Et meget godt innlegg – du bør publisere det også andre steder, f.eks på det nokså nye debatt-nettstedet origo.no, i en av sonene der.
Dette:
Raven Emerald wrote:
Du med et litt rotete hjem, som ikke tar deg tid til rundvask hver dag.
har jeg ingen innvending mot, men vil gjerne komme med et tillegg: Hvis du tar storrengjøring på huset hver dag, passer også dette barnevernet bra: Da har du personlighetsforstyrrelsen "vaskemani" og er ikke oppmerksom på barnets behov.
I det hele tatt: Hvis du IKKE har vært utsatt for noen vanskelig periode og IKKE har noen av de problemene som nevnes, betyr det at du "bagatelliserer problemene".
Jeg pleier ofte å si til folk som spør hva som er galt, og som kan rettes på slik at barnevernet blir fornøyd og ikke tar barnet: ingen ting. Hvis du endrer på det de klandrer deg for, finner de lett på noe annet. De ER fornøyd, "på barnets vegne", med å påstå gale ting ved deg, for det gir dem påskudd til å ta barnet.
Det spiller altså ingen rolle hva de anklager deg for, om det er sant eller usant, om du kan bevise at det er usant, om du forandrer på det. Folk renner ofte over med alle sine beretninger om hva barnevernet gjør og sier som er så himmelropende skrekkelig og beviser at barnevernet absolutt ikke er ute etter å verne barn. Folk steiler når jeg sier at det ikke spiller noen rolle. Det er bare spillfekteri, det barnevernet sier, og prosessene i fylkesnevnd og rett er bare skinn-prosesser, sirkusforestillinger.
Folk lar seg narre.
Men som sagt: legg nå ut det innlegget ditt flere steder, helst. Det er for godt til å glemmes, det bør nå flere. Skjønt det er mange som leser her på rbv også. Rbv har vært en større suksess enn vi kunne tro den gangen Arild startet det for oss.