It is currently Wed Jun 18, 2025 12:05 am

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Lover å gjøre mitt beste
PostPosted: Thu Nov 06, 2008 11:54 pm 

Først og fremst vil jeg si at jeg føler med dere som har blitt fratatt foreldreretten. Det har vært sterkt å lese historiene deres. Så uendelig trist og bittert det må kjennes å miste et barn.

Det har likevel vært en slags lettelse for meg at jeg ikke er alene med angsten som følger prinsippet "skyldig inntil det motsatte er bevist".

Det er helt utrolig at en institusjon med så mye makt, så mange enkeltklager, det historiske dårlig rykte, og ikke minst nedslående resultater har overlevd så langt i historien.

Barnevernet skal kunne granskes av offentligheten på lik linje med andre maktinnhavere. Jeg er skuffet over myndighetene og journalister. Folk flest får være tilgitt pga sin uvitenhet. Det høres så fint ut, barnevernet, et vern for å beskytte de små mot svikefulle voksne.

Statistikk og rapporter er jo samstemte når de gir barnevernsbarn dårlige odds for fremtiden, sammenlignet med andre barn. (NOVA- rapport 3/2008, barnevernsklienter i Norge i 1990- 2005) Men Ola Normann leser ikke barnevernsrapporter på fritiden, med mindre man har en spesiell interesse.

I politikken er barns rettigheter alltid populært. En politiker tør ikke kritisere barnevernets eksistens. Jeg er redd avskaffelsen av barnevernet ligger langt frem i tid.

Vern av noen/ noe forsvinner ikke uten videre, men det kan bytte navn og ta nye former. Det VIL jeg tro, ellers stagnerer menneskets utvikling.
Jeg lover å holde øye med barnevernet, og gjøre mitt for å opplyse folket når overtramp skjer.

Profile  

Post subject: Re: Lover å gjøre mitt beste
PostPosted: Fri Nov 07, 2008 12:12 am 
Rang: Storbruker

Sanne wrote:
Først og fremst vil jeg si at jeg føler med dere som har blitt fratatt foreldreretten.

Foreldreretten har di fleste av oss i behold. Det skal vist ufattelig mye til (foreløpig) før man mister foreldreretten.

Det er omsorgen vi har mistet. Den er det barnevernet som nå sitter med.

Å fosterhjem/institusjoner har bare et betalt oppdrag.

Så hvem har ansvaret for at barnet har det bra under barnevernets omsorg?

Quote:
Det har vært sterkt å lese historiene deres. Så uendelig trist og bittert det må kjennes å miste et barn.

Det er det. Det er mye som er fratatt oss. Som aldri går å reparere.

Når man mister sitt barn ved død, går man igjennom en sorgprosess, før det åpne såret gror. Arret vil for alltid være der. Man møter også forståelse og støtte fra resten av samfunnet.

Når man mister sitt barn til barnevernet derimot. Går man også igjennom en sorgprosess. En sorgprosess som aldri tar slutt, fordi såret blir åpnet igjen ved hvert samvær. Man møter heller ingen forståelse i samfunnet. Man får kun fordømmelse. Så såret vil for alltid være åpent, om man ikke får barnet hjem, eller man blør ihjel.

Mennesket. Det dumme tenkende dyret. Har mange utstuderte måter å pine sine offre på. I krig som i fred. Barnevernet har utrolig mange av dem.

Quote:
Jeg lover å holde øye med barnevernet, og gjøre mitt for å opplyse folket når overtramp skjer.

Da er det en god ide å holde deg på forumet her. Slik holder du deg godt oppdatert om allt barnevern og rettsystem foretar seg.

For det er ikke bare barnevernet dette dreier seg om. Jada det er di som starter sakene.

Men det er rettsystem og regjeringen som gjør disse overgrepene mulig. Uten dems fulle støtte, hadde ikke barnevernet fått slik makt.

Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.

Profile  

Post subject: Re: Kontroversielt er bra
PostPosted: Fri Nov 07, 2008 7:15 pm 
Superposter

Sanne wrote:
Nå er min veilederen en stor forkjemper for person- og familievern, så jeg tror nok vi skal løse den kontroversielle delen på en akseptabel måte.

Kjenner to som jobber i vernet, og skal intervjue dem i neste uke. I tillegg har en venn av mamma jobbet en kort stund med akutte b.vern- saker. Denne personen har vært forsterfar til en gutt under vernet, og har vært svært skuffet over behandlingen de fikk. Det blir uansett spennende å høre hva de har å si.

Jeg liker bruken din av ordet "vernet" istedenfor det misvisende "barnevernet". Det er jo sine egne arbeidsplasser og sin egen selvfølelse de er mest opptatt av å verne.

Det høres så flott og sympatisk ut at det liksom er barna de skal verne. Ved å kalle institusjonen for "vernet" så gjør man den mer upersonlig og nøytral. Da kan jo folk lure på hva dette "vernet" egentlig driver med, og det kan jo være bra!

