It is currently Thu Jun 19, 2025 7:54 pm

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Økonomisk utroskap...
PostPosted: Tue Jul 03, 2007 12:31 am 

Oslo, 03.juli 2007.
I vår sak, ble fosterfamilien ansatt som familiehjem av Ungplan Østfold.
Dette fordi de hadde to fosterbarn fra før, og var da 100% ansatt som f.foreldre i Oslo Kommune og 100% ansatt som f.foreldre i en annen kommune. Oslo tillater ikke mer enn 100% ansettelse. Derfor går de ut av kommunen, ned til Sarpsborg, og blir ansatt der som familiehjem. Da kan de ha flere barn boende hos seg. ( Dette var ikke jeg klar over før et par mnd. etter fylkesnemdsmøtet. Hver gang jeg spurte, refererte de til taushetsplikt...pluss de snakket som det var p.g.a. noen av de andre to barna. Vel, jeg lurer på: Ved ansettelse, fikk de en viss sum penger pr. mnd fra b.f-etaten. Dette skulle dekke klær, sko, ferier, fritidssysler, ja det meste. ( Jeg fikk selvfølgelig ikke vite dette før etter nemdsmøtet.
Jeg må skrive under på at jeg skal betale klær, sko, ferie og fritid, alle kontingenter, sportsutstyr, alt. Det var i orden for meg. De lovet da at de ikke skulle røre noen av stønadene til sønnen min. Han er funksjonshemmet, og fikk hjelpestønad, grunnstønad og dbl. barnetrygd.
Jeg tenkte ikke på å få det skriftlig. Det var kun snakk om kort tid. Det var jeg lovet. Men etter få mnd., bryter de alle løfter. Ved alle samarbeidsmøter, tok jeg opp at jr. måtte få beholde lommepengene sine.
Men nei, de skulle spares. Da han var 16 år, sa jeg om igjen at det var helt idioti å la en 16 åring gå hele dagen uten penger, selv om han fikk med matpakke på skolen. De mente han ikke kunne styre penger. "Hvordan kan han lære det?" sa jeg. " Han har jo aldri sjansen til å prøve." ( Jeg hadde opprettet en konto hvor han hadde VISA-elektron, så han hadde midler hvis noe uforutsett skulle skje. Kortet tok de imidlertid fra han. Han fikk det med seg hver gang han skulle være sammen med mor.) Da han flyttet hjem, hadde de ikke spart et øre. De fortsatte imidlertid å heve barnetrygden, 5-6 mnd etter han var flyttet hjem. F.familien skulle ha lønn i oppsigelsestiden, sa b.v.leder. Er det vanlig? De er vel ikke oppsagt av Ungplan... de har jo to ungdom boende der fremdeles. Har noen vært borti lignende? Håper på svar.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 03, 2007 10:08 am 
Superposter

At fosterforeldre rundstjeler barna er visst ikke uvanlig:

Rettssak om fosterforeldres pengebruk Fra avisa Varden

Jeg ble ruinert i fosterhjemmet Fra Se og Hør

Så vidt jeg vet er fosterforeldre gitt anledning til å disponere over fosterbarnets midler (trygd, stønader) i større grad enn før. Barnevernet kommer ikke til ordne opp for dere i denne saken, men de kan bli tvunget av domstolene (eller presset av at det blir avslørt i Se og Hør).
8) 8)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ]