EXxon81 wrote:
Jeg er nok kanskje den mest "liberale" brukeren her inne.
Merket meg hermetegnet...
De som er liberale i ordets opprinnelige betydning, slipper ofte ganske fort igjenom.
Jeg er radikal liberal.
Før 60-tallet kalte libertarianerne og liberalister seg for liberale. Imidlertid ble ordet "liberal" tatt av disse som Stalin kalte "høyreekstreme sosialfascister" (sosialdemokrater

)
Europas fremste fremste filosof, Habermas, har plassert liberalistene (trolig inkl libertarianistene) på venstresiden. Dermed havner de sammen med de som trolig kan kalle seg liberale, på venstresiden, nemlig: De som kjemper mot en for tung og totalitær stat. (Norske sosialdemokrater kjemper for en stat som har omtrent samme dominans som i kommunismen og fascismen.)
De som kjempet mot formyndermennesket tidligere - og derav kunne kalle seg "liberale - sitter nå som pamper og skriker etter mer formynderi. Som Anne Brit Raaen skrev tidligere på forumet, så er de som kjempet mot formyndermennesket blitt formyndermennesker.
Begrepet "liberal" har fulgt disse gjennom 40 år. Men disse er anti-liberale. Dermed så står vi i den absurde situasjon at begrepet "liberal" er endt opp med å bety "anti-liberal".
Men når jeg bruker begrepet "liberal" om meg selv, så handler det om den betydningen ordet opprinnelig hadde. Det var opprinnelig et begrep mot fascisme, kommunisme og andre totalitære- eller "nesten-totalitære" retninger. Samt mot et hvert totalitært trekk i ellers frie samfunn.