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

PostPosted: Fri Nov 07, 2008 7:21 pm 
Superposter

Liv Marit Bakke wrote:
Sanne wrote:
Først og fremst vil jeg si at jeg føler med dere som har blitt fratatt foreldreretten.

Foreldreretten har di fleste av oss i behold. Det skal vist ufattelig mye til (foreløpig) før man mister foreldreretten.

Det er omsorgen vi har mistet. Den er det barnevernet som nå sitter med.

Det er feil å si at det bare er "omsorgen" man mister. Det er faktisk barnet man mister!

Det er "barnevernets" eufemisme å kalle barnerøving for "omsorgsovertakelse". Det høres så uskyldig ut, og endatil får man liksom beholde foreldreretten. Hvilken rett er det, å få være forelder kun i navnet, og at barnet skal få beholde "kjennskap" til sin mor eller far? Foreldre blir frastjålet sine barn og barna sine foreldre. Omsorg er en abstraksjon - et barn er noe konkret.

Legg også merke til hvordan "barnevernet" depersonaliserer både foreldre og barn ved å bruke de vemmelige betegnelsene mor, far, jenta, gutten.

"Barnevernet" lurer oss trill rundt med sin utspekulerte sprogbruk. Det er ikke kun omsorgen de fratar oss - "barnevernet" fratar oss faktisk BARNA våre.

Jeg synes vi burde slutte å skrive om "omsorgsovertakelse" og begynne å kalle en spade for en spade: "Barnevernet" tar barna. Punktum finale.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: Fokus
PostPosted: Fri Nov 07, 2008 9:14 pm 

En ny kommunikasjonsstrategi fra vernet :

www.bufetat.no/?module=Files;action=Fil ... le;ID=4351

Profile  

Post subject: Forskning
PostPosted: Fri Nov 07, 2008 10:52 pm 

Det er flust med forskningsrapporter om barnevernet i media. Tallene og konklusjonene er likevel svært forskjellige. Tror Holta beregnet ca 90 % av sakene i media som pro- vernet. Bufetats tall er selvfølgelig helt annerledes. Derfor har jeg bestemt meg for å forske selv. Jeg skal ta for meg tre avisers dekning av barnevernsaker gjennom en tilfeldig måned.

For å gjøre dette må jeg definere hva som er negativ omtale og hva menes med positiv omtale. Nå er jo journalister generelt adskillig mer opptatt av å fokusere på det som er kritikkverdig. Spesielt ovenfor maktmenneskene.

Hva er deres syn, evnt forskningstips, definisjoner på pro- og kontra vernet?

Profile  

Post subject: Re: Forskning
PostPosted: Sat Nov 08, 2008 12:16 am 

Sanne wrote:
Nå er jo journalister generelt adskillig mer opptatt av å fokusere på det som er kritikkverdig. Spesielt ovenfor maktmenneskene.

Nå er du ikke alvorlig. . . ..??

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2008 12:37 am 

Med unntak selvsagt, herunder b.vernet, men det er jo flere dårlige nyheter enn gode nyheter i media.

Idealisten

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2008 4:06 am 
Site Admin

Media kjører ikke hardt mot dommere, statsadvokater, barnevernet, fylkesmenn etc etc. Media har et veldig fokus på politikere, spesielt de på høyresiden, og på topp-politikere.

Jeg synes en mengde maktmennesker går nærmest fri. Spesielt rettsvesenet. Hvorfor slakter de ikke dommer? Er rettsvesenet sannheten? Gjentatt leser vi: "Retten valgte å tro på..." Helt uten noen videre analyse av konsekvensene av at man ikke trenger beviser.

Eller som en journalist sa: Vi kan ikke gå inn i bv-saker for tenk om rettsvesenet mener barnevernet har rett?

Ja, hva så?!

Mht bv, så uttrykker journalistene seg som om bv er hva de sier de er. Siden bv er den etaten som har størst sprang mellom forestillinger om hva de gjør, og hva de faktisk gjør, så hjelper journalistene bv med opinionsdanningen.

Journalistene avspeiler gjerne også de politisk korrekte holdninger om bv.

En klassiker som går igjen er at journalisten har lest ditt eller datt om statistikk og skriver: Barnevernet hjalp "'n' antall" unger

Men gjorde bv det? Nei. Men journalisten tok for gitt at påstått hjelp var hjelp.

Journalistene går ut fra at det meste fungerer i bv. Om det ikke gjør det, så er ikke media objektiv. Bv fungerer ikke. Media er ikke objektiv, men driver konstant bv-reklame.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Last edited by Arild Holta on Sun Nov 09, 2008 1:41 am, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 08, 2008 11:30 am 

agrippa wrote:
Det er feil å si at det bare er "omsorgen" man mister. Det er faktisk barnet man mister!

Ja man mister barnet. Det nevner jeg også i det samme innlegget.

Quote:
Når man mister sitt barn til barnevernet derimot.

Men man mister jo egentlig ikke sitt barn. For barnet er i realiteten kidnappet. Barnet er stjålet, ikke mistet. Overgriperen har tatt det.

