It is currently Tue Jun 17, 2025 11:22 pm

Post new topic Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
Author Message
 Post subject: PARAGRAF 4,4
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 5:53 pm 
Rang: Ivrig bruker

er det noen som vet hva det innebærer og bli etterforsket etter denne paragrafen???
de forlanger også hjemmebensøk og samtale med barna på 11,6,7,4 og snart 1,har de lov til dette??

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 7:16 pm 
Rang: Storbruker

Når det gjelder etterforskning etter § 4-4, vet jeg ikke hva det innebærer.

Men hva hjemmebesøk, og samtaler med barna angår, finner du svar i § 4-3:

Quote:
§ 4-3. Rett og plikt for barneverntjenesten til å foreta undersøkelser.

Dersom det er rimelig grunn til å anta at det foreligger forhold som kan gi grunnlag for tiltak etter dette kapitlet, skal barneverntjenesten snarest undersøke forholdet, jf. frister inntatt i § 6-9.

Undersøkelsen skal gjennomføres slik at den minst mulig skader noen som den berører, og den skal ikke gjøres mer omfattende enn formålet tilsier. Det skal legges vekt på å hindre at kunnskap om undersøkelsen blir spredt unødig.

Foreldrene eller den barnet bor hos, kan ikke motsette seg at en undersøkelse som nevnt i første ledd blir gjennomført ved besøk i hjemmet.

Barneverntjenesten, og sakkyndige som den har engasjert, kan kreve å få samtale med barnet i enerom. Hvis det foreligger mistanke om at barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, jf. § 4-12 første ledd bokstav c, kan barneverntjenesten gi pålegg om at barnet skal bringes til sykehus eller til annet sted for undersøkelse.

Hva barnefjernerne legger i "rimelig grunn", er vel individuelt. Hva enn som kan gjøre at de kan ta barna om du nekter...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 7:18 pm 

Jeg går ut fra at det er barnevernloven du mener, her er den § 4-4

§ 4-4. Hjelpetiltak for barn og barnefamilier.
Barneverntjenesten skal bidra til å gi det enkelte barn gode levekår og utviklingsmuligheter ved råd, veiledning og hjelpetiltak.
Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien, f.eks. ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet får plass i barnehage, ved besøkshjem, ved avlastningstiltak i hjemmet eller andre foreldrestøttende tiltak. På samme måte skal barneverntjenesten også søke å sette i verk tiltak som kan stimulere barnets fritidsaktivitet, eller bidra til at barnet får tilbud om utdanning eller arbeid, eller anledning til å bo utenfor hjemmet. Barneverntjenesten kan videre sette hjemmet under tilsyn ved at den oppnevner tilsynsfører for barnet.
Barneverntjenesten kan også yte økonomisk stønad som hjelpetiltak for barnet.
Fylkesnemnda kan om nødvendig beslutte at tiltak som opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, skal settes i verk ved pålegg til foreldrene. Fylkesnemnda kan gi pålegg om tilsyn når vilkårene i § 4-12 er til stede. For barn som har vist alvorlige atferdsvansker, jf. § 4-24 første ledd, eller som er i ferd med å utvikle slike alvorlige atferdsvansker, kan fylkesnemnda vedta at foreldrestøttende tiltak som har som formål å redusere barnets atferdsvansker kan gjennomføres uten barnets samtykke. Slike foreldrestøttende tiltak kan også gjennomføres uten barnets samtykke når tiltakene iverksettes som ledd i avslutningen av et institusjonsopphold med hjemmel i § 4-24. Foreldrestøttende tiltak uten barnets samtykke kan ikke opprettholdes utover seks måneder fra fylkesnemndas vedtak.
Når vilkårene i annet ledd er til stede, og dersom behovene ikke kan løses ved andre hjelpetiltak, kan barneverntjenesten også formidle plass i fosterhjem, institusjon eller i senter for foreldre og barn. Hvis det må forutsettes at foreldrene i lengre tid ikke vil kunne gi barnet forsvarlig omsorg, bør det likevel vurderes om det med en gang skal vedtas at barneverntjenesten skal overta omsorgen for barnet etter § 4-12 første ledd, framfor frivillig plassering etter denne paragraf.
Endret ved lover 17 juni 2005 nr. 65 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 614), 1 des 2006 nr. 65 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 1 des 2006 nr. 1332).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 7:25 pm 

