Bjørn Erik wrote:
Tingrettsdommer Svein Staurem, Alstahaug uttalte: Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal sitte og ta stilling til alle disse barnevernsakene, det har jo allerede "fagfolkene" i barnevernet gjort.
I praksis er det nok slik at når "barnevernet" har tatt stilling til saken, så er det bevis godt nok for dommeren.
Dette forklarer hvorfor så mange barn blir fratatt sine foreldre etter en summarisk rettsprosess.
Dommere betrakter såkalte "barnevernssaker" som et spesialfelt hvor alminnelig rettssikkerhet ikke gjelder. "Barnevernet" trenger ikke bevise alvorlig omsorgssvikt - det er nok at "fagfolkene" påstår at de er "alvorlig bekymret" og at barna vil få det best i fosterfengsel.
Tingrettsdommer Svein Staurem burde selv oppleve å bli fratatt sitt embete, fratatt sin formue, tvangsskilt fra sin kone, bli deportert til et annet fylke og påsatt elektronisk fotlenke fordi noen "fagfolk" mener at han er farlig for sine omgivelser, så ville nok pipen få en annen lyd.
Det er skremmende hvilken nonchalanse og likegyldighet rettsvesenet behandler de særs alvorlig "barnevernssakerne" som ofte har sitt utspring i hevn og falske anklager.
Hvis dette fortsetter vil den alminnelige respekten for rettsvesenet bli uthulet.
Spørsmål til tingrettsdommer Svein Staurem: Hvorfor er det slik at såkalte "fagfolk" (skoletapere med en liksom høgskule-utdannelse) skal ha mer å si over barna enn barnas egne foreldre? Har du tenkt på det at foreldre som kjemper for sine barn i retten, kanskje gjør det fordi de ikke ønsker at barna deres skal bli fratatt ALT og havne i det som i realiteten er et barnefengselsvesen og få sine liv totalt ødelagt?
Hvis tingrettsdommer Staurem virkelig har kommet med denne oppsiktsvekkende uttalelsen om at han ikke kan se hvorfor han må ta stilling i alle disse "barnevernssakene" når "fagfolkene" i "barnevernet" allerede har gjort det, så er han den mest kyniske dr*ttsekk jeg noensinne har støtt på. Er han ikke klar over at domstolene skal være uavhengige av forvaltningen? Han burde snarest ta sin hatt og dra til Iran eller andre land hvor domstolene er underlagt den styrende makt.