tertnes wrote:
(...) Tenk - i dag fikk jeg et brev i posten fra Barne- og Likestillingsdepartementet, som sier at jeg er oppnevnt i det alminnelige utvalget i Fylkesnemnda for barnevernsaker!!! Hvordan jeg kom meg ditt har jeg ingen svar, men dette gjelder helt til 2012. Så da kan jeg sikkert gjør en god jobb etter all den erfaringen som jeg har samlet de siste måneder. (...) jeg (...) en som ser på helhelten i familien, på mulig sykdom, og på sunn fornunft. Når man har bodd i mange land i verden, integret i både muslimsk, katolsk, protestantisk og buddistisk sammfunn har man lært mye av felles familieverdier som hjelper enkeltmennesker ut av en krise UTEN ekstern invasjon.
Joar Tranøy har nok gode råd overfor en slik oppgave - om han har tid.
De kreftene som kriger mot familien i Norge, er gjerne svært kritiske til den kristne/jødiske tradisjon. En del av krigen bygger på premissene om at familien er en kristen tradisjon. Det er helt feil: Familien er genetisk betinget.
Jeg har også hørt påstanden om at familien er en borgerlig konstruksjon.
Derfor kan erfaringer fra andre kulturer være viktige.
Men tro ikke du er utlært på dette med det første.
Problemstillinger:
Også de som ikke klarer å løse sine problem, trenger sine foreldre/barn! Om ikke så skader man dem gjerne alvorlig. Hvordan løser man slikt i en fylkesnamnd?
Hvordan løser man det når dommeren belærer en med at man skal stemme si eller så, for det sier loven? Sitter man da i fellen, eller er man tøff nok til å følge samvittigheten?
Hvordan løser man problemet med at informasjonen man skal bygge på er feil. Barnevernet lyver nesten i hver fylkesnemd. De vinkler, overdriver og forvrenger for å få makt. Når informasjonsgrunnlaget er feil, hvordan ta en rett avgjørelse?
Det er en nærmest umulig oppgave. Men som sagt: Joar Tranøy kan "alt" om dette. Han er dyktig på forskning rundt juss og samfunn, samtidig som han er mer enn psykolog. Fylkesnemdproblematikken har han studert grundig.