det at de føler de har overskudd og lyst til å ha et fosterbarn til. Gutt nummer 3. Min sønn var det her snakk om. Siden han er fra og bosatt i Oslo, har de ikke lov til å være fosterforeldre for han. !00% ansatt i kommunen er 100%.
Men Eureka!!!
Familien blir, ved hjelp av bydelsbarnevernet, ansatt som familehjem av Stiftelsen Ungplan, = Ungplan As, =Planung AS, = Ungplan Østfold AS, = Aleris Unplan AS avd. Østfold osv. Jeg forstod ikke hva disse Ungplan karene hadde med oss å gjøre.
Barnev.tjenesten skyldte på taushetsplikt og refererte til de andre barna.
Jeg, mitt naut, "kjøpte" denne forklaringen i en periode.
Som familiehjem har man anledning til å ha flere barn boende.
Dette er en snedig måte å omgå loven på.
Men familiehjemmet ble som følge av dette etter ett år, å ansé som institusjon. (Dette fikk jeg tilfeldig vite et år etter min sønn hadde flyttet hjem.)
Unplan As har hovedkontor i Oslo, så hva skulle b.v.tjenesten ut av kommunen for?
Antagelig for å gjøre det hele mer diffust for alle. Mer utilgjengelig.. . . For familien X og fosterhjemmet ligger i Oslo.
Ingen av fosterbarna, eller denne f.familien, eller noen involverte, hadde noen som helst tilknytning til Østfold. P.g.a. denne taushetsplikten de påberopet seg, trodde nok de andre foreldrene det samme som jeg: at det var p.g.a. en av de andre...
Det må bli veldig dyrt for foreldre og kommunen dette her.
For b.v.tjenesten kjøper så plasser av Ungplan.
" I regi av Ungplan Østfold AS" skriver barnevernstjenesten om fosterhjemmsplasseringen. Da er alt tillatt. Og b.v.tjenesten prøver å fraskrive seg ansvar når ulovlige ting / overgrep blir begått av denne familien. De skylder på Ungplan og vise versa.
Ungplan skal for 2500,- pr. barn pr. døgn. For å gjøre hva?
For denne summen holder de fosterforeldrekurs en helg pr. måned i Sarpsborg, hvor veiledning blir gitt.Ungplan skal i tillegg være tilgjengelige..for fosterforeldrene. De evaluerer også barnets utvikling i forhold til utarbeidet plan,et par ganger i året. En plan som de selv har satt opp, uten å kjenne barnet eller foreldre. Alt er flott, uansett hva som gjøres fra fosterforeldrehold. Og alt blir betegnet som uhørlig når det er biologiske foreldre som får slippe til. Planen får ikke biologiske foreldre lov til å se.
Snakk om bukken og havresekken.
De skriver hva de vil, så skriver de at det er oppnådd, og alt er vel.
For sikkerhets skyld skal barna skjermes fra foreldre så mye at mange av barna blir redd for hva galt de har gjort, og foreldrene blir redde for hva de gjør med barna.
Over en periode på ca. 4 år, går Ungplans utsendte medarbeider fra å være under opplæring, til å bli leder, så "regionsdirektør" hos Ungplan. Og fra en inntekt på rundt 250.000,- stiger den til bortimot en million på like lang tid.
Er det rart at barnevernet koster penger ?
Men, jeg startet med å forklare Fosterhjem - familiehjem . Jeg må nesten le.
Vi er to personer i vårt hjem. Min sønn og meg selv. Det regnes vel ikke som familie i det store og hele for b.v.tjenesten.
Vi er nå familie, og en lykkelig sådan.
Jeg håper å få litt tilbakemeldinger om andre har noe å tilføye eller fortelle.
Kathrine.
_________________ Kathrine.
|