Erland Løken wrote:
Jeg går ut fra at det er barnevernloven du mener, her er den § 4-4

§ 4-4. Hjelpetiltak for barn og barnefamilier.
Barneverntjenesten skal bidra til å gi det enkelte barn gode levekår og utviklingsmuligheter ved råd, veiledning og hjelpetiltak.
Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien, f.eks. ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet får plass i barnehage, ved besøkshjem, ved avlastningstiltak i hjemmet eller andre foreldrestøttende tiltak. På samme måte skal barneverntjenesten også søke å sette i verk tiltak som kan stimulere barnets fritidsaktivitet, eller bidra til at barnet får tilbud om utdanning eller arbeid, eller anledning til å bo utenfor hjemmet. Barneverntjenesten kan videre sette hjemmet under tilsyn ved at den oppnevner tilsynsfører for barnet.
Barneverntjenesten kan også yte økonomisk stønad som hjelpetiltak for barnet.
Fylkesnemnda kan om nødvendig beslutte at tiltak som opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, skal settes i verk ved pålegg til foreldrene. Fylkesnemnda kan gi pålegg om tilsyn når vilkårene i § 4-12 er til stede. For barn som har vist alvorlige atferdsvansker, jf. § 4-24 første ledd, eller som er i ferd med å utvikle slike alvorlige atferdsvansker, kan fylkesnemnda vedta at foreldrestøttende tiltak som har som formål å redusere barnets atferdsvansker kan gjennomføres uten barnets samtykke. Slike foreldrestøttende tiltak kan også gjennomføres uten barnets samtykke når tiltakene iverksettes som ledd i avslutningen av et institusjonsopphold med hjemmel i § 4-24. Foreldrestøttende tiltak uten barnets samtykke kan ikke opprettholdes utover seks måneder fra fylkesnemndas vedtak.
Når vilkårene i annet ledd er til stede, og dersom behovene ikke kan løses ved andre hjelpetiltak, kan barneverntjenesten også formidle plass i fosterhjem, institusjon eller i senter for foreldre og barn. Hvis det må forutsettes at foreldrene i lengre tid ikke vil kunne gi barnet forsvarlig omsorg, bør det likevel vurderes om det med en gang skal vedtas at barneverntjenesten skal overta omsorgen for barnet etter § 4-12 første ledd, framfor frivillig plassering etter denne paragraf.
Endret ved lover 17 juni 2005 nr. 65 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 614), 1 des 2006 nr. 65 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 1 des 2006 nr. 1332).
ja den er jeg med på men skjønner ikke når de etter paragraf 4-4 undersøkelse forlanger hjemmebesøk og samtale med barna,trodde ikke det var lov jeg??

Profile  

Post subject: Lov til å kreve hjemmebesøk?
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 10:20 pm 
Superposter

alexandra2086 wrote:
ja den er jeg med på men skjønner ikke når de etter paragraf 4-4 undersøkelse forlanger hjemmebesøk og samtale med barna,trodde ikke det var lov jeg??

Dersom barnevernet har åpnet en undersøkelsessak så står det i loven at man ikke kan motsette seg hjemmebesøk, men det står ikke noe om antall hjemmebesøk. Dersom undersøkelsen støtter seg på § 4-4 om frivillige hjelpetiltak så tror jeg ikke de har krav på å snakke med barna i enerom, men kun med foreldrene tilstede.

Dersom undersøkelsen hadde vært hjemlet i § 4-12 så kunne barnevernet i tillegg innhente opplysninger uten din tillatelse. Vær glad for at det "bare" er § 4-4, for § 4-12 er langt verre, selv om barnevernet når som helst kan opp-/nedgradere en undersøkelse.

Ikke aksepter hjemmebesøk uten advokat tilstede. Rydd og vask grundig på forhånd. Et hjemmebesøk er ikke en razzia, så de har ikke rett til å snoke overalt. Gjem unna alle flasker inneholdende alkohol. Alt du sier og gjør vil og kan bli brukt mot deg. Du vil bli observert og alt du sier vil bli skrevet ned i et journalnotat. Vær derfor meget forsiktig. Lykke til.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Last edited by agrippa on Sun Oct 07, 2007 7:37 pm, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Re: Lov til å kreve hjemmebesøk?
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 11:27 pm 

agrippa wrote:
alexandra2086 wrote:

Dersom barnevernet har åpnet en undersøkelsessak så står det i loven at man ikke kan motsette seg hjemmebesøk, men det står ikke noe om antall hjemmebesøk. Dersom undersøkelsen støtter seg på § 4-4 om frivillige hjelpetiltak så tror jeg ikke de har krav på å snakke med barna i enerom, men kun med foreldrene tilstede.

