Fikk listen over samvær og tidspunkt for telefonsamtaler i går...
Og til min store skuffelse viser det seg at jeg ikke skal få feire fødselsdagen min sammen med barna...
Det er samvær to dager etter, men de kunne ikke flytte det til søndagen... De får riktignok ringe. Men det er jo ikke helt det samme.
Man kan lure på hva som rører seg i hodene på disse menneskene, som sitter og leker Gud over familiene. Jeg spør meg, er det ikke bra for barna å få ta del i de spesielle dagene i familien? De dagene det bare er en av, hvert år?
Har det vondt nå, savner ungene fryktelig, og nå skal jeg måtte savne dem på det som skulle vært en glad-dag, med kaker og masse smil, også. Ungene hadde hatt godt av det avbrekket. Å føle at de er en del av det som skjer i familien, selv om de ikke kan være her akkurat nå.
Jeg vet jo at de gir blaffen i både oss og barna, men det er likevel sjokkerende, å føle den likegladheten på kropp og sinn. Hvordan kan de? Hvordan våger de å leke med familier på den måten? Hvorfor?
Det store, stygge monsteret som barnevernet er, har nok en gang prøvd å knekke meg. Men jeg skal skyve de vonde følelsene til side, for nå. De skal ikke, får ikke knekke meg. Jeg kan tåle mye, og de vil finne at hva enn de prøver seg på, så viker jeg ikke. Ikke for dem. Jeg står fortsatt på begge bena, og jeg skal ri dette av. Og jeg skal vise dem, at jeg er laget mer solid enn hva de regnet med.
Bipolar lidelse er ikke ensbetydende med lav intelligens, ei heller er det et svakhetstegn. Man knekker ikke lettere av den grunn. Barne"vernet" er kanskje store og sterke, utad. Men alle som har tatt en tur i naturen, vet at stor og sterk ikke er ensbetydende med utholdende. For hvilke trær er det som faller i stormen? Er ikke det nettopp dem man trodde ville holde lengst; de store, sterke? Og så er det de spinkle små kvastene som står igjen. De som er myke, og seige, som kan bøye seg når det trengs, helt uten å knekke.
Jeg har overlevd mang en storm. Og det akter jeg å fortsette med. For de har glemt èn liten detalj: Jeg er mor. Jeg kjemper for barna mine. Og det er ingen storm som viser bedre hvor seig en forelder kan være, når det er barna de skjermer mot stormene.
Og når vinden omkring oss har stilnet litt, vil jeg kjempe for VÅRE barn. For tenk, hva en liten skog av disse seige små buskene kan gjøre? Og jeg kjenner kampgløden vokse. Vissheten om at JEG er sterk, JEG kan hjelpe, JEG trengs... Den kan de ikke ta fra meg. Og det er der jeg henter min styrke, seighet, fra. Og det er det jeg kan dele med dere, som dere deler deres styrker med meg.
---
Jeg følte bare jeg måtte dele tankene mine med dere... Det er mye som koker inne i hodet på en. Men du verden, det er godt å få det ut.