alexandra2086 wrote:
fra §4-4 til §4-12
dette var sjokkmeldingen jeg fikk på møte med bv mandag 1 oktober.de har bare frem til 9 nov og bli ferdig med saken innen fristen og de skulle til bunns i denne saken sa de.
Det kan være at undersøkelsen er oppgradert for å gi barnevernet fullt innsyn uten behov for å innhente din tillatelse. Uansett er det ingen god nyhet. § 4-12 er en av tvangsparagrafene og betyr at barnevernet vurderer omsorgsovertagelse.
Ikke knekk sammen. Jeg håper du har en dyktig advokat som kan stagge barnevernet en smule slik at du slipper uanmeldte hjemmebesøk hele uken.
Barnevernet plikter å gjennomføre undersøkelsen slik at den minst mulig skader noen som den berører, og den skal ikke gjøres mer omfattende enn formålet tilsier. Det skal legges vekt på å hindre at kunnskap om undersøkelsen blir spredt unødig, jf. § 4-3. Du kan ikke forhindre at helsestasjon, barnehage og skole får kjennskap til at du blir undersøkt av barnevernet.
Jeg vil råde deg til å ikke møte barnevernet alene. I denne fasen har du ikke rett til å få dekket dine utgifter til advokat, men det er et utlegg som du absolutt bør vurdere. Sørg for at advokaten ikke er av den barnevernsvennlige typen, som kanskje selv har jobbet innen barnevernet, for da kan vedkommende gjøre mer skade enn nytte.
Dersom du ikke har råd til advokat, bruk venner og familie. Det er viktig med vitner. Vis barnevernet at du ikke står alene men har et solid nettverk rundt deg. Barnevernet plukker ut de som de tror er de svakeste, akkurat som løver som forfølger flyktende antiloper.
Må Gud være med deg.