Dersom undersøkelsen hadde vært hjemlet i § 4-12 så kunne barnevernet i tillegg innhente opplysninger uten din tillatelse. Vær glad for at det "bare" er § 4-4, for § 4-13 er langt verre, selv om barnevernet når som helst kan opp-/nedgradere en undersøkelse.

Ikke aksepter hjemmebesøk uten advokat tilstede. Rydd og vask grundig på forhånd. Et hjemmebesøk er ikke en razzia, så de har ikke rett til å snoke overalt. Gjem unna alle flasker inneholdende alkohol. Alt du sier og gjør vil og kan bli brukt mot deg. Du vil bli observert og alt du sier vil bli skrevet ned i et journalnotat. Vær derfor meget forsiktig. Lykke til.
jo det skal jeg huske på,nå er detstort sett rent men ikke altid ryddig hjemme hos oss,ikke så enkelt det med 5 barn i huset da,men f orstår hva du sikter til.alkohol har barna sett to ganger hjemme på 11 år,så gjemme flasker trengs ikke,jeg har noen flasker med "happy cat"tomme som brukes som blomstervaser,disse flaskene er fått av venner,kansje jeg burde fjerne de siden det er vinflasker??de vil kansje henge seg opp i det??

Profile  

Post subject: Re: Lov til å kreve hjemmebesøk?
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 8:46 am 
Superposter

alexandra2086 wrote:
jeg har noen flasker med "happy cat"tomme som brukes som blomstervaser,disse flaskene er fått av venner,kansje jeg burde fjerne de siden det er vinflasker??de vil kansje henge seg opp i det??

Barnevernet vil kunne skrive i rapporten at det stod vinflasker fremme, selv om disse ble brukt som blomstervaser. Blikkene deres går over hele hjemmet på jakt etter observasjoner som kan brukes mot foreldrene. Ikke la eventuelle medisiner ligge fremme. Fjern alt som kan misbrukes av barnevernet. En kopp i oppvaskkummen kan i barnevernsjournalen bli beskrevet som "en oppvask-kum full av skitne tallerkener". Barnevernet er overdrivelsens mestere.

Vær forsiktig med å vise følelser. Føler du for å gråte så vent til de har gått. Gråt vil bli tolket som at du er psykisk forstyrret. Men du må ikke være for stiv heller, for da vil du bli beskrevet som følelseskald og empatiløs. Legg vekt på å opptre saklig og behersket, selv om det kan være vanskelig. Det burde ikke vært lov å trenge seg inn i hjemmene slik som barnevernet gjør. Det er grunnlovsstridig, men ennå er det ingen som har prøvet barnevernsloven opp mot Grunnloven.

Barnevernsloven er en fullmaktslov som legitimerer frihetsberøvelse, husinkvisisjoner, kidnapping og generell trakassering av barn og foreldre. Barnevernet bedriver grov omsorgssvikt mot de barna som de angivelig skal "beskytte", og foreldrene er maktesløse. De blir fratatt muligheten til å beskytte barna sine mot skruppelløse, hensynsløse, empatiløse og stupide barnevernsansatte, som av myndighetene er gitt makt til å knuse familier.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: Joda, du kan nekte!
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 12:10 pm 
Superposter

Du kan nekte barnefjærnerne å komme hjem til deg, Alexandra, se her:

"§ 102. Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde."

Profile  

Post subject: Re: Joda, du kan nekte!
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 12:35 pm 

Mona Lygre wrote:
Du kan nekte barnefjærnerne å komme hjem til deg, Alexandra, se her:

"§ 102. Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde."
ja mener bestemt det jeg også men barnevernsloven er jo hevet over alle andre lover,advokaten er av samme oppfatning også,skal møte de 1 oktober da har det gått 5 mnd fra de fikk saken,sykt lang tid :twisted:de sier også de skal hente inn opplysninger fra skole helsestasjon osv,virker litt rart det etter §4-4 eller er det bare meg som mener det er galt??