Vi vet hvem som er overgriperen. Barnevernet og rettsystemet.
Vi vet hvor barnet er. Under barnevernets "omsorg" et eller annet sted.

Det er ikke alltid vi vet hvor tyvegodset (barnet) blir oppbevart.
Men mange ganger gjør vi også det.

Vi blir tvunget av overgriperen til å møte heleren med jevne mellomrom, for å få treffe barnet. Gjerne med overgriperen og heleren til stede hele tiden.

Ja overgriperne må også skryte av det di har tatt. Å det gjør di åpenlyst overfor oss. Vi er utsatt for Psykisk misshandling.

"Se her hva vi har. Du får det aldri tilbake. Nå kan vi gjøre akkurat hva vi vil med det. For du kan aldri gjøre noe med det."

Når man sammenligner med andre kidnappingssaker, hvor barnevernet ikke er involvert, får familiene hjelp av politiet.

I våre saker får vi ikke engang det.

Politiet støtter overgripern "barnevernet" og heleren "fosterforeldre" å arresterer barnet om det klarer å rømme tilbake til oss foreldrene, å plasserer det i overgriperens varetekt igjen.

Den som ikke sier dette er sykt, må være syk i hodet sitt. :evil:

Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.

Profile  

Post subject: om du
PostPosted: Sat Nov 08, 2008 9:49 pm 
Superposter

Om du skulle skrive en aldri så god artikkel om sannheten vedr. barnevernet, så lurer jeg meg på hvor hen du har tenkt å publisere den... till hvilken avis?

-Ingen aviser, bortsett fra Jan Hansen i Samfunnsmagasinet vil ta den inn. De andre tør ikke, fordi at de holder seg til striktly til journalisthåndboken, og det er derfor du ikke kunne ha den ringeste anelse om hvor ille barnevernet er i virkeligheten.

Se også Norsk presse skjuler statlig folkemord.

Jeg vil også anbefale deg å ta en titt på hva Åge Simonsen har å si om barnevernet:

Mona Lygre wrote:

Dr. scient Åge Simonsens foredrag den 14. mai:

Her er første del, lagt ut på metacafe.

Kaffe og kaker.

Her er andre del, også lagt ut på metacafe.

Jeg jobber på spreng med å få til å legge dem ut på Youtube.

For øvrig håper og ønsker jeg at du lykkes over all forstand med ditt og dine!!!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2008 1:23 am 
Superposter

Det er jo ingen som tar ansvar for det, når barn har det fælt hos barnevenet og dets omsorg. Enten det er i fosterheim eller på barnehjem. Så det er totalt helvette på jord for barn. Barnevernet kan gjøre hva di vil med disse barna. Uten at noen bryr seg. Det er endestasjonen til barna. Nå skal jo alt være så bra, tror idiotene.

Profile  

Post subject: Lovendring - men hva vil skje?
PostPosted: Sun Nov 09, 2008 10:34 pm 
Superposter

Myndighetene forandrer stadig vekk barnevernloven. Hvert år av de siste årene er det foretatt endringer av bv-loven. Nå er det sendt ut på høring nok et forslag til radikal endring av loven - uten at man har rukket å utforme i lov endringer som allerede har vært behandlet av odelstinget og som venter i kulissene.

Det man kan si er at foreldres rettsstilling er blitt stadig forverret gjennom endringer av bv-loven. Hvordan påvirker det oss foreldre?

Det er blitt lettere å ta barna fra oss. Og det er blitt vanskeligere å få barna hjem igjen. Dersom forslag til endring av barnevernloven får gjennomslag, så vil det bli bortimot umulig å få tilbake barn som er tatt av barnevernet - selv om grunnlaget var ytterst svakt. Hva vil det gjøre med foreldre?

Jeg frykter at vi vil få se en økning av selvtekt når foreldre oppdager at de er totalt uten mulighet til å få barnet sitt tilbake. Rettssakene som ruller og går virker modifiserende på atferden; man har jo tross alt et håp...

Det kunne vært interessant å se hva ulike aktører tenker at vil være effekten av de lovendringene som nå er foreslått.
Barnevernerne vil kanskje mene at det gir dem mer arbeidsro til å drive "virkelig barnevern". Rettsapparatet gleder seg til å bli kvitt sakene som legger beslag på store ressurser. Hva mener advokatene? Og foreldrene/øvrige familie som er rammet?

Profile  

Post subject: Re: Kontroversielt er bra
PostPosted: Sat Sep 26, 2009 4:53 pm 

Sanne wrote:
Kjenner to som jobber i vernet, og skal intervjue dem i neste uke. I tillegg har en venn av mamma jobbet en kort stund med akutte b.vern- saker. Denne personen har vært forsterfar til en gutt under vernet, og har vært svært skuffet over behandlingen de fikk. Det blir uansett spennende å høre hva de har å si.

Hvordan gikk intervjuene?
Noe du kan skrive om her?

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 26, 2009 5:01 pm 
Site Admin

Fordypningsoppgaven er ferdig. Jeg har kopi. Den kommer vel på nett om en stund.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous  1, 2