Tone Hauglum wrote:
La meg og agripp ha denne tråden, la oss se hva som kommer ut,
dersom tåpelige påminnelser om enkelts individers subjektive oppfatninger vil jeg be individene om å opplyse om sine lyster
På bakgrunn av "individers subjektive oppfatninger" svarte jeg:
Arild Holta wrote:
(...)men ikke alle vet hvordan DU definerer "rett". Heller ikke hva som er en OBJEKTIV definisjon på rett.
Hva er forresten "objektiv" i denne sammenhangen?
Det har ingen hensikt å hevde at noe er objektivt om objektivt ikke kan defineres. Da vet man jo ikke hva det er å være objektiv, og "objektiv" blir toppen et vakkert ord.
Tone Hauglum wrote:
I denne sammenhengen dreier ikke noe seg om det objektive.
Ja jeg vet hva en rett er, kontra en nemnd.
Jeg trenger ikke definere hva en rett er, men det er vel snakk om at individer her ikke har tenkt over hva det er.
Agrippa er trolig blandt den håndfullen av de beste her på forumet, mht juss. Hun har tenkt igjennom dette.
Fremdeles er det ikke mulig å diskutere dette, så lenge man ikke har en definisjon å forholde seg til.
Dersom en rett er avgrenset til:
En åpen instans som skal bevise at et eller flere gitte individ er/har vert skadelige mot andre.
så finnes det vel ikke noen rett. I vert fall ikke i Norge.
Heller ikke om man legger til i definisjonen at respektive skal avsi dommer.
Legger man til kriterier som logikk eller til og med loven, så følger de ikke dette på en klar måte heller.
Forskjellen på det vi kaller "rett" og på det fylkesnemda i praksis er, er hyppigheten av en høy grad av subjektivitet, og at fy-nemnda i prinsipp ALLTID er lukket, mens de fleste rettsinstanser er åpne.
Når retten avgjør åvervåking, så er det en lukket rett. Og den sier i prinsipp ALLTID "ja" til politiet.
Det finnes altså det som kalles "rett" i Norge som faktisk er verre og mer lukket enn fylkesnemnda.
Forskjellen på en rett og på fylkesnemnda er vel i praksis
1. Navnet.
2. Hvem som administrerer den. Det er ikke domstolene, selv om man henter en dommer derfra. Det er fylket, indirekte departementet.
Siden det er departementet, så er den inhabil og ikke en del av Norges tredelte maktfordelingssystem: Storting, regjering og domstoler.
Den er altså en kjepp i hjulet, i det som var vårt maktsystem siden attenhundre-tallet.
Tone Hauglum wrote:
Hva vet du om objektivitet??
Jeg kan dette, kan du??
Skal folk tro påstander, så må man gjøre seg verd den tilliten. Det håper jeg vi får se.