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 1:33 pm 
Rang: Storbruker

I min sak brukte de § 4-3 og fikk mine trygdepapirer tilsendt fra trygdekontoret. Dette uten å spørre meg om det var i orden og uten å legge ved underskrevet tillatelse fra meg i deres skriv til trygdekontoret. Jeg har aldri skrevet under noe som helst hos "BV" så min underskrift får de aldri.

Jeg har klart sagt ifra at jeg vet at de ikke har lov til dette, men de bare blåser av meg..... men bare vent, de kommer ikke til å være fullt så kjepphøye når de er anmeldt til fylkesmannen. Jeg kjenner noen jeg kan bruke der..........

Profile  

Post subject: Begjæring
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 1:43 pm 
Superposter

Før andre mennesker har lov til å entre ditt hjem, må det foreligge en reel mistanke om straffbare forhold.

Og det gjør det jo ikke i ditt tilfelle, i likhet med alle oss andre.

Dersom offentlige tjenestemenn skal / vil ta seg inn i ditt hjem skal de ha med seg en "begjæring om husransakelse" som skal være undertegnet av en embedsmann.

Derfor skal du likevel nekte barnevernet innsyn i ditt hjem.

For, i likhet med alle oss andre, så kommer bv-folket bare til skrive ned enda mer dritt på deg. Og ikke bare om hva som befinner seg innenfor husets fire vegger, men også om din hage. Se nå bare på Gerd June: Gjerdet rundt huset deres som grenser opp mot E-18 var alt for høyt????

Hør no her; barnevernet er ute etter å ta dine 5 små barn, og du bare sitter der og nikker og sier at bv-loven står over alt?

Ja, bv-loven får lov til å stå over alt nettopp fordi at vi gir den lov til det.

Profile  

Post subject: Re: Begjæring
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 3:17 pm 

Mona Lygre wrote:
Før andre mennesker har lov til å entre ditt hjem, må det foreligge en reel mistanke om straffbare forhold.

Og det gjør det jo ikke i ditt tilfelle, i likhet med alle oss andre.

Dersom offentlige tjenestemenn skal / vil ta seg inn i ditt hjem skal de ha med seg en "begjæring om husransakelse" som skal være undertegnet av en embedsmann.

Derfor skal du likevel nekte barnevernet innsyn i ditt hjem.

For, i likhet med alle oss andre, så kommer bv-folket bare til skrive ned enda mer dritt på deg. Og ikke bare om hva som befinner seg innenfor husets fire vegger, men også om din hage. Se nå bare på Gerd June: Gjerdet rundt huset deres som grenser opp mot E-18 var alt for høyt????

Hør no her; barnevernet er ute etter å ta dine 5 små barn, og du bare sitter der og nikker og sier at bv-loven står over alt?

Ja, bv-loven får lov til å stå over alt nettopp fordi at vi gir den lov til det.
hm tro ikke det at jeg godtar dette er totalt uenig og tror de at de skal få barna mine haha nei da må de gravlegge meg først for mine barn er MINE og ingen andres hehe :twisted:

Profile  

Post subject: Fint!
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 3:45 pm 
Superposter

Fint Alexandra!

Da foreslår jeg at du bare fortsetter å le og ler bv-folket godt opp i trynet når de kommer og banker på din dør, og så kan du fortsette å le desto mer når du sier følgende til dem: "Sorry, you are waisting my time"

og le enda høyere når du klesser døren igjen rett oppi trynet på dem.

Hehe :D :twisted:

Profile  

Post subject: Re: Fint!
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 5:03 pm 

Mona Lygre wrote:
Fint Alexandra!

Da foreslår jeg at du bare fortsetter å le og ler bv-folket godt opp i trynet når de kommer og banker på din dør, og så kan du fortsette å le desto mer når du sier følgende til dem: "Sorry, you are waisting my time"

og le enda høyere når du klesser døren igjen rett oppi trynet på dem.

Hehe :D :twisted:
hehe ja den liker jeg, jeg er så salig i dag la de små stakkars barnefjernerne komme til meg og hindre dem ikke,hehe :D :wink:

Profile  

Post subject: Menneskerettigheter
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 5:47 pm 
Superposter

Ta utskrift av menneskrettighetene - eller hent en brosyre og gi dem denne i hånden å be dem lese loven nøye før de de banker på igjen